La Guàrdia Civil ha desmantellat un grup criminal que presumptament va estafar almenys 100.000 euros a 42 persones mitjançant vishing, una modalitat de frau que consistix a cridar a les víctimes fent-se passar pel seu banc. En l’operació han sigut detingudes 7 persones i s’investiga a altres 3, totes a la província d’Alacant, mentres la investigació roman oberta.
Les estafes es van estendre per diverses províncies: Alacant, Burgos, Àvila, Salamanca, Valladolid, Madrid, Sevilla, Almeria, Cadis, Tarragona, Barcelona, Cantàbria, Balears i Ceuta. El volum de denúncies i la coincidència del mètode emprat van permetre connectar els casos i dibuixar la dimensió real de la trama.
La investigació es va iniciar al gener de 2024 després de detectar-se nombroses denúncies a Alacant. Els suposats autors cridaven a les víctimes suplantant a la seua entitat i fent que en el mòbil apareguera el número oficial del banc. Sota l’aparença d’assistència tècnica, generaven urgència i demanaven validar operacions o compartir codis d’un sol ús. Eixos codis, que les persones creuen que bloquegen moviments sospitosos, en realitat permeten autoritzar transferències immediates a comptes controlats per la xarxa.
Com operava la xarxa
Una vegada obtinguts els codis, els diners es desviava de manera fulminant a comptes de pas utilitzades de manera intensiva durant pocs dies, per a després fragmentar-ho i moure-ho amb rapidesa. Este esquema buscava dificultar el rastre i accelerar el buidatge dels saldos abans que les víctimes o els bancs pogueren reaccionar.
Els investigadors van identificar una xarxa de mules encarregades de retirar o moure en efectiu els fons obtinguts. Es va constatar que algunes d’estes persones haurien sigut coaccionades i fins i tot privades de llibertat de manera puntual per a garantir que realitzaven les extraccions i lliuraments de diners sense dilació, un indici del grau de control intern de l’organització.
L’Equip@ de la Comandància d’Alacant va assumir el cas i, a partir de l’anàlisi conjunta de denúncies i moviments financers, va concloure que els fets no es limitaven a la província. La convergència de dades va permetre unir expedients dispersos i perfilar l’estructura de la trama per nivells, des dels captadors fins als responsables de coordinar els fluxos econòmics.
Registres i detencions
Al desembre passat es va desplegar el primer dispositiu operatiu, amb registres a Pilar de la Horadada i Algorfa. Esta fase es va saldar amb 6 detencions i 3 persones investigades, a més de la intervenció de documentació i suports digitals.
Al juliol, l’estudi de les evidències tecnològiques i financeres va permetre reconstruir el recorregut dels diners i escalar fins al supòsit líder, localitzat a Benferri. En la seua vivenda es va practicar un registre en el qual es va confiscar material informàtic per a la seua anàlisi, i el sospitós va ser detingut.
Tots els arrestats han passat a disposició judicial i han quedat en llibertat amb mesures cautelars. La investigació continua i no es descarten noves actuacions. El treball ha sigut dirigit per l’Equip@ de la Comandància d’Alacant, amb suport de l’Equip d’Investigació Tecnològica i la Unitat de Seguretat Ciutadana.