Compromís ha demanat que la Sindicatura de Comptes audite les ajudes concedides a la Cambra de Comerç d’Alacant després de la detenció del seu president, Carlos Baño, per suposades irregularitats en la gestió del Bo Consum a través de Facpyme. La formació reclama a més la intervenció del Consell de Transparència perquè elabore un informe sobre el compliment de les obligacions legals de publicitat activa per part de l’entitat.
El grup presentarà en Les Corts una proposició no de llei perquè la Sindicatura fiscalitze l’activitat de la corporació de dret públic en el període 2022-2025, una revisió que, segons subratlla, no es realitza des de 2021. L’auditoria que proposa abastaria les ajudes rebudes, la seua tramitació i l’ús de fons públics durant eixos exercicis, amb el focus a detectar possibles incompliments i reforçar els controls interns.
Fiscalització 2022-2025 i transparència
Compromís sosté que l’informe del Consell de Transparència ha de comprovar el grau de compliment de la llei en matèria de publicitat activa, que inclou la publicació accessible i actualitzada de comptes, subvencions i una altra informació econòmica rellevant. La coalició vincula esta exigència amb els dubtes oberts després de la detenció de Bany en el marc de Facpyme i amb controvèrsies prèvies atribuïdes a la seua gestió de la Cambra.
Entre eixes controvèrsies, el grup cita la construcció sense llicència d’una nova seu de l’entitat mitjançant una subvenció concedida a dit per Carlos Mazón quan presidia la Generalitat, reiterats incompliments en matèria de Transparència i una hiperdependencia de fons públics que, segons la formació, sostenen el 88% del pressupost, més de 20 punts per damunt de les cambres de València i Castelló.
La portaveu adjunta de Compromís en Les Corts, Aitana Mas, ha afirmat: ‘La Generalitat Valenciana, el president Juanfran Pérez Llorca han de prendre cartes en l’assumpte i des de Compromís forçarem una auditoria integral de la sindicatura de Comptes sobre la Cambra de Comerç que dirigix Bany’. Mes ha agregat que, ‘en el cas dels Bono Comercio, no sols ho vam dir i avisem en el seu moment en la Diputació d’Alacant, és que és la tònica del Partit Popular quan governa’, i que ‘va ser Carlos Mazón des de la Diputació i hem vist com eixe amiguisme ha seguit amb Mazón en la Generalitat’.
Compromís demana explicacions al Consell i sosté que ‘cal posar llum i taquígrafs en els anys que Carlos Baño ha presidit l’entitat’. Segons Mas, ‘la Cambra incomplix la llei de Transparència i oferix més ombres que llums quant a l’ús dels diners públics’, per la qual cosa sol·licita ‘una auditoria, una fiscalització integral dels comptes i saber com i en què s’ha gastat Bany els diners que la Generalitat Valenciana li ingressa’.
La proposició no de llei, detalla Compromís, s’empara en l’article 15 de la llei de la Sindicatura, que ‘establix que per acord plenari li la pot instar a fer un control dels comptes de qualsevol organisme de la Generalitat o qualsevol corporació de dret públic’. La coalició recorda que la institució no ha fiscalitzat a les cambres de comerç després de 2021 i que demanarà que es revise el període 2022-2025, coincident amb la presidència de Bany en la Cambra d’Alacant.



