València encarrega un mapa d’infraestructures crítiques i risc d’inundació

L’Ajuntament de València encarregarà un modelatge hidrodinàmic de tot el terme municipal per a identificar infraestructures crítiques i anticipar inundacions fluvials. L’encàrrec inclourà un mapa de risc d’arrossegament de vehicles i tindrà en compte el comportament de l’entorn de L’Albufera en escenaris de precipitacions extremes i elevació del nivell de la mar.

Modelatge hidrodinàmic a escala de carrer

L’estudi, amb un pressupost de 200.000 euros, permetrà generar sèries diàries de precipitació amb una duració mínima de 10.000 anys tant en condicions climàtiques actuals com baix diferents escenaris de canvi climàtic. Esta simulació de llarg recorregut facilitarà estimar amb major solidesa estadística la probabilitat d’episodis similars o més severs als registrats, com la tempesta extrema del 29 d’octubre de 2024, i dimensionar mesures preventives en conseqüència.

Per a aconseguir un detall operatiu, s’exigirà una resolució espacial mínima d’1 metre en la topografia base i una malla hidràulica de resolució variable ajustada a la llista de carrers. Amb este nivell, el modelatge podrà calcular el calat i la velocitat de l’aigua a nivell de poma i punt baix, informació clau per a saber per on es concentrarà el flux, quins carrers actuaran com a corredors d’aigua i quines zones requeriran barreres, bombaments o desviaments temporals.

L’empresa adjudicatària desenrotllarà a més una cartografia específica per a situar elements crítics exposats al risc d’inundació: centres sanitaris, instal·lacions d’emergències, infraestructures de transport, centres educatius i xarxes de servicis essencials. Este inventari georeferenciat permetrà definir estratègies de protecció, assegurar la continuïtat operativa i prioritzar intervencions segons la vulnerabilitat i la funció de cada servici.

La recopilació i anàlisi de la informació meteorològica i hidrològica procediran de fonts oficials i consolidades com Aemet, la xarxa SAIH de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i AVAMET. Amb eixes dades, personal tècnic especialitzat realitzarà una anàlisi regional de freqüència de precipitacions diàries extremes i desenrotllarà un model meteorològic estocàstic capaç de generar sèries sintètiques de precipitació i temperatura d’almenys 10.000 anys. Esta base alimentarà el model hidrodinàmic i servirà per a provar diferents combinacions d’intensitat, duració i extensió de pluja.

Gestió del trànsit i entorn de L’Albufera

El projecte incorporarà un mapa del risc d’arrossegament de vehicles, calculat a partir de la interacció entre calat i velocitat de l’aigua. Amb ell es podran planificar restriccions de trànsit, definir rutes segures i dissenyar punts de tall que eviten que els cotxes queden atrapats en tàlvegs o passos inferiors durant emergències.

En els forzantes marins i el seu acoblament amb el model fluvial es considerarà l’estat hidrodinàmic del llac de L’Albufera, l’evolució de la qual del nivell d’aigua pot condicionar el drenatge cap a la mar i elevar el risc en el seu entorn immediat. Integrar esta dinàmica ajudarà a preveure acumulacions en barris pròxims i a coordinar actuacions de desguàs, comportes o bombaments quan coincidisquen pluges intenses amb nivells elevats en el llac o en la franja litoral.

Les pluges extremes registrades a l’octubre de 2024, que van causar danys materials i personals i van evidenciar límits en els sistemes de predicció i prevenció actuals, servixen de referència per a orientar l’abast tècnic del nou modelatge. La ferramenta resultant permetrà millorar l’anticipació, donar suport a la presa de decisions municipals i planificar amb més precisió les emergències, des de la protecció de servicis essencials fins a la informació preventiva a la ciutadania.

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.