La protecció de la tercera dosi de la vacuna covid cau al quart mes

El nivell de protecció de les dosis de reforç de les vacunes de Pfizer i Moderna contra el Covid-19 descendeix als quatre mesos però continua sent eficaç per a evitar hospitalitzacions per la variant Ómicron, segons un estudi publicat per les autoritats sanitàries dels Estats Units.

Segons un nou estudi dels Centres de Control i Prevenció de Malalties (CDC, per les seues sigles en anglés) dels Estats Units, l’eficàcia de les terceres dosis de les vacunes d’ARNm de Pfizer i Moderna disminueix considerablement al quart mes de la seua administració. Per això, els autors d’aquesta investigació defensen que l’evidència que la protecció disminueix «reforça la importància de continuar considerant dosis addicionals per a mantindre o millorar la protecció contra les hospitalitzacions i visites a urgències relacionades amb el Covid-19«.

No obstant això, i encara que la protecció va disminuir amb el temps, la investigació, publicada en l’informe setmanal de Morbiditat i Mortalitat del CDC, va demostrar que una tercera dosi continuava sent molt eficaç per a previndre la malaltia greu per coronavirus.

L’estudi va examinar 93.000 hospitalitzacions i més de 240.000 visites a urgències relacionades amb el Covid-19 en 10 estats entre agost de 2021 i gener de 2022, cobrint així les ones de les variants Delta i Ómicron, i conclou que l’efectivitat dels reforços per a evitar un ingrés a l’hospital és del 91 per cent durant els dos primers mesos a la seua aplicació, però després de quatre mesos és del 78 per cent. Un percentatge que, no obstant això, «continua elevat», segons els CDC.

El treball també ha revelat que les persones d’origen hispà o negre tenen la meitat de probabilitats de rebre una tercera dosi de la vacuna que les persones de raça blanca, la qual cosa fa que «siguen més vulnerables a la covid-19 greu i posa en relleu la necessitat que es redoblen els esforços per a protegir  aquestes  poblacions vulnerables«.

Segons un quadre de comandament dels CDC, fins al 8 de febrer de 2022, entre els estatunidencs de 65 anys o més que van rebre una dosi de reforç: el 72,3% eren persones de raça blanca, el 8,9% eren persones de raça hispana i el 7,6% eren persones de raça negra.

Les taxes entre les persones que són negres o hispanes són inferiors a la proporció d’aqueixos grups amb dos dosis, i aquestes proporcions són inferiors al percentatge de la població estatunidenca composta per persones d’aqueixos grups, la qual cosa indica disparitats quant a qui han rebut terceres dosis als EUA.

D’altra banda, la mateixa investigació indica que cinc mesos després de la tercera dosi, el nivell de protecció baixaria a un 33 per cent, encara que els CDC van admetre que encara no disposen de suficients dades sobre aquest grup de gent. Per això, l’organisme va obrir la porta a «considerar» la recomanació d’altres dosis addicionals a fi de mantindre la protecció contra les hospitalitzacions.

 

Les visites a urgències van augmentar quatre mesos després de la tercera dosi

 

En general, l’estudi va concloure que els individus amb la segona i tercera dosi d’una vacuna d’ARNm tenien una major protecció contra les hospitalitzacions (malaltia greu) que contra símptomes que poden no requerir hospitalització. L’eficàcia de la vacuna també va ser menor en general durant el període ómicron que durant el període Delta.

L’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va disminuir del 97% en els dos primers mesos després de la recepció del reforç al 89% d’eficàcia als quatre mesos o més durant el període predominantment Delta (estiu/principis de tardor de 2021). Durant el període amb predomini d’ómicron (finals de tardor de 2021/hivern de 2021-22), l’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va ser del 87% durant els dos primers mesos després de la tercera dosi, i va disminuir al 66% als quatre mesos després de la tercera dosi.

 

«Les dosis de reforç mantenen la protecció contra el coronavirus»

 

Després de la tercera dosi, la protecció contra l’hospitalització associada a la variant Delta va disminuir del 96% en els dos mesos següents al 76% després de quatre mesos o més. L’eficàcia de la vacuna contra les hospitalitzacions associades a la variant ómicron va ser del 91% durant els dos primers mesos i va descendir al 78% en els quatre mesos.

«Les nostres troballes confirmen la importància de rebre una tercera dosi de la vacuna per a previndre la coronavirus de moderada a greu, especialment entre aquells amb comorbilidats. El fet que la protecció conferida per les vacunes d’ARNm disminuïra en els mesos següents a una tercera dosi de la vacuna dona suport a les dosis de reforç per a mantindre la protecció contra la covid-19 de moderada a greu», rebla un altre dels autors de l’estudi, Shaun Grannis, vicepresident de dades i anàlisis de l’Institut Regenstrief i professor de medicina familiar en la Facultat de Medicina de la Universitat d’Indiana.

 

Últimes notícies

El problema de les llengües minoritzades també demana solució

Segons Gimenez les llengües i els problemes socials dominaran els programes polítics per a les eleccions generals

Metrovalencia arriba als 8,3 milions de viatgers en setembre, un 15 % més que fa un any

Metrovalencia ha transportat 8,3 milions de viatgers en setembre, un 15,10 % més que un any abans, i FGV ha sumat 10 milions d’usuaris entre València i Alacant. Les línies 3 i 5 de metro i la 4 de tramvia han sigut les més utilitzades.

Noves ajudes per a dones emprenedores rurals en el sector agrari valencià

Agricultura ha convocat una nova línia d’ajudes per a dones que impulsen projectes empresarials agraris o aqüícoles en zones rurals de la Comunitat Valenciana, amb l’objectiu de facilitar la seua posada en marxa i consolidació.

València reforça la protecció dels majors davant estafes i abusos econòmics

La Policia Local de València ha intensificat les accions preventives contra estafes i abusos econòmics a persones majors mitjançant el programa 'Ayudar a Prevenir'. El dispositiu inclou xarrades en centres municipals i recomanacions per a detectar signes d'abús en l'entorn més pròxim.

Les pluges torrencials es tornen més freqüents i els experts reclamen adaptar-hi ciutats i infraestructures

Les últimes pluges torrencials han deixat quatre morts, grans inundacions a l’est peninsular i més de 400.000 alumnes sense classe a la Comunitat Valenciana. Experts adverteixen que estos episodis seran cada vegada més freqüents i reclamen planificar el territori pensant en este risc.

Un nou sistema de la UPV detecta desinformació amb alt risc de fer-se viral

Investigadors de la UPV han creat un sistema d’alerta primerenca, el DDVRI, que detecta quins continguts enganyosos tenen més risc de viralitzar-se i ajuda a prioritzar la faena dels equips de verificació.

Cau un grup criminal que havia robat en quasi 50 vivendes a la província de València

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup especialitzat en robatoris amb força en vivendes unifamiliars de diverses localitats valencianes i ha detingut quatre persones. El líder de l’organització ha ingressat de manera immediata en presó provisional.

Quatre actors valencians impulsen Dramaniacs per reivindicar el teatre valencià

Els actors Enrique Arce, Sergio Villanueva, Jaime Pujol i Jaime Linares han creat Dramaniacs, una companyia teatral que naix a València per defensar el talent escènic valencià i reconnectar amb l’essència del teatre.