11.2 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

La protecció de la tercera dosi de la vacuna covid cau al quart mes

El nivell de protecció de les dosis de reforç de les vacunes de Pfizer i Moderna contra el Covid-19 descendeix als quatre mesos però continua sent eficaç per a evitar hospitalitzacions per la variant Ómicron, segons un estudi publicat per les autoritats sanitàries dels Estats Units.

Segons un nou estudi dels Centres de Control i Prevenció de Malalties (CDC, per les seues sigles en anglés) dels Estats Units, l’eficàcia de les terceres dosis de les vacunes d’ARNm de Pfizer i Moderna disminueix considerablement al quart mes de la seua administració. Per això, els autors d’aquesta investigació defensen que l’evidència que la protecció disminueix “reforça la importància de continuar considerant dosis addicionals per a mantindre o millorar la protecció contra les hospitalitzacions i visites a urgències relacionades amb el Covid-19“.

No obstant això, i encara que la protecció va disminuir amb el temps, la investigació, publicada en l’informe setmanal de Morbiditat i Mortalitat del CDC, va demostrar que una tercera dosi continuava sent molt eficaç per a previndre la malaltia greu per coronavirus.

L’estudi va examinar 93.000 hospitalitzacions i més de 240.000 visites a urgències relacionades amb el Covid-19 en 10 estats entre agost de 2021 i gener de 2022, cobrint així les ones de les variants Delta i Ómicron, i conclou que l’efectivitat dels reforços per a evitar un ingrés a l’hospital és del 91 per cent durant els dos primers mesos a la seua aplicació, però després de quatre mesos és del 78 per cent. Un percentatge que, no obstant això, “continua elevat”, segons els CDC.

El treball també ha revelat que les persones d’origen hispà o negre tenen la meitat de probabilitats de rebre una tercera dosi de la vacuna que les persones de raça blanca, la qual cosa fa que “siguen més vulnerables a la covid-19 greu i posa en relleu la necessitat que es redoblen els esforços per a protegir  aquestes  poblacions vulnerables“.

Segons un quadre de comandament dels CDC, fins al 8 de febrer de 2022, entre els estatunidencs de 65 anys o més que van rebre una dosi de reforç: el 72,3% eren persones de raça blanca, el 8,9% eren persones de raça hispana i el 7,6% eren persones de raça negra.

Les taxes entre les persones que són negres o hispanes són inferiors a la proporció d’aqueixos grups amb dos dosis, i aquestes proporcions són inferiors al percentatge de la població estatunidenca composta per persones d’aqueixos grups, la qual cosa indica disparitats quant a qui han rebut terceres dosis als EUA.

D’altra banda, la mateixa investigació indica que cinc mesos després de la tercera dosi, el nivell de protecció baixaria a un 33 per cent, encara que els CDC van admetre que encara no disposen de suficients dades sobre aquest grup de gent. Per això, l’organisme va obrir la porta a “considerar” la recomanació d’altres dosis addicionals a fi de mantindre la protecció contra les hospitalitzacions.

 

Les visites a urgències van augmentar quatre mesos després de la tercera dosi

 

En general, l’estudi va concloure que els individus amb la segona i tercera dosi d’una vacuna d’ARNm tenien una major protecció contra les hospitalitzacions (malaltia greu) que contra símptomes que poden no requerir hospitalització. L’eficàcia de la vacuna també va ser menor en general durant el període ómicron que durant el període Delta.

L’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va disminuir del 97% en els dos primers mesos després de la recepció del reforç al 89% d’eficàcia als quatre mesos o més durant el període predominantment Delta (estiu/principis de tardor de 2021). Durant el període amb predomini d’ómicron (finals de tardor de 2021/hivern de 2021-22), l’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va ser del 87% durant els dos primers mesos després de la tercera dosi, i va disminuir al 66% als quatre mesos després de la tercera dosi.

 

“Les dosis de reforç mantenen la protecció contra el coronavirus”

 

Després de la tercera dosi, la protecció contra l’hospitalització associada a la variant Delta va disminuir del 96% en els dos mesos següents al 76% després de quatre mesos o més. L’eficàcia de la vacuna contra les hospitalitzacions associades a la variant ómicron va ser del 91% durant els dos primers mesos i va descendir al 78% en els quatre mesos.

“Les nostres troballes confirmen la importància de rebre una tercera dosi de la vacuna per a previndre la coronavirus de moderada a greu, especialment entre aquells amb comorbilidats. El fet que la protecció conferida per les vacunes d’ARNm disminuïra en els mesos següents a una tercera dosi de la vacuna dona suport a les dosis de reforç per a mantindre la protecció contra la covid-19 de moderada a greu”, rebla un altre dels autors de l’estudi, Shaun Grannis, vicepresident de dades i anàlisis de l’Institut Regenstrief i professor de medicina familiar en la Facultat de Medicina de la Universitat d’Indiana.

 

Últimes notícies

La jutgessa manté la declaració de Feijóo i obri l’interrogatori per la DANA

La instructora ha negat suspendre la compareixença del líder del PP, demanada per l'acusació popular de Ciutadans, i ha començat a preguntar-li. La sessió seguix el pla previst.

Comença la declaració de Núñez Feijóo davant la jutgessa que investiga la gestió de la dana

La jutgessa de Catarroja ha iniciat a les 09.45 la declaració, com a testimoni, d'Alberto Núñez Feijóo per la gestió de la dana. La compareixença és telemàtica i Ciutadans demana que siga presencial.

Feijóo afronta tranquil la seua declaració davant la jutgessa per la gestió de la dana

Feijóo ha assegurat que afronta absolutament tranquil la seua obligació de declarar davant la jutgessa de Catarroja per la gestió de la dana. Compareix per videoconferència com a testimoni i el focus estarà en els missatges que va intercanviar amb Carlos Mazón el 29 d'octubre de 2024.

Detingut per maltractar i mutilar 19 galls de baralla a Crevillent

Un home de 40 anys ha sigut detingut a Crevillent per suposadament maltractar i mutilar 19 galls de baralla en la seua vivenda. La policia va trobar drogues i utensilis per a combats, i l'arrestat tenia una inhabilitació per a treballar amb animals.

Ciutadans demanarà suspendre la declaració telemàtica de Feijóo perquè acudisca al jutjat

L'advocada de Ciutadans Mamen Peris ha anunciat que sol·licitarà suspendre la declaració telemàtica d'Alberto Núñez Feijóo, prevista a les 09.30. Reclama la seua presència física davant el jutjat en la causa penal per la gestió de la DANA.

Feijóo afronta tranquil el seu deure de declarar davant la jutgessa per la gestió de la DANA

Feijóo ha afirmat que afronta absolutament tranquil la seua declaració, que realitzarà per videoconferència com a testimoni des del Congrés. La diligència se centra en els missatges del 29 d'octubre de 2024 amb Carlos Mazón, aportats voluntàriament a la causa.

Ha ingressat a la presó un encaputxat per l’atracament a una gasolinera a Novelda

Un home de 44 anys ha ingressat a la presó com a presumpte autor d'un atracament amb arma blanca en una gasolinera de Novelda. Va ser interceptat després de ser identificat i es va recuperar l'arma utilitzada.

Bombers intenten sufocar un incendi en una planta fragmentadora de ferralla de Sollana

El foc ha començat sobre les 2.28 i sis hores després seguia actiu. Set dotacions i comandaments coordinen relleus per a contindre-ho dins del recinte.