La protecció de la tercera dosi de la vacuna covid cau al quart mes

El nivell de protecció de les dosis de reforç de les vacunes de Pfizer i Moderna contra el Covid-19 descendeix als quatre mesos però continua sent eficaç per a evitar hospitalitzacions per la variant Ómicron, segons un estudi publicat per les autoritats sanitàries dels Estats Units.

Segons un nou estudi dels Centres de Control i Prevenció de Malalties (CDC, per les seues sigles en anglés) dels Estats Units, l’eficàcia de les terceres dosis de les vacunes d’ARNm de Pfizer i Moderna disminueix considerablement al quart mes de la seua administració. Per això, els autors d’aquesta investigació defensen que l’evidència que la protecció disminueix «reforça la importància de continuar considerant dosis addicionals per a mantindre o millorar la protecció contra les hospitalitzacions i visites a urgències relacionades amb el Covid-19«.

No obstant això, i encara que la protecció va disminuir amb el temps, la investigació, publicada en l’informe setmanal de Morbiditat i Mortalitat del CDC, va demostrar que una tercera dosi continuava sent molt eficaç per a previndre la malaltia greu per coronavirus.

L’estudi va examinar 93.000 hospitalitzacions i més de 240.000 visites a urgències relacionades amb el Covid-19 en 10 estats entre agost de 2021 i gener de 2022, cobrint així les ones de les variants Delta i Ómicron, i conclou que l’efectivitat dels reforços per a evitar un ingrés a l’hospital és del 91 per cent durant els dos primers mesos a la seua aplicació, però després de quatre mesos és del 78 per cent. Un percentatge que, no obstant això, «continua elevat», segons els CDC.

El treball també ha revelat que les persones d’origen hispà o negre tenen la meitat de probabilitats de rebre una tercera dosi de la vacuna que les persones de raça blanca, la qual cosa fa que «siguen més vulnerables a la covid-19 greu i posa en relleu la necessitat que es redoblen els esforços per a protegir  aquestes  poblacions vulnerables«.

Segons un quadre de comandament dels CDC, fins al 8 de febrer de 2022, entre els estatunidencs de 65 anys o més que van rebre una dosi de reforç: el 72,3% eren persones de raça blanca, el 8,9% eren persones de raça hispana i el 7,6% eren persones de raça negra.

Les taxes entre les persones que són negres o hispanes són inferiors a la proporció d’aqueixos grups amb dos dosis, i aquestes proporcions són inferiors al percentatge de la població estatunidenca composta per persones d’aqueixos grups, la qual cosa indica disparitats quant a qui han rebut terceres dosis als EUA.

D’altra banda, la mateixa investigació indica que cinc mesos després de la tercera dosi, el nivell de protecció baixaria a un 33 per cent, encara que els CDC van admetre que encara no disposen de suficients dades sobre aquest grup de gent. Per això, l’organisme va obrir la porta a «considerar» la recomanació d’altres dosis addicionals a fi de mantindre la protecció contra les hospitalitzacions.

 

Les visites a urgències van augmentar quatre mesos després de la tercera dosi

 

En general, l’estudi va concloure que els individus amb la segona i tercera dosi d’una vacuna d’ARNm tenien una major protecció contra les hospitalitzacions (malaltia greu) que contra símptomes que poden no requerir hospitalització. L’eficàcia de la vacuna també va ser menor en general durant el període ómicron que durant el període Delta.

L’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va disminuir del 97% en els dos primers mesos després de la recepció del reforç al 89% d’eficàcia als quatre mesos o més durant el període predominantment Delta (estiu/principis de tardor de 2021). Durant el període amb predomini d’ómicron (finals de tardor de 2021/hivern de 2021-22), l’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va ser del 87% durant els dos primers mesos després de la tercera dosi, i va disminuir al 66% als quatre mesos després de la tercera dosi.

 

«Les dosis de reforç mantenen la protecció contra el coronavirus»

 

Després de la tercera dosi, la protecció contra l’hospitalització associada a la variant Delta va disminuir del 96% en els dos mesos següents al 76% després de quatre mesos o més. L’eficàcia de la vacuna contra les hospitalitzacions associades a la variant ómicron va ser del 91% durant els dos primers mesos i va descendir al 78% en els quatre mesos.

«Les nostres troballes confirmen la importància de rebre una tercera dosi de la vacuna per a previndre la coronavirus de moderada a greu, especialment entre aquells amb comorbilidats. El fet que la protecció conferida per les vacunes d’ARNm disminuïra en els mesos següents a una tercera dosi de la vacuna dona suport a les dosis de reforç per a mantindre la protecció contra la covid-19 de moderada a greu», rebla un altre dels autors de l’estudi, Shaun Grannis, vicepresident de dades i anàlisis de l’Institut Regenstrief i professor de medicina familiar en la Facultat de Medicina de la Universitat d’Indiana.

 

Últimes notícies

Ayora reforça serveis socials i atenció a la dependència amb 2,5 milions de la Generalitat

La Conselleria de Serveis Socials ha destinat 2,49 milions d’euros a recursos bàsics i especialitzats d’Ayora mitjançant el contracte programa, amb inversions destacades en residències, atenció domiciliària i parcs accessibles.

Avís de crescudes sobtades en barrancs i rius menuts de Castelló este divendres

La Confederación Hidrográfica del Ebro ha alertat de possibles crescudes sobtades en barrancs i cursos menuts de Castelló i altres províncies per la vesprada d'este divendres, davant els avisos grocs per pluges intenses i tempestes de l'Aemet.

STAS denuncia que el reforç de vigilància forestal arriba massa tard

La secció sindical de STAS en Vaersa a València ha acusat la Generalitat d’improvisar en el reforç de la vigilància forestal, que arriba en ple agost, i ha criticat les condicions laborals dels brigadistes. El sindicat dona suport a la incorporació de 122 efectius però no descarta mobilitzacions ni una possible vaga.

Paterna demana tancar el Parc del Túria i la Vallesa durant l’eclipsi solar

L’Ajuntament de Paterna ha sol·licitat a la Generalitat Valenciana el tancament preventiu del Parc Natural del Túria i de l’entorn de la Vallesa durant l’eclipsi solar del 12 d’agost, davant la previsió d’una elevada afluència de visitants i per risc d’incendis.

Alfondeguilla dedicarà un carrer a Moncofa per l’ajuda en l’incendi de la Vall d’Uixó

Alfondeguilla ha aprovat dedicar l’actual carrer Herrero Tejedor a Moncofa com a agraïment per l’acollida dels evacuats durant l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que va obligar a desallotjar el municipi durant sis dies.

Risc màxim d’incendis en la Comunitat per a la jornada de l’eclipsi solar

La Generalitat ha declarat el nivell 3 de preemergència per risc màxim d’incendis el 12 d’agost, coincidint amb l’eclipsi solar, amb el tancament de nombrosos parcs naturals i fortes restriccions a l’ús del foc i a les acampades.

Compromís exigix que Pérez Llorca explique en Les Corts l’acollida de menors migrants

Compromís ha sol·licitat la compareixença urgent de Juanfran Pérez Llorca i Elena Albalat en la Diputació Permanent per a explicar els recursos que la Generalitat destina a l’acollida de menors migrants no acompanyats. El grup critica la posició de Vox i reclama que la Comunitat Valenciana complisca la normativa i actue amb humanitat.

Educació crea quasi 4.800 places d’FP en empresa a la Comunitat Valenciana

Educació ha impulsat 4.765 places de Formació en Empresa per al curs 2025-2026 a la Comunitat Valenciana, per a reforçar el vincle entre FP i mercat laboral. El pla es basa en quasi 1.800 empreses prospectades i informes per a planificar l’oferta de 2026-2027.
FILMOTECA D'ESTIU