11.1 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

La protecció de la tercera dosi de la vacuna covid cau al quart mes

El nivell de protecció de les dosis de reforç de les vacunes de Pfizer i Moderna contra el Covid-19 descendeix als quatre mesos però continua sent eficaç per a evitar hospitalitzacions per la variant Ómicron, segons un estudi publicat per les autoritats sanitàries dels Estats Units.

Segons un nou estudi dels Centres de Control i Prevenció de Malalties (CDC, per les seues sigles en anglés) dels Estats Units, l’eficàcia de les terceres dosis de les vacunes d’ARNm de Pfizer i Moderna disminueix considerablement al quart mes de la seua administració. Per això, els autors d’aquesta investigació defensen que l’evidència que la protecció disminueix “reforça la importància de continuar considerant dosis addicionals per a mantindre o millorar la protecció contra les hospitalitzacions i visites a urgències relacionades amb el Covid-19“.

No obstant això, i encara que la protecció va disminuir amb el temps, la investigació, publicada en l’informe setmanal de Morbiditat i Mortalitat del CDC, va demostrar que una tercera dosi continuava sent molt eficaç per a previndre la malaltia greu per coronavirus.

L’estudi va examinar 93.000 hospitalitzacions i més de 240.000 visites a urgències relacionades amb el Covid-19 en 10 estats entre agost de 2021 i gener de 2022, cobrint així les ones de les variants Delta i Ómicron, i conclou que l’efectivitat dels reforços per a evitar un ingrés a l’hospital és del 91 per cent durant els dos primers mesos a la seua aplicació, però després de quatre mesos és del 78 per cent. Un percentatge que, no obstant això, “continua elevat”, segons els CDC.

El treball també ha revelat que les persones d’origen hispà o negre tenen la meitat de probabilitats de rebre una tercera dosi de la vacuna que les persones de raça blanca, la qual cosa fa que “siguen més vulnerables a la covid-19 greu i posa en relleu la necessitat que es redoblen els esforços per a protegir  aquestes  poblacions vulnerables“.

Segons un quadre de comandament dels CDC, fins al 8 de febrer de 2022, entre els estatunidencs de 65 anys o més que van rebre una dosi de reforç: el 72,3% eren persones de raça blanca, el 8,9% eren persones de raça hispana i el 7,6% eren persones de raça negra.

Les taxes entre les persones que són negres o hispanes són inferiors a la proporció d’aqueixos grups amb dos dosis, i aquestes proporcions són inferiors al percentatge de la població estatunidenca composta per persones d’aqueixos grups, la qual cosa indica disparitats quant a qui han rebut terceres dosis als EUA.

D’altra banda, la mateixa investigació indica que cinc mesos després de la tercera dosi, el nivell de protecció baixaria a un 33 per cent, encara que els CDC van admetre que encara no disposen de suficients dades sobre aquest grup de gent. Per això, l’organisme va obrir la porta a “considerar” la recomanació d’altres dosis addicionals a fi de mantindre la protecció contra les hospitalitzacions.

 

Les visites a urgències van augmentar quatre mesos després de la tercera dosi

 

En general, l’estudi va concloure que els individus amb la segona i tercera dosi d’una vacuna d’ARNm tenien una major protecció contra les hospitalitzacions (malaltia greu) que contra símptomes que poden no requerir hospitalització. L’eficàcia de la vacuna també va ser menor en general durant el període ómicron que durant el període Delta.

L’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va disminuir del 97% en els dos primers mesos després de la recepció del reforç al 89% d’eficàcia als quatre mesos o més durant el període predominantment Delta (estiu/principis de tardor de 2021). Durant el període amb predomini d’ómicron (finals de tardor de 2021/hivern de 2021-22), l’eficàcia de la vacuna contra les visites a urgències va ser del 87% durant els dos primers mesos després de la tercera dosi, i va disminuir al 66% als quatre mesos després de la tercera dosi.

 

“Les dosis de reforç mantenen la protecció contra el coronavirus”

 

Després de la tercera dosi, la protecció contra l’hospitalització associada a la variant Delta va disminuir del 96% en els dos mesos següents al 76% després de quatre mesos o més. L’eficàcia de la vacuna contra les hospitalitzacions associades a la variant ómicron va ser del 91% durant els dos primers mesos i va descendir al 78% en els quatre mesos.

“Les nostres troballes confirmen la importància de rebre una tercera dosi de la vacuna per a previndre la coronavirus de moderada a greu, especialment entre aquells amb comorbilidats. El fet que la protecció conferida per les vacunes d’ARNm disminuïra en els mesos següents a una tercera dosi de la vacuna dona suport a les dosis de reforç per a mantindre la protecció contra la covid-19 de moderada a greu”, rebla un altre dels autors de l’estudi, Shaun Grannis, vicepresident de dades i anàlisis de l’Institut Regenstrief i professor de medicina familiar en la Facultat de Medicina de la Universitat d’Indiana.

 

Últimes notícies

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.