Segons científics, el final de la fase aguda de la pandemia no acabarà fins a 2024

 

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

«Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant», ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

«Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant», ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

Segons experts la vacunació no eliminarà el virus encara que contagiarà de forma més lleu

 

Els motius que el coronavirus continue existint s’expliquen, segons els experts, perquè la vacunació no eliminarà per complet el SARS-CoV-2 i probablement el virus evolucionarà per a continuar contagiant de forma més lleu, encara que «sense matar».

D’una banda, les vacunes prevenen de les formes més greus del Covid-19, però encara no han demostrat que siguen capaces de tallar d’arrel la transmissió del virus, ni quant durarà la immunitat provocada per la vacuna. En este sentit, els científics han recordat que al llarg de la història els programes de vacunació només han aconseguit acabar per complet amb dos malalties: la verola i la pesta bovina, que no afectava els humans, però va provocar una gran escassetat d’aliments.

Este virus arribat per a quedar-se

Al mateix temps, han explicat que els virus necessiten un lloc com els humans per a replicar-se i sobreviure, per la qual cosa la seua lògica evolutiva no és la de matar al humà, sinó la de continuar infectant per a reproduir-se en ell. «Este virus ha vingut per a quedar-se, continuarem convivint amb ell», ha asseverat la viròloga del Centre Nacional de Biotecnologia del Consell Superior de Recerques Científiques (CNB-CSIC), Sonia Zúñiga.

Alguns dels factors que incidiran en la conversió del nou coronavirus en un vell conegut són la seua velocitat de propagació i el ritme de vacunació. De fet, un article publicat en la revista ‘Nature’ afegia altres arguments que recolzen la tesi que el coronavirus no desapareixerà de les vides.

La vacuna no eximeix de seguir amb la màscara i la distància social

Sobre este tema, els experts consideren també que alguns dels factors que poden reforçar la circulació del SARS-CoV-2 en el planeta són les reticències d’algunes persones a vacunar-se i un possible canvi de comportament de les ja vacunades en sentir-se més segures. Per això, han destacat la importància que després de vacunar-se es continuen mantenint les mesures de protecció: màscara, higiene, ventilació i limitació de les interaccions socials.

La fase aguda de la pandèmia no acabarà fins a 2024

A més, els experts han assenyalat que el final de la fase aguda de la pandèmia arribarà amb la generalització de la vacunació, que ha d’estendre’s a tots. I és que, hi ha estudis que calculen que això no succeirà fins a 2024 per la distribució desigual de dosi, segons el Centre d’Innovació en Salut Global de la Universitat de Duke (els Estats Units).

A partir d’entonces, segons la hipòtesi d’una projecció publicada a principis de 2021 en la revista ‘Science’, el virus circularia menys i causaria símptomes menys greus. Els autors d’este estudi assemblen el SARS-CoV-2 a altres quatre coronavirus, ‘cosins germans’ seus, que causen el refredat comú; i el diferencien dels seus antecessors SARS-CoV i MERS-*CoV, que van emergir en 2002 i 2012.

La fase postpandèmica estarà influenciada per factors com la reinfecció, l’estacionalitat i la competició amb altres virus per a imposar-se sobre ells, segons un altre treball publicat a la fi de 2020, també en Science.

L’aparició de variants pot complicar el panorama

D’altra banda, els científics han avisat i segueixen avisant que l’aparició de noves variants del SARS-CoV-2 pot «complicar el panorama». A pesar que muta menys que altres virus, com el de la grip o el del VIH, ja han sorgit noves variants més contagioses, però no més mortals, les mutacions de les quals es concentren en la proteïna S de la seua corona per a enganxar-se millor a les cèl·lules humanes i continuar infectant.

«En un cert sentit, li estem donant oportunitats al virus per a anar adquirint noves mutacions i avantatges evolutius, com a noves variants que es transmeten millor i són capaces d’evadir la resposta immune», ha dit l’investigador del Centre Nacional de Microbiologia de l’Institut de Salut Carles III (CNM-*ISCIII), Francisco Díez.

Últimes notícies

La Policia investiga la mort d’un home en l’estany del parc Ribalta de Castelló

La Policia Nacional investiga la mort d’un home trobat este diumenge al matí en l’estany del parc Ribalta de Castelló, després de procedir al llançament del cadàver a les 9 hores. La UDEV porta el cas i encara es desconeixen les causes del decés.

L’incendi de Tírig es conté amb 21 mitjans aeris i 810 hectàrees cremades

L'incendi forestal de Tírig ha calcinat 810 hectàrees però evoluciona de forma favorable, amb el perímetre sense flames i 21 mitjans aeris treballant. El foc manté dos flancs actius i ha obligat a desallotjar Catí, amb 47 persones encara allotjades en un alberg.

Controlat l’incendi forestal d’Aras de los Olmos després d’una nit de treball

L’incendi forestal declarat diumenge a la nit a Aras de los Olmos (València) ha quedat controlat este dilluns de bon matí després d’una nit d’intens treball dels serveis d’emergència.

Els mitjans aeris s’incorporen a l’incendi de Tírig després de la tercera nit d’atac terrestre

Un total de 18 mitjans aeris s’han afegit ja a l’extinció de l’incendi forestal de Tírig, que ha cremat 684 hectàrees i ha obligat a evacuar Catí, mentres es manté el risc extrem d’incendis en tota la Comunitat Valenciana.

Xubascos molt forts amb pedra gran en l’interior de Castelló i València este dilluns

La Aemet ha activat un avís per ruixats i tempestes molt fortes o torrencials en l’interior de Castelló i València, amb pedra gran i ratxes de vent molt intenses, i perill també al litoral sud valencià.

L’incendi de Tírig continua actiu però la nit es preveu favorable

L’incendi forestal de Tírig seguix actiu i ha obligat a evacuar Catí, però la previsió per a esta nit és bona i 250 efectius terrestres continuaran treballant per frenar el foc i protegir vivendes i més de 60 granges.

El vent afluixa en l’incendi de Tírig i dona un respir a l’extinció

Aemet preveu que el vent vaja perdent força esta nit en la zona de l’incendi de Tírig, fet que pot facilitar els treballs d’extinció, centrats sobretot en la protecció de Catí i de les explotacions ramaderes pròximes.

Ordre d’evacuació a Catí per l’incendi forestal de Tírig via Es-Alert

Emergències ha ordenat evacuar Catí per l’avanç de l’incendi forestal de Tírig i ha avisat la població amb un Es-Alert. Els veïns han de eixir per la CV-128 o la N-232 en direcció a Xert i seguir les indicacions de la Guàrdia Civil.