Els experts en innovació reclamen que el criteri periodístic marque límits a la IA

Especialistes en transformació digital en mitjans de comunicació han defensat este dimecres a València que el criteri periodístic ha d’estar per damunt de la intel·ligència artificial, una tecnologia que consideren clau però que exigix formació contínua per a integrar-la de manera responsable en les redaccions.

El segon Foro Iberoamericano de IA Aplicada al Periodismo ha reunit a València una trentena de responsables de grups editorials i empreses de comunicació. L’objectiu ha sigut analitzar com està transformant la intel·ligència artificial el sector i quins límits ha de marcar el periodisme.

En la taula ‘El impacto real de la IA en las redacciones y cómo integrarla con éxito’ han participat la directora d’Estratègia, Transformació Digital i Negoci de l’Agència EFE, Diana González; la directora d’intel·ligència artificial de Prisa Media, Olalla Novoa, i l’AI Transformation Manager en Grupo Godó, Víctor Solanas.

Experiències en mitjans i necessitat de formació

Els tres ponents han compartit l’experiència en els seus respectius mitjans sobre la implantació de la intel·ligència artificial en les redaccions. Tots han coincidit a remarcar que l’ús d’estes ferramentes requerix formació específica i contínua perquè els periodistes les utilitzen amb criteri.

Diana González ha explicat que l’agència crea cada any uns 3 milions de documents. Esta producció genera, segons ha dit, ‘un coll de botella documental, un tresor gegant però dormit, al qual era difícil traure tot el profit’.

Segons ha detallat, amb la intel·ligència artificial ‘eixe gegant es desperta i es pot accedir a ell de forma més àgil; és com un cervell digital, permet accedir a informació que abans estava però no es podia accedir i així les notícies són més fàcils, cal invertir menys temps’.

González ha remarcat que ‘tenim una línia claríssima de l’ús de la IA i ahí mana el criteri periodístic‘. També ha valorat ‘el patrimoni de valor incalculable, reflex de la història contemporània’ que suposa l’arxiu d’EFE, ‘que ara és molt més accessible gràcies a la IA’.

Olalla Novoa, per la seua banda, ha defensat la necessitat d’experimentar amb estes tecnologies, però ‘amb estratègia, governança, formació i criteri editorial’. Ha advertit que l’èxit no depén només de la ferramenta, sinó de com s’organitza el seu ús dins de cada empresa.

‘La conclusió és que el repte no és tecnològic, és organitzatiu, cultural i editorial’, ha resumit. A més, ha incidit que ‘primer cal crear condicions perquè periodistes o personal d’altres àrees puguen tindre condicions per començar a utilitzar-la’.

Novoa ha afegit que ‘per a integrar una tecnologia cal acompanyar l’usuari i vore on estan els límits’. També ha remarcat que ‘la IA és fabulosa però no existiria sense contingut, i això ho fem els mitjans. També aporta més capacitat, però el rigor i la responsabilitat editorial i la presa de decisions ha de ser nostra’.

Un model clar de governança

Víctor Solanas ha explicat que el seu grup empresarial té molts negocis diferents. El repte inicial ha sigut que cada àrea ‘implantava la IA a la seua manera’, cosa que generava criteris dispersos i solucions tècniques poc coordinades.

Per això, han decidit buscar una ferramenta comuna que ajudara els periodistes en les seues tasques diàries. Després de diversos intents sense èxit, han arribat a la conclusió que ‘el model de governança havia de ser crear regles de joc prou nítides perquè hi haguera soltura sense perdre la garantia’.

Després de la taula, en declaracions posteriors, Diana González ha resumit que ‘la IA facilita i proposa, però és el periodista el que decidix. EFE té una fulla de ruta i té una qualitat, un rigor i una missió que complir i ahí és on la tecnologia ajuda, proposa i facilita però el periodista continua estant en el 100 per 100 del procés’.

Olalla Novoa ha indicat que la IA ‘ja és una ferramenta poderosíssima’ i que cal ‘provar i experimentar, però el que sí que tenim molt clar és que el control és del periodista’. Ha insistit que la clau és combinar les noves tecnologies amb la responsabilitat professional.

Per la seua banda, Víctor Solanas ha assegurat que la intel·ligència artificial és ‘un potenciador d’habilitats i competències que el periodista té al seu abast i que li permetrà fer la faena de forma més ràpida, més eficient i amb més rigor’. Però ha advertit que ‘no perdem de vista que el periodista és sempre la persona que valida tots els textos i el contingut que finalment s’acaba publicant’.

‘La intel·ligència artificial pot proveir d’eixes ferramentes, la base sobre la qual pot treballar, i eixe és l’horitzó que dibuixem per al nostre periodisme’, ha conclòs Solanas, resumint el consens entre els ponents: la IA és una aliada potent, però el juí final continua sent humà.

Últimes notícies

Ndukwe firma l’empat del Levante al minut 99 davant el Sevilla

El Levante ha salvat un punt al Ciutat de València gràcies a un gol d’Ifeanyi Ndukwe en el minut 99 davant el Sevilla, després d’una frenètica recta final amb dos gols andalusos i dos remuntats pels granotes.

Allegri i Rafa Marín avisen d’un duel molt dur a La Ceràmica entre Villarreal i Nàpols

Massimiliano Allegri i Rafa Marín han remarcat la dificultat del partit de Champions a La Ceràmica davant un Villarreal que arriba en creixement i concedeix poques ocasions. El tècnic i el central del Nàpols demanen ordre, concentració i pocs errors per a traure un bon resultat.

Rescatat en helicòpter un home de 80 anys després de caure en un camí de Vilamarxant

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat en helicòpter un home duns 80 anys que ha caigut en un camí de Vilamarxant i no podia continuar caminant. La víctima, amb una lesió en una cama, ha sigut traslladada a lHospital La Fe de València.

Setembre de 2026, el més càlid a la Comunitat Valenciana des de 1950

Setembre de 2026 ha sigut el mes de setembre més càlid a la Comunitat Valenciana des de, com a mínim, 1950, amb més de 23 graus de mitjana, segons Aemet. També ha sigut el segon setembre més càlid del món i el tercer d’Europa registrat fins ara.

Moleiro confia en el Villarreal per a reaccionar en la Champions contra el Nàpols

Alberto Moleiro ha assegurat que el Villarreal arriba amb confiança i idees clares al duel de Champions contra el Nàpols a Vila-real, marcat pel desig de refer-se de l’última temporada. El migcampista ha avisat que en esta competició no hi ha marge per a la relaxació des del primer partit.

El Vila-real apel·la a la ment i a l’autoestima per al duel clau amb el Nàpols

Iñigo Pérez i Alberto Moleiro han reivindicat la importància de la fortalesa mental, la il·lusió i el bon moment físic per a rebre el Nàpols en un duel de Champions que el Vila-real vol aprofitar per a dissipar dubtes. Tots dos han apel·lat a l’experiència recent i a l’aprenentatge europeu per afrontar el partit amb més ambició.

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.