11.3 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

L’AVL retira de la pàgina web el Diccionari ortogràfic i de pronunciació del valencià

El Cercle Isabel de Villena ha emés una sol·licitud formal a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) per a restablir l’accés en línia al Diccionari ortogràfic i de pronunciació del valencià (DOPV). Este recurs, considerat un pilar en la lexicografia valenciana, va ser retirat recentment del lloc web de l’AVL sense explicació pública.

El DOPV, una obra de 916 pàgines amb milers d’entrades, és crucial tant per a parlants natius com per a estudiants del valencià. La seua eliminació ha generat preocupació entre lingüistes, educadors i membres de la comunitat valencianoparlant.
La Importància del DOPV

La sol·licitud subratlla la rellevància històrica i filològica del DOPV, el primer diccionari de l’AVL. A diferència de les seccions de la Gramàtica normativa valenciana suggerides com a alternatives, el DOPV oferix una cobertura exhaustiva i detallada del lèxic, ortografia i morfologia valencians. L’associació també suggerix que l’AVL considere incloure en el seu actual diccionari normatiu aquelles paraules presents en el DOPV però absents en les publicacions més recents.

La iniciativa del Cercle Isabel de Villena reflectix un esforç continu per a preservar i promoure el patrimoni lingüístic del valencià, emfatitzant la necessitat de mantindre accessibles estos recursos crucials en l’era digital. De fet a la seua web han decidit mantindre publicat el diccionari en versió PDF.

Últimes notícies

Sara Sorribes torna amb una sòlida victòria després de set mesos d’aturada

La castellonenca va tornar amb un 6-2 i 6-3 davant Gabriela Ce en el WTA 125 de Pujol després d'una aturada de més de set mesos per salut mental. Jugarà octaus el dimecres.

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no prendre's de debò la dana en renunciar a l'escorta i desconnectar-se. Sumar i PSOE han demanat responsabilitats.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.