La Diputació fa accessible el Castell de Peníscola al 100% amb la reproducció en la xarxa en 3D

Representants de la Diputació de Castelló i de Peníscola en la presentació del Castell en 3D

La presentació ha sigut este dimecres | Diputació de Castelló

 

El Castell del papa Luna de Peníscola, en el Baix Maestrat (Castelló), ja és completament accessible. Ho és gràcies a la fidedigna representació en tres dimensions que ha creat la Diputació de Castelló de la completa totalitat de les dependències papals i que servirà «per a obrir a tot el món un dels majors tresors artístics i monumentals que té la nostra província».

 

La diputada de Cultura, Ruth Sanz, ha sigut la responsable de presentar este dimecres esta iniciativa de la mà de Robert Muñoz, de la institució cultural encarregada de fer la reproducció de l’edifici en tres dimensions, AD&D 4D. Sanz i Muñoz han introduït una primera visita pel castell «que realment sorprendrà a tot el món per la qualitat d’imatge i les múltiples possibilitats d’interacció».

 

Per a la seua confecció, ha detallat Sanz, han fet falta més de 5.300 fotografies i moltes hores de treball a les esquenes. Estes imàtgens han donat llum a una reproducció que suma 47.000 metres quadrats i que deixa al descobert llocs fins ara poc vistos i que desperten la curiositat tant de propis com estranys. És el cas de la part de darrere del castell, la dels penya-segats, a on s’ubica l’escala del papa Luna que connecta el castell amb el que era l’embarcador de la fortalesa.

 

Tot i que d’esta manera es guanya l’accessibilitat plena al castell de forma virtual, des de la Diputació de Castelló «continuem treballant per a adaptar totes les parts que ho permeten a l’accés a persones amb mobilitat reduïda». És per això que, seguint el pla director, «hem adquirit un dispositiu que permet salvar les escales a mode d’elevador i que facilita l’accés a persones en cadira de rodes».

 

Vista del Castell de Peníscola en 3D

El Castell ha sigut reproduït al 100% en 3D | Sketchfab

 

Per a disfrutar d’esta reproducció, s’ha d’accedir al web del castell, a on es redirigirà a la plataforma Sketchfab, la més important dins del món de la creació de continguts en 3D. Cal fer menció que, amb poc menys de 24 hores en la xarxa, la composició digital de les dependències papals ja ha conseguit la insígnia ‘staffpick’, que premia les millor obres en 3D publicades en el web.

 

Per a Sanz, «es tracta d’un treball que sobrepassa l’interés turístic, és també una ferramenta molt interessant per a que veïns i personal investigador puguen conéixer més a fons els detalls que conformen este important castell que va marcar la història del món en el segle XV». De fet, la reproducció també es troba allotjada en Zenodo, fundat pel CERN. A demés, també s’integra en Point Box, a on existixen opcions de mesura d’espais i d’anàlisi d’estructura.

 

D’altra banda, per a fer més enriquidora la visita virtual, Sanz també ha informat que s’ha incorporat l’opció d’audioguia en valencià, castellà, anglés i francés, «perquè volem que el nostre recurs turístic més visitat salte fronteres més allà de les espanyoles».

 

En la roda de premsa de presentació també han estat presents la tinent d’alcalde i regidora de Turisme de l’Ajuntament de Peníscola, Raquel París, i la directora del castell, Esther Forner.

 

Les entrades del Festival de Teatre Clàssic, ja a la venda

Sanz ha recordat que des del web de la fortalesa ja es poden adquirir les entrades de la XXIII edició del Festival de Teatre Clàssic de Peníscola, que se celebrarà del 16 al 31 de juliol en el pati d’armes del recinte fortificat.

Últimes notícies

Estabilitzat l’incendi forestal de Llíria en només dues hores

L’incendi forestal declarat esta vesprada en el terme de Llíria ha quedat estabilitzat en unes dues hores després de desallotjar diverses vivendes.

Thiago Fernández reforçarà les bandes del Llevant cedit pel Villarreal

L’extrem argentí Thiago Fernández, de 22 anys i propietat del Villarreal, jugarà esta pròxima temporada al Llevant en qualitat de cedit.

Un incendi forestal en Llíria obliga a desallotjar diverses vivendes

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Llíria ha obligat a desallotjar diverses vivendes i ha mobilitzat importants mitjans terrestres i aeris.

Benidorm destina 8.000 euros per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

L'Ajuntament de Benidorm ha aprovat destinar 8.000 euros a accions humanitàries per a les víctimes del terratrémol de magnitud 7,4 a Colòmbia, que ha causat almenys 240 morts. L'ajuda es canalitzarà a través d'organismes oficials i inclou un missatge especial de suport a la ciutat agermanada de Manizales.

Valencia i Hércules s’enfronten dijous a Paterna en un nou amistós de pretemporada

El Valencia CF jugarà este dijous 13 d’agost un amistós contra l’Hércules al camp Antonio Puchades de Paterna, en una setmana amb dos partits preparatoris abans de l’estrena en LaLiga 2026-27.

Les màximes arriben als 37 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes d’este dimarts han arribat als 37 graus en diversos municipis de la Comunitat Valenciana, amb pics de quasi 38 graus a Elx.

Consells per conduir amb seguretat durant l’eclipsi solar a València

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb recomanacions per evitar desplaçaments innecessaris i reforços de transport públic a València.

Així es podrà vore l’eclipsi solar des de la Comunitat Valenciana

L’eclipsi solar d’este dimecres es vorà amb cel poc nuvolós en gran part de la Comunitat Valenciana, encara que hi haurà més incertesa al nord de Castelló. Aemet preveu temperatures altes, risc extrem d’incendis i recorda que es podrà observar el fenomen des de les ciutats litorals sense desplaçar-se.