29.5 C
València
Divendres, 22 agost, 2025

L’abaratiment de l’energia modera l’IPC al 6,8%, però els aliments escalen un 15,3%

Els preus han pujat un 6,8% al novembre, segons ha informat aquest dimecres l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Això ve a confirmar la dada avançada fa dues setmanes per aquest organisme en què situava la inflació en el 6,8% confirmant la progressiva moderació dels preus, ja que a l’octubre aquests van pujar un 7,3%.

- Advertisement -Telegram València Diari

Es tracta de la dada d’inflació més baix des del mes de gener, això és, des d’abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna que va desencadenar l’actual crisi inflacionista.

Amb aquest so ja quatre mesos consecutius de moderació de l’IPC, la qual cosa respon bàsicament a la caiguda dels preus de l’energia, suportada pel descens del cru en els mercats internacionals i per una tardor de molt de vent.

El major descens l’experimenta l’electricitat que al novembre va ser un 22% més barata que en el mateix mes de 2021.

No obstant això, la moderació dels preus de l’energia no ha aconseguit frenar la resta de pressions inflacionistes que porten mesos desencadenades. Això explica que l’IPC subjacent (descomptant energia i aliments frescos) haja pujat una dècima fins al 6,3%.

L’INE va atribuir aquest comportament a la baixada dels preus dels carburants respecte al succeït el novembre de 2021 i a l’electricitat, que va caure més que fa un any.

El gran focus de preocupació ara són els aliments, que mantenien una gran inèrcia de pujada just abans de la campanya nadalenca. Al novembre, el preu dels aliments va pujar un 0,5% respecte a octubre i va mantindre la seua taxa interanual per damunt del 15%. Es tracta de la major pujada del preu de l’alimentació a Espanya des de 1978.

Últimes notícies

Atlètic-Elx en el Metropolità: Sorloth apunta a l’onze i Simeone busca reacció

L'Atlètic torna al Metropolità després de l'ensopegada inicial, sense Baena i amb Sorloth camí de la titularitat, davant un Elx de Sarabia que vol sorprendre.

La Primera Divisió torna al Ciutat de València amb el campió com a examen del Llevant

El Barcelona visita al Llevant en el retorn de l'elit al Ciutat de València després de tres temporades, amb dubtes en l'onze, baixes i moviments de mercat. Hora 21.30 CET.

Avís taronja per tempestes amb graníssol a l’interior de València i nord d’Alacant

Aemet activa el nivell taronja per pluges intenses i tempestes amb graníssol a l'interior sud de València i el litoral nord d'Alacant, amb risc significatiu.

El Llevant torna a Primera en el Ciutat amb la visita del campió: horari, onces i baixes del Llevant-Barcelona

El Barça visita al Llevant en el retorn de l'elit al Ciutat de València. Flic busca la segona victòria en LaLiga davant un rival que vol competir sense complexos.

Decomissen 5.040 llandes en una vivenda insalubre destinades a la venda il·legal a les platges de València

La Policia Local de València va confiscar 5.040 llandes en una vivenda de Casetes Roses, presumptament destinades a la venda ambulant a les platges de la ciutat.

Corberán avisa: guanyar en El Sadar exigix fortalesa mental i intensitat màxima

El tècnic del València subratlla que visitar El Sadar serà un examen de caràcter davant un Osasuna agressiu i amb pressió alta, i posa el focus a competir i sumar.

Corberán alerta abans de l’Osasuna vs València guanyar en El Sadar exigix fortalesa mental

València visita a Osasuna en la jornada 2. Corberán subratlla que la victòria passa per fortalesa mental, màxima intensitat i vigilar la pilota parada.

Marcelino exigix solidesa a casa per a mantindre’s a dalt abans del Vila-real Girona

El tècnic del Vila-real subratlla que fer-se fort en La Ceràmica és decisiu per a lluitar per la part alta abans de rebre al Girona, amb baixes sensibles.