El Cecova alerta que la ràtio d’infermeres a la Comunitat reflectix una situació ‘insostenible’ i demana més places

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (Cecova), compost pels tres col·legis provincials d’Infermeria de Castelló, Valencia i Alacant, ha alertat hui dimarts que la Comunitat Valenciana seguix sent una de les regions amb la pitjor ràtio d’infermeres per cada 1.000 habitants de tota Espanya, la qual cosa reflectix una situació «insostenible» davant de la qual ha demanat mesures estructurals i més places.

Segons l’informe del Ministeri de Sanitat ‘Situació actual i estimació de la necessitat d’infermeres a Espanya, 2024’, la Comunitat Valenciana registra un índex de sol 5,46 infermeres per 1.000 habitants, la tercera pitjor autonomia només per davant de Galícia i Murcia.

El president del Cecova, Juan José Tirat, ha destacat en un comunicat que esta situació és «insostenible si aspirem a un sistema sanitari eficient i equitatiu». «Des del Cecova, hem insistit que la falta de personal d’Infermeria no només sobrecarrega als professionals, sinó que repercutix negativament en la qualitat assistencial que reben els ciutadans», ha denunciat.

A nivell nacional, la mitjana d’infermeres per cada 1.000 habitants és de 6,3, «encara lluny» de la mitjana europea de 8,5. Mentre Espanya necessita incorporar almenys 100.000 infermeres per a aconseguir la mitjana de la UE, a la Comunitat Valenciana la carència és «encara més crítica».

«Esta diferència és una crida urgent a l’acció», ha assenyalat Juan José Tirado, que ha subratllat el «desequilibri» existent entre les diferents regions. A més, l’informe també posa de manifest que la taxa d’infermeres dedicades a labors assistencials en hospitals del Sistema Nacional de Salut a la Comunitat Valenciana és de 3,18 per cada 1.000 habitants, una de les més baixes d’Espanya.

Tirado ha lamentat que esta dada reflectix l'»abandó estructural» patit en els últims anys i ha incidit que la solució a esta crisi «no pot limitar-se a la contractació temporal de personal, sinó que passa per implementar mesures estructurals i permanents».

«Hem reclamat reiteradament que s’augmenten les places de formació i que s’establisquen polítiques de retenció del talent. Sense un pla estratègic a llarg termini, el dèficit d’infermeres continuarà afectant al nostre sistema sanitari», ha advertit.

FLUX DE PROFESSIONALS

Un altre aspecte «preocupant» és el flux de professionals entre comunitats autònomes. El 2023, el 83,7% dels contractes d’infermeria es van signar amb professionals que van romandre en la seua comunitat d’origen, però autonomies com Catalunya han aconseguit atraure un saldo positiu de professionals. Al seu juí, «la Comunitat Valenciana, per la seua banda, necessita polítiques més atractives per a evitar la fugida de talent».

«És fonamental equiparar les nostres condicions laborals a les d’altres regions perquè les nostres infermeres puguen treballar en condicions dignes», ha subratllat Juan José Tirado. Des del Cecova també s’ha ressaltat la importància de potenciar les especialitats «no només per a millorar l’atenció sanitària, sinó també per a reconèixer i recompensar la formació i l’esforç de les nostres professionals».

Últimes notícies

La calor torna a colpejar l’interior de València amb 37,6 graus a Xàtiva

Les màximes han pujat fins a 3 graus en punts de l’interior de la província de València, amb 37,6 graus a Xàtiva, segons Aemet. En la ciutat de València el termòmetre també ha pujat fins als 32,3 graus.

Mompó i Pradas tornaran al Congrés per la comissió de la DANA el 28 de setembre

El president de la Diputació de València, Vicente Mompó, i l’exconsellera Salomé Pradas compareixeran de nou el 28 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, dins d’una nova ronda de testimonis sobre la gestió de la tragèdia.

Deu mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Tuéjar

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar ha mobilitzat deu mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres per a intentar la seua extinció.

València tanca 26 col·legis de zones inundables des de les 14 h per alerta taronja

L'Ajuntament de València suspén des de les 14 hores de dimecres les activitats en 26 centres educatius de zones inundables i afectades per la DANA i paralitza també l'esport a l'aire lliure, mercats i actes municipals.

L’oposició exigeix fer públic el dosier sobre Pérez Llorca mentre el PP el resta importància

PSPV i Compromís reclamen conéixer el suposat dosier intern del PP sobre Juanfran Pérez Llorca, mentre el PP el qualifica de xafardeig i Vox apel·la a la presumpció d’innocència.

Exonerats els consellers no executius de Banco de Valencia pel cas Grand Coral

Una vintena de consellers no executius de Banco de Valencia i Bancaja han quedat exonerats en el juí pel cas Grand Coral després que la Fiscalia Anticorrupció i l’Advocacia de l’Estat hagen retirat totes les acusacions. Els principals acusats han admés els fets i han defensat que els consellers només coneixien la informació que els traslladava el comitè de Riscos.

Alerta taronja este dimecres per fortes pluges a la província de València

Emergències ha activat per a este dimecres l’alerta taronja en tota la província de València per fortes pluges i tempestes, amb fins a 80 l/m2 en poques hores i possibilitat de granís de fins a quatre centímetres.

El PP exigeix explicacions per les ajudes a UGT i Vox acusa el PSOE de suposada “màfia organitzada”

PP, Vox, Compromís i PSPV han reaccionat a la investigació de l’Agència Valenciana Antifrau sobre 255.000 euros en subvencions a un congrés d’UGT en 2021. Els partits es creuen acusacions per les ajudes al sindicat i per altres casos que reclamen investigar.