El Cecova alerta que la ràtio d’infermeres a la Comunitat reflectix una situació ‘insostenible’ i demana més places

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (Cecova), compost pels tres col·legis provincials d’Infermeria de Castelló, Valencia i Alacant, ha alertat hui dimarts que la Comunitat Valenciana seguix sent una de les regions amb la pitjor ràtio d’infermeres per cada 1.000 habitants de tota Espanya, la qual cosa reflectix una situació «insostenible» davant de la qual ha demanat mesures estructurals i més places.

Segons l’informe del Ministeri de Sanitat ‘Situació actual i estimació de la necessitat d’infermeres a Espanya, 2024’, la Comunitat Valenciana registra un índex de sol 5,46 infermeres per 1.000 habitants, la tercera pitjor autonomia només per davant de Galícia i Murcia.

El president del Cecova, Juan José Tirat, ha destacat en un comunicat que esta situació és «insostenible si aspirem a un sistema sanitari eficient i equitatiu». «Des del Cecova, hem insistit que la falta de personal d’Infermeria no només sobrecarrega als professionals, sinó que repercutix negativament en la qualitat assistencial que reben els ciutadans», ha denunciat.

A nivell nacional, la mitjana d’infermeres per cada 1.000 habitants és de 6,3, «encara lluny» de la mitjana europea de 8,5. Mentre Espanya necessita incorporar almenys 100.000 infermeres per a aconseguir la mitjana de la UE, a la Comunitat Valenciana la carència és «encara més crítica».

«Esta diferència és una crida urgent a l’acció», ha assenyalat Juan José Tirado, que ha subratllat el «desequilibri» existent entre les diferents regions. A més, l’informe també posa de manifest que la taxa d’infermeres dedicades a labors assistencials en hospitals del Sistema Nacional de Salut a la Comunitat Valenciana és de 3,18 per cada 1.000 habitants, una de les més baixes d’Espanya.

Tirado ha lamentat que esta dada reflectix l'»abandó estructural» patit en els últims anys i ha incidit que la solució a esta crisi «no pot limitar-se a la contractació temporal de personal, sinó que passa per implementar mesures estructurals i permanents».

«Hem reclamat reiteradament que s’augmenten les places de formació i que s’establisquen polítiques de retenció del talent. Sense un pla estratègic a llarg termini, el dèficit d’infermeres continuarà afectant al nostre sistema sanitari», ha advertit.

FLUX DE PROFESSIONALS

Un altre aspecte «preocupant» és el flux de professionals entre comunitats autònomes. El 2023, el 83,7% dels contractes d’infermeria es van signar amb professionals que van romandre en la seua comunitat d’origen, però autonomies com Catalunya han aconseguit atraure un saldo positiu de professionals. Al seu juí, «la Comunitat Valenciana, per la seua banda, necessita polítiques més atractives per a evitar la fugida de talent».

«És fonamental equiparar les nostres condicions laborals a les d’altres regions perquè les nostres infermeres puguen treballar en condicions dignes», ha subratllat Juan José Tirado. Des del Cecova també s’ha ressaltat la importància de potenciar les especialitats «no només per a millorar l’atenció sanitària, sinó també per a reconèixer i recompensar la formació i l’esforç de les nostres professionals».

Últimes notícies

Sis morts per calor extrema en sis dies a la Comunitat Valenciana, cinc d’elles a la província de València

La Comunitat Valenciana ha registrat sis morts atribuïbles a les altes temperatures entre el 30 de maig i el 4 de juny, cinc a la província de València i una a Castelló, segons el sistema MoMo de Sanitat.

Quatre persones detingudes en trobar quasi 3 kg de marihuana en una vivenda de Vall d’Alba

La Guàrdia Civil ha detingut quatre persones a Vall d'Alba després d'intervindre quasi 3.000 grams de marihuana en dos immobles contigus, presumptament destinada a la seua distribució.

La calor arranca fort: més de 30 °C de bon matí i quasi 34 °C a La Vila Joiosa

Les temperatures han superat ja els 30 graus este dilluns de bon matí en nombrosos municipis valencians, amb 33,7 °C a La Vila Joiosa. Aemet ha activat un episodi de calor fins dimecres i Emergències ha decretat alerta groga i risc alt d'incendis.

Les nits tropicals continuen i Benidorm encadena una altra nit tòrrida amb 25,1 graus

Les mínimes han tornat a ser molt altes en la Comunitat Valenciana, amb nombroses nits tropicals i una nova nit tòrrida a Benidorm, on el termòmetre no ha baixat de 25,1 graus.

‘Descobrint Magenti’. Alberic, un poble que sona

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana és un text de caràcter cultural i divulgatiu sobre un llibre que reivindica Leopoldo Magenti com una figura clau de la música valenciana i com una institució per al poble d’Alberic

Desarticulat a Montroi un frau de renting amb cotxes d’alta gamma per més de 170.000 euros

La Guàrdia Civil ha detingut a Montroi una dona i investiga dos hòmens per un frau amb cotxes d’alta gamma valorats en més de 170.000 euros, contractats mitjançant leasing o renting i després venuts de forma fraudulenta.

Calor intens a l’interior de València i possible pols en suspensió este dilluns

La Comunitat Valenciana afronta dilluns i dimarts cels poc nuvolosos, possible pols en suspensió i calor molt intensa a l’interior i prelitoral, sobretot de la província de València.

Triomf aclaparador de Samuel Navalón a Alacant amb una gran eixida per la porta gran

El torero d'Ayora Samuel Navalón ha arrasat en la tercera de la Fira de Fogueres d'Alacant, on ha obert la porta gran amb dues orelles. Marco Pérez ha tallat un trofeu i Víctor Hernández ha sigut ovacionat davant una corrida mansota del Puerto de San Lorenzo i La Ventana del Puerto.