El Cecova alerta que la ràtio d’infermeres a la Comunitat reflectix una situació ‘insostenible’ i demana més places

Ejemplo de shortcode con estilo
El Cecova alerta sobre la insostenible ràtio d'infermeres a la Comunitat Valenciana, que és de 5,46 per cada 1.000 habitants, una de les més baixes d'Espanya. Demanen mesures estructurals i més places formatives per millorar la situació i retenir el talent del sector.

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (Cecova), compost pels tres col·legis provincials d’Infermeria de Castelló, Valencia i Alacant, ha alertat hui dimarts que la Comunitat Valenciana seguix sent una de les regions amb la pitjor ràtio d’infermeres per cada 1.000 habitants de tota Espanya, la qual cosa reflectix una situació «insostenible» davant de la qual ha demanat mesures estructurals i més places.

Segons l’informe del Ministeri de Sanitat ‘Situació actual i estimació de la necessitat d’infermeres a Espanya, 2024’, la Comunitat Valenciana registra un índex de sol 5,46 infermeres per 1.000 habitants, la tercera pitjor autonomia només per davant de Galícia i Murcia.

El president del Cecova, Juan José Tirat, ha destacat en un comunicat que esta situació és «insostenible si aspirem a un sistema sanitari eficient i equitatiu». «Des del Cecova, hem insistit que la falta de personal d’Infermeria no només sobrecarrega als professionals, sinó que repercutix negativament en la qualitat assistencial que reben els ciutadans», ha denunciat.

A nivell nacional, la mitjana d’infermeres per cada 1.000 habitants és de 6,3, «encara lluny» de la mitjana europea de 8,5. Mentre Espanya necessita incorporar almenys 100.000 infermeres per a aconseguir la mitjana de la UE, a la Comunitat Valenciana la carència és «encara més crítica».

«Esta diferència és una crida urgent a l’acció», ha assenyalat Juan José Tirado, que ha subratllat el «desequilibri» existent entre les diferents regions. A més, l’informe també posa de manifest que la taxa d’infermeres dedicades a labors assistencials en hospitals del Sistema Nacional de Salut a la Comunitat Valenciana és de 3,18 per cada 1.000 habitants, una de les més baixes d’Espanya.

Tirado ha lamentat que esta dada reflectix l'»abandó estructural» patit en els últims anys i ha incidit que la solució a esta crisi «no pot limitar-se a la contractació temporal de personal, sinó que passa per implementar mesures estructurals i permanents».

«Hem reclamat reiteradament que s’augmenten les places de formació i que s’establisquen polítiques de retenció del talent. Sense un pla estratègic a llarg termini, el dèficit d’infermeres continuarà afectant al nostre sistema sanitari», ha advertit.

FLUX DE PROFESSIONALS

Un altre aspecte «preocupant» és el flux de professionals entre comunitats autònomes. El 2023, el 83,7% dels contractes d’infermeria es van signar amb professionals que van romandre en la seua comunitat d’origen, però autonomies com Catalunya han aconseguit atraure un saldo positiu de professionals. Al seu juí, «la Comunitat Valenciana, per la seua banda, necessita polítiques més atractives per a evitar la fugida de talent».

«És fonamental equiparar les nostres condicions laborals a les d’altres regions perquè les nostres infermeres puguen treballar en condicions dignes», ha subratllat Juan José Tirado. Des del Cecova també s’ha ressaltat la importància de potenciar les especialitats «no només per a millorar l’atenció sanitària, sinó també per a reconèixer i recompensar la formació i l’esforç de les nostres professionals».

Últimes notícies

Pérez Llorca reclama diàleg i gestió per a millorar la vida ciutadana

El president defensa una política útil basada en l’estabilitat, els acords i la col·laboració per a afrontar reptes com la vivenda, l’educació i la justícia.

Luis Enrique alerta: el PSG haurà d’estar al màxim davant del Villarreal

El tècnic del PSG ha advertit de la dificultat del partit de la Liga de Campeones contra el Villarreal i ha demanat als seus jugadors el màxim nivell.

La Comunitat Valenciana matricula 8.680 vehicles a l’octubre, un 2,6 % més

La Comunitat Valenciana ha registrat 8.680 matriculacions a l’octubre, un 2,6 % més interanual. En els deu primers mesos, el total baixa un 11,5 %.

Cinc membres d’una família detinguts a Alacant per l’apunyalament d’un home després d’una discussió de trànsit

Cinc homes d’una mateixa família han sigut detinguts per l’apunyalament greu d’un home de 50 anys a la zona nord d’Alacant. La discussió hauria començat perquè una moto aparcada bloquejava una furgoneta.

Iñigo Pérez: «No hi ha res millor que jugar contra el millor equip»

Iñigo Pérez afronta amb il·lusió el duel contra el PSG i veu el partit com una ocasió per a refer-se de l’última derrota.

El Villarreal C amplia l’avantatge i la lluita pel play-off s’estreny

El Villarreal C conserva el lideratge amb sis punts d’avantatge sobre el Levante B després de la novena jornada. Del tercer al desé classificat només hi ha dos punts de diferència.

‘La verbena de la Paloma’ arriba a Les Arts després de la cancel·lació per la dana

Les Arts estrena el 4 de novembre ‘La verbena de la Paloma’, la primera incursió del teatre en el gènere menut, després de cancel·lar-la en 2024 per la dana.

El pastisser d’Asp Raúl Asencio rebrà el premi Gastro Cinema 2026

El pastisser d’Asp rebrà el guardó en la clausura del festival, el 19 de novembre, al Teatro Arniches d’Alacant.