7.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

El Cecova alerta que la ràtio d’infermeres a la Comunitat reflectix una situació ‘insostenible’ i demana més places

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (Cecova), compost pels tres col·legis provincials d’Infermeria de Castelló, Valencia i Alacant, ha alertat hui dimarts que la Comunitat Valenciana seguix sent una de les regions amb la pitjor ràtio d’infermeres per cada 1.000 habitants de tota Espanya, la qual cosa reflectix una situació “insostenible” davant de la qual ha demanat mesures estructurals i més places.

Segons l’informe del Ministeri de Sanitat ‘Situació actual i estimació de la necessitat d’infermeres a Espanya, 2024’, la Comunitat Valenciana registra un índex de sol 5,46 infermeres per 1.000 habitants, la tercera pitjor autonomia només per davant de Galícia i Murcia.

El president del Cecova, Juan José Tirat, ha destacat en un comunicat que esta situació és “insostenible si aspirem a un sistema sanitari eficient i equitatiu”. “Des del Cecova, hem insistit que la falta de personal d’Infermeria no només sobrecarrega als professionals, sinó que repercutix negativament en la qualitat assistencial que reben els ciutadans”, ha denunciat.

A nivell nacional, la mitjana d’infermeres per cada 1.000 habitants és de 6,3, “encara lluny” de la mitjana europea de 8,5. Mentre Espanya necessita incorporar almenys 100.000 infermeres per a aconseguir la mitjana de la UE, a la Comunitat Valenciana la carència és “encara més crítica”.

“Esta diferència és una crida urgent a l’acció”, ha assenyalat Juan José Tirado, que ha subratllat el “desequilibri” existent entre les diferents regions. A més, l’informe també posa de manifest que la taxa d’infermeres dedicades a labors assistencials en hospitals del Sistema Nacional de Salut a la Comunitat Valenciana és de 3,18 per cada 1.000 habitants, una de les més baixes d’Espanya.

Tirado ha lamentat que esta dada reflectix l'”abandó estructural” patit en els últims anys i ha incidit que la solució a esta crisi “no pot limitar-se a la contractació temporal de personal, sinó que passa per implementar mesures estructurals i permanents”.

“Hem reclamat reiteradament que s’augmenten les places de formació i que s’establisquen polítiques de retenció del talent. Sense un pla estratègic a llarg termini, el dèficit d’infermeres continuarà afectant al nostre sistema sanitari”, ha advertit.

FLUX DE PROFESSIONALS

Un altre aspecte “preocupant” és el flux de professionals entre comunitats autònomes. El 2023, el 83,7% dels contractes d’infermeria es van signar amb professionals que van romandre en la seua comunitat d’origen, però autonomies com Catalunya han aconseguit atraure un saldo positiu de professionals. Al seu juí, “la Comunitat Valenciana, per la seua banda, necessita polítiques més atractives per a evitar la fugida de talent”.

“És fonamental equiparar les nostres condicions laborals a les d’altres regions perquè les nostres infermeres puguen treballar en condicions dignes”, ha subratllat Juan José Tirado. Des del Cecova també s’ha ressaltat la importància de potenciar les especialitats “no només per a millorar l’atenció sanitària, sinó també per a reconèixer i recompensar la formació i l’esforç de les nostres professionals”.

Últimes notícies

Ruibal i Fornals firmen el 2-0 que aferma al Betis a Europa davant un rival directe

El Betis va guanyar 2-0 al Vila-real amb gols d'Aitor Ruibal i Pablo Fornals. S'aferma en llocs europeus i retalla a 9 punts en la baralla per la 'Champions'.

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.