La Generalitat ha reforçat la vigilància, la prevenció i el control sanitari per a protegir les granges de la Comunitat Valenciana enfront de la pesta porcina africana, i està ultimant un decret amb un paquet de 6 milions per a reduir la població de senglars mitjançant actuacions coordinades entre conselleries i equips tècnics.
Després d’una reunió de treball entre les àrees de Medi Ambient i d’Agricultura, s’ha acordat accelerar un pla de xoc que combine mesures en camp i reforç dels protocols en explotacions, amb l’objectiu de minimitzar el risc d’entrada del virus i assegurar una resposta ràpida davant qualsevol possible focus.
Reducció de senglars i control en el territori
El decret que s’elevarà al ple del Consell preveu ajudes directes als titulars de vedats de caça: rebran 40 euros per cada exemplar de senglar caçat i retirat del medi natural. Segons s’ha subratllat, ‘esta actuació constituïx una acció prioritària per a reforçar la capacitat de resposta del territori enfront d’un possible brot que tindria un impacte sanitari i econòmic molt significatiu en les explotacions porcines’.
El pla es complementa amb un encàrrec d’emergència a l’empresa pública Vaersa, ‘que habilitarà un servici específic de recollida d’animals caçats i posarà en marxa un dispositiu de parany destinat a instal·lar caixes parany en aquells punts on l’activitat cinegètica no resulte una solució satisfactòria’. Estes actuacions busquen reduir la densitat de fauna silvestre en zones sensibles i facilitar la retirada segura dels animals abatuts.
El pla identifica com a corredors viaris de risc, entre altres, l’A-7, AP-7, N-232, A-3, A-23 i CV-10, àmbits on la presència de fauna silvestre exigix una atenció preventiva especial. En estos eixos es prioritza la vigilància per a limitar desplaçaments d’animals cap a entorns agrícoles i ramaders i reduir situacions que puguen elevar el risc sanitari.
Reforç de la bioseguretat i suport al sector
La Conselleria d’Agricultura ha indicat que ‘ha reforçat de manera notable tota la logística necessària per a respondre amb rapidesa i eficàcia davant qualsevol possible focus sanitari, dotant-se de mitjans materials específics per a actuar des del primer moment’. L’objectiu és guanyar temps de reacció i estandarditzar procediments en tota la Comunitat.
Les granges podran escometre inversions per a reforçar la seua seguretat dins de l’orde d’ajudes destinada a millorar la competitivitat de les explotacions ramaderes, amb actuacions orientades a augmentar la bioseguretat i evitar l’entrada de malalties en les granges. ‘Hem incrementat estes ajudes de 4,2 a 9 milions perquè tots els ramaders puguen protegir la seua explotació’, s’ha traslladat, amb el termini de sol·licitud obert fins al 30 de gener.
A principis d’esta setmana s’han activat les primeres mesures de prevenció i vigilància amb la participació de les conselleries implicades i del sector de la caça. Paral·lelament, es manté una comunicació permanent amb els servicis veterinaris oficials per a assegurar la implantació de les actuacions previstes i extremar les precaucions en les explotacions.
També s’estan celebrant reunions amb el sector ramader, amb els veterinaris de les Agrupacions de Defensa Sanitària i amb les empreses integradores per a reforçar la vigilància i les mesures de bioseguretat. A més, s’ha revisat i actualitzat, al costat dels servicis veterinaris oficials i els representants del sector, les normes d’actuació incloses en els plans nacionals de contingència perquè els criteris d’intervenció siguen homogenis en tota la Comunitat Valenciana.
Amb este conjunt de mesures, l’administració busca delimitar el risc i protegir l’activitat porcina, combinant control de fauna, reforç de la bioseguretat i coordinació institucional per a previndre una malaltia que, d’arribar, tindria un impacte sanitari i econòmic molt significatiu per a les explotacions porcines.



