26 C
València
Divendres, 11 juliol, 2025

Estem a 132 anys de tancar la bretxa de gènere

La paritat entre homes i dones en els camps econòmic, polític, educatiu i sanitari continua avançant en el món, encara que a un ritme massa lent, adverteix hui el nou informe sobre la bretxa de gènere del Fòrum Econòmic Mundial (WEF), que calcula que al ritme actual faran falta 132 anys per a tancar-la.

L’estudi, que la institució organitzadora del Fòrum de Davos elabora anualment des de fa 16 anys, indica lleus progressos respecte a 2021 (any en què el temps calculat per a acabar amb la bretxa era de 136 anys), encara que insuficients per a compensar la caiguda “d’una generació” que va provocar la pandèmia.

- Advertisement -Telegram València Diari

Correm el risc de desfer cap a les últimes dècades de manera permanent i perdre els rendiments econòmics futurs de la diversitat”, va afirmar en presentar l’informe la directora general del WEF, Saadia Zahidi.

L’índex global de bretxa de gènere, en el qual un percentatge del 100% significaria paritat total entre gèneres i un 0% disparitat completa, se situa en 2022 en el 68,1%.

Majors bretxes en participació política

En el camp de la participació política (parlamentaris, ministres i caps d’Estat segons gènere) és on la bretxa és major (22%), la qual cosa es tradueix en el fet que la presència d’homes en llocs executius és quasi quatre vegades major que la de dones, un problema que al ritme actual tardarà 155 anys a solucionar-se.

En participació econòmica (igualtat salarial, presència en la població activa, treballadors especialitzats…) l’índex és també relativament baix, del 60,3% i el Fòrum Econòmic Mundial calcula que falten 151 anys per a aconseguir la paritat.

En el camp educatiu (taxes d’alfabetització i escolarització segons gènere) s’està més prop de la paritat, amb un subíndex del 94,4%, encara que l’informe calcula que encara queden 22 anys per a aconseguir-lo.

Finalment, referent a salut i supervivència (esperança de vida i percentatges d’homes i dones en nàixer) la taxa és la més alta (95,8%) i per tant la bretxa és menor, encara que l’informe adverteix que en aquest camp hi ha hagut una reculada general que podria produir una reversió.

Els nòrdics, al capdavant

Islàndia és, per tretzé any consecutiu, el país amb major igualtat de gènere en el món, seguit per altres dos nacions nòrdiques (Finlàndia i Noruega) i a continuació per Nova Zelanda, Suècia, Ruanda, Nicaragua, Namíbia, Irlanda i Alemanya.

França ocupa el lloc 15é d’una llista de 146, Espanya el 17é i els Estats Units el 27é, en una classificació on crida l’atenció la baixa posició de molts països asiàtics.

Fins i tot potències regionals a Orient ocupen llocs molt discrets: la Xina se situa en la posició 102a, el Japó en la 116a i l’Índia en la 135a, mentre que els dos últims de la taula global són el Pakistan i l’Afganistan.

Amèrica del Nord es col·loca com la regió més avançada en paritat de gènere (76,9 punts sobre 100), seguida d’Europa (76,6) i Llatinoamèrica i el Carib (72,6), mentre que els últims llocs regionals els ocupen l’Àfrica subsahariana (67,8), Orient Mitjà i Magreb (63,4) i el sud d’Àsia (62,4).

A prop en salut i educació

En quasi totes les regions s’està prop de la paritat (índexs entorn del 90% o superiors) en els camps educatiu i sanitari, però s’observa per exemple una molt baixa participació econòmica de les dones en el sud-asiàtic (35,7%).

En la participació política és on la bretxa de gènere és major en totes les regions: fins i tot a Europa la taxa és relativament baixa (39,8%), mentre que se situa entorn del 15% o per davall d’aqueix percentatge en zones com Àsia Central, Àsia Oriental, Orient Mitjà o el nord d’Àfrica.

L’informe estudia entre altres aspectes la presència de dones en llocs de lideratge en empreses i institucions, indicant que la paritat quasi s’aconsegueix en organitzacions no governamentals i institucions (47% de dones en llocs de lideratge), educació (46%) o serveis socials (45%).

En altres camps les xifres són molt inferiors: en empreses energètiques, per exemple, només un 20% de les posicions de poder estan en mans de dones, i aqueix percentatge ni tan sols s’aconsegueix en sectors com el d’infraestructures o l’industrial, d’acord amb les estadístiques presentades per l’informe.

A nivell educatiu, l’estudi de WEF apunta que les dones continuen estant sobrerepresentades en els estudis superiors relacionats amb l’educació, la salut i el benestar, però estan infrarepresentades en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques.

Últimes notícies

Divendres estable en la Comunitat Valenciana abans de fortes tempestes el dissabte a Castelló

La Comunitat Valenciana viurà un divendres amb temps estable que derivarà en pluges i tempestes en interior de Castelló i València. El dissabte s'espera un increment de la intensitat amb tempestes molt fortes i graníssol a Castelló.

Comunitat Valenciana i Castella-la Manxa lideren la preferència de docents per a trasllats en 2025

La Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa i Andalusia són les comunitats més demandades per docents que busquen traslladar-se en 2025, mentres Madrid i Catalunya registren més eixides.

Tempesta intensa deixa 32 litres per metre quadrat en menys d’una hora a Enguera, València

Una tempesta d'alta intensitat descarrega 32 litres per metre quadrat en la zona de La Matea, Enguera, València, amb avís taronja per fortes pluges i graníssol.

El València CF embene a la promesa Yarek Gasiorowski al PSV per deu milions d’euros

El València CF ha concretat la venda de la seua jove defensa central Yarek Gasiorowski al PSV Eindhoven per deu milions d'euros, incloent-hi un percentatge en futures vendes. Gasiorowski, format en la pedrera valencianista, ha disputat 35 partits oficials i és internacional en categories inferiors d'Espanya.

Cinc cossos en descomposició trobats en les costes valencianes en els últims dies

La Guàrdia Civil i Salvament Marítim van trobar cinc cossos en descomposició en aigües valencianes, possiblement víctimes d'un naufragi de pastera.

Cimera Empresarial destaca la importància del turisme i rebutja la imposició de reduir la jornada laboral

La Cimera Empresarial recalca el paper clau del turisme en l'economia espanyola i s'oposa a la reducció obligatòria de la jornada laboral, promovent un enfocament basat a guanyar més i augmentar la productivitat.

Consum impulsa la seua expansió a Catalunya amb 220 milions per a 60 noves botigues i millora logística a Zona Franca de Barcelona

Consum invertirà 220 milions d'euros fins a 2027 per a obrir 60 botigues a Catalunya i modernitzar la seua xarxa logística a la Zona Franca de Barcelona, generant més de 1100 ocupacions.

Cent taulells a Catarroja mostren el nivell de l’aigua després de la dana del 29 d’octubre

L'Ajuntament de Catarroja ha instal·lat cent taulells en diversos carrers per a assenyalar fins a quina altura va arribar l'aigua després de la dana del passat 29 d'octubre, com a record i senyal de la reconstrucció.