14.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

FACUA denúncia a 32 gasolineres de la Comunitat per pujar els preus

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a 32 gasolineres de la Comunitat Valenciana per pujar els seus preus l’1 d’abril, dia que van entrar en vigor els descomptes imposats durant els pròxims tres mesos pel reial decret llei aprovat la setmana passada pel Consell de Ministres. L’associació ha presentat denúncies davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra 230 gasolineres localitzades en 37 províncies de 13 comunitats autònomes.

Divendres passat, les estacions de servei denunciades van aplicar increments d’almenys 5 cèntims, que és la retallada de marges que ha d’aportar el sector, segons estableix l’article 15 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.

Així, 208 de les més de 5.000 gasolineres que van actualitzar els seus preus i li’ls van comunicar al Ministeri per a la Transició Ecològica en el matí de l’1 d’abril van aplicar pujades de 5 cèntims o superiors en els preus del gasoil. Quant a la gasolina 95, la pujada de 5 cèntims o més es va produir en el matí del divendres en 171 estacions de servei. L’associació va obtindre les dades en els matins dels dies 31 de març i 1 d’abril a través de la web Geoportal, pertanyent al citat ministeri.

Pujada preus per províncies

A la Comunitat Valenciana, van cometre aquest fet onze estacions a Alacant, una a Castelló i vint a València. Un total de 32.

En total, s’han denunciat gasolineres en 37 províncies per haver incrementat el preu de la gasolina i/o el gasoil. A més, FACUA sospita que hi ha províncies on diferents estacions de servei han aconseguit acords per a pujar els preus de manera simultània.

Repsol, al capdavant de les denúncies

De les 230 estacions de servei denunciades, 26 pertanyen a Repsol. En segon lloc, la cadena que acumula més denúncies és ÉS Carburants, amb dotze, seguida de Farruco SA, amb deu. A continuació Cepsa, amb huit gasolineres, Galp amb set, MaxOil amb 6 i BP amb 4.

Agla, Avia i Petronor tenen tres estacions contra les quals s’han presentat denúncies,  Ballenoil i  Campsa dos cadascuna, i tanquen el llistat Petrogas i Shell amb una. A més d’aquestes cadenes, s’han denunciat altres 142 gasolineres independents.

Vulneració de la normativa

En la seua denúncia davant la Direcció General de Consum del ministeri d’Alberto Garzón, FACUA recorda que el citat reial decret llei estableix en el seu article 21 que “les autoritats de competents en matèria de consum podran sancionar les pràctiques comercials deslleials amb els consumidors o usuaris relacionades amb l’aplicació del descompte“.

Per això, sol·licita a l’organisme ministerial que pose els fets en coneixement de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor perquè els investiguen i òbriguen els corresponents expedients sancionadors contra les gasolineres on consideren que s’han comés les citades pràctiques deslleials.

Per part seua, en la denúncia davant la CNMC, l’associació indica que el citat article del reial decret llei contempla que “la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència podrà conéixer d’aquells actes de competència deslleial relacionats amb el descompte que, per falsejar la lliure competència, afecten l’interés públic”. Davant això, demana a l’organisme que presideix Cani Fernandez que avalue si totes o una part de les estacions de servei denunciades haurien vulnerat la legislació.

Descomptes d’almenys 20 cèntims

Les gasolineres han de repercutir als consumidors una bonificació d’almenys 20 cèntims, impostos inclosos, sobre el preu de venda al públic de la gasolina i el gasoil repostat entre els dies 1 d’abril i 30 de juny. D’ells, 15 cèntims els seran retornats, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat.

FACUA recorda que els preus que s’informen el públic en les estacions de servei no inclouen el descompte de 20 cèntims. L’article 16 del reial decret llei indica que en les instal·lacions “s’haurà de publicitar el preu de venda al públic del producte abans d’aplicar la bonificació”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.