Experts advertixen que els coets poden causar traumes sonors aguts

Ejemplo de shortcode con estilo
  L’equip mèdic del servei d’Otorrinolaringologia de l’Hospital Casa de Salut de València ha advertit aquest divendres del risc de patir traumes sonors aguts per l’explosió d’un coet prop de l’oïda si no es guarden les degudes distàncies.     Sobre aquest tema, la doctora Comeche ha explicat que cal alertar a la població dels possibles riscos que […]

 

L’equip mèdic del servei d’Otorrinolaringologia de l’Hospital Casa de Salut de València ha advertit aquest divendres del risc de patir traumes sonors aguts per l’explosió d’un coet prop de l’oïda si no es guarden les degudes distàncies. 

  

Sobre aquest tema, la doctora Comeche ha explicat que cal alertar a la població dels possibles riscos que comporta el presenciar un espectacle pirotècnic de les característiques d’una mascletà si no es prenen determinades precaucions com distanciar-se «prudentment». 

  

Ha assenyalat que «es corre habitualment més risc per l’explosió de qualsevol coet inesperat caminant pel carrer o al voltant dels casals on estan constantment tirant coets, que en una mascletà donades les mesures de seguretat actuals». 

  

Les lesions, segons la facultativa, que pot provocar l’explosió d’un coet en l’oïda humana poden generar-se per dos motius. D’una banda a causa del trauma sonor o intensitat del soroll produït per un fenomen vibratori violent de durada molt curta però d’elevada intensitat i, per un altre, com a conseqüència de l’ona expansiva del soroll que pot arribar a trencar el timpà i fins i tot danyar la part intenra de l’orella.

 

Les primeres manifestacions d’aquests símptomes són un dolor agut, sensació de tamponament, sagnat, pèrdua d’audició i xiuletades en l’oïda. Per a la doctora, si el soroll és molt intens afecta a a l apart interna de l’orella i depenent de la intensitat pot provocar una pèrdua d’audició irreversible o traumes acústics en la freqüència a 4.000 Hz que precisament «molts valencians patixen sense saber-ho». 

  

Les lesions de l’oïda per l’explosió d’un coet han d’englobar-se entre els barotraumes, ja que les causes de les lesions radiquen més en l’ona expansiva que és similar a quan es trenquen els cristalls en un edifici que al soroll en si mateix, provocant lesions en l’oïda mitjana. 

  

Són «especialment alarmants» en el cas de menuts al que la doctora recomana no assistir a les mascletaes perquè les seues oïdes es poden danyar de forma «irreversible». També poden veure’s especialment afectades les persones constipades, ja que el procés catarral augmenta el risc de lesions.

Últimes notícies

Cap de setmana amb ruixats, tronades i una clara baixada de temperatures a la Comunitat

Una dana i vents húmids del Mediterrani portaran este cap de setmana ruixats intensos, tronades i un descens notable de les temperatures a la Comunitat Valenciana, sobretot diumenge.

EUPV rebutja integrar-se en les llistes de Compromís el 29N

El Consell Polític Nacional d’EUPV ha descartat per més del 75 % la proposta de Compromís per a integrar la formació en la seua candidatura a les eleccions generals del 29 de novembre, i aposta per una coalició de tipus 'A la Valenciana'.

Ferran Torres debuta com a imatge d’una nova línia de roba interior

El davanter de Foyos, heroi del Mundial 2026 amb Espanya, s’ha convertit en imatge i ambaixador de la línia Iuman Intimissimi, la proposta de roba interior masculina de la firma italiana.

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.