Experts advertixen que els coets poden causar traumes sonors aguts

 

L’equip mèdic del servei d’Otorrinolaringologia de l’Hospital Casa de Salut de València ha advertit aquest divendres del risc de patir traumes sonors aguts per l’explosió d’un coet prop de l’oïda si no es guarden les degudes distàncies. 

  

Sobre aquest tema, la doctora Comeche ha explicat que cal alertar a la població dels possibles riscos que comporta el presenciar un espectacle pirotècnic de les característiques d’una mascletà si no es prenen determinades precaucions com distanciar-se «prudentment». 

  

Ha assenyalat que «es corre habitualment més risc per l’explosió de qualsevol coet inesperat caminant pel carrer o al voltant dels casals on estan constantment tirant coets, que en una mascletà donades les mesures de seguretat actuals». 

  

Les lesions, segons la facultativa, que pot provocar l’explosió d’un coet en l’oïda humana poden generar-se per dos motius. D’una banda a causa del trauma sonor o intensitat del soroll produït per un fenomen vibratori violent de durada molt curta però d’elevada intensitat i, per un altre, com a conseqüència de l’ona expansiva del soroll que pot arribar a trencar el timpà i fins i tot danyar la part intenra de l’orella.

 

Les primeres manifestacions d’aquests símptomes són un dolor agut, sensació de tamponament, sagnat, pèrdua d’audició i xiuletades en l’oïda. Per a la doctora, si el soroll és molt intens afecta a a l apart interna de l’orella i depenent de la intensitat pot provocar una pèrdua d’audició irreversible o traumes acústics en la freqüència a 4.000 Hz que precisament «molts valencians patixen sense saber-ho». 

  

Les lesions de l’oïda per l’explosió d’un coet han d’englobar-se entre els barotraumes, ja que les causes de les lesions radiquen més en l’ona expansiva que és similar a quan es trenquen els cristalls en un edifici que al soroll en si mateix, provocant lesions en l’oïda mitjana. 

  

Són «especialment alarmants» en el cas de menuts al que la doctora recomana no assistir a les mascletaes perquè les seues oïdes es poden danyar de forma «irreversible». També poden veure’s especialment afectades les persones constipades, ja que el procés catarral augmenta el risc de lesions.

Últimes notícies

Última prova de l’Elx davant el Toulouse abans de l’estrena en LALIGA

L’Elx tanca este dissabte la pretemporada contra el Toulouse en Pinatar Arena, amb el debut possible de Javi Morcillo i diverses baixes per lesió abans d’estrenar-se en LALIGA davant el Deportivo el 17 d’agost.

Així serà la flota llogada per a l’eixida de The Ocean Race a Alacant

La SPTD ha tret a licitació per 517.217 euros el lloguer de més de 40 embarcacions que garantiran l’organització, la seguretat i la cobertura mediàtica de l’eixida de The Ocean Race Alicante 2027.

El propietari d’un bar de València que ha matat un jove passarà hui a disposició judicial

El propietari del bar 'La Esquina Tropical' de València, detingut per la mort d’un jove de 20 anys, passarà esta vesprada a disposició judicial després de confessar el crim al 091.

Presó per a quatre homes per robar cotxes d’alta gamma clonant les claus electròniques

Quatre homes han ingressat en presó provisional després de ser detinguts a Alacant i Múrcia, acusats de robar quatre cotxes d’alta gamma valorats en 400.000 euros amb claus electròniques clonades.

Crítiques a un cartell de festes de Sagunt per una imatge de sotmetiment sexual

La Coordinadora Feminista de Camp de Morvedre ha denunciat un cartell d’una penya de les festes de Sagunt per mostrar la imatge d’un toro sotmetent sexualment una dona nua i qüestiona el silenci de l’Ajuntament.

La sinistralitat laboral deixa 32 morts en mig any a la Comunitat Valenciana, 12 menys que en 2025

Els accidents laborals han causat 32 morts en la Comunitat Valenciana en el primer semestre de 2026, 12 menys que un any abans, dins d’un context estatal amb 358 víctimes mortals. La majoria de sinistres s’han produït en jornada de treball i afecten sobretot treballadors assalariats i sectors com servicis i construcció.

La compravenda de vivendes es manté estable al juny a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes ha mantingut al juny el mateix volum que fa un any a la Comunitat Valenciana, amb 8.558 operacions, en un context de lleu repunt a Espanya després de cinc mesos de caigudes.

Cauen 77 detinguts en Espanya d’una macroxarxa de tràfic de migrants i drogues al Mediterrani

Una operació internacional ha desmantellat una de les majors xarxes de tràfic de migrants, drogues i armes al Mediterrani, amb 77 detinguts en Espanya i ramificacions en la Comunitat Valenciana.
FILMOTECA D'ESTIU