Experts advertixen que els coets poden causar traumes sonors aguts

 

L’equip mèdic del servei d’Otorrinolaringologia de l’Hospital Casa de Salut de València ha advertit aquest divendres del risc de patir traumes sonors aguts per l’explosió d’un coet prop de l’oïda si no es guarden les degudes distàncies. 

  

Sobre aquest tema, la doctora Comeche ha explicat que cal alertar a la població dels possibles riscos que comporta el presenciar un espectacle pirotècnic de les característiques d’una mascletà si no es prenen determinades precaucions com distanciar-se «prudentment». 

  

Ha assenyalat que «es corre habitualment més risc per l’explosió de qualsevol coet inesperat caminant pel carrer o al voltant dels casals on estan constantment tirant coets, que en una mascletà donades les mesures de seguretat actuals». 

  

Les lesions, segons la facultativa, que pot provocar l’explosió d’un coet en l’oïda humana poden generar-se per dos motius. D’una banda a causa del trauma sonor o intensitat del soroll produït per un fenomen vibratori violent de durada molt curta però d’elevada intensitat i, per un altre, com a conseqüència de l’ona expansiva del soroll que pot arribar a trencar el timpà i fins i tot danyar la part intenra de l’orella.

 

Les primeres manifestacions d’aquests símptomes són un dolor agut, sensació de tamponament, sagnat, pèrdua d’audició i xiuletades en l’oïda. Per a la doctora, si el soroll és molt intens afecta a a l apart interna de l’orella i depenent de la intensitat pot provocar una pèrdua d’audició irreversible o traumes acústics en la freqüència a 4.000 Hz que precisament «molts valencians patixen sense saber-ho». 

  

Les lesions de l’oïda per l’explosió d’un coet han d’englobar-se entre els barotraumes, ja que les causes de les lesions radiquen més en l’ona expansiva que és similar a quan es trenquen els cristalls en un edifici que al soroll en si mateix, provocant lesions en l’oïda mitjana. 

  

Són «especialment alarmants» en el cas de menuts al que la doctora recomana no assistir a les mascletaes perquè les seues oïdes es poden danyar de forma «irreversible». També poden veure’s especialment afectades les persones constipades, ja que el procés catarral augmenta el risc de lesions.

Últimes notícies

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.