15.3 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

Experts advertixen que els coets poden causar traumes sonors aguts

 

L’equip mèdic del servei d’Otorrinolaringologia de l’Hospital Casa de Salut de València ha advertit aquest divendres del risc de patir traumes sonors aguts per l’explosió d’un coet prop de l’oïda si no es guarden les degudes distàncies. 

  

Sobre aquest tema, la doctora Comeche ha explicat que cal alertar a la població dels possibles riscos que comporta el presenciar un espectacle pirotècnic de les característiques d’una mascletà si no es prenen determinades precaucions com distanciar-se “prudentment”. 

  

Ha assenyalat que “es corre habitualment més risc per l’explosió de qualsevol coet inesperat caminant pel carrer o al voltant dels casals on estan constantment tirant coets, que en una mascletà donades les mesures de seguretat actuals”. 

  

Les lesions, segons la facultativa, que pot provocar l’explosió d’un coet en l’oïda humana poden generar-se per dos motius. D’una banda a causa del trauma sonor o intensitat del soroll produït per un fenomen vibratori violent de durada molt curta però d’elevada intensitat i, per un altre, com a conseqüència de l’ona expansiva del soroll que pot arribar a trencar el timpà i fins i tot danyar la part intenra de l’orella.

 

Les primeres manifestacions d’aquests símptomes són un dolor agut, sensació de tamponament, sagnat, pèrdua d’audició i xiuletades en l’oïda. Per a la doctora, si el soroll és molt intens afecta a a l apart interna de l’orella i depenent de la intensitat pot provocar una pèrdua d’audició irreversible o traumes acústics en la freqüència a 4.000 Hz que precisament “molts valencians patixen sense saber-ho”. 

  

Les lesions de l’oïda per l’explosió d’un coet han d’englobar-se entre els barotraumes, ja que les causes de les lesions radiquen més en l’ona expansiva que és similar a quan es trenquen els cristalls en un edifici que al soroll en si mateix, provocant lesions en l’oïda mitjana. 

  

Són “especialment alarmants” en el cas de menuts al que la doctora recomana no assistir a les mascletaes perquè les seues oïdes es poden danyar de forma “irreversible”. També poden veure’s especialment afectades les persones constipades, ja que el procés catarral augmenta el risc de lesions.

Últimes notícies

Reial Societat, Osasuna i Athletic posen a prova a un Elx necessitat al febrer

La Reial Societat, Osasuna i Athletic esperen a un Elx sense victòries en 2026 i amb només dos punts sobre el descens. El mes pot incloure un quart dol davant l'Espanyol en el Martínez Valero.

Absolts d’una violació grupal a Novelda per falta de proves

L'Audiència d'Alacant ha absolt a tres jóvens acusats d'agredir sexualment a una menor en 2019 al no trobar evidències que corroboren el seu relat. El tribunal subratlla el retard de cinc anys en la denúncia i l'absència d'indicis objectius.

El conseller de Sanitat anuncia accions legals per difamació contra Diana Morant

Marciano Gómez ha anunciat que acudirà als tribunals per atemptat contra l'honor, calúmnies i injúries. L'anunci arriba després de crítiques de Diana Morant per la privatització de la sanitat.

Morant sobre les cues del padró a València: el padró és competència de l’Ajuntament

Morant ha atribuït les cues del padró a una competència municipal i ha demanat reforços. Delegació la recolza i avança una tramitació urgent amb inici aproximat a l'abril.

Morant denuncia que més de 90.000 valencianes es van quedar sense cribratge de càncer de mama en 2025

La ministra Diana Morant ha denunciat que més de 90.000 dones de la Comunitat Valenciana no van ser citades en 2025 per al cribratge de càncer de mama, la qual cosa, ha advertit, 'posar en perill la seua vida'. També ha defés la inversió estatal en investigació oncològica i el suport als pròxims passos de l'equip de Mariano Barbacid.

Guia Repsol premia a quatre restaurants pel seu lideratge en sostenibilitat

Guia Repsol ha distingit amb el Sol Sostenible a Ricard Camarena, Els Moles, Ansils i Tram pel seu treball respectuós amb el medi ambient. La distinció busca crear referents en cada categoria de la guia.

Banda de València, volteig de campanes i pirotècnia celebraran els 600 anys del Micalet

La plaça de la Reina acollirà el diumenge 8 de febrer un concert de la Banda Simfònica Municipal amb 'L'Obertura 1812', volteig del Micalet i pirotècnia. La cita commemora la finalització de la torre en 1426 i s'emmarca a València Music City.

Compromís impulsa una campanya per a defendre que la vivenda és un dret, no un negoci

Compromís ha llançat una campanya en la Comunitat Valenciana per a situar la vivenda com a dret i no com a negoci, amb accions al carrer i un paquet de mesures. La coalició reclama valentia política i proposa limitar lloguers, ampliar el parc públic i regular els pisos turístics.