Les altres grans danas que han arrasat el litoral mediterrani

Ejemplo de shortcode con estilo
La dana Adam se suma a una llarga llista de pluges torrencials que han colpejat el litoral mediterrani, amb especial incidència a la Comunitat Valenciana. La major tragèdia recent va ser la dana de València de 2024, amb 233 morts i greus inundacions.

La dana Adam s’ha convertit en l’últim episodi de pluges torrencials que ha castigat el litoral mediterrani, sobretot Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia, part d’Andalusia i les Illes Balears, i ha deixat almenys dos morts a Barcelona i València. Este nou temporal s’ha sumat a una llarga sèrie de danas històriques, entre les quals destaca la de València de 2024, considerada la major catàstrofe recent en esta façana marítima, amb 233 víctimes mortals.

En el cas concret de la Comunitat Valenciana, una de les zones més afectades tradicionalment per estos fenòmens, Adam ha deixat registres superiors als 700 litres per metre quadrat en algunes àrees. Tot i això, no figura entre els episodis més devastadors patits en este territori, marcat per nombroses inundacions greus al llarg de l’últim segle.

Catàstrofes històriques a València

Més enllà de la dana de 2024, la història recent de València està marcada per dos grans desastres relacionats amb les pluges. El 13 d’octubre de 1957, el riu Túria es va desbordar al seu pas per la ciutat de València i va provocar més de huitanta morts i la destrucció de 1.700 vivendes. Aquella riuada va canviar per complet el futur urbanístic de la ciutat, que va projectar un nou llit per al riu per a evitar noves tragèdies semblants.

Un altre episodi clau va ser la ruptura de la presa de Tous, a la província de València, el 20 d’octubre de 1982. En només 24 hores es van registrar al voltant de 1.000 litres per metre quadrat, fet que va desencadenar la fractura de la infraestructura i greus inundacions en tota la conca del riu Xúquer. Van morir 38 persones, es van evacuar cent mil veïns i els danys materials van ser milionaris.

La dimensió d’aquell desastre va obligar a replantejar la protecció davant les avingudes del Xúquer. Com a conseqüència, es va construir una nova presa de Tous, inaugurada en 1996, dins d’un pla general de defensa contra inundacions en tota la conca.

La Safor i la Marina Alta, punts negres de pluges extremes

Les comarques de la Safor (València) i la Marina Alta (Alacant), que també han patit amb intensitat Adam, ja van viure un episodi extrem en novembre de 1987. En la localitat d’Oliva es van acumular 817 litres per metre quadrat en només 24 hores, i a Gandia es van registrar 720 litres, la major part durant el matí. Aquelles pluges van provocar el desbordament dels rius Xúquer i Segura.

Les conseqüències econòmiques i humanes també van ser importants. Els danys es van valorar en 80.000 milions de pessetes, més de 480 milions d’euros, i van morir dos persones a la Marina Alta. Una d’elles era una dona que conduïa per la zona de Pedreguer, i l’altra, un ciutadà alemany el vehicle del qual va ser arrossegat per la tromba d’aigua i aparegué entre El Verger i Ondara.

Segons l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), la Safor i la Marina Alta són àrees especialment vulnerables a les precipitacions torrencials. La seua situació junt al Mediterrani, l’entrada de vents humits de llevant i gregal i la presència de relleu muntanyós afavorixen estos episodis de pluges extremes.

Un estudi publicat en maig de 2002 per la Universitat d’Alacant ja apuntava esta realitat. Segons esta investigació, la Safor i la Marina Alta concentren el 35 % dels episodis de pluja més intensos registrats en tota la Comunitat Valenciana.

Les pitjors inundacions registrades a la Comunitat Valenciana

La llista d’episodis de pluges torrencials que han provocat inundacions greus a la Comunitat Valenciana és llarga. Entre els casos més destacats figuren diverses dates clau que han quedat gravades en la memòria col·lectiva.

El 13 d’octubre de 1957, la riuada del Túria a València va causar més de huitanta morts i va destruir 1.700 vivendes. A més, va deixar amplis barris inundats i infraestructures molt danyades, la qual cosa va motivar el desviament definitiu del riu fora del nucli urbà.

El 20 d’octubre de 1982, les intenses pluges van provocar la ruptura de la presa de Tous i el desbordament del Xúquer, amb 38 víctimes mortals i cent mil persones evacuades. Les pèrdues materials es van calcular en quantitats multimilionàries, tant en vivendes com en camps de cultiu, carreteres i instal·lacions bàsiques.

El 30 de setembre de 1997, la província d’Alacant va registrar dos fortes trombes d’aigua que, en només quatre hores, van descarregar 300 litres per metre quadrat. El balanç va ser de cinc morts i una ciutat completament col·lapsada, sense subministrament elèctric i aïllada per carretera, ferrocarril i aeroport.

El 20 de novembre de 2011, les pluges intenses van colpejar la localitat d’Onda, a Castelló. Cinc veïns van morir, quatre d’ells membres d’una mateixa família, quan l’aigua va arrossegar els vehicles en què viatjaven.

Els dies 5 i 6 de novembre de 2020, un nou episodi de pluges torrencials va deixar registres extraordinaris a la Ribera Baixa i l’àrea de València. A Sueca es van mesurar 499 litres per metre quadrat, 438 a Alzira, 428 a Benifaió i 413 a Almussafes. Estes quantitats van provocar inundacions en baixos, talls en una vintena de carreteres i línies ferroviàries i importants danys materials.

La tragèdia de la dana de 2024 a València

El 29 d’octubre de 2024, una dana va desbordar el barranc de l’El Poyo, a la província de València, i va desencadenar inundacions severes en nombrosos municipis de l’àrea metropolitana. Torrent, Picanya, Paiporta, Benetússer, Sedaví, Massanassa i Catarroja, entre altres, van patir greus danys.

Les aigües desbordades van provocar la mort de 233 persones, en la que s’ha considerat la major catàstrofe natural del segle a Espanya. Les pluges torrencials van obligar a suspendre nombrosos servicis de tren i autobús i a desviar vols, fet que va deixar la Comunitat pràcticament incomunicada durant hores.

La mateixa dana també es va deixar sentir en altres territoris. A Castella-la Manxa van morir set persones, sis a Letur (Albacete) i una a Mira (Conca), i es va registrar una altra víctima mortal en Andalusia. Estos fets han reforçat la percepció del risc associat a les danas al litoral mediterrani i la necessitat de mantindre i reforçar les mesures de prevenció i resposta davant nous episodis extrems.

Últimes notícies

Tres morts, 145 municipis confinats i desenes de rescats per les pluges torrencials

L’episodi de fortes pluges a la Comunitat Valenciana ha deixat tres víctimes mortals, ha obligat a confinar fins a 145 municipis i ha provocat nombrosos rescats i greus incidències, sobretot a la Safor i la Marina Alta.

L’alcaldessa de Catarroja critica que l’Es-Alert no va servir durant la dana de 2024

Lorena Silvent ha explicat davant la jutgessa que els avisos Es-Alert van arribar amb el municipi ja inundat i sense informació oficial prèvia, mentres els veïns improvisaven rescats.

Sanitat munta un dispositiu al pavelló d’Oliva per a la gent rescatada per la pluja

La Conselleria de Sanitat ha habilitat el pavelló polivalent d’Oliva com a punt d’atenció sanitària per a les persones rescatades per les fortes pluges a la Safor, amb personal mèdic i recursos d’emergències especialitzats.

El Suprem obliga Escal a tornar 209,7 milions pel magatzem Castor

El Tribunal Suprem ha confirmat que Escal Underground ha de reintegrar 209,7 milions d’euros vinculats al magatzem submarí de gas Castor, davant les costes de Castelló, després que el Constitucional anul·là el decret llei que reconeixia una inversió d’1.350,7 milions.

Mor d’un infart un home en un càmping d’Oliva després de les inundacions de la DANA Adam

Un home de 64 anys ha mort d’un infart en un càmping d’Oliva greument inundat per la DANA Adam, que ha deixat ja tres víctimes mortals a la província de València.

Alçen el confinament per la DANA a quasi tots els municipis excepte huit

Emergències ha alçat el confinament per la DANA en tots els municipis afectats de València i Alacant excepte huit, on continuen les tasques de rescat i achique d’aigua.

Un veí dEls Poblets assumix les danes per canvi climàtic

Un veí dEls Poblets, amb danys en els baixos de la vivenda pel desbordament del riu Girona, assumix que estes danes es repetiran pel canvi climàtic i critica la falta de neteja i la construcció massa pròxima al llit del riu.

Recomanen fotografiar tots els danys de la DANA per a tramitar assegurances i ajudes

El subdelegat del Govern a Alacant insta els afectats per la DANA a documentar amb fotos tots els danys materials per a agilitzar assegurances i futures ajudes públiques. La situació continua sent de preocupació en municipis com Pego, El Verger i Els Poblets.