28.9 C
València
Dijous, 17 juliol, 2025

L’última gran extensió de gel marí àrtic es desfà ràpidament

oso polar

Esta última regió de gel marí oferix un refugi per a moltes espècies | PixaBay

 

- Advertisement -Telegram València Diari

Un nou estudi publicat en la revista Geophysical Research Letter ha trobat que el gel marí al nord de Groenlàndia és més mòbil del que es pensava anteriorment i cada vegada s’està tornant més prim, a la vegada que disminuix dos vegades més ràpidment que la resta de gel de l’Àrtic.

 

Els models climàtics prediuen que els estius àrtics aviat estaran lliures de gel, una situació que ja podria donar-se de cara el 2030. La majoria dels gels que cobrixen l’Àrtic tenen només entre un i quatre anys. A mesura que el gel jove i prim es fonga durant els estius, només quedarà un arc de gel de 2.000 quilòmetres, que s’estendrà des de l’arxipèlag àrtic occidental del Canadà fins a la costa nord de Groenlàndia. Esta porció els experts l’anomenen l’’Última àrea de gel”.

 

«No podem tractar esta ‘Última àrea de gel’ marí com una àrea de gel que durarà molt de temps», assegura Kent Moore, físic atmosfèric de la Universitat de Toronto al Canadà i autor principal del nou estudi. «Està perdent 0,4 metres de gruix per dècada, això equival a una pèrdua d’1,5 metres des de finals de la dècada del 1970».

 

 

L’últim santuari natural

Per a la vida silvestre que depén del gel marí per a sobreviure, esta última regió oferix un santuari i és el lloc final al que poden retirar-se en un món en escalfament, ja que les corrents oceàniques i els vents atmosfèrics probablement transporten el gel vell que es troba allí a altres parts de l’Àrtic o simplement es fon per les altes temperatures.

 

Segons els autors de l’estudi, comprendre com canvia esta regió podria ajudar a determinar quins llocs són els més adequats per a proporcionar un refugi per a la vida silvestre que depén d’este gel marí.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Vicent Mompó nega haver parlat amb Carlos Mazón sobre l’ÉS-Alert durant la DANA del 29 d’octubre

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, declara davant la jutgessa que no va tractar el sistema d'alerta ÉS-Alert amb el president Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre, assenyalant que este missatge va començar a considerar-se rellevant a partir de les 19.00 hores, quan es va alertar sobre el possible col·lapse de la presa de Forata.

Àmplies concentracions a València, Alacant i Castelló contra les retallades del Consell

Entitats socials i sindicats es mobilitzen a València, Alacant i Castelló per a protestar contra les polítiques de retallades del Consell, denunciant afectar drets culturals, socials i servicis públics.

Vicent Mompó assegura que no va parlar amb Carlos Mazón sobre l’ÉS-Alert el dia de la DANA

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, va declarar que el 29 d'octubre no va parlar amb el president Carlos Mazón sobre el sistema d'alerta ÉS-Alert, que per a ell va començar a existir a les 19.00 hores durant la DANA.

Protestes a València, Alacant i Castelló contra les retallades del Consell en servicis públics

Entitats socials i sindicats es manifesten a València, Alacant i Castelló contra les retallades en drets i servicis públics aprovats pel Consell amb suport de l'extrema dreta.

Detingut un conductor després d’atropellar a un pare i els seus dos fills a Xàbia

Un conductor de 50 anys va ser detingut a Xàbia després d'atropellar a un pare i els seus fills de 2 i 5 anys en un pas de zebra, amb ferides de diversa gravetat.

Vicent Mompó assegura davant la jutgessa no haver parlat amb Carlos Mazón sobre ES-Alert el dia de la DANA

Vicent Mompó, president de la Diputació de València, va declarar que no va parlar amb Carlos Mazón sobre el sistema ÉS-Alert fins que es va alertar del possible col·lapse de la presa de Forata el 29 d'octubre, dia de la DANA.

Darius Thompson s’incorpora al València Basket després de la negativa del Baskonia a igualar l’oferta

Darius Thompson jugarà a València Basket després que el Baskonia no igualara l'oferta de 9,5 milions d'euros per tres anys presentada per l'equip valencià.

Diversos vianants, inclosos dos xiquets, resulten ferits després de ser atropellats per un cotxe a Xàbia (Alacant)

Un cotxe atropella a diversos vianants, entre ells dos menors, en un pas de zebra a Xàbia, Alacant. El conductor ha sigut detingut i els ferits traslladats a l'hospital.