El canvi climàtic podria obrir la tomba nuclear més gran del món

 

L’escalfament global està obrint la cúpula d’una tomba nuclear dels EUA. Esta estructura es va construir després del programa de proves atòmiques de l’època de la Guerra Freda i està ubicada en les Illes Marshall, a l’oceà Pacífic. Este indret és el lloc més perillós del planeta i, ara, el canvi climàtic, amenaça en convertir-lo en una catàstrofe nuclear.

 

Estes illes es van convertir en el punt triat per a llançar fins a 67 proves nuclears per a comprovar quin potencial tenien este tipus de bombes. Quan van acabar amb els tests, el govern nord-americà va començar a realitzar proves biològiques en la zona, i en 1979 va procedir a sepultar-ho en un enorme taüt.

 

Ara, este taüt, conegut pels habitants de la zona com «La Tomba», corre el risc de col·lapsar a causa de l’augment de la marea per culpa del desglaç de les glaceres i altres efectes ocasionats pel canvi climàtic.

 

 

Camí a una catàstrofe mediambiental?

Fa uns mesos, un estudi publicat per la Universitat de Colòmbia assegurava que les illes Runit, Enjebi, Bikini i Naen hui en dia tenen uns nivells de plutoni entre 10 i 1.000 voltes més alts que els que s’han trobat a Fukushima, i unes 10 voltes més elevats que els de Txernòbil. Quaranta anys més tard de la seua construcció, la Tomba està començant a patir danys en la seua estructura, que poden suposar un veritable perill per a la vida.

 

Els recents estudis assenyalen que des del 1993, el nivell de la mar en les Illes Marshall ha incrementat un centímetre per any, i això suposa més del doble que en la resta del món. Si el nivell del mar continua creixent al ritme que porta fent-ho els últims 25 anys, es calcula que per al 2100 este arxipèlag estarà completament submergit baix la mar.

 

Si això es complix, els experts pronostiquen que causaria un clevill tan gran a l’estructura de la cúpula que abocaria tot el contingut radioactiu sobre l’Oceà Pacífic. Este fet portaria com a conseqüència una catàstrofe mediambiental.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.
FILMOTECA D'ESTIU