El canvi climàtic podria obrir la tomba nuclear més gran del món

 

L’escalfament global està obrint la cúpula d’una tomba nuclear dels EUA. Esta estructura es va construir després del programa de proves atòmiques de l’època de la Guerra Freda i està ubicada en les Illes Marshall, a l’oceà Pacífic. Este indret és el lloc més perillós del planeta i, ara, el canvi climàtic, amenaça en convertir-lo en una catàstrofe nuclear.

 

Estes illes es van convertir en el punt triat per a llançar fins a 67 proves nuclears per a comprovar quin potencial tenien este tipus de bombes. Quan van acabar amb els tests, el govern nord-americà va començar a realitzar proves biològiques en la zona, i en 1979 va procedir a sepultar-ho en un enorme taüt.

 

Ara, este taüt, conegut pels habitants de la zona com «La Tomba», corre el risc de col·lapsar a causa de l’augment de la marea per culpa del desglaç de les glaceres i altres efectes ocasionats pel canvi climàtic.

 

 

Camí a una catàstrofe mediambiental?

Fa uns mesos, un estudi publicat per la Universitat de Colòmbia assegurava que les illes Runit, Enjebi, Bikini i Naen hui en dia tenen uns nivells de plutoni entre 10 i 1.000 voltes més alts que els que s’han trobat a Fukushima, i unes 10 voltes més elevats que els de Txernòbil. Quaranta anys més tard de la seua construcció, la Tomba està començant a patir danys en la seua estructura, que poden suposar un veritable perill per a la vida.

 

Els recents estudis assenyalen que des del 1993, el nivell de la mar en les Illes Marshall ha incrementat un centímetre per any, i això suposa més del doble que en la resta del món. Si el nivell del mar continua creixent al ritme que porta fent-ho els últims 25 anys, es calcula que per al 2100 este arxipèlag estarà completament submergit baix la mar.

 

Si això es complix, els experts pronostiquen que causaria un clevill tan gran a l’estructura de la cúpula que abocaria tot el contingut radioactiu sobre l’Oceà Pacífic. Este fet portaria com a conseqüència una catàstrofe mediambiental.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La compravenda de vivendes baixa un 7,4% en la Comunitat Valenciana al gener, més que la mitjana estatal

La compravenda de vivendes va descendir al gener un 7,4% en la Comunitat Valenciana respecte a l'any anterior, un retrocés superior a la caiguda mitjana nacional del 5%, en un context d'escassetat d'oferta i preus a l'alça.

Detingut a Castelló un fugitiu condemnat per un homicidi a Colòmbia

La Policia Nacional ha detingut a Castelló a un fugitiu de 36 anys, considerat d'alta perillositat i condemnat a més de 17 anys de presó per un homicidi dolós comés a Colòmbia en 2009.

Sagunt demana a la confraria de la Puríssima Sang canvis per a incloure a les dones per Setmana Santa

L'Ajuntament de Sagunt manté el seu suport a la Setmana Santa de 2026 però exigix a la Confraria de la Puríssima Sang adaptar les seues normes per a permetre la participació de les dones i complir la legalitat.

Alerta taronja per vent en el nord de Castelló amb ratxes de fins a 120 km/h el dimecres i dijous

Aemet activa l'avís taronja per fortes ratxes de vent del nord-oest a l'interior i litoral nord de Castelló entre la vesprada del dimecres i el matí del dijous.

Cel poc nuvolós i màximes a l’alça en la Comunitat Valenciana excepte en el sud d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta una jornada de cel poc nuvolós i temperatures màximes en ascens generalitzat, excepte en la mitat sud d'Alacant, amb vent fluix i mar en calma relativa.

Rescatada una dona després de desplomar-se el sòl d’una vivenda a Venta del Moro

Una dona de 55 anys ha sigut rescatada després de caure uns 2,5 metres en cedir el sòl d'una vivenda en el llogaret Els Marcs, a Venta del Moro, i traslladada a l'Hospital de Requena per policontusiones.

La cooptació dels acadèmics és nociva per al valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una crítica sobre com s’elegixen els acadèmics de l’AVL i una defensa d’un model més plural, transversal i representatiu de les diferents visions sobre el valencià

Bernabé critica la votació de la confraria de Sagunt per anar contra la igualtat de gènere

Pilar Bernabé considera que la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a permetre que les dones processionen per Setmana Santa és contrària a la igualtat i obri la porta a accions legals.