Anuncios

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

“No aprendré el vostre maleït idioma”, com sabem, equivalent al castellà “No aprenderé vuestro maldito idioma”, va dir Donald Trump a una audiència composta per mandataris i líders hispanoamericans. Diria damn language, ja que no vol saber res de la llengua que parlen més de quaranta milions d’estatunidencs i més de tres-cents milions de llatinoamericans. Ja se sap que l’actual president dels Estats Units és un tarat psíquic, a més de posseir altres “virtuts”, un personatge encantat d’haver-se conegut, però eixa “superioritat” no li dona dret a denigrar l’idioma de tants americans del nord, del sud i del centre. Ni eixa llengua ni cap. La veritat és que resulta incomprensible com una figura aixina pot arribar a un càrrec com el que té. I també és inexplicable com té seguidors amb el caràcter tan endimoniat que posseïx. Trump no sols insulta, sinó que especialment adopta mesures contra la visibilitat dels parlars diferents de l’anglés com ja ha fet dos vegades en els sistemes de comunicació de la Casa Blanca

Eixe despreci al castellà del trumpisme és semblant al que ací, de maneres no tan abruptes, però molt efectives, ha operat des de fa més de tres segles en el tractament de les llengües de la pell de brau. El supremacisme legal de la llengua originàriament  castellana respecte als altres idiomes espanyols ha sigut una constant, especialment des del primer terç del segle xviii.

Anuncios

I ara, el “patriota Abascal” i el seu partit, defensors del supremacisme del castellà i de la reducció i estrangulament de la nostra llengua i les altres espanyoles perifèriques, què dirà de la qualificació de “maleït idioma”, proferida pel caricaturesc Trump. Perquè ser trumpiste, no alçar la veu contra els atropellaments al castellà per part d’eixe poder, i alhora presumir de patriotisme espanyol, i utilitzar l’idioma hispà com a senya d’identitat espanyola i patriòtica excloent no és molt coherent.

Això de reduir les llengües minoritzades fins a la seua extinció és una fixació de totes les ultradretes mundials. Res nou. El comportament lingüístic del trumpisme és el propi de tots els absolutismes, que sempre han aspirat a uniformitzar i fins i tot a excloure les diferències.

Trobe que apartar l’extrema dreta del poder polític i social és vital per a les llengües minoritzades, entre elles, la nostra. I la forma, entre altres accions i mesures, ací és avindre’s els partits majoritaris, a dreta i esquerra a un pacte transversal pel valencià, com els acordats per a l’establiment d’esta llengua com a oficial, amb la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià i amb motiu de la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Per cert, amb el despreci al castellà, Trump ha deixat amb el cul a l’aire a tot Vox, però també a la presidenta de la Comunitat de Madrid, la seua admiradora Isabel D. Ayuso. Seguirà volent donar-li la medalla madrilenya a un agressor flagrant de l’idioma, precisament, de Madrid?

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Els bombers donen per controlat l’incendi en una fàbrica de teules d’Agost

L'incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost ha quedat controlat de matinada i els bombers mantenen diverses dotacions refrescant l'estructura de la nau, molt afectada per les flames.

Controlen un incendi en una fàbrica de teules d’Agost sense causar ferits

Un incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost, al costat de la CV-820, evoluciona de manera favorable i no ha causat ferits, segons el Consorci Provincial de Bombers.

Román aconseguix una orella insuficient davant un gran bou de Conde de Mayalde a San Isidro

Román només va obtindre una orella considerada curta enfront del millor bou de Conde de Mayalde en una llarga vesprada de San Isidro marcada per la lesió de David Galván i per fins a cinc avisos.

Pedro Martínez destaca la reacció del València Basket malgrat la derrota davant Baskonia

Pedro Martínez ressalta l'actitud competitiva de València Basket després de remuntar catorze punts i fregar la victòria davant Baskonia abans d'un decisiu dol d'Eurolliga.

Segon PCR negatiu descarta ara com ara hantavirus en la dona aïllada a Alacant

La dona aïllada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat negatiu en una segona PCR, encara que Sanitat manté l'aïllament i repetirà la prova en 48 hores.

El Baskonia assalta el Roig Arena i s’enganxa a la lluita per la zona alta

El Baskonia es va imposar 86-88 al València Basket en el Roig Arena després d'un dol ple d'alternatives, aprofitant el desgast europeu del quadre taronja malgrat la remuntada final local.

Gayá reivindica al València després de guanyar en San Mamés: hem demostrat que no ens rendim

José Luis Gayá celebra el triomf del València en San Mamés, destaca que l'equip no es rendix i defén a Hugo Duro i Dimitrievski després d'un partit clau per a aconseguir els 42 punts en LaLiga.

Empat sense gols al descans en San Mamés després del penal fallat d’Hugo Duro i la lesió de Nico Williams

Athletic i València arriben al descans amb 0-0 en San Mamés després d'un penal al travesser d'Hugo Duro i la lesió muscular de Nico Williams, substituït per Iñaki.
Anuncios