Bernabé acusa Catalá de esquivar responsabilitats per la DANA mortal de València

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha acusat l’alcaldessa de València, María José Catalá, de no assumir cap responsabilitat per la DANA del 29 d’octubre de 2024 i de traslladar tota la culpa a altres administracions després de la seua declaració en la comissió d’investigació del Congrés dels Diputats.

Bernabé ha fet estes declaracions davant els periodistes després de la compareixença de Catalá este dilluns en la comissió que analitza la gestió de la DANA, celebrada al Congrés. Segons ha explicat, l’alcaldessa ha centrat la seua intervenció a remarcar la falta d’ininformació que, al seu juí, van tindre aquell dia per part dels organismes estatals.

En eixa compareixença, Catalá va criticar que no disposaven de dades suficients ni d’avisos adequats sobre la intensitat de l’episodi meteorològic. A més, va sostindre que, si les obres hidràuliques projectades en les zones de major risc d’inundació hagueren estat executades, s’haurien pogut evitar víctimes mortals. Segons va afirmar, ‘si las obras hidráulicas proyectadas en las zonas de mayor riesgo hubieran estado hechas, se hubieran salvado vidas’.

Crítica de Bernabé al paper de l’alcaldessa

Per a Bernabé, la intervenció de Catalá en el Congrés ha tornat a evidenciar una actitud que, segons ha dit, es repetix des de fa temps. La delegada ha assenyalat que l’alcaldessa porta ‘desde hace un año y medio’ mostrant que per a ella ‘no va nada’ i que actua com una responsable pública ‘que no tiene responsabilidad de nada’.

En esta línia, ha remarcat que, segons la seua opinió, cada vegada que Catalá ha d’afrontar alguna responsabilitat, intenta que ‘sean otros las que las asuman’. Bernabé ha insistit que l’actuació municipal és clau davant un episodi d’inundacions com el que va patir València el 29 d’octubre de 2024.

Responsabilitats per la gestió de la DANA

La delegada del Govern ha recordat que el pla d’inundacions de la ciutat de València ‘és clar’ i estableix una ‘responsabilitat en l’observació’ de les previsions i de l’evolució del fenomen meteorològic. Ha lamentat que, al seu parer, Catalá no haja volgut assumir eixa part i ha reiterat que ‘que no la vulga asumir és una qüestió que ja va deixar ella ben clar que no anava amb ella’.

Segons Bernabé, el que passa als veïns i veïnes de València queda moltes vegades condicionat per com interpreta Catalá les seues competències. Ha assenyalat que per a l’alcaldessa ‘el marge competencial que ella interpreta’ sol acabar, segons la seua visió, en ‘no assumir responsabilitats’ quan les coses ixen mal.

Bernabé ha fet també una reflexió sobre el pes de les paraules dels responsables públics, especialment quan compareixen en el Congrés. Ha recordat que ‘cada uno es dueño de sus palabras y esclavo también de ellas’ i ha remarcat que, en este cas, Catalá ha deixat clar davant els diputats que la gestió de la DANA ‘no iba con ella’.

Per a la delegada, el missatge que ha traslladat així l’alcaldessa és que ‘sean otros los que asuman las responsabilidades’ derivades de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024. Bernabé ha lamentat esta actitud i ha conclòs que ‘esta es la alcaldesa que tenemos en la ciudad de València’, en referència a la manera com, segons ella, Catalá afronta les crítiques i la gestió de crisis com la que va provocar la DANA.

Amb estes paraules, la delegada del Govern ha volgut marcar distància amb el relat de Catalá en la comissió d’investigació i subratllar que, al seu juí, també hi ha responsabilitats que corresponen a l’Ajuntament de València en l’aplicació dels protocols previstos davant risc d’inundacions.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.