La jutgessa que investiga la gestió de la DANA a València ha requerit de nou a la televisió autonòmica À Punt les imatges i l’àudio d’una conversa entre Carlos Mazón, la seua cap de premsa i la consellera Salomé Pradas en el Centre de Coordinació d’Emergències el 29 d’octubre de 2024. Al mateix temps, ha incorporat al sumari el documental d’RTVE ‘CECOPI: Els hores crítiques’, emés el 30 d’octubre, on s’inclou eixe passatge.
Les dos decisions han sigut adoptades per la instructora a petició de l’acusació popular exercida per Acció Cultural del País Valencià. La magistrada considera que l’obtenció d’este material és ‘plenament pertinent i proporcionada‘ per a esclarir l’ocorregut, en entendre que el Cecopi (Centre de Coordinació Operativa Integrada) no es va celebrar de manera immediata després de la seua convocatòria.
Retards en l’activació del Cecopi
En el seu acte, la jutgessa sosté que el retard va ser manifest per a organitzar mesures de protecció a la població i que, quan finalment es va celebrar la reunió, ja no es podien adoptar mesures per a salvar la vida de les víctimes d’Utiel, que a eixa hora havien mort en la seua majoria o estaven a punt de fer-ho. Afig que una situació similar es va produir en localitats com l’Alcúdia, Godelleta, Turís i Torrent.
La reclamació d’imatges i so apunta a fixar amb precisió la cronologia de crides, reunions i decisions en el Centre de Coordinació d’Emergències. El contingut audiovisual pot ajudar a verificar quina informació manejaven els responsables a cada moment, quines indicacions es van donar i si va haver-hi instruccions relatives a la comunicació pública o a la gestió operativa, aspectes que influïxen directament en l’eficàcia de la resposta.
Comunicacions i material audiovisual en la causa
A més, s’ha acordat incorporar a les actuacions missatges de correu electrònic, converses de WhatsApp i publicacions en la xarxa social X aportats per dos testimonis: la cap de servici i la cap de premsa d’Emergències de la Generalitat. Estos intercanvis poden contribuir a reconstruir els fluxos d’informació, detectar possibles colls de botella i situar temporalment decisions clau.
En una diligència d’ordenació, es notifica a les parts que tenen a la seua disposició per a la seua consulta en el jutjat diversos vídeos entregats per la Societat Valenciana de Gestió Integral de Servicis d’Emergències (SGISE) i per una productora de televisió contractada per Emergències de la Generalitat. També se’ls ha comunicat la disponibilitat de les transcripcions de les declaracions testificals prestades el 10 de novembre i de les converses mantingudes per dos usuàries amb el servici de teleassistència el 29-O.
Amb este conjunt de proves, la instructora busca delimitar responsabilitats i determinar si els temps de reacció i les decisions adoptades es van ajustar als protocols previstos per a episodis de pluja extrema. La inclusió del documental d’RTVE i el requeriment a À Punt pretenen assegurar l’accés al material original i a registres no editats, necessaris per a contrastar versions i reconstruir amb precisió les hores crítiques.



