Anuncios

L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Anuncios

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

El Govern assigna 1.300 milions a la Comunitat Valenciana per la dana de 2024 i reforça el finançament autonòmic

L'Executiu aprova 1.300 milions per a la Comunitat Valenciana i 394 milions per a Extremadura per emergències meteorològiques, dins d'un paquet de 12.307 milions per a 2026.

Una startup valenciana d’IA mèdica entra en l’exclusiu programa novaiorqués NYC AI Landing Pad

L'empresa valenciana Quibim, especialitzada en intel·ligència artificial aplicada a la imatge mèdica, ha sigut seleccionada com a única firma espanyola en el programa estratègic d'IA NYC AI International Landing Pad de Nova York.

València iguala el seu rècord anual de 27,1 graus i Miramar el supera per una dècima

Les màximes es disparen en la Comunitat Valenciana, on València iguala el seu rècord anual de 27,1 graus i Miramar el depassa amb 27,2, entre els valors més alts d'Espanya.

Educació demana als sindicats suspendre la vaga per a reprendre la negociació

La Conselleria d'Educació reclama als sindicats docents que paren la vaga indefinida i tornen a la taula de negociació, defenent que el diàleg és més eficaç sense pressió en els centres.

La Fiscalia recolza que s’investigue de manera indirecta a Mazón per la gestió de la dana

La Fiscalia Provincial de València recolza que el jutjat de Catarroja practique diligències que puguen aportar dades sobre l'actuació de Carlos Mazón en la gestió de la dana, malgrat la seua condició d'aforat.

Pérez Llorca respecta la vaga docent però s’alinea amb l’alumnat que es juga la EBAU

Pérez Llorca diu respectar la vaga indefinida del professorat, però subratlla que la seua prioritat són els quasi 32.000 alumnes de 2n de Batxillerat que es juguen la EBAU en poques setmanes.

El Festival de Cinema d’Alacant celebra els 40 anys de Matador amb una passada especial en 4K

El Festival Internacional de Cinema d'Alacant celebrarà el 40 aniversari de Matador amb una projecció especial en versió remasteritzada en 4K en el teatre Arniches.

El València Basket s’agarra al factor Roig Arena en un quint partit decisiu davant Panathinaikos

El València Basket es juga en el Roig Arena el passe a la seua primera Final Four de l'Eurolliga en un quint partit marcat pel clar domini històric dels equips locals, però amb el recent avís de les sorpreses de 2024.
Anuncios