L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València i Celta es juguen Europa en un dol decisiu a Mestalla

València i Celta s'enfronten a Mestalla en un xoc directe pels llocs europeus, amb els locals a l'alça i els gallecs obligats a reaccionar després de tres jornades sense guanyar.

Corberán avisa d’un dol exigent davant un Celta en gran moment

Carlos Corberán destaca el gran nivell del Cèltic, en quarts de l'Europa League i en zona europea, i anticipa un partit molt exigent a Mestalla, on el València busca sumar tres punts clau.

El València Basket busca afermar la segona plaça davant un Riu Breogán a l’alça

El València Basket rep al Riu Breogán en el Roig Arena amb la segona plaça de la Lliga Endesa en joc i un calendari exigent que a penes li deixa descans.

Rescatat un home de 74 anys després de clavar-se una falç en una caiguda a Sot de Chera

Un home de 74 anys va resultar ferit en caure's i clavar-se una falç en l'abdomen en una zona rural de difícil accés a Sot de Chera, la qual cosa va obligar a un complex rescat per part dels bombers. L'operatiu va haver de superar un riu per a evacuar al ferit fins al punt on esperava l'ambulància.

Rescatat un home de 74 anys després de clavar-se una falç en caure en una zona aïllada de Sot de Chera

Un home de 74 anys va resultar ferit en caure i clavar-se una falç en l'abdomen en una zona aïllada de Sot de Chera, la qual cosa va obligar a un complex rescat per part dels bombers.

Nate Reuvers, MVP de la jornada 35 de l’Eurolliga després d’una exhibició històrica

Nate Reuvers, pivot del València Basket, és triat MVP de la jornada 35 de l'Eurolliga després de firmar a Bolonya 33 punts, 10 rebots i 44 de valoració, el rècord de la temporada.

Mor el capità d’un vaixell després d’una parada cardiorespiratòria enfront de la costa de Castelló

El capità d'un vaixell, un home de 59 anys que navegava a 54 milles de la costa de Castelló, mor després de patir una parada cardiorespiratòria malgrat els intents de reanimació.

Detinguda a Sant Vicent del Raspeig per arrancar les arracades d’or a una anciana

La Guàrdia Civil ha detingut a Sant Vicent del Raspeig a una dona de 43 anys acusada d'arrancar les arracades d'or a una anciana de 88 anys, causant-li esquinçaments en els lòbuls de les orelles. La investigació seguix oberta davant la sospita de més víctimes vinculades al seu treball sanitari.