L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Últimes notícies

Un ampli dispositiu de 900 agents garantirà la seguretat del FIB a Benicàssim

La Guàrdia Civil ha organitzat un dispositiu de 900 efectius per al FIB, amb unitats especialitzades i controls de trànsit reforçats fins diumenge al migdia.

Vuit alcaldes i l’exalcaldessa de Paiporta hauran de declarar per la dana el mes d’octubre

El jutjat que investiga la gestió de la dana ha citat per a octubre vuit alcaldes de municipis afectats i l’exalcaldessa de Paiporta com a testimonis, dins d’una causa on també s’analitzen comunicacions oficials i missatges de WhatsApp.

València activa una nova agència municipal de lloguer amb preus un 20 % més baixos

L’Ajuntament de València posa en marxa una agència municipal de lloguer que garanteix el cobrament a propietaris, ofereix contractes de set anys i rebaixa els preus un 20 % respecte al mercat, enmig de les crítiques de l’oposició.

Identifiquen tres persones quan intentaven robar entre les restes de l’edifici ensorrat de Benetússer

La Policia Local de Benetússer ha identificat tres persones que pretenien robar entre els enderrocs de l’edifici col·lapsat i l’Ajuntament reforça la seguretat de la zona amb més tanques i possible vigilància privada.

Més de 16 milions en ajudes per a impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles a la Comunitat

La Generalitat ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes fins a 2029 per a fomentar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i finançar campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles valencians.

Els agricultors valencians perden 18 milions en una campanya nefasta de ceba i creïlla

AVA-Asaja calcula 18 milions d’euros en pèrdues per als productors valencians de ceba i creïlla en una campanya que qualifica de desastrosa, marcada per preus per sota de costos i major importació.

La Generalitat denuncia una retallada de més del 70 % en els fons per a menors migrants

La Generalitat ha criticat que el Govern central haja reduït més d un 70 % la finançació per a l atenció de menors migrants no acompanyats, mentre manté els trasllats entre comunitats autònomes. La consellera Elena Albalat alerta que el sistema valencià de protecció està col·lapsat i reclama un finançament estable i suficient.

Alerten a València de tetraplegies greus per cabussades imprudents en piscines i platges

Especialistes del servei de Raquis i Lesió Medul·lar de La Fe alerten que les cabussades de cap en aigua poc profunda poden provocar tetraplegia o fins i tot la mort, sobretot en contextos d’oci estival amb alcohol i salts des d’alçària.