21.6 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.