L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Últimes notícies

Benidorm rebrà 200 peces arqueològiques que abracen des de l’Edat del Bronze fins al segle IV

L’Ajuntament de Benidorm incorporarà al seu patrimoni una col·lecció de 200 peces arqueològiques, donades per Eva García Carpio, amb materials que van de l’Edat del Bronze a l’època romana.

Morant reclama que el Consell atenga les demandes del professorat valencià

La ministra Diana Morant ha instat el Consell a escoltar el professorat valencià i ha criticat la denominada policia patriòtica educativa durant l’acte d’obertura del curs universitari 2026-2027 a la Universitat Jaume I.

Més de 50 menors que van arribar a Ceuta ja viuen amb les seues famílies a la Península

Un total de 54 menors migrants no acompanyats que van entrar a Ceuta a finals de juliol ja s’han reagrupat amb les seues famílies a la Península, mentre que altres 300 expedients continuen en tràmit, segons ha explicat la ministra d’Infància i Joventut, Sira Rego, en una visita a Sagunt.

La nova Llei Valenciana de la Ciència es vol aprovar abans que acabe la legislatura

Juanfran Pérez Llorca anuncia que el Consell tramitarà la nova Llei Valenciana de la Ciència, la Innovació i l’Emprenedoria Científica amb la intenció d’aprovar-la abans que acabe l’actual legislatura. El president destaca també més finançament, beques i mesures per a reforçar el sistema universitari i la R+D+i a la Comunitat Valenciana.

El sector teatral valencià exigix una resposta urgent pel tancament del Principal

Avetid reclama a la Generalitat i a la Diputació de València una resposta institucional urgent i coordinada davant l’impacte del tancament indefinit del Teatre Principal per motius de seguretat.

Sendra assegura que Polo va descartar avisar per la possible ruptura de Forata

El secretari autonòmic Francisco Javier Sendra ha relatat davant la jutgessa que el president de la CHJ, Miguel Polo, va rebaixar en minuts l avís de risc inminent de ruptura de la presa de Forata i va descartar alertar la població, mentres el dispositiu d Emergències afrontava la DANA del 29 d octubre de 2024.

Morant promet intervindre el mercat del lloguer i limitar els preus a la Comunitat Valenciana

Diana Morant defensa a Castelló la intervenció del mercat de l’habitatge i el topall dels preus, i es compromet a aplicar-ho a la Comunitat Valenciana si presideix la Generalitat.

Pau Navarro veu al Villarreal en creixement amb Íñigo Pérez a la banqueta

El defensa del Villarreal Pau Navarro assegura que l’equip creu plenament en la proposta d’Íñigo Pérez i que es va adaptant a poc a poc, després de sumar dues victòries seguides en LALIGA EA SPORTS.