L’AVL commemora els 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià amb dos taules redones

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua organitza dos taules redones amb motiu dels 40 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). L’objectiu de l’activitat, organitzada per la Secció de Foment de l’Ús del Valencià de l’AVL, és valorar el que ha suposat esta llei en la normalització lingüística de la Comunitat Valenciana en tots els àmbits, però amb una atenció específica en l’ús social i en l’Administració, i també en l’ensenyament. L’acte se celebrarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de València, el 22 de novembre, a les 18 hores.

En la primera de les taules redones, dedicada a la reflexió sobre l’ús del valencià, intervindran el jurista Lluís Aguiló, la periodista Reis Juan i el professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant Josep Ochoa. La secretària de la Secció, Vicenta Tasa, serà l’encarregada de moderar les intervencions.

Els participants en la taula redona sobre l’ensenyament seran Baltasar Vives Moncho, director general d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials durant les primeres legislatures del PSPV-PSOE; Anna Marí, subdirectora general d’Ordenació Territorial en l’anterior legislatura, i Vicent Domènech, exinspector d’Educació. El col·loqui serà dirigit per la presidenta de la Secció, Tudi Torró, que destaca que la majoria dels intervinents de la jornada van col·laborar en el Llibre blanc de l’ús del valencià II, publicat per l’AVL per a commemorar el 25é aniversari de la LUEV.

«La LUEV fou una fita històrica sense precedents: era la norma que regulava l’ús normal i oficial del valencià i establia els criteris d’aplicació en l’Administració i l’ensenyament. Sense la seua aprovació, l’AVL no existiria», assenyala Tudi Torró. Per això, l’acadèmica considera que és importantíssim que la institució que determina la normativa del valencià i que, entre altres funcions, vetla pel seu ús, participe en la commemoració de l’efemèride.

La Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià va ser la quarta llei aprovada per les Corts Valencianes després de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la celebració de les primeres eleccions a les Corts Valencianes en maig del 1983. El Saló de Plens de la Diputació d’Alacant va acollir la sessió plenària dels dies 17 i 18 de novembre del 1983, en què monogràficament es va debatre i aprovar la llei per 55 vots a favor, cap en contra i 30 abstencions.

Últimes notícies

La nova senda d’estabilitat deixa la Comunitat Valenciana sense 542 milions entre 2027 i 2029

La reedició de la senda d’estabilitat per al període 2027-2029, que el Congrés previsiblement tornarà a rebutjar, elimina el marge de dèficit autonòmic del 0,1 % del PIB i lleva 542 milions a la Comunitat Valenciana.

CSIF reclama més professors en Educació i qualifica d’insuficient l’augment de 5.000 places

CSIF ha considerat insuficient la proposta de la Conselleria d’Educació d’incrementar 5.000 places en quatre cursos i ha reclamat més docents i la seua incorporació més ràpida per a reduir ràtios i millorar l’atenció educativa.

Quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat: així està la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana és la quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat, amb 29.085 treballadors que compatibilitzen el seu negoci amb una faena assalariada, segons UPTA.

Les màximes freguen els 40 °C a Xixona en l’inici de la tercera ona de calor

La tercera ona de calor de l’estiu ha deixat quasi 40 °C a Xixona i ha activat l’avís taronja per al migdia a l’interior de València i Alacant.

La Generalitat destina 49,26 milions a modernitzar 853 pimes industrials

Les ajudes Inpyme mobilitzaran 178 milions, mantindran 27.111 llocs de treball i permetran crear 1.023 ocupacions noves.

Foulquier continua al marge i pot perdre’s l’inici de la Lliga amb el Valencia

Dimitri Foulquier continua recuperant-se al marge del grup a Paterna, es perdrà el pròxim amistós contra l’Eldense i no té garantit arribar al debut de Lliga davant el Celta en Mestalla.

Ferit per arma de foc un home de 53 anys en un carrer de Castelló

Un home de 53 anys ha resultat ferit per arma de foc al carrer Maestro Bretón de Castelló i ha sigut traslladat al Hospital General, on ha sigut atés i ja ha rebut l’alta mèdica.

PSPV i Compromís exigixen que Pérez Llorca explique qui va pagar el seu viatge a la final del Mundial

PSPV i Compromís han demanat al president Juanfran Pérez Llorca que detalle qui va pagar el seu viatge i estada a Nova York per vore la final del Mundial de futbol, mentres PP i Vox resten importància a la polèmica destacant que no hi ha gasto públic.