La Diputació Permanent de Les Corts Valencianes es reunirà el dilluns, 1 de setembre, a les 10.30 hores per a convalidar tres decrets llei del Consell i escoltar el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, sobre els incendis forestals de l’estiu. La convocatòria arriba després de la Junta de Síndics, celebrada com a avantsala de l’arrancada del període ordinari de sessions el 8 de setembre.
La Diputació Permanent actua com el ple durant el recés parlamentari i permet donar eixida a mesures urgents i mantindre la funció de control. En esta ocasió, l’agenda combina la validació de normes amb impacte pressupostari i sanitari amb una compareixença centrada en la gestió de la campanya estival d’incendis, una qüestió sensible per la seua repercussió territorial i preventiva.
Compareixences sobre els incendis
El conseller d’Emergències compareixerà a petició de PSPV-PSOE, Compromís i Vox. El PP va defendre esperar al tancament de la temporada alta per a disposar d’un balanç complet, encara que accepta que el responsable de l’àrea informe ara. Vox considera que els focs no han sigut especialment greus este estiu, però reclama explicacions sobre prevenció, com el manteniment de tallafocs i la gestió hivernal de la muntanya. El grup socialista insistix que, a més de revisar els mitjans utilitzats, és necessari planificar respostes davant possibles episodis meteorològics adversos en els pròxims mesos.
La Junta de Síndics va rebutjar que compareguera el president de la Generalitat, Carlos Mazón, per a tractar els incendis, així com la sol·licitud de citar al conseller d’Infraestructures per incidències en el metre en zones afectades per la dana després de la seua posada en servici. Des de l’oposició es retrau al Consell que evite la rendició de comptes en seu parlamentària durant el parèntesi estival, recordant que l’últim ple es va celebrar al començament de juliol.
Tres decrets en l’agenda
La sessió arrancarà amb el debat i votació de tres decrets del Consell. Entre ells destaca un crèdit extraordinari de 1.730 milions d’euros destinat a finançar part del dèficit de 2024 ja executat fora de pressupost. Un altre decret obri la porta al fet que els ajuntaments promoguen i construïsquen nous centres de salut, una via per a accelerar equipaments sanitaris on les necessitats són més apressants. El tercer decret també serà sotmés a debat abans de la seua convalidació.
Una vegada es vote la convalidació dels tres textos, s’iniciarà la compareixença del conseller d’Emergències i Interior sobre els incendis de l’estiu i, a continuació, intervindran els grups parlamentaris per a fixar posició i formular preguntes. El 9 de setembre la Junta de Síndics tornarà a reunir-se per a fixar el calendari del nou període de sessions, que, com és habitual, arrancarà amb el debat de Política General sobre l’estat de la Comunitat.