Cayetano García, ex secretari autonòmic de Presidència i actual secretari autonòmic d’Economia, ha negat davant la jutgessa que investiga la gestió de la DANA de 2024 haver informat el llavors president Carlos Mazón de la consulta que la consellera d’Interior, Salomé Pradas, va elevar sobre la possibilitat de decretar un confinament per les riuades. Ha sostingut que no va comentar eixa opció amb el expresident, que desconeixia la seua postura i que Pradas no li va traslladar que haguera intentat contactar amb ell abans de cridar-li.
García ha afirmat que no ha rebut instruccions de l’excap de gabinet José Manuel Cuenca i ha insistit que no és jurista, per la qual cosa va aconsellar a Pradas elevar la consulta a l’Advocacia de la Generalitat. Ha assenyalat a més que no era habitual rebre crides de persones que no podien contactar amb Mazón, en referència a la situació d’aquella vesprada.
L’ex alt càrrec ha explicat que, la mateixa vesprada de la DANA, va preparar un decret d’ajudes per als afectats per les inundacions a Utiel i que va informar a Mazón a les 19.20 hores, segons els missatges que ha aportat a la causa. Ha remarcat que ho va elaborar per iniciativa pròpia després d’escoltar una entrevista radiofònica a l’alcalde d’Utiel i sense indicacions de superiors. Sobre eixos missatges, ha negat haver esborrat o editat converses.
García ha detallat que, després de parlar amb Pradas, es va posar en contacte amb el Diari Oficial de la Generalitat perquè estiguera preparat per si havia de publicar-se un eventual confinament. Ha afegit que era reticent a eixa mesura perquè implicaria limitar drets fonamentals i perquè hi havia zones no afectades pel risc derivat de la presa de Forata.
Dos crides de Pradas
Segons la seua versió, Pradas li va telefonar a les 19.36 i a les 19.43 del 29 d’octubre de 2024. En la primera conversa el va informar de la possibilitat de col·lapse de la presa de Forata i que s’estudiava el confinament de tota la província; en la segona, va insistir en eixa idea. En les dos ocasions, García ha reiterat que va instar la consellera a consultar amb l’Advocacia de la Generalitat. Fonts pròximes a Pradas han sostingut, en canvi, que ella no li va demanar consell ni va realitzar cap consulta, que només el va informar del possible confinament pel perill de la presa; afigen que va ser García qui va telefonar a l’Advocacia i que no van parlar de l’enviament del missatge ‘És_Alert‘.
Consultes a l’Advocacia
La jutgessa ha sol·licitat el 22 de desembre un informe a l’Advocacia de la Generalitat per a aclarir si va haver-hi consultes verbals o escrites durant les inundacions i barrancadas del 29 d’octubre de 2024, que han deixat 230 víctimes mortals a la província de València. Eixe informe, ja incorporat a la causa, ha precisat que no es van registrar consultes per escrit des de les conselleries de Justícia, Medi Ambient o Presidència, encara que sí que va haver-hi anomenades de curta duració relatives a la DANA en curs.
En concret, el llavors subsecretari de Justícia i Interior, Ricardo García, ha preguntat per telèfon si un eventual confinament tindria suport jurídic i va rebre resposta afirmativa amb els preceptes en què podria fonamentar-se, la qual cosa ha implicat que l’Advocacia recolzara la viabilitat del confinament. Per part seua, Cayetano García ha anomenat a l’advocat general de la Generalitat per a advertir que la consellera de Justícia i Interior podria contactar en cas de necessitar-se una resolució o disposició que requerira informe jurídic sobre un confinament; l’advocat general va manifestar la seua disponibilitat. Després d’eixes comunicacions no s’ha cursat cap petició d’informe addicional, ni verbal ni per escrit, segons l’Advocacia.
El conjunt de declaracions i documents ha posat en relleu l’absència de constància escrita en els moments clau i ha accentuat la rellevància de les comunicacions telefòniques per a reconstruir la seqüència de decisions. També ha quedat en evidència l’existència de versions divergents entre l’ex secretari autonòmic i l’entorn de la consellera, un extrem que la instrucció ha de buidar per a determinar la cadena de comandament i el grau de coordinació entre departaments. La magnitud de l’episodi, amb un número molt elevat de víctimes, ha reforçat l’escrutini sobre si la possibilitat de confinament s’ha valorat amb criteris tècnics i garanties jurídiques suficients.




