Alerta per ‘meteotsunamis’ este divendres en el Mediterrani

Imatge d'una rissaga a les Balears fa un temps

Imatge d’una ‘rissaga’ en les Balears fa un temps | Arxiu

 

L’arribada d’un front procedent del nord d’Àfrica ha fet canviar de forma radical l’oratge en tota la zona est de la península i també en les Illes Balears, on esta borrasca pot provocar fenòmens adversos. En concret, més allà del que puga provocar en el cel esta perturbació, el perill vindrà del mar, on es poden produir alguns ‘meteotsunamis’, també coneguts amb el nom de ‘rissagues’.

 

Concretament, este fenomen, que es produïx més habitualment durant els mesos d’estiu i pot aparéixer en molts punts de la nostra àrea mediterrània, es dóna quan es produïx un xoc entre altes i baixes pressions, cosa que provoca pujades i baixades sobtades del nivell del mar que poden derivar en greus destrossos en els ports, en els molls i en instal·lacions, cases i carrers pròxims al mar.

 

Si analitzem bé este fenomen, les altes pressions fan que, de repent, el nivell del mar baixe sobtadament uns metres i molts ports es buiden d’aigua amb les embarcacions tocant el fons marí. Pocs minuts després, les baixes pressions tornen a imposar-se i l’aigua marina torna de colp al seu nivell normal, sense donar temps a adaptar-se a la situació.

 

Açò provoca una entrada d’aigua molt sobtada amb efectes pareguts als que provoca un tsunami, però clarament en menor mesura. Embarcacions afonades, destrosses en ports i molls, i carrers inundats transitòriament són les conseqüències més comuns dels ‘meteotsunamis’. Estos vídeos mostren ‘rissagues’ en 2017 en Ciutadella, en Menorca, i en el Campello, en Alacant:

 

 

Les ‘rissagues’ són molt difícils de ser previstes, especialment respecte a la seua intensitat, raó per la qual només s’intuïxen segons algunes circumstàncies meteorològiques, especialment quan arriben baixes pressions del nord d’Àfrica, com és el cas. En este sentit, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l’alerta per ‘rissagues’ en tota l’illa de Menorca per oscil·lacions sobtades del nivell del mar de fins a 0,7 metres.

 

Mapa d'avisos per aquest divendres que contempla el risc de 'rissagues' a Menorca

Mapa d’avisos per a este divendres que contempla el risc de ‘rissagues’ en Menorca | Aemet

 

Pluja de fang, vent i pujada clara de les temperatures

Més allà de les ‘rissagues’, el front procedent del nord d’Àfrica ve carregat de pols en suspensió que fa que, els pocs arruixons que puguen caure, ho facen acompanyats de fang, deixant-ho tot brut. En la Comunitat Valenciana estem tenint este fenomen també este divendres. A més, el cel pot estar d’un color marró amb visibilitat molt roín, mentres que el vent del sud fa pujar clarament les temperatures amb calor en tots els llocs.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Nou decàleg del turista responsable a València per a reforçar la convivència amb els veïns

L'Ajuntament de València ha impulsat, a través de la Fundació Visit València, un Decàleg del Turista Responsable per a fomentar un comportament cívic, respectuós i sostenible entre els visitants i millorar la convivència amb el veïnat.

Un reventó càlid a la Vall d’Albaida dispara la temperatura i deixa ràfegues de vent fort

Ontinyent i altres localitats de la Vall d’Albaida han registrat un reventó càlid amb una pujada sobtada de quasi sis graus i ràfegues de vent fortes. Aemet també ha explicat que l’efecte d’illa de calor urbana a València ha sigut molt dèbil en esta situació.

30.000 persones vibren amb el Mundial d’Espanya a la plaça de l’Ajuntament de València

Unes 30.000 persones han omplit la plaça de l’Ajuntament de València per seguir en pantalla gegant la final del Mundial 2026 entre Espanya i Argentina i festejar el triomf de la selecció i el gol del valencià Ferran Torres.

Ferran Torres i Álex Grimaldo entren en la història com a quintos valencians campions del món

Ferran Torres i Álex Grimaldo s’han convertit en els quintos futbolistes valencians que conquisten un Mundial absolut, seguint el camí obert per Raúl Albiol i ampliat per Ivana Andrés i Enith Salón.

El Valencia Basket fa una oferta per Eli Ndiaye i el Madrid té fins divendres per reaccionar

El Valencia Basket ha presentat una oferta per Eli Ndiaye i el Real Madrid té fins divendres 24 per igualar-la amb un increment del 10% o deixar que el pivot senegalés se sume al club taronja.

Un home s’asseu en el banc acusat d’agredir qui li va recriminar tirar petards gegants al Port de Sagunt

La Secció Quarta de l’Audiència Provincial de València jutja un home acusat de colpejar brutalment un veí que li havia recriminat tirar petards de gran grandària al Port de Sagunt. La Fiscalia demana dos anys i nove mesos de presó per delictes de lesions i amenaces.

Quatre exresponsables d’Alacant planten la comissió per l’escàndol de vivendes de Les Naus

Cap dels quatre excàrrecs municipals citats, entre ells l’exregidora d’Urbanisme Rocío Gómez, ha comparegut en la comissió d’investigació sobre les adjudicacions de vivendes públiques de Les Naus a la platja de Sant Joan.

Santa Cecília de Cullera triomfa en la Secció d’Honor del Certamen ‘Ciutat de València’

La Societat Musical Instructiva Santa Cecília de Cullera s’ha emportat el primer premi i la menció d’honor de la Secció d’Honor del 138 Certamen Internacional de Bandes de Música Ciutat de València, amb 352 punts, en una edició dominada per bandes valencianes.