11.6 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Alerta per ‘meteotsunamis’ este divendres en el Mediterrani

Imatge d'una rissaga a les Balears fa un temps

Imatge d’una ‘rissaga’ en les Balears fa un temps | Arxiu

 

L’arribada d’un front procedent del nord d’Àfrica ha fet canviar de forma radical l’oratge en tota la zona est de la península i també en les Illes Balears, on esta borrasca pot provocar fenòmens adversos. En concret, més allà del que puga provocar en el cel esta perturbació, el perill vindrà del mar, on es poden produir alguns ‘meteotsunamis’, també coneguts amb el nom de ‘rissagues’.

 

Concretament, este fenomen, que es produïx més habitualment durant els mesos d’estiu i pot aparéixer en molts punts de la nostra àrea mediterrània, es dóna quan es produïx un xoc entre altes i baixes pressions, cosa que provoca pujades i baixades sobtades del nivell del mar que poden derivar en greus destrossos en els ports, en els molls i en instal·lacions, cases i carrers pròxims al mar.

 

Si analitzem bé este fenomen, les altes pressions fan que, de repent, el nivell del mar baixe sobtadament uns metres i molts ports es buiden d’aigua amb les embarcacions tocant el fons marí. Pocs minuts després, les baixes pressions tornen a imposar-se i l’aigua marina torna de colp al seu nivell normal, sense donar temps a adaptar-se a la situació.

 

Açò provoca una entrada d’aigua molt sobtada amb efectes pareguts als que provoca un tsunami, però clarament en menor mesura. Embarcacions afonades, destrosses en ports i molls, i carrers inundats transitòriament són les conseqüències més comuns dels ‘meteotsunamis’. Estos vídeos mostren ‘rissagues’ en 2017 en Ciutadella, en Menorca, i en el Campello, en Alacant:

 

 

Les ‘rissagues’ són molt difícils de ser previstes, especialment respecte a la seua intensitat, raó per la qual només s’intuïxen segons algunes circumstàncies meteorològiques, especialment quan arriben baixes pressions del nord d’Àfrica, com és el cas. En este sentit, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l’alerta per ‘rissagues’ en tota l’illa de Menorca per oscil·lacions sobtades del nivell del mar de fins a 0,7 metres.

 

Mapa d'avisos per aquest divendres que contempla el risc de 'rissagues' a Menorca

Mapa d’avisos per a este divendres que contempla el risc de ‘rissagues’ en Menorca | Aemet

 

Pluja de fang, vent i pujada clara de les temperatures

Més allà de les ‘rissagues’, el front procedent del nord d’Àfrica ve carregat de pols en suspensió que fa que, els pocs arruixons que puguen caure, ho facen acompanyats de fang, deixant-ho tot brut. En la Comunitat Valenciana estem tenint este fenomen també este divendres. A més, el cel pot estar d’un color marró amb visibilitat molt roín, mentres que el vent del sud fa pujar clarament les temperatures amb calor en tots els llocs.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Emergències manté el nivell groc per vent i la preemergència alta per incendis en la Comunitat Valenciana

Emergències manté este dilluns el nivell groc per vent en diverses zones de la Comunitat Valenciana i la preemergència alta per incendis. L'avís delimita les àrees afectades i reforça la vigilància preventiva.

Dilluns amb nuvolositat en augment, pluges febles i ratxes molt fortes en la Comunitat Valenciana

El cel passarà de poc a molt nuvolós a la vesprada, amb ruixats febles a l'interior i nord de Castelló. El vent de l'oest bufarà amb ratxes molt fortes.

L’Audiència jutja al ‘ionqui dels diners’ per tripijocs de contractes a València

L'Audiència de València jutja a Marcos Benavent i a un exgerente de fundació i tres empresaris per presumptes tripijocs en Cultura. La Fiscalia demana presó, multes, decomís i responsabilitat civil.

El Tenerife tanca el cartell de la Copa i UCAM o Baskonia barallaran per ser cap de sèrie

La Llacuna Tenerife segellarà l'octau bitllet després de guanyar 82-89 a Barcelona. El sorteig de quarts serà el dilluns a les 12 h i queda un cap de sèrie per definir entre UCAM i Baskonia.

Guido Rodríguez arriba al València per a sumar després de la pressió de totes les parts

El migcampista argentí va aterrar a Manises per a tancar la seua incorporació fins a final de temporada i va remarcar que ve a sumar des del seu lloc.

Alacant aconseguix 20 graus en una altra jornada de vent amb ratxes de 132 km/h a La Pobla de Benifassà

Les màximes han pujat de forma generalitzada este diumenge en la Comunitat Valenciana. El dia ha estat marcat per ratxes molt fortes de vent que han arribat a 132 km/h a La Pobla de Benifassà.

El Fòrum Jaume I 2038 aplaudix la declaració de 2026 com a Any Jaume I

El Fòrum Jaume I 2038 valora l’Any Jaume I 2026 i s’oferix a col·laborar en els actes del 750 aniversari de la mort del fundador del Regne de València.

Rescaten a Alacant a un corredor lesionat en el Ponoig i a un senderista en Bernia

Els bombers han realitzat dos rescats de muntanya a la província: un corredor lesionat en el Ponoig i un senderista amb traumatisme cranioencefàlic en Bernia. Els dos han sigut evacuats en helicòpter.