11.9 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Alerta per ‘meteotsunamis’ este divendres en el Mediterrani

Imatge d'una rissaga a les Balears fa un temps

Imatge d’una ‘rissaga’ en les Balears fa un temps | Arxiu

 

L’arribada d’un front procedent del nord d’Àfrica ha fet canviar de forma radical l’oratge en tota la zona est de la península i també en les Illes Balears, on esta borrasca pot provocar fenòmens adversos. En concret, més allà del que puga provocar en el cel esta perturbació, el perill vindrà del mar, on es poden produir alguns ‘meteotsunamis’, també coneguts amb el nom de ‘rissagues’.

 

Concretament, este fenomen, que es produïx més habitualment durant els mesos d’estiu i pot aparéixer en molts punts de la nostra àrea mediterrània, es dóna quan es produïx un xoc entre altes i baixes pressions, cosa que provoca pujades i baixades sobtades del nivell del mar que poden derivar en greus destrossos en els ports, en els molls i en instal·lacions, cases i carrers pròxims al mar.

 

Si analitzem bé este fenomen, les altes pressions fan que, de repent, el nivell del mar baixe sobtadament uns metres i molts ports es buiden d’aigua amb les embarcacions tocant el fons marí. Pocs minuts després, les baixes pressions tornen a imposar-se i l’aigua marina torna de colp al seu nivell normal, sense donar temps a adaptar-se a la situació.

 

Açò provoca una entrada d’aigua molt sobtada amb efectes pareguts als que provoca un tsunami, però clarament en menor mesura. Embarcacions afonades, destrosses en ports i molls, i carrers inundats transitòriament són les conseqüències més comuns dels ‘meteotsunamis’. Estos vídeos mostren ‘rissagues’ en 2017 en Ciutadella, en Menorca, i en el Campello, en Alacant:

 

 

Les ‘rissagues’ són molt difícils de ser previstes, especialment respecte a la seua intensitat, raó per la qual només s’intuïxen segons algunes circumstàncies meteorològiques, especialment quan arriben baixes pressions del nord d’Àfrica, com és el cas. En este sentit, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l’alerta per ‘rissagues’ en tota l’illa de Menorca per oscil·lacions sobtades del nivell del mar de fins a 0,7 metres.

 

Mapa d'avisos per aquest divendres que contempla el risc de 'rissagues' a Menorca

Mapa d’avisos per a este divendres que contempla el risc de ‘rissagues’ en Menorca | Aemet

 

Pluja de fang, vent i pujada clara de les temperatures

Més allà de les ‘rissagues’, el front procedent del nord d’Àfrica ve carregat de pols en suspensió que fa que, els pocs arruixons que puguen caure, ho facen acompanyats de fang, deixant-ho tot brut. En la Comunitat Valenciana estem tenint este fenomen també este divendres. A més, el cel pot estar d’un color marró amb visibilitat molt roín, mentres que el vent del sud fa pujar clarament les temperatures amb calor en tots els llocs.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona, Alcoi, Ayora i Xert

Ratxes de fins a 122 km/h s'han mesurat a Xixona, Alcoi, Xert i Ayora, amb nombrosos municipis per damunt de 100 km/h. Bombers i carreteres, activats.

Emergències activa el nivell extrem de risc d’incendis pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

La Conselleria d'Emergències i Interior ha elevat a nivell extrem el risc d'incendis forestals en tota la Comunitat Valenciana pel temporal de vent i ha activat el nivell groc. Les autoritats han demanat màxima precaució, prohibixen qualsevol foc i han detallat 18 incidències ateses pels bombers.

Pilar Bernabé afirma que a Feijóo només li va interessar que Mazón isquera bonic durant la DANA de València

Pilar Bernabé ha acusat a Alberto Núñez Feijóo de prioritzar la imatge de Carlos Mazón durant la DANA de 2024 a València. També ha reclamat coordinació institucional i respecte a les víctimes.

El València espera en hores a Guido Rodríguez per a tancar el seu acord

El València confia que Guido Rodríguez arribe en les pròximes hores per a tancar l'acord. L'argentí es va desvincular del West Ham i busca continuïtat.

El vent aconseguix 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi en una jornada d’alerta groga

L'episodi de vent ha deixat ratxes de fins a 122 km/h a Xixona i 111 km/h a Alcoi. L'alerta groga es manté i hi ha incidències per gel a Castelló.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un incendi en una vivenda de Tres Forques este dissabte ha deixat un home mort i 19 persones ateses per inhalació lleu de fum, entre elles quatre menors. Set han sigut traslladades a hospitals i l'origen del foc no s'ha precisat.

Dani J busca posar la bandera de la bachata a Espanya al Benidorm Fest 2026

Després de girar per més de 30 països, Dani J arriba al Benidorm Fest 2026 amb 'Ballant-te' per a reivindicar la bachata a Espanya. Vol trencar el 'sostre de cristall' dels ritmes llatins en els certàmens nacionals.

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.