Alerta per ‘meteotsunamis’ este divendres en el Mediterrani

Imatge d'una rissaga a les Balears fa un temps

Imatge d’una ‘rissaga’ en les Balears fa un temps | Arxiu

 

L’arribada d’un front procedent del nord d’Àfrica ha fet canviar de forma radical l’oratge en tota la zona est de la península i també en les Illes Balears, on esta borrasca pot provocar fenòmens adversos. En concret, més allà del que puga provocar en el cel esta perturbació, el perill vindrà del mar, on es poden produir alguns ‘meteotsunamis’, també coneguts amb el nom de ‘rissagues’.

 

Concretament, este fenomen, que es produïx més habitualment durant els mesos d’estiu i pot aparéixer en molts punts de la nostra àrea mediterrània, es dóna quan es produïx un xoc entre altes i baixes pressions, cosa que provoca pujades i baixades sobtades del nivell del mar que poden derivar en greus destrossos en els ports, en els molls i en instal·lacions, cases i carrers pròxims al mar.

 

Si analitzem bé este fenomen, les altes pressions fan que, de repent, el nivell del mar baixe sobtadament uns metres i molts ports es buiden d’aigua amb les embarcacions tocant el fons marí. Pocs minuts després, les baixes pressions tornen a imposar-se i l’aigua marina torna de colp al seu nivell normal, sense donar temps a adaptar-se a la situació.

 

Açò provoca una entrada d’aigua molt sobtada amb efectes pareguts als que provoca un tsunami, però clarament en menor mesura. Embarcacions afonades, destrosses en ports i molls, i carrers inundats transitòriament són les conseqüències més comuns dels ‘meteotsunamis’. Estos vídeos mostren ‘rissagues’ en 2017 en Ciutadella, en Menorca, i en el Campello, en Alacant:

 

 

Les ‘rissagues’ són molt difícils de ser previstes, especialment respecte a la seua intensitat, raó per la qual només s’intuïxen segons algunes circumstàncies meteorològiques, especialment quan arriben baixes pressions del nord d’Àfrica, com és el cas. En este sentit, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l’alerta per ‘rissagues’ en tota l’illa de Menorca per oscil·lacions sobtades del nivell del mar de fins a 0,7 metres.

 

Mapa d'avisos per aquest divendres que contempla el risc de 'rissagues' a Menorca

Mapa d’avisos per a este divendres que contempla el risc de ‘rissagues’ en Menorca | Aemet

 

Pluja de fang, vent i pujada clara de les temperatures

Més allà de les ‘rissagues’, el front procedent del nord d’Àfrica ve carregat de pols en suspensió que fa que, els pocs arruixons que puguen caure, ho facen acompanyats de fang, deixant-ho tot brut. En la Comunitat Valenciana estem tenint este fenomen també este divendres. A més, el cel pot estar d’un color marró amb visibilitat molt roín, mentres que el vent del sud fa pujar clarament les temperatures amb calor en tots els llocs.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

La Fe lidera de nou a Espanya els trasplantaments de medul·la òssia

L'Hospital La Fe de València torna a situar-se com el centre espanyol amb major nombre de trasplantaments de medul·la òssia, amb 172 intervencions en 2024, i consolida el seu paper com a referent en els procediments al·logènics més complexos.

Rubén Burgos avisa després del primer colp a Saragossa: el treball serà dur per a guanyar la Lliga

Rubén Burgos, tècnic del València Basket, demana calma després del primer triomf a Saragossa i advertix que l'equip haurà de treballar intensament per a tancar la final de la Lliga Femenina davant Casademont.

L’IVF avala a més de 1.300 jóvens per a comprar la seua primera vivenda fins a abril de 2026

El programa d'avals de l'IVF ha permés a més de 1.300 jóvens accedir a finançament de fins al 100% per a comprar la seua primera vivenda en la Comunitat Valenciana i ja supera el volum de garanties de tot 2025.

El gratacel residencial més alt d’Europa comença a elevar-se a Benidorm

Benidorm inicia la construcció d'una torre residencial de 64 plantes i 230 metres, amb 260 vivendes i una inversió de 140 milions, cridada a ser la més alta d'Europa.

Aemet activa l’alerta groga per pluges i tempestes este diumenge a l’interior nord de València

Aemet activa per a este diumenge l'alerta groga per tempestes a l'interior nord de València, amb ruixats localment forts i un avís vigent de vesprada a nit.

La Generalitat permet usar la llana d’ovella i cabra com a nou fertilitzant agrícola

La Generalitat autoritza que la llana d'ovelles i cabres, fins ara sense valor comercial i costosa de retirar, puga tractar-se i utilitzar-se com a fertilitzant en sòls agrícoles, alleujant costos i millorant la gestió de residus ramaders.

Primal Scream i Röyksopp lideren un Deleste 2026 més electrònic i amb rècord a la vista

L'edició 2026 del Deleste Festival convertix de nou els Jardins de Vivers de València en focus de música independent, amb dos jornades diferenciades i rècord de públic en l'horitzó.

La Guàrdia Civil investiga l’agressió sexual a una menor en un club de futbol de Faura

La Guàrdia Civil manté obertes diligències per una presumpta agressió sexual a una xiqueta de 13 anys, atribuïda al fisioterapeuta de l'equip de futbol femení de Faura durant una sessió de tractament.