13.9 C
València
Divendres, 6 febrer, 2026

Alerta per ‘meteotsunamis’ este divendres en el Mediterrani

Imatge d'una rissaga a les Balears fa un temps

Imatge d’una ‘rissaga’ en les Balears fa un temps | Arxiu

 

L’arribada d’un front procedent del nord d’Àfrica ha fet canviar de forma radical l’oratge en tota la zona est de la península i també en les Illes Balears, on esta borrasca pot provocar fenòmens adversos. En concret, més allà del que puga provocar en el cel esta perturbació, el perill vindrà del mar, on es poden produir alguns ‘meteotsunamis’, també coneguts amb el nom de ‘rissagues’.

 

Concretament, este fenomen, que es produïx més habitualment durant els mesos d’estiu i pot aparéixer en molts punts de la nostra àrea mediterrània, es dóna quan es produïx un xoc entre altes i baixes pressions, cosa que provoca pujades i baixades sobtades del nivell del mar que poden derivar en greus destrossos en els ports, en els molls i en instal·lacions, cases i carrers pròxims al mar.

 

Si analitzem bé este fenomen, les altes pressions fan que, de repent, el nivell del mar baixe sobtadament uns metres i molts ports es buiden d’aigua amb les embarcacions tocant el fons marí. Pocs minuts després, les baixes pressions tornen a imposar-se i l’aigua marina torna de colp al seu nivell normal, sense donar temps a adaptar-se a la situació.

 

Açò provoca una entrada d’aigua molt sobtada amb efectes pareguts als que provoca un tsunami, però clarament en menor mesura. Embarcacions afonades, destrosses en ports i molls, i carrers inundats transitòriament són les conseqüències més comuns dels ‘meteotsunamis’. Estos vídeos mostren ‘rissagues’ en 2017 en Ciutadella, en Menorca, i en el Campello, en Alacant:

 

 

Les ‘rissagues’ són molt difícils de ser previstes, especialment respecte a la seua intensitat, raó per la qual només s’intuïxen segons algunes circumstàncies meteorològiques, especialment quan arriben baixes pressions del nord d’Àfrica, com és el cas. En este sentit, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l’alerta per ‘rissagues’ en tota l’illa de Menorca per oscil·lacions sobtades del nivell del mar de fins a 0,7 metres.

 

Mapa d'avisos per aquest divendres que contempla el risc de 'rissagues' a Menorca

Mapa d’avisos per a este divendres que contempla el risc de ‘rissagues’ en Menorca | Aemet

 

Pluja de fang, vent i pujada clara de les temperatures

Més allà de les ‘rissagues’, el front procedent del nord d’Àfrica ve carregat de pols en suspensió que fa que, els pocs arruixons que puguen caure, ho facen acompanyats de fang, deixant-ho tot brut. En la Comunitat Valenciana estem tenint este fenomen també este divendres. A més, el cel pot estar d’un color marró amb visibilitat molt roín, mentres que el vent del sud fa pujar clarament les temperatures amb calor en tots els llocs.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Ratxes de 148 km/h a Xodos pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

L'episodi manté l'avís groc en quasi tota la Comunitat i ha deixat ratxes molt fortes a Castelló, Alacant i València. A València s'han atés deu servicis pel vent.

Montero lidera la remuntada del València Basket a Tel Aviv: 99-104 en la pròrroga

València Basket es va imposar 99-104 al Hapoel Tel Aviv després d'una pròrroga, remuntant 15 punts amb un descomunal Jean Montero (29 punts, 8 assistències i 4 rebots). El base va sostindre a l'equip i el triple final de Darius Thompson en el temps extra va rematar la victòria.

Fort vent i baixada de temperatures marcaran un cap de setmana més fred i nuvolós en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana estarà dominat pel vent de l'oest, un descens tèrmic i més nuvolositat, amb pluges febles i cota de neu en descens. La mar es mantindrà alterada en tot el litoral.

Barcala ha demanat disculpes per l’escàndol de les VPP i ha jurat depurar adjudicacions

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat que depurarà responsabilitats. Ha anunciat una revisió de 140 adjudicacions amb possible retracte si es confirma frau.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de l’alcalde d’Alacant per les VPP

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han demanat que Luis Barcala dimitisca per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari ha augmentat la pressió després de dimissions ja presentades, inclosa la d'Urbanisme.

Un operari ha resultat ferit per un reble després pel vent durant la rehabilitació de l’edifici incendiat de Campanar

Un treballador ha resultat ferit en ser aconseguit per un reble després per una ràfega de vent mentres es rehabilitava l'edifici de Campanar. El casc va esmorteir el colp; va ser traslladat a l'hospital i està en observació

El vent ha deixat ratxes de 150 km/h a Buñol, nombroses incidències i dos ferits a València

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent: Buñol ha registrat 150 km/h i a València s'han produït nombrosos incidents i dos ferits. Les autoritats han activat mesures preventives i restriccions puntuals.

Pérez Llorca destaca el front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l’horta d’Europa

El president de la Generalitat ha subratllat en Fruit Logistica 2026 la coordinació amb Andalusia i Múrcia per a frenar la competència deslleial i ha reclamat controls al Govern.