La Cimera del Clima tanca un acord molt més ambiciós que el de París

La Cimera de Clima de Madrid ha conseguit este diumenge 15 de desembre tancar un document per a augmentar l’ambició climàtica en 2020 i complir l’Acord de París que compromet els països a evitar que la temperatura mitjana del planeta puge este segle per damunt de 1,5ºC.

 

L’acord, titulat ‘Xile-Madrid, temps d’actuar’, s’ha conseguit dos dies després de la jornada prevista per a la clausura de la Conferència (COP25) i després d’unes maratonianes negociacions que s’han prolongat durant tota la matinada. Esta cimera ha batut el rècord de durada, respecte a les 24 anteriors edicions.

 

El document ha sigut aprovat per la presidenta de la COP25, la xilena Carolina Schmidt, després d’un tens debat amb Brasil que no acceptava inicialment dos paràgrafs inclosos en l’acord sobre oceans i ús de terres.

 

S’ha clausurat la cimera del Clima amb prou desilusió pels resultats, reconeguda pel Secretari General de la ONU o la mateixa presidenta de la COP25, encara que defensen que s’ha lluitat fins el final per a millorar el document de l’acord, tot i que no precisa mesures concretes.

 

 

Escoltar al poble i la comunitat científica per a donar resposta climàtica als seus avisos

L’acord final de la COP25 establix que els països han de presentar en el 2020 uns compromisos més ambiciosos de reducció d’emissions (les anomenades Contribucions Nacionals Determinades) per a fer front a l’emergència climàtica.

 

Segons l’acord, el coneixement científic serà «l’eix principal» que ha d’orientar les decisions climàtiques dels països per a augmentar la seua ambició, que s’ha d’actualitzar permanentment d’acord amb els nous descobriments de la ciència.

 

El text arreplega «l’imperatiu» de què la transició cap a un món sense emissions siga justa i impulse la creació d’ocupació decent. L’acord reconeix, a més, l’acció climàtica dels actors no governamentals, als que convida que la incrementen i generalitzen estratègies compatibles amb el clima. Les xerrades en Madrid han mostrat, per altra banda, que són les persones i les seues preocupacions les que han d’estar en el centre de la resposta climàtica.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.