La Cimera del Clima tanca un acord molt més ambiciós que el de París

La Cimera de Clima de Madrid ha conseguit este diumenge 15 de desembre tancar un document per a augmentar l’ambició climàtica en 2020 i complir l’Acord de París que compromet els països a evitar que la temperatura mitjana del planeta puge este segle per damunt de 1,5ºC.

 

L’acord, titulat ‘Xile-Madrid, temps d’actuar’, s’ha conseguit dos dies després de la jornada prevista per a la clausura de la Conferència (COP25) i després d’unes maratonianes negociacions que s’han prolongat durant tota la matinada. Esta cimera ha batut el rècord de durada, respecte a les 24 anteriors edicions.

 

El document ha sigut aprovat per la presidenta de la COP25, la xilena Carolina Schmidt, després d’un tens debat amb Brasil que no acceptava inicialment dos paràgrafs inclosos en l’acord sobre oceans i ús de terres.

 

S’ha clausurat la cimera del Clima amb prou desilusió pels resultats, reconeguda pel Secretari General de la ONU o la mateixa presidenta de la COP25, encara que defensen que s’ha lluitat fins el final per a millorar el document de l’acord, tot i que no precisa mesures concretes.

 

 

Escoltar al poble i la comunitat científica per a donar resposta climàtica als seus avisos

L’acord final de la COP25 establix que els països han de presentar en el 2020 uns compromisos més ambiciosos de reducció d’emissions (les anomenades Contribucions Nacionals Determinades) per a fer front a l’emergència climàtica.

 

Segons l’acord, el coneixement científic serà «l’eix principal» que ha d’orientar les decisions climàtiques dels països per a augmentar la seua ambició, que s’ha d’actualitzar permanentment d’acord amb els nous descobriments de la ciència.

 

El text arreplega «l’imperatiu» de què la transició cap a un món sense emissions siga justa i impulse la creació d’ocupació decent. L’acord reconeix, a més, l’acció climàtica dels actors no governamentals, als que convida que la incrementen i generalitzen estratègies compatibles amb el clima. Les xerrades en Madrid han mostrat, per altra banda, que són les persones i les seues preocupacions les que han d’estar en el centre de la resposta climàtica.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Alicant tornarà a confiar en Espadero i Gómez per a les fogueres oficials de 2027

Les maquetes de Pedro Espadero i Sergio Gómez han sigut triades com a foguera oficial adulta i infantil dAlicant per a 2027, en la seua vintena i catorzena plantà davant lAjuntament.

Barrachina evita pronunciar-se sobre si un avís Es-Alert abans hauria salvat vides el 29-O

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, admet que no sap si un Es-Alert més prompte el 29 d’octubre de 2024 hauria evitat morts per la dana i remeta el debat als tècnics, en línia amb la defensa de Carlos Mazón en la causa oberta a Catarroja.

Un episodi de calor molt anòmal portarà temperatures de rècord en setembre

A partir de divendres, la Comunitat Valenciana viurà un episodi de calor molt anòmal per a setembre, amb màximes de fins a 34 graus en el litoral i nits de fort oratge de bochor.

Deu tortugues babaues nascudes a Almassora tornen a la mar després d’un any de cures

Deu tortugues babaues nascudes en 2025 a la platja de Benafelí, a Almassora, han sigut alliberades al Mediterrani després d’un any en el programa de conservació ‘Head Starting’. El projecte, impulsat per la Fundació Oceanogràfic i la Fundació Azul Marino, busca augmentar la supervivència d’esta espècie amenaçada.

Agost de 2026 bat tots els rècords de calor a la Comunitat Valenciana

Agost de 2026 ha sigut el més calorós registrat a la Comunitat Valenciana, amb una anomalia tèrmica de 2,1 graus i nits sufocants. Les pluges han sigut globalment normals, però molt irregulars i amb reventons que han deixat ratxes de vent de més de 100 km/h.

El Consell se suma a la petició de dimissió de Pedro Sánchez per la crisi de Ceuta

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha afirmat que el Govern valencià dona suport a la petició de dimissió de Pedro Sánchez per la crisi migratòria de Ceuta i ha exigit la convocatòria d’eleccions generals. També ha defensat les mobilitzacions multitudinàries en diverses ciutats i ha remarcat que la Comunitat Valenciana no ha rebut cap proposta per a l’acollida de menors no acompanyats.

Pérez Llorca insta la nova presidenta de l’AVL a reforçar el diàleg i el consens

Juanfran Pérez Llorca ha demanat a Maria Àngels Francés que la nova etapa de l’AVL es base en el diàleg, el rigor i el consens, i ella s’ha compromés a impulsar el valencià amb independència i objectivitat.

Bamba acosta als lectors valencians ‘La vida en la escritura’ d’Annie Dillard

'La vida en la escritura', clàssic contemporani sobre l'ofici d'escriure d'Annie Dillard, es publica per primera vegada a Espanya de la mà de l'editorial valenciana Bamba, que continua així el seu projecte de recuperació de l'autora.