11.2 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

La Cimera del Clima tanca un acord molt més ambiciós que el de París

La Cimera de Clima de Madrid ha conseguit este diumenge 15 de desembre tancar un document per a augmentar l’ambició climàtica en 2020 i complir l’Acord de París que compromet els països a evitar que la temperatura mitjana del planeta puge este segle per damunt de 1,5ºC.

 

L’acord, titulat ‘Xile-Madrid, temps d’actuar’, s’ha conseguit dos dies després de la jornada prevista per a la clausura de la Conferència (COP25) i després d’unes maratonianes negociacions que s’han prolongat durant tota la matinada. Esta cimera ha batut el rècord de durada, respecte a les 24 anteriors edicions.

 

El document ha sigut aprovat per la presidenta de la COP25, la xilena Carolina Schmidt, després d’un tens debat amb Brasil que no acceptava inicialment dos paràgrafs inclosos en l’acord sobre oceans i ús de terres.

 

S’ha clausurat la cimera del Clima amb prou desilusió pels resultats, reconeguda pel Secretari General de la ONU o la mateixa presidenta de la COP25, encara que defensen que s’ha lluitat fins el final per a millorar el document de l’acord, tot i que no precisa mesures concretes.

 

 

Escoltar al poble i la comunitat científica per a donar resposta climàtica als seus avisos

L’acord final de la COP25 establix que els països han de presentar en el 2020 uns compromisos més ambiciosos de reducció d’emissions (les anomenades Contribucions Nacionals Determinades) per a fer front a l’emergència climàtica.

 

Segons l’acord, el coneixement científic serà «l’eix principal» que ha d’orientar les decisions climàtiques dels països per a augmentar la seua ambició, que s’ha d’actualitzar permanentment d’acord amb els nous descobriments de la ciència.

 

El text arreplega «l’imperatiu» de què la transició cap a un món sense emissions siga justa i impulse la creació d’ocupació decent. L’acord reconeix, a més, l’acció climàtica dels actors no governamentals, als que convida que la incrementen i generalitzen estratègies compatibles amb el clima. Les xerrades en Madrid han mostrat, per altra banda, que són les persones i les seues preocupacions les que han d’estar en el centre de la resposta climàtica.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’Elx tanca 24-25 amb 7 milions de pèrdues i preveu 15 de benefici en 25-26

La junta d'accionistes va aprovar uns comptes amb prop de 7 milions en negatiu i un pressupost que anticipa 15 milions de benefici en 2025-26. El club va eixir del concurs de creditors i mantindrà la inversió en plantilla i infraestructures.

El Govern designa a Zulima Pérez per a tancar amb Martínez Mus la comissió mixta de la DANA

El Govern ha designat a Zulima Pérez com a interlocutora per a concretar amb Vicente Martínez Mus la comissió mixta de la DANA. Les dos parts han fixat una reunió el 9 de gener per a acordar la seua constitució i definir el seu funcionament.

Nit de cap d’any: els suplements del taxi poden arribar a 6,7 euros en diverses ciutats

L'OCU assenyala que en Nit de cap d'any els taxis apliquen recàrrecs fixos que encarixen el trajecte. Madrid, Lleida i Palma figuren entre les ciutats amb suplements més alts.

Anticicló en Nit de cap d’any: més fred i boires denses a l’interior

El dimecres de Nit de cap d'any estarà marcat per un anticicló que deixarà temps estable, descens tèrmic i boires persistents a l'interior. Aemet preveu gelades generalitzades i tramuntana a l'Empordà.

Detingut un veí per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un veí de l'immoble ha sigut detingut per la seua presumpta relació amb l'incendi registrat el dilluns a Crevillent. Una jove de 25 anys va morir a l'hospital i va haver-hi una evacuació massiva.

El València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener i el València-Unicaja s’avança al dissabte 10

L'ajornat València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener a les 20.30 en el Roig Arena. El dol amb Unicaja s'avança al dissabte 10 a les 18.30.

5 anys i 11 mesos de presó per intentar assassinar a la seua dona després de comunicar-li la ruptura

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys i onze mesos de presó a un home per la temptativa d'homicidi de la seua dona amb un cúter després d'anunciar-li la ruptura. La sentència aplica agreujants de gènere i parentiu i imposa allunyament, retirada de pàtria potestat i possible expulsió.

El Vila-real té al seu abast la millor primera tornada de la seua història

L'equip de Marcelino suma 35 punts en 16 jornades i, amb tres partits per jugar, li basten 5 de 9 per a batre el seu millor registre de primera volta. També perseguix el rècord golejador i ja no pot millorar el defensiu.