Què fer si ens agafa el temporal

Si ens agafa l'aiguat mai hem de creuar una riera

Si ens agafen les pluges mai hem de creuar una riera| @bomberscat

 

Les tempestes fortes visiten el territori Valencià diverses voltes al llarg de l’any. Unes de les situacions més perilloses a casa nostra són els episodis de fortes i abundants precipitacions, que poden fer baixar rius i rieres amb molta força i provocar greus inundacions, amb els perills i conseqüències que això comporta.

 

Per esta raó, és important tindre en ment alguns consells per tal d’evitar sobresalts i problemes majors i assegurar-nos que la forta pluja no ens agafa desprevinguts. Principalment, és important tindre clar que, en cas d’abundants precipitacions o de fortes tempestes, ens allunyem de les zones inundables i ens situem en punts segurs lluny del pas de l’aigua, però hi ha molts més consells a tindre en compte.

 

Llista dels consells bàsics a fer si ens agafa el temporal

Està clar que la millor manera de previndre sobresalts en un episodi de forta pluja és consultar les previsions meteorològiques, a més de l’estat de les carreteres si hem d’agafar el cotxe, i seguir la situació i fer cas de les indicacions a través dels mitjans de comunicació o dels missatges de les institucions o servicis d’emergència. A pesar de tot, cal tindre molt presents estos consells de Protecció Civil per previndre situacions greus si ens agafa el temporal:   

 

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja | Javier Vegas

 

1. Com evitar problemes a causa de l’aigua. Mesures de prevenció

 

  • Tindre un manteniment constant del sostre i les terrasses de la nostra casa per evitar filtracions d’aigua i assegurar-nos que els baixants i desaigües estan nets.

 

  • Si en casa o en un local tenim soterranis o zones baixes, cal prendre mesures de protecció i tindre ferramentes per traure l’aigua en cas que fóra necessari, com una bombes d’aigua.

 

  • Tant si estem en casa com si anem amb cotxe, hem de tindre sempre elements imprescindibles en cas d’emergència, com ara un transistor, medicaments, una llanterna o roba adequada pel fred i la pluja.

 

  • El telèfon mòbil l’hem de dur sempre carregat, ja que ens serà imprescindible si hem de demanar ajuda en cas d’emergència.

 

2. Què fer si la tempesta ens agafa en el cotxe o en l’exterior

 

  • És important mantindre-se lluny i no travessar rius, rieres, torrents o zones inundables. Si ha de ploure molt o ens trobem enmig d’una tempesta, mai hem d’aparcar el vehicle en estos punts

 

  • Circular sempre per carreters principals o autopistes a una velocitat prudent i adequada pel moment.

 

  • Si l’aigua arrossega el nostre cotxe, hem d’eixir immediatament d’ell, ja que la probabilitat de sobreviure en l’interior és molt baixa.

 

  • Si el nostre vehicle queda aturat o arrossegat per l’aigua que va pujant de nivell i no podem obrir la porta, hem de sortir per la finestra.

 

  • Si l’aiguat ens sorprèn en la muntanya, hem d’anar als punts més elevats i allunyar-nos de rius, rieres i zones on hi puga haver despreniments.

 

  • Buscar refugi en zones segures.

 

  • Si el temporal ens agafa en la costa, hem de mantindre-nos lluny de les fortes onades i no apropar-nos als espigons i zones perilloses. Si algú cau a l’aigua, hem de tocar al telèfon d’emergències 112 i no perdre de vista el punt on ha caigut esta persona fins que arriben els equips de rescat.

 

3. Què fer durant un temporal si estem en casa

 

  • Ens hem de mantindre lluny de les zones inundables de la nostra casa, com el garatge o el soterrani.

 

  • Si l’aigua entra en casa, hem de mantindre-nos en les parts altes de l’immoble.

 

  • Les portes, finestres i altres eixides en l’exterior han de quedar ben tancades.

 

  • Hem de desconnectar la corrent si l’aigua està entrant en casa.

 

  • Vetllar perquè els animals de companyia, l’aigua potable, els aliments i altres elements importants estiguen en llocs segurs, alts i protegits.

 

  • Si hem de fugir casa perquè la situació és perillosa, hem de tancar l’aigua, gas i electricitat.

 

  • Al eixir de casa, hem de dur damunt la documentació personal, diners, roba i calçat adequats, una llanterna i un bastó per ajudar-nos a caminar i mesurar el volum de l’aigua en zones perilloses.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.

Avís groc per pluges fortes al litoral de Castelló este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc per pluges de fins a 30 litres per metre quadrat i tempestes al litoral de Castelló, dins d’un episodi de fortes precipitacions que afecta també altres comunitats.

Luís Castro alerta que el Levante té menys pressupost que molts equips de Segona

L’entrenador del Levante UD, Luís Castro, admet que hi ha equips de LaLiga Hypermotion amb més pressupost i demana calma per la inscripció de jugadors. El tècnic assegura que el club treballa per sanar la seua situació econòmica i completar la plantilla.

L’incendi de Segorbe arrasa 633 hectàrees i manté desallotjades mil persones a Gàtova

L’incendi declarat dijous a Segorbe ha cremat 633 hectàrees, part a la Serra Calderona, i obliga a mantindre fora de casa un miler de veïns de Gàtova mentre 25 mitjans aeris i uns 350 efectius continuen les tasques d’extinció.

Xàfecs en la mitat nord i descens suau de les màximes hui

L’Agència Estatal de Meteorologia preveu per a este dissabte xàfecs amb tronada en la mitat nord de la Comunitat Valenciana i una lleugera baixada de les temperatures màximes, sobretot a l’interior. El diumenge tendirà a estabilitzar-se l’oratge, amb més clarianes però encara amb ruixats puntuals.

Els avistaments de meduses baixen un 20 % tot i un mar més càlid

Els avisos de meduses en les costes espanyoles han disminuït un 20 % en 2026, segons dades de l’app MedusApp, malgrat que la temperatura de la mar ha pujat unes dècimes. Un expert de la Universitat d’Alacant recorda que la calor de l’aigua no determina la seua presència a les platges.

El vent complica l’incendi de Sogorb amb ratxes de més de 30 km/h esta vesprada

Aemet preveu per a esta vesprada ratxes de vent de més de 30 km/h en l’incendi de Sogorb, després d’una nit meteorològicament tranquil·la però sense pluges.

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.