16.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Què fer si ens agafa el temporal

Si ens agafa l'aiguat mai hem de creuar una riera

Si ens agafen les pluges mai hem de creuar una riera| @bomberscat

 

Les tempestes fortes visiten el territori Valencià diverses voltes al llarg de l’any. Unes de les situacions més perilloses a casa nostra són els episodis de fortes i abundants precipitacions, que poden fer baixar rius i rieres amb molta força i provocar greus inundacions, amb els perills i conseqüències que això comporta.

 

Per esta raó, és important tindre en ment alguns consells per tal d’evitar sobresalts i problemes majors i assegurar-nos que la forta pluja no ens agafa desprevinguts. Principalment, és important tindre clar que, en cas d’abundants precipitacions o de fortes tempestes, ens allunyem de les zones inundables i ens situem en punts segurs lluny del pas de l’aigua, però hi ha molts més consells a tindre en compte.

 

Llista dels consells bàsics a fer si ens agafa el temporal

Està clar que la millor manera de previndre sobresalts en un episodi de forta pluja és consultar les previsions meteorològiques, a més de l’estat de les carreteres si hem d’agafar el cotxe, i seguir la situació i fer cas de les indicacions a través dels mitjans de comunicació o dels missatges de les institucions o servicis d’emergència. A pesar de tot, cal tindre molt presents estos consells de Protecció Civil per previndre situacions greus si ens agafa el temporal:   

 

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja | Javier Vegas

 

1. Com evitar problemes a causa de l’aigua. Mesures de prevenció

 

  • Tindre un manteniment constant del sostre i les terrasses de la nostra casa per evitar filtracions d’aigua i assegurar-nos que els baixants i desaigües estan nets.

 

  • Si en casa o en un local tenim soterranis o zones baixes, cal prendre mesures de protecció i tindre ferramentes per traure l’aigua en cas que fóra necessari, com una bombes d’aigua.

 

  • Tant si estem en casa com si anem amb cotxe, hem de tindre sempre elements imprescindibles en cas d’emergència, com ara un transistor, medicaments, una llanterna o roba adequada pel fred i la pluja.

 

  • El telèfon mòbil l’hem de dur sempre carregat, ja que ens serà imprescindible si hem de demanar ajuda en cas d’emergència.

 

2. Què fer si la tempesta ens agafa en el cotxe o en l’exterior

 

  • És important mantindre-se lluny i no travessar rius, rieres, torrents o zones inundables. Si ha de ploure molt o ens trobem enmig d’una tempesta, mai hem d’aparcar el vehicle en estos punts

 

  • Circular sempre per carreters principals o autopistes a una velocitat prudent i adequada pel moment.

 

  • Si l’aigua arrossega el nostre cotxe, hem d’eixir immediatament d’ell, ja que la probabilitat de sobreviure en l’interior és molt baixa.

 

  • Si el nostre vehicle queda aturat o arrossegat per l’aigua que va pujant de nivell i no podem obrir la porta, hem de sortir per la finestra.

 

  • Si l’aiguat ens sorprèn en la muntanya, hem d’anar als punts més elevats i allunyar-nos de rius, rieres i zones on hi puga haver despreniments.

 

  • Buscar refugi en zones segures.

 

  • Si el temporal ens agafa en la costa, hem de mantindre-nos lluny de les fortes onades i no apropar-nos als espigons i zones perilloses. Si algú cau a l’aigua, hem de tocar al telèfon d’emergències 112 i no perdre de vista el punt on ha caigut esta persona fins que arriben els equips de rescat.

 

3. Què fer durant un temporal si estem en casa

 

  • Ens hem de mantindre lluny de les zones inundables de la nostra casa, com el garatge o el soterrani.

 

  • Si l’aigua entra en casa, hem de mantindre-nos en les parts altes de l’immoble.

 

  • Les portes, finestres i altres eixides en l’exterior han de quedar ben tancades.

 

  • Hem de desconnectar la corrent si l’aigua està entrant en casa.

 

  • Vetllar perquè els animals de companyia, l’aigua potable, els aliments i altres elements importants estiguen en llocs segurs, alts i protegits.

 

  • Si hem de fugir casa perquè la situació és perillosa, hem de tancar l’aigua, gas i electricitat.

 

  • Al eixir de casa, hem de dur damunt la documentació personal, diners, roba i calçat adequats, una llanterna i un bastó per ajudar-nos a caminar i mesurar el volum de l’aigua en zones perilloses.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Barcala ha demanat disculpes per l’escàndol de les VPP i ha jurat depurar adjudicacions

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat que depurarà responsabilitats. Ha anunciat una revisió de 140 adjudicacions amb possible retracte si es confirma frau.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de l’alcalde d’Alacant per les VPP

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han demanat que Luis Barcala dimitisca per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari ha augmentat la pressió després de dimissions ja presentades, inclosa la d'Urbanisme.

Un operari ha resultat ferit per un reble després pel vent durant la rehabilitació de l’edifici incendiat de Campanar

Un treballador ha resultat ferit en ser aconseguit per un reble després per una ràfega de vent mentres es rehabilitava l'edifici de Campanar. El casc va esmorteir el colp; va ser traslladat a l'hospital i està en observació

El vent ha deixat ratxes de 150 km/h a Buñol, nombroses incidències i dos ferits a València

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent: Buñol ha registrat 150 km/h i a València s'han produït nombrosos incidents i dos ferits. Les autoritats han activat mesures preventives i restriccions puntuals.

Pérez Llorca destaca el front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l’horta d’Europa

El president de la Generalitat ha subratllat en Fruit Logistica 2026 la coordinació amb Andalusia i Múrcia per a frenar la competència deslleial i ha reclamat controls al Govern.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de Barcala per les VPP a la Platja de Sant Joan

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han exigit la dimissió de l'alcalde Luis Barcala per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari s'ha saldat amb dimissions i obri una crisi en el consistori.

Barcala ha demanat disculpes i ha promés depurar l’adjudicació de les VPP a la Platja de Sant Joan

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat arribar fins al final. L'Ajuntament ha obert una investigació, revisarà les 140 adjudicacions i aplicarà el dret de retracte si detecta frau.

Dimitix el cap de gabinet d’Indústria de la Generalitat per la polèmica de la vivenda a Alacant

Miguel Ángel Sánchez ha presentat la seua renúncia després de la polèmica per presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant. Defén que no va tindre relació amb la promoció ni amb el procediment.