Què fer si ens agafa el temporal

Si ens agafa l'aiguat mai hem de creuar una riera

Si ens agafen les pluges mai hem de creuar una riera| @bomberscat

 

Les tempestes fortes visiten el territori Valencià diverses voltes al llarg de l’any. Unes de les situacions més perilloses a casa nostra són els episodis de fortes i abundants precipitacions, que poden fer baixar rius i rieres amb molta força i provocar greus inundacions, amb els perills i conseqüències que això comporta.

 

Per esta raó, és important tindre en ment alguns consells per tal d’evitar sobresalts i problemes majors i assegurar-nos que la forta pluja no ens agafa desprevinguts. Principalment, és important tindre clar que, en cas d’abundants precipitacions o de fortes tempestes, ens allunyem de les zones inundables i ens situem en punts segurs lluny del pas de l’aigua, però hi ha molts més consells a tindre en compte.

 

Llista dels consells bàsics a fer si ens agafa el temporal

Està clar que la millor manera de previndre sobresalts en un episodi de forta pluja és consultar les previsions meteorològiques, a més de l’estat de les carreteres si hem d’agafar el cotxe, i seguir la situació i fer cas de les indicacions a través dels mitjans de comunicació o dels missatges de les institucions o servicis d’emergència. A pesar de tot, cal tindre molt presents estos consells de Protecció Civil per previndre situacions greus si ens agafa el temporal:   

 

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja

Intentem no agafar el cotxe en cas de forta pluja | Javier Vegas

 

1. Com evitar problemes a causa de l’aigua. Mesures de prevenció

 

  • Tindre un manteniment constant del sostre i les terrasses de la nostra casa per evitar filtracions d’aigua i assegurar-nos que els baixants i desaigües estan nets.

 

  • Si en casa o en un local tenim soterranis o zones baixes, cal prendre mesures de protecció i tindre ferramentes per traure l’aigua en cas que fóra necessari, com una bombes d’aigua.

 

  • Tant si estem en casa com si anem amb cotxe, hem de tindre sempre elements imprescindibles en cas d’emergència, com ara un transistor, medicaments, una llanterna o roba adequada pel fred i la pluja.

 

  • El telèfon mòbil l’hem de dur sempre carregat, ja que ens serà imprescindible si hem de demanar ajuda en cas d’emergència.

 

2. Què fer si la tempesta ens agafa en el cotxe o en l’exterior

 

  • És important mantindre-se lluny i no travessar rius, rieres, torrents o zones inundables. Si ha de ploure molt o ens trobem enmig d’una tempesta, mai hem d’aparcar el vehicle en estos punts

 

  • Circular sempre per carreters principals o autopistes a una velocitat prudent i adequada pel moment.

 

  • Si l’aigua arrossega el nostre cotxe, hem d’eixir immediatament d’ell, ja que la probabilitat de sobreviure en l’interior és molt baixa.

 

  • Si el nostre vehicle queda aturat o arrossegat per l’aigua que va pujant de nivell i no podem obrir la porta, hem de sortir per la finestra.

 

  • Si l’aiguat ens sorprèn en la muntanya, hem d’anar als punts més elevats i allunyar-nos de rius, rieres i zones on hi puga haver despreniments.

 

  • Buscar refugi en zones segures.

 

  • Si el temporal ens agafa en la costa, hem de mantindre-nos lluny de les fortes onades i no apropar-nos als espigons i zones perilloses. Si algú cau a l’aigua, hem de tocar al telèfon d’emergències 112 i no perdre de vista el punt on ha caigut esta persona fins que arriben els equips de rescat.

 

3. Què fer durant un temporal si estem en casa

 

  • Ens hem de mantindre lluny de les zones inundables de la nostra casa, com el garatge o el soterrani.

 

  • Si l’aigua entra en casa, hem de mantindre-nos en les parts altes de l’immoble.

 

  • Les portes, finestres i altres eixides en l’exterior han de quedar ben tancades.

 

  • Hem de desconnectar la corrent si l’aigua està entrant en casa.

 

  • Vetllar perquè els animals de companyia, l’aigua potable, els aliments i altres elements importants estiguen en llocs segurs, alts i protegits.

 

  • Si hem de fugir casa perquè la situació és perillosa, hem de tancar l’aigua, gas i electricitat.

 

  • Al eixir de casa, hem de dur damunt la documentació personal, diners, roba i calçat adequats, una llanterna i un bastó per ajudar-nos a caminar i mesurar el volum de l’aigua en zones perilloses.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.