15.2 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

El mòbil, el dispositiu més utilitzat per a connectar-se a Internet

Internet s’ha convertit en una eina molt important en la nostra vida quotidiana, ja que en ella podem trobar pràcticament de tot i es poden realitzar moltíssimes gestions. El seu ús és diari per a milions de persones a Espanya, especialment a través del telèfon mòbil, tal com recull un estudi realitzat per ESET España, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, que mostra que aquest continua sent el dispositiu més utilitzat per a connectar-se a la xarxa. Concretament, el 72% de les dones enquestades i el 61% dels homes asseguren que naveguen per la xarxa principalment amb el mòbil.

Aquestes xifres no passen desapercebudes per als ciberdelinqüents, per la qual cosa els ciberatacs dirigits als telèfons mòbils estan a l’ordre del dia. Segons un estudi de Verizon, el 85% de les infraccions de seguretat cibernètica té el seu origen en errors humans. Per aquest motiu, i tenint en compte que el mòbil és el dispositiu més utilitzat per a connectar-se a Internet, és necessari, no sols seguir unes pautes que minimitzen els riscos de ser víctimes dels ciberdelinqüents, sinó també comptar amb una solució de ciberseguretat que actue d’escut protector en cas que, bé per desconeixement, confiança o descuit, li obrim les portes a alguna amenaça cibernètica.

Segons un estudi de 2021 de la plataforma de gestió de xarxes socials Hootsuite i We llaure Social, agència creativa, els espanyols d’entre 16 a 64 anys dediquen quasi 3 hores diàries (2 hores 48 minuts) a navegar per Internet a través de telèfons intel·ligents.

Són moltes i variades les gestions que es realitzen diàriament a través del mòbil: bancàries, compres en línia, enviament de documents, intercanvi d’informació privada, etc. No obstant això, molts usuaris consideren que la protecció no és necessària si ho fan des del mòbil, oblidant que és igual el dispositiu des del qual ens connectem a la xarxa, perquè la protecció en línia sempre és necessària si aquest té accés a Internet.

Consells per a tindre la vida en línia protegida enfront dels ciberdelinqüents

Antivirus avançat i actualitzat

És el primer que s’ha d’instal·lar en els dispositius per a guanyar en seguretat mentre naveguem. Hi ha molts tipus de solucions de ciberseguretat, per la qual cosa depenent de l’ús que es faça és aconsellable l’un o l’altre. El primer pas, per tant, és decidir quin antivirus instal·lar. El més aconsellable és un avançat que sàpia fer front a les noves amenaces que van sorgint.

El segon que s’ha de tindre molt present, sempre, és actualitzar l’antivirus, ja que si no s’actualitza, perd la seua eficàcia. En el mercat hi ha antivirus que s’actualitzen sense afectar el rendiment del dispositiu, per la qual cosa no hi ha excuses.

WhatsApp

Els atacs a través d’aquesta xarxa social són un dels més recurrents perquè és molt efectiva per als ciberdelinqüents i perquè és la xarxa social més utilitzada a Espanya (89,5%), tal com revela un estudi recent de la plataforma de gestió de xarxes socials Hootsuite i We llaure Social, agència creativa.

Per aquest motiu, és molt important parar atenció a l’origen dels missatges que rebem i assegurar-nos que pertanyen a algú que coneixem, així com fixar-nos en quina mena d’informació és, prestant especial atenció als quals oferisquen regals i descomptes.

Webs fraudulentes

Diàriament visitem moltes classes de webs: per a informar-nos, per a comprar, per oci, per a estudiar… I és important saber si són de confiança. El primer pas és llegir tots els permisos que atorguem en clicar a acceptar, ja que molt sovint acceptem sense saber massa bé el que se’ns pregunta.

En segon lloc, cal tindre especial cura i prendre un temps investigant en cas que es vaja a realitzar alguna compra en webs on mai s’ha comprat abans, ja que els fraus en compres en línia estan a l’ordre del dia.

Alguns dels punts que s’han de tindre en compte abans de realitzar la compra i facilitar les teues dades és el preu del producte, ja que ningú dona “euros per cèntims”. També cal comprovar la informació legal de l’empresa com el domicili social, el CIF, condicions de venda, devolució, reclamació, etc. És altament recomanable comprovar si té certificat de qualitat i fins i tot observar l’aspecte de la botiga onlin, i també podem obtindre molta informació dels comentaris d’altres usuaris.

Xarxa wifi

Connectar-se a una xarxa wifi pública a través del mòbil pot ser una idea que ens atraga, però abans d’utilitzar-les és necessari comprovar aquests factors:
1. Tindre instal·lat un antivirus avançat independentment de si estàs accedint amb un ordinador, una tauleta o un mòbil.
2. Tindre activat el doble factor d’autenticació que reforce la teua privacitat.
3. Tindre actualitzats tots els programes instal·lats.
4. Realitzar la connexió a través d’una VPN, si és possible.
5. Configurar correctament les opcions de seguretat especialment per a evitar que es connecte el dispositiu automàticament a les xarxes wifi obertes.

Email

El correu electrònic continua sent el mitjà d’atac favorit pels ciberdelinqüents. La nostra safata d’entrada, a més del tradicional spam amb centenars d’emails amb publicitat que no hem sol·licitat, pot ser una porta d’entrada d’amenaces cada vegada més sofisticades.

Per aquest motiu, davant qualsevol dubte és millor no obrir-lo i molt menys clicar sobre enllaços o descarregar documents. Cal tindre precaució especialment amb les tècniques de suplantació d’identitat, anomenada phishing, que ha augmentat molt des de l’inici de la pandèmia.

Últimes notícies

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana malgrat el fre de la dana

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana amb 6.081 concerts, més de tres milions d'assistents i 108,5 milions de recaptació. La dana de finals d'octubre va restar dinamisme en els dos últims mesos de l'any.

La Generalitat impulsa un grup de treball per a reforçar la seguretat dels unflables

Emergències i Interior ha acordat amb el sector crear un grup de treball per a actualitzar la normativa d'unflables. La proposta inclou un operador qualificat amb formació per a supervisar muntatge, ús i desmuntatge.

Més de 30 mitjans d’AMDComVal acudeixen a FITUR per a difondre l’oferta turística de la Comunitat Valenciana

Enguany, el pavelló de la Comunitat Valenciana a FITUR ha tancat amb un total de més de 206.000 visites, de les quals més de 100.000 es van registrar durant el cap de setmana.

La jutgessa de la DANA cita a tres escortes de Mazón com a testimonis el 9 de febrer

La jutgessa del cas sobre la gestió de la DANA ha anomenat a tres escortes de Carlos Mazón per a declarar el 9 de febrer i encadena noves testificals al març. L'objectiu és aclarir crides i decisions durant la vesprada del 29 d'octubre de 2024.

El porter de l’edifici del canonge assassinat declara que l’entrada de xics era freqüent

Arranca el juí amb jurat per l'assassinat del canonge emèrit a València amb la declaració del porter de l'edifici. La Fiscalia apunta a coautoria i la defensa ho nega.

Pérez Llorca ha defés que protegir les senyes d’identitat no exclou i ha anomenat al diàleg

El president ha sostingut que reforçar les senyes d'identitat valencianes no implica excloure a ningú i ha reclamat acords per a aprovar la futura llei. Després de reunir-se amb les diputacions, ha detallat mesures en cultura, llengua, sanitat, aigua i atenció mental.

L’argentí Guido Rodríguez fitxa pel València

Guido Rodríguez arriba al València procedent del West Ham després d'un acord entre clubs. El club no precisa la duració del vincle i el jugador torna a LaLiga.

Els gestors de l’asil d’Aspe neguen apropiació indeguda i admeten que no va haver-hi comptabilitat

Dos responsables de l'asil d'Aspe han negat haver-se apropiat de fons i han assegurat que la residència mai va tindre comptabilitat formal. La Fiscalia els atribuïx administració deslleial, apropiació indeguda i estafa per un forat de 2,15 milions i demana 13 i 8 anys de presó.