Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians

L’article «Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix» (Levante, 2024-06-17) té un centre molt simple. Literalment, «no haurien d’haver tres models lingüístics diferents»; i, per a solucionar-ho, necessitem: «proposar-s’ho», «buscar criteris integradors» (en l’article, n’apareix u parlant de la transversalitat) i «fer investigacions sobre temes concrets en què hi hagen divergències». L’article també preveu reaccions en contra de «dos concepcions» que «s’autoconsideren adversàries, de manera que s’alimenten recíprocament entre elles». I, davant d’eixa realitat, proposa esta alternativa: «El camí eficaç per a superar la fractura social és desplegar un valencianisme que siga pro valencià, i que no siga anti res».

La primera reacció va ser l’article d’Alfons Garcia «El valenciano antes y después de la AVL» (Levante, 2024-07-09). En l’anàlisi que vaig fer (València Diari, «Com mantindre la fractura social valenciana»), vaig deduir que «perpetua la fractura social valenciana», ja que hi hauria «un sector (hipotèticament cult) que voldria “convergir amb el català”, i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) que voldria acostar-se “al habla de la calle”». La proposta per a superar els tres models (publicada tres setmanes abans en el diari en que Alfons Garcia és subdirector) no apareixia en el seu article: deu considerar-la inaplicable; però no l’analitza per a demostrar per quines raons no seria aplicable; és preferible actuar com si no existira i mantindre perpètuament la seua visió (model hipotèticament cult i convergent; i model hipotèticament bast i vulgar).

La segona reacció ha sigut l’article d’Òscar Rueda «Els deures del pròxim curs» (Las Provincias, 2024-07-21). Si Alfons Garcia actuava ignorant la proposta feta, Òscar Rueda la deforma: «És impossible que pugam convergir en res els que creem que el valencià és una llengua i els que creuen que el valencià és un dialecte del català». Deixant de banda les qualificacions (que qualifiquen a qui les fa), l’autor parla de «convergir», objectiu absent de la proposta.

Repetim que les dos respostes han ignorat el camí proposat, que és tan simple com racional: en les divergències (diu el final del meu article), «1) indagar d’a on ve cada opció; 2) explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és; 3) mostrar els avantatges de cada opció (si en té) i els inconvenients (si en comporta)». Al costat del camí, estan les conseqüències sobre els gramàtics de cada u dels tres models: «eixe camí també mostraria qui es fonamenta en estructures lingüístiques, en arguments, en la història valenciana, i en les persones (els parlants actuals); i qui actua fora d’eixos factors».

Davant d’eixa actitud (no considerar la proposta feta, o presentar-la com no és), ens podríem preguntar si la negativa a investigar en les divergències podria ser una reacció a sospitar que el camí de fer estudis sobre cada una de les separacions no deixaria ben parat algun gramàtic per les normes que ha mantingut. No obstant, eixa reacció equivaldria a posar els interessos privatius d’unes certes persones (o d’unes certes entitats o institucions) per davant dels interessos de la societat valenciana, que guanyaria molt si els uns i els altres (dreta i esquerra, o altres dualitats) aplicarien el mateix model lingüístic, i si eixe model fora identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública per al conjunt dels valencians (o la immensa majoria).

Últimes notícies

PP i Vox imposen el tancament de la comissió de la dana en Les Corts amb el seu únic vot

PP i Vox aproven en solitari el dictamen de la comissió de la dana de 2024 en Les Corts, malgrat el rebuig de l'oposició, que denuncia un tancament en fals i un relat fal·laç dels fets.

Pérez Llorca garantix que els compromisos educatius es veuran en els pròxims pressupostos

Juanfran Pérez Llorca afirma que els compromisos aconseguits amb el sector educatiu s'incorporaran als pròxims pressupostos de la Generalitat, amb més fons per a infraestructures, climatització de centres i pujada salarial docent.

Més de 4.600 agents reforçaran la seguretat en les Fogueres d’Alacant 2026

Més de 4.600 agents de diferents cossos integren el dispositiu de seguretat per a les Fogueres d'Alacant 2026, amb controls reforçats en punts clau i mesures específiques de prevenció.

Educació demana servicis mínims del 100% en els tribunals de la PAU per a garantir els exàmens

La Conselleria d'Educació sol·licita a Treball servicis mínims del 100% per al professorat dels tribunals de la PAU amb la finalitat d'assegurar les proves i protegir el dret a l'educació de l'alumnat valencià.

Pérez Llorca admet preocupació i fastig pels nous escàndols de corrupció que afecten el PSOE

Juanfran Pérez Llorca reconeix que seguix amb preocupació i fastig els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.

Pérez Llorca mostra preocupació pels registres de l’UCO en la seu del PSOE pel cas Leire

Juanfran Pérez Llorca expressa la seua preocupacion i cansament davant els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.

Pape Gueye, triat millor jugador africà de LaLiga

Pape Gueye, migcampista del Vila-real, ha sigut reconegut amb el premi Sporty LALIGA MVP 25/26 al millor jugador africà de Primera Divisió després d'una temporada clau en la medul·lar groga.

Pérez Llorca expressa preocupació pels registres de l’UCO a Ferraz pel cas Leire

Juanfran Pérez Llorca assegura seguir amb preocupació i fastig els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.