Anuncios

Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians

L’article «Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix» (Levante, 2024-06-17) té un centre molt simple. Literalment, «no haurien d’haver tres models lingüístics diferents»; i, per a solucionar-ho, necessitem: «proposar-s’ho», «buscar criteris integradors» (en l’article, n’apareix u parlant de la transversalitat) i «fer investigacions sobre temes concrets en què hi hagen divergències». L’article també preveu reaccions en contra de «dos concepcions» que «s’autoconsideren adversàries, de manera que s’alimenten recíprocament entre elles». I, davant d’eixa realitat, proposa esta alternativa: «El camí eficaç per a superar la fractura social és desplegar un valencianisme que siga pro valencià, i que no siga anti res».

La primera reacció va ser l’article d’Alfons Garcia «El valenciano antes y después de la AVL» (Levante, 2024-07-09). En l’anàlisi que vaig fer (València Diari, «Com mantindre la fractura social valenciana»), vaig deduir que «perpetua la fractura social valenciana», ja que hi hauria «un sector (hipotèticament cult) que voldria “convergir amb el català”, i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) que voldria acostar-se “al habla de la calle”». La proposta per a superar els tres models (publicada tres setmanes abans en el diari en que Alfons Garcia és subdirector) no apareixia en el seu article: deu considerar-la inaplicable; però no l’analitza per a demostrar per quines raons no seria aplicable; és preferible actuar com si no existira i mantindre perpètuament la seua visió (model hipotèticament cult i convergent; i model hipotèticament bast i vulgar).

La segona reacció ha sigut l’article d’Òscar Rueda «Els deures del pròxim curs» (Las Provincias, 2024-07-21). Si Alfons Garcia actuava ignorant la proposta feta, Òscar Rueda la deforma: «És impossible que pugam convergir en res els que creem que el valencià és una llengua i els que creuen que el valencià és un dialecte del català». Deixant de banda les qualificacions (que qualifiquen a qui les fa), l’autor parla de «convergir», objectiu absent de la proposta.

Repetim que les dos respostes han ignorat el camí proposat, que és tan simple com racional: en les divergències (diu el final del meu article), «1) indagar d’a on ve cada opció; 2) explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és; 3) mostrar els avantatges de cada opció (si en té) i els inconvenients (si en comporta)». Al costat del camí, estan les conseqüències sobre els gramàtics de cada u dels tres models: «eixe camí també mostraria qui es fonamenta en estructures lingüístiques, en arguments, en la història valenciana, i en les persones (els parlants actuals); i qui actua fora d’eixos factors».

Davant d’eixa actitud (no considerar la proposta feta, o presentar-la com no és), ens podríem preguntar si la negativa a investigar en les divergències podria ser una reacció a sospitar que el camí de fer estudis sobre cada una de les separacions no deixaria ben parat algun gramàtic per les normes que ha mantingut. No obstant, eixa reacció equivaldria a posar els interessos privatius d’unes certes persones (o d’unes certes entitats o institucions) per davant dels interessos de la societat valenciana, que guanyaria molt si els uns i els altres (dreta i esquerra, o altres dualitats) aplicarien el mateix model lingüístic, i si eixe model fora identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública per al conjunt dels valencians (o la immensa majoria).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mazón recorre la negativa al fet que l’Audiència revise documents clau de la DANA

La defensa de Carlos Mazón recorre la decisió del jutjat de Catarroja que rebutja enviar a l'Audiència Provincial documents concrets del cas de la DANA i denuncia indefensió.

Alacant obri la negociació per a continuar sent port d’eixida de The Ocean Race més enllà de 2027

L'alcalde d'Alacant confirma que ja s'han iniciat les negociacions per a mantindre a la ciutat com a port d'eixida de The Ocean Race després de 2027, secundat per Generalitat i Diputació, i destaca l'impacte econòmic i d'innovació de l'esdeveniment.

Puig reivindica a la universitat enfront de la cultura fake i el negacionismo

Ximo Puig defén en l'UJI el paper de la universitat i de l'educació humanista com a barrera davant la cultura fake, les faules i l'auge del negacionismo.

Mallorca i València es juguen un respir clau en la lluita per la permanència

Mallorca i València obrin la jornada 33 de LaLiga EA Sports en un dol directe per la permanència. Els dos equips busquen un triomf que els done aire i els permeta posar terra pel mig amb el descens.

Corberán reafirma la seua confiança en la plantilla del València malgrat la falta de punts

Carlos Corberán defén la implicació de la plantilla del València abans de visitar al Mallorca, admet que l'equip hauria de portar més punts i assumix la lluita per la permanència.

Calor i estabilitat per a arrancar la setmana en la Comunitat Valenciana, amb tempestes aïllades a l’interior

La penúltima setmana d'abril comença en la Comunitat Valenciana amb temperatures per damunt dels 25 graus, ambient estable i risc de ruixats vespertins amb tempesta a l'interior nord.

Pérez Llorca critica la regularització de migrants i veu un clar interés electoral

Juanfran Pérez Llorca sosté que la regularització massiva de migrants no està ben organitzada i la vincula a fins electorals, mentres aborda també polèmiques locals a Alacant.

El PSPV acusa a Catalá de frenar la regularització d’immigrants a València

El PSPV retrau a l'alcaldessa María José Catalá la falta de reforços municipals per a tramitar la regularització d'immigrants i alerta del col·lapse en les cues de l'Ajuntament.