11.6 C
València
Dilluns, 1 desembre, 2025

Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians

L’article «Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix» (Levante, 2024-06-17) té un centre molt simple. Literalment, «no haurien d’haver tres models lingüístics diferents»; i, per a solucionar-ho, necessitem: «proposar-s’ho», «buscar criteris integradors» (en l’article, n’apareix u parlant de la transversalitat) i «fer investigacions sobre temes concrets en què hi hagen divergències». L’article també preveu reaccions en contra de «dos concepcions» que «s’autoconsideren adversàries, de manera que s’alimenten recíprocament entre elles». I, davant d’eixa realitat, proposa esta alternativa: «El camí eficaç per a superar la fractura social és desplegar un valencianisme que siga pro valencià, i que no siga anti res».

La primera reacció va ser l’article d’Alfons Garcia «El valenciano antes y después de la AVL» (Levante, 2024-07-09). En l’anàlisi que vaig fer (València Diari, «Com mantindre la fractura social valenciana»), vaig deduir que «perpetua la fractura social valenciana», ja que hi hauria «un sector (hipotèticament cult) que voldria “convergir amb el català”, i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) que voldria acostar-se “al habla de la calle”». La proposta per a superar els tres models (publicada tres setmanes abans en el diari en que Alfons Garcia és subdirector) no apareixia en el seu article: deu considerar-la inaplicable; però no l’analitza per a demostrar per quines raons no seria aplicable; és preferible actuar com si no existira i mantindre perpètuament la seua visió (model hipotèticament cult i convergent; i model hipotèticament bast i vulgar).

La segona reacció ha sigut l’article d’Òscar Rueda «Els deures del pròxim curs» (Las Provincias, 2024-07-21). Si Alfons Garcia actuava ignorant la proposta feta, Òscar Rueda la deforma: «És impossible que pugam convergir en res els que creem que el valencià és una llengua i els que creuen que el valencià és un dialecte del català». Deixant de banda les qualificacions (que qualifiquen a qui les fa), l’autor parla de «convergir», objectiu absent de la proposta.

Repetim que les dos respostes han ignorat el camí proposat, que és tan simple com racional: en les divergències (diu el final del meu article), «1) indagar d’a on ve cada opció; 2) explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és; 3) mostrar els avantatges de cada opció (si en té) i els inconvenients (si en comporta)». Al costat del camí, estan les conseqüències sobre els gramàtics de cada u dels tres models: «eixe camí també mostraria qui es fonamenta en estructures lingüístiques, en arguments, en la història valenciana, i en les persones (els parlants actuals); i qui actua fora d’eixos factors».

Davant d’eixa actitud (no considerar la proposta feta, o presentar-la com no és), ens podríem preguntar si la negativa a investigar en les divergències podria ser una reacció a sospitar que el camí de fer estudis sobre cada una de les separacions no deixaria ben parat algun gramàtic per les normes que ha mantingut. No obstant, eixa reacció equivaldria a posar els interessos privatius d’unes certes persones (o d’unes certes entitats o institucions) per davant dels interessos de la societat valenciana, que guanyaria molt si els uns i els altres (dreta i esquerra, o altres dualitats) aplicarien el mateix model lingüístic, i si eixe model fora identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública per al conjunt dels valencians (o la immensa majoria).

Últimes notícies

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.

Marcelino, nomenat millor entrenador de novembre en LaLiga

El tècnic del Vila-real ha sigut triat millor entrenador de novembre després d'un ple de victòries que ha impulsat a l'equip al tercer lloc, a dos punts del Barcelona. Es va imposar en la votació final a Simeone i Flic.

Salomé Pradas i Cayetano García compareixeran davant la comissió de la DANA el 15 de desembre

La Mesa de la comissió del Congrés ha fixat per al dia 15 les compareixences de Salomé Pradas (11.00) i Cayetano García (15.30) en la investigació sobre la DANA. Les sessions es desenrotllaran amb torns de preguntes de tots els grups.