Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians

L’article «Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix» (Levante, 2024-06-17) té un centre molt simple. Literalment, «no haurien d’haver tres models lingüístics diferents»; i, per a solucionar-ho, necessitem: «proposar-s’ho», «buscar criteris integradors» (en l’article, n’apareix u parlant de la transversalitat) i «fer investigacions sobre temes concrets en què hi hagen divergències». L’article també preveu reaccions en contra de «dos concepcions» que «s’autoconsideren adversàries, de manera que s’alimenten recíprocament entre elles». I, davant d’eixa realitat, proposa esta alternativa: «El camí eficaç per a superar la fractura social és desplegar un valencianisme que siga pro valencià, i que no siga anti res».

La primera reacció va ser l’article d’Alfons Garcia «El valenciano antes y después de la AVL» (Levante, 2024-07-09). En l’anàlisi que vaig fer (València Diari, «Com mantindre la fractura social valenciana»), vaig deduir que «perpetua la fractura social valenciana», ja que hi hauria «un sector (hipotèticament cult) que voldria “convergir amb el català”, i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) que voldria acostar-se “al habla de la calle”». La proposta per a superar els tres models (publicada tres setmanes abans en el diari en que Alfons Garcia és subdirector) no apareixia en el seu article: deu considerar-la inaplicable; però no l’analitza per a demostrar per quines raons no seria aplicable; és preferible actuar com si no existira i mantindre perpètuament la seua visió (model hipotèticament cult i convergent; i model hipotèticament bast i vulgar).

La segona reacció ha sigut l’article d’Òscar Rueda «Els deures del pròxim curs» (Las Provincias, 2024-07-21). Si Alfons Garcia actuava ignorant la proposta feta, Òscar Rueda la deforma: «És impossible que pugam convergir en res els que creem que el valencià és una llengua i els que creuen que el valencià és un dialecte del català». Deixant de banda les qualificacions (que qualifiquen a qui les fa), l’autor parla de «convergir», objectiu absent de la proposta.

Repetim que les dos respostes han ignorat el camí proposat, que és tan simple com racional: en les divergències (diu el final del meu article), «1) indagar d’a on ve cada opció; 2) explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és; 3) mostrar els avantatges de cada opció (si en té) i els inconvenients (si en comporta)». Al costat del camí, estan les conseqüències sobre els gramàtics de cada u dels tres models: «eixe camí també mostraria qui es fonamenta en estructures lingüístiques, en arguments, en la història valenciana, i en les persones (els parlants actuals); i qui actua fora d’eixos factors».

Davant d’eixa actitud (no considerar la proposta feta, o presentar-la com no és), ens podríem preguntar si la negativa a investigar en les divergències podria ser una reacció a sospitar que el camí de fer estudis sobre cada una de les separacions no deixaria ben parat algun gramàtic per les normes que ha mantingut. No obstant, eixa reacció equivaldria a posar els interessos privatius d’unes certes persones (o d’unes certes entitats o institucions) per davant dels interessos de la societat valenciana, que guanyaria molt si els uns i els altres (dreta i esquerra, o altres dualitats) aplicarien el mateix model lingüístic, i si eixe model fora identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública per al conjunt dels valencians (o la immensa majoria).

Últimes notícies

Corberán fixa l’objectiu en els 45 punts davant un Raig finalista europeu

Carlos Corberán insistix que el més ambiciós per al València és aconseguir els 45 punts davant el Rayo Vallecano, finalista europeu, i centra tot el discurs en el pròxim partit a Mestalla.

Carlos Baño s’acull al cas judicial per a no respondre sobre el presumpte frau dels bo comercie

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, evita respondre a l'esquerra sobre el presumpte frau en els bo comercie de 2022 i 2023 en al·legar que el cas està judicialitzat.

Mor als 74 anys Tania Doris, vedete valenciana i mite del Paral·lel barceloní

La vedete valenciana Tania Doris, figura emblemàtica del Paral·lel i diva del Teatre Apol·lo, ha mort als 74 anys després d'una llarga trajectòria en la revista musical i l'espectacle.

Docents valencians exhibixen un taüt davant el Palau per a denunciar la situació de l’escola pública

Centenars de docents es concentren davant el Palau de la Generalitat en la tercera jornada de vaga indefinida, amb un taüt simbòlic i protestes contra el Consell i la Conselleria d'Educació.

La Comunitat Valenciana es manté entre les regions amb menor gasto sanitari per habitant

La Comunitat Valenciana registra un gasto sanitari públic de 1.867 euros per habitant, clarament per davall de la mitjana nacional de 2.084 euros i només per davant d'Andalusia i Madrid.

Educació xifra en un 24,55% el seguiment del tercer dia de vaga del professorat

La Conselleria d'Educació situa en el 24,55% el seguiment del tercer dia de vaga indefinida del professorat, amb diferències per províncies i en descens respecte a la jornada anterior.

La Guàrdia Civil d’Alacant honra als seus agents caiguts en el 182 aniversari del cos

La Comandància de la Guàrdia Civil a Alacant celebra el 182 aniversari del cos amb un acte institucional centrat en l'homenatge als agents morts a Huelva i el suport a les seues famílies i companys.

Carlos Baño acudix a la comissió pel presumpte frau dels bons comercie reivindicant el seu honor

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d'Alacant, compareix en la comissió d'investigació de la Diputació sobre el presumpte frau en els bons comercie de 2022 i 2023 assegurant que arriba molt tranquil i amb l'honor molt alt.