17.5 C
València
Dilluns, 17 novembre, 2025

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant, ministra de Ciència i líder del PSPV-PSOE, ha acusat a Carlos Mazón de no prendre’s de debò la dana. Ha sostingut que el president en funcions va renunciar als escortes aquella vesprada, una decisió que delata, al seu juí, un acte de caràcter extremadament personal i que, a més, li va privar del vehicle oficial amb el qual hauria pogut traslladar-se immediatament al Cecopi, el centre de coordinació de l’emergència.

Després de la seua compareixença en la comissió d’investigació del Congrés, Morant ha descrit l’actitud de Mazón com de fatxenderia, malgrat que ha acudit amb un to compungit. La ministra ha qualificat eixa actitud com un insult per a la política i per a les víctimes i ha remarcat: ‘Mai es va prendre de debò esta emergència‘. També ha retret que ‘es permetia el luxe de guardar el mòbil en la motxilla’ mentres centenars de persones demanaven auxili en directe.

Senyals d’alerta ignorades

Morant ha criticat que Mazón situara el focus informatiu en organismes com Aemet o la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, els avisos del qual ja han assenyalat l’excepcional gravetat de l’episodi, quan hi havia una font exclusiva en mans de la Generalitat: el 112. Eixa informació, ha apuntat, oferia en temps real l’abast del desastre a través de les crides que entraven sense pausa.

Segons la ministra, en prescindir de l’escorta es va renunciar també a la capacitat de reacció que atorga el cotxe oficial. Ha recordat: ‘El fatídic dia es van registrar entre 16.000 i 19.000 anomenades al telèfon d’emergències de la Comunitat Valenciana, una informació que mai la vam tindre nosaltres ni el Govern d’Espanya, i eixes crides s’estaven rebent en el mateix edifici on se celebrava el Cecopi’. D’ací ha deduït que mantindre el dispositiu de seguretat hauria facilitat la seua presència immediata en el centre operatiu per a rebre i coordinar informació clau.

Morant ha insistit que la prioritat era actuar amb tots els mitjans disponibles, no desconnectar-se. Al seu entendre, en minimitzar els avisos i no estar operatiu quan el 112 es desbordava, Mazón ha mostrat una manera de gestionar la crisi allunyada de la diligència exigible. Per això, ha reclamat una justícia política que permeta als valencians tornar a les urnes i ha advertit del cost de repetir la coalició de PP i Vox en la Generalitat. Ho ha expressat així: ‘Un nou govern de PP i Vox en la Comunitat Valenciana suposaria repetir la història, i estes coalicions ixen molt cares, tan cares com 229 víctimes‘.

Reaccions de Sumar i PSOE

Des de Moviment Sumar, el seu líder Lara Hernández ha apuntat que Mazón ‘hauria de comparéixer en els jutjats per voluntat pròpia i acabar en la presó‘ i ha rematat que ‘el que va començar en el Ventorro ha d’acabar a Soto del Real’.

La portaveu del PSOE, Montse Mínguez, ha subratllat pel seu costat que Núñez Feijóo porta ‘un any blanquejant’ a Mazón. Ha insistit que els afectats per la dana són les víctimes i no ell, i ha demanat eleccions en la Comunitat Valenciana: ‘Que posen les urnes i es deixen d’ultres’.

Últimes notícies

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.

PLD Space accelera els assajos del Miura 5 a Terol amb 10 bancs de proves

PLD Space prova diàriament els subsistemes del Miura 5 a Terol amb 10 bancs i 155.000 m², validant components en menys de 24 hores. L'estratègia 'Test like you fly' busca retallar temps i assegurar la fiabilitat abans del llançament

El Govern nega una apagada informativa el dia de la dana i rebat a Mazón

Transició Ecològica ha negat de manera categòrica una apagada informativa el 29 d'octubre i manté que SAIH, CHJ i Aemet van operar i van difondre dades en obert.