21.6 C
València
Dimarts, 13 maig, 2025

Deu morts i 11 desapareguts en l’enfonsament del vaixell gallec en aigües del Canadà

 

- Advertisement -Telegram València Diari

Almenys deu mariners han mort i altres 11 romanen desapareguts després del naufragi d’un vaixell d’una armadora gallega en aigües del Canadà, a 450 quilòmetres al sud-est de Terranova. Salvament Marítim confirma el rescat de sis cossos i el president gallec, Alberto Núñez Feijóo, va elevar el número a set.

La subdelegada del Govern a Pontevedra, Maica Larriba, ha confirmat que es tracta del vaixell ‘Villa de Pitanxo’, d’una armadora de Marín (Pontevedra) amb una tripulació de 24 persones.

 

 

Dels 24 tripulants del vaixell, de moment, tan sols han sigut rescatats tres amb vida. Dos d’ells són el patró del vaixell, Juan Costa Padín, i el seu nebot, Eduardo Rial Padín. Tots dos són naturals d’Aldán, de la localitat de Cangas, en la mateixa comarca d’O Morrazo, i el periòdic Faro de Vigo recull declaracions de l’esposa del primer. Segons aquest periòdic, va rebre la trucada del seu marit a les 13.30 hores des del vaixell pesquer que li va rescatar i tan sols va encertar a dir: “No et preocupes”.

Segons ha pogut saber EL MUNDO, dels 24 tripulants, 16 tenen passaport espanyol, i sis d’ells són nacionalitzats. Tres de Marín, tres de Cangas, un de Moaña, un de Bueu, un de Huelva i un de Canàries, treballador aquest últim d’un institut científic. Els altres huit són cinc d’origen peruà i tres ghanesos, si bé tots ells porten anys residint en Marín.

Les famílies segueixen molt pendents de la informació que arriba des de fonts oficials i des de primera hora d’aquest dimarts s’han acostat a les portes de l’armadora Nores, en Marín. Necessiten més dades. Les hores passen i les incògnites es fan cada vegada més difícils d’assimilar. “Això és una tragèdia, està el meu nebot que té dos fills de 14 i 10 anys, no sabem res, només ens queda resar“, deia entre llàgrimes Elisabeth, tia de Jonathan Calderón, un mariner de 39 anys, que porta mitja vida treballant en la mar. I és que la llista de tripulants ascendeix a 24, però en realitat és una llista de vides: des de Raúl, de 24 anys, a Francisco, en edat de jubilació.

 

El naufragi

 

Segons la informació aportada per fonts oficials, la primera alerta del que estava succeint en aigües de Terranova va saltar al voltant de les cinc del matí hora espanyola quan es va perdre el senyal de la caixa blava Villa de Pitanxo.

Es tracta d’un dispositiu que està instal·lat en els pesquers amb l’objectiu de facilitar informació al Centre de Seguiment de Pesca (CSP) d’acord amb la freqüència establida pel propi centre. No havien transcorregut ni trenta minuts quan, segons va precisar el delegat del Govern a Galícia, José Miñones, des del pesquer es va emetre una crida de socors.

A penes mitja hora més tard, entorn de les sis de la matinada, va confirmar la subdelegada del Govern a Pontevedra, Maica Larriba, “va saltar la balisa que s’havia afonat el vaixell“, va precisar aquest migdia.

 

 

“Temperatura terrible”

 

La situació de la mar és, segons la subdelegada de Pontevedra, “molt dolenta” en les aigües de Terranova i encara era de nit, de manera que les labors de rescat es van complicar.

En un primer moment, es van albirar quatre basses salvavides i van aconseguir accedir a tres d’elles. Dos estaven completament buides i en la tercera hi havia tres supervivents, que estaven en un estat de xoc hipotèrmic perquè, segons Maica Larriba, “la temperatura en aquests moments és terrible, molt baixa“.
El Govern expressa la seua “inquietud i preocupació”

La ministra de Política Territorial i Portaveu del Govern, Isabel Rodríguez, ha informat hui que han sigut rescatats tres tripulants del pesquer gallec que ha naufragat al Canadà.

Rodríguez, que ha comparegut en roda de premsa després de la celebració del Consell de Ministres, ha explicat que el Govern està seguint “amb inquietud i preocupació” les tasques de cerca i de rescat de la tripulació del citat vaixell.

Ha precisat que l’Executiu està en coordinació i permanent contacte amb els serveis de rescat i, en aquest context, ha informat que han sigut rescatats ja tres tripulants. La portaveu ha demanat especial prudència en la informació pels familiars de les persones que es troben en el vaixell.

El ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, també ha mostrat la seua “consternació” pel succeït, al mateix temps que ha assenyalat que el seu departament està en coordinació amb Salvament Marítim sobre les tasques de cerca i rescat. 

 

 

Últimes notícies

Úrsula von der Leyen destaca la necessitat d’un enfocament europeu davant dels desastres naturals després de reunir-se amb víctimes de la dana

La presidenta de la Comissió Europea, Úrsula von der Leyen, ha destacat la importància d'aprendre de la tragèdia de la dana per a futures preparacions de la UE davant dels desastres naturals, després de reunir-se amb víctimes a Brussel·les.

María José Catalá reafirma la seua voluntat de continuar com a alcaldessa de València

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha manifestat la seua intenció de seguir liderant la ciutat en resposta a possibles ofertes per a succeir Carlos Mazón al capdavant de la Generalitat.

La historiadora Teresa Vinyoles analitza la violència medieval contra les dones al Monestir de Valldigna

El Monestir de Valldigna acollirà una conferència de la historiadora Teresa Vinyoles sobre la violència que van patir les dones durant la baixa edat mitjana, amb una anàlisi detallada de les estructures socials que perpetuaven aquesta violència.

Almoradí demana a la Diputació solucions per prevenir inundacions al Saladar

L'Ajuntament d'Almoradí ha sol·licitat a la Diputació que estudie mesures per prevenir inundacions a la pedania del Saladar, destacant la necessitat d'infraestructures adequades per combatre els efectes de les pluges.

L’ONU expressa preocupacions sobre les deportacions massives dels EUA

L'Alt Comissionat de l'ONU denuncia que les deportacions massives dels EUA podrien violar drets humans fonamentals, citant casos alarmants de detencions arbitràries, sobretot de veneçolans i salvadorencs.

Cuatroochenta registra un increment del 26% en vendes i un 70% en EBITDA al primer trimestre de 2025

L'empresa tecnològica Cuatroochenta ha experimentat un notable increment del 26% en vendes i un sorprenent 70% en EBITDA durant el primer trimestre de 2025, amb un rendiment destacat que reflecteix una tendència de creixement sostenible.

SOM Festival presenta ‘Boat Experience’: un nou concepte de concerts des del mar

SOM Festival llança 'Boat Experience', una manera exclusiva de gaudir de concerts des del mar, apostant per Castelló com a destinació cultural i turística.

Estats Units Redueix Aranzels al 54% per a xicotets paquets de Xina: Mesura d’Una Treva Comercial

El president el president Trump ha signat una ordre executiva que redueix l'aranzel per les importacions de baix valor procedents de Xina, marcant una etapa en la desescalada de tensions comercials.