No abandonem la ‘faena’ ni el ‘per i per a’ 

El dia 23 del passat mes de novembre es va celebrar la XVI Jornada pel Valencià en la ciutat de Castelló de la Plana, convocada, com en els últims quinze anys, per Taula de Filologia Valenciana (TFV). La crònica general d’eixa celebració figura en les pàgines de València Diari.  

En línia amb TFV, l’associació Cercle Isabel de Villena (CIV) presentà una comunicació a càrrec dels professors Josep Saborit i Jordi Cassany titulada “Propostes d’admissions normatives i/o d’ús regular: lèxic”.  

El CIV, a través del seu manifest (juliol, 2023), “Propostes per a una nova política lingüística” i d’altres documents, propugna l’acceptació normativa i/o la recuperació de l’ús principal o regular de moltes paraules, expressions i construccions lingüístiques genuïnes pròpies de la parla valenciana i/ ben usuals en el nostre parlar, però marginades pel sector fomentador del valencià de llibre, present en l’ensenyament i altres àmbits literaris.  

En la Jornada a què ens referim, els ponents-autors de l’esmentada comunicació es van centrar en el camp del lèxic i en citar els diferents models existents: secessioniste, particulariste, convergent i uniformiste, però posant l’èmfasi que “Lo més important és que s’use la llengua normalment”. 

En la citada ponència, s’assenyalava la necessitat de divulgar els llistats de paraules i expressions que són normatives, perquè són avalades per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, encara que no, o no del tot, pels sectors i àmbits “essencialistes” amb comandament en servicis i departaments universitaris i/o de l’ensenyament, que continuen bandejant paraules com agarrar, almorzar, arrere (i avant), defendre, encisam, servici i moltes altres esmentades pels membres del CIV. 

I un vocable arraconat, perquè molta gent pensa que és un castellanisme no normatiu, és faena, substituït per feina, forma més pròpia del català oriental, però preferit pel noucentisme elitiste. El substantiu faena és un préstec del valencià-català al castellà. És totalment originari de la nostra llengua compartida. El Diccionario de la RAE entra faena, amb la indicació que procedix del cat. Feina és un particularisme de l’estàndard català, com assenyalen els presentadors-autors de la comunicació mencionada. És una paraula normativa, però no abandonem la nostra faena de tota la vida. 

I una parella que pareix divorciada en molts escrits valencians i catalans és per i per a. Ara hi ha qui, per influència selectiva, no usa mai per a. Eixa restricció, desaparició, o quasi, del per a pot comportar alguna confusió en la parla valenciana. En una frase com “Tinc treball per la teua filla”, pot entendre’s que el que parla ha aconseguit un treball gràcies a la filla de la persona a qui es dirigix o també es pot entendre que oferix un treball per a eixa xica. Fer la distinció és més entenedor. Si és el segon cas, millor “Tinc treball per a la teua filla”. 

Saborit i Cassany també assenyalaren els “particularismes valencians” usuals: esta, vacacions, lo, palometa, el sufix -iste, el pronom neutre lo i la locució conjuntiva per a que (p. e. “He vingut per a que em tornes el llibre). O l’accentuació de la pronunciació valenciana de Valéncia i que també va ser indicada en la ponència referida. 

En definitiva, el CIV, i en el seu nom, els ponents citats, demanen/demanem  treballar per a eliminar prejuïns estèrils cap a estes variants o formes que són genuïnes, usuals i la majoria, normatives.  

Últimes notícies

Dolores es bolca en un emotiu minut de silenci pel crim masclista en la caserna de la Guàrdia Civil

Centenars de veïns de Dolores es concentren davant l'ajuntament per a guardar un minut de silenci pel crim masclista ocorregut en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil i mostrar el seu suport a la família.

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.