OCU sol·licita la rebaixa temporal de l’IVA en els aliments bàsics més saludables

La pujada del 0,5% del preu dels aliments al novembre situa l’IPC d’aquesta partida en el 15,3% interanual, la segona més alta des del començament de la sèrie el gener de 1994 (només superada pel 15,4% d’octubre).

Un dur colp per a l’economia domèstica d’infinitat de famílies, ja llastrada per l’alt preu de l’energia, que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) quantifica en un sobrecost de 830 euros a l’any en la cistella de la compra.

Aquesta última pujada col·loca a un ampli nombre de productes bàsics en preus difícilment assumibles per moltes llars, com és el cas de la llet (pujada del 30% interanual), els olis i grasses (30%), els ous (26%), el pa (15%), la carn d’ocell (14%), la carn de porc (13%), la fruita fresca (12%) o els llegums i hortalisses fresques (10%).

De fet, els resultats d’una enquesta sobre hàbits de consum realitzada per OCU a l’abril d’enguany ja advertien del dur panorama al qual s’enfrontaven moltes famílies a conseqüència de l’augment de la inflació: el 21% de les llars compraven menys carn i peix; i un 42% estava començant a substituir els seus productes habituals de primeres marques per marques blanques, la qual cosa reflecteix les dificultats per a arribar a fi de mes.

Per tot això, OCU insta el Govern a baixar temporalment l’IVA al 0% als aliments de primera necessitat amb un perfil nutricional més saludable (tal com ja es fa a Irlanda i el Regne Unit): fruites, verdures, llegums, arròs, pasta, carn i peix frescos o congelats, llet, ous, pa integral, fruita seca i oli d’oliva verge.

Així com baixar-ho al 4% a altres aliments bàsics amb un perfil nutricional almenys acceptable: lactis sense sucres afegits, cereals de desdejuni integrals sense sucres ni greixos afegits i olis de llavors, entre altres. Garantint, això sí, una reducció de preus realment efectiva en els lineals dels supermercats (la baixada de l’IVA del pa integral del 10% al 4% en 2019 no es va traslladar al seu preu final).

En segon lloc, OCU sol·licita una pujada dels mínims personals i familiars del contribuent en l’IRPF (i de les reduccions del treball i d’autònoms), que corresponen precisament a la part de la base liquidable que, per destinar-se a satisfer les seues necessitats bàsiques personals i familiars, no se sotmet a tributació; i que de fet no siga han actualitzat des de l’exercici 2015.

Una mesura que beneficiaria automàticament a tots els contribuents, però sobretot a pensionistes, famílies amb fills a càrrec i discapacitats.

Finalment, OCU sol·licita a les diferents administracions l’activació urgent d’un sistema de xecs d’aliments per a les famílies vulnerables, especialment aquelles amb menors a càrrec. Almenys mentre la inflació seguisca en valors tan alts, una situació molt probable mentre es mantinguen els elevats preus de l’energia.

Últimes notícies

Víctor Muñoz celebra el seu debut somiat amb Espanya davant Sèrbia

Víctor Muñoz debuta amb la selecció espanyola marcant en el 3-0 a Sèrbia i destaca el suport dels seus companys i la confiança del seleccionador en ple camí cap al Mundial 2026.

Espanya s’exhibix davant Sèrbia amb un 3-0 i encarrila el seu camí cap al Mundial

La selecció espanyola va firmar un convincent 3-0 davant Sèrbia a Vila-real amb doblet de Oyarzabal i estrena golejadora de Víctor Muñoz, reforçant les seues sensacions abans del Mundial.

Les pèrdues condemnen al València Basket en la segona pròrroga davant el Partizan

El València Basket malgasta diversos avantatges de fins a deu i dotze punts en la pista del Partizan i cedix 110-104 en la segona pròrroga, frenant la seua baralla pel play in de l'Eurolliga.

Espanya es lluïx davant Sèrbia amb un 3-0 i consolida el seu camí cap al Mundial

La selecció espanyola va firmar un sòlid 3-0 davant Sèrbia en un amistós que De la Font va plantejar com a part del Mundial, amb doblet de Oyarzabal i debut golejador de Víctor Muñoz.

Les 22 pèrdues condemnen al València Basket en la segona pròrroga davant el Partizan

Les 22 pèrdues de pilota impedixen al València Basket tancar un dol que va dominar durant molts minuts i acaba perdent 110-104 davant el Partizan en la segona pròrroga.

Presó provisional per a tres dels cinc detinguts per l’homicidi d’un estatunidenc a Sagunt

El Jutjat de Sagunt ordena presó provisional sense fiança per a tres dels cinc jóvens detinguts per l'homicidi d'un ciutadà estatunidenc el cadàver del qual va aparéixer en un edifici abandonat en 2025.

Mor un home de 80 anys en bolcar el seu tractor en una pista agrícola de Figueroles

Un home de 80 anys ha mort en bolcar el seu tractor en una pista forestal del terme municipal de Figueroles. Els bombers i els servicis sanitaris només han pogut certificar la defunció del conductor.

Morant manté la gestora del PSPV a Alacant i la veu amb molta faena per davant

Diana Morant descarta posar fi a curt termini a la gestora del PSPV a Alacant, defén el seu projecte polític i càrrega contra el repartiment de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan.