OCU sol·licita la rebaixa temporal de l’IVA en els aliments bàsics més saludables

La pujada del 0,5% del preu dels aliments al novembre situa l’IPC d’aquesta partida en el 15,3% interanual, la segona més alta des del començament de la sèrie el gener de 1994 (només superada pel 15,4% d’octubre).

Un dur colp per a l’economia domèstica d’infinitat de famílies, ja llastrada per l’alt preu de l’energia, que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) quantifica en un sobrecost de 830 euros a l’any en la cistella de la compra.

Aquesta última pujada col·loca a un ampli nombre de productes bàsics en preus difícilment assumibles per moltes llars, com és el cas de la llet (pujada del 30% interanual), els olis i grasses (30%), els ous (26%), el pa (15%), la carn d’ocell (14%), la carn de porc (13%), la fruita fresca (12%) o els llegums i hortalisses fresques (10%).

De fet, els resultats d’una enquesta sobre hàbits de consum realitzada per OCU a l’abril d’enguany ja advertien del dur panorama al qual s’enfrontaven moltes famílies a conseqüència de l’augment de la inflació: el 21% de les llars compraven menys carn i peix; i un 42% estava començant a substituir els seus productes habituals de primeres marques per marques blanques, la qual cosa reflecteix les dificultats per a arribar a fi de mes.

Per tot això, OCU insta el Govern a baixar temporalment l’IVA al 0% als aliments de primera necessitat amb un perfil nutricional més saludable (tal com ja es fa a Irlanda i el Regne Unit): fruites, verdures, llegums, arròs, pasta, carn i peix frescos o congelats, llet, ous, pa integral, fruita seca i oli d’oliva verge.

Així com baixar-ho al 4% a altres aliments bàsics amb un perfil nutricional almenys acceptable: lactis sense sucres afegits, cereals de desdejuni integrals sense sucres ni greixos afegits i olis de llavors, entre altres. Garantint, això sí, una reducció de preus realment efectiva en els lineals dels supermercats (la baixada de l’IVA del pa integral del 10% al 4% en 2019 no es va traslladar al seu preu final).

En segon lloc, OCU sol·licita una pujada dels mínims personals i familiars del contribuent en l’IRPF (i de les reduccions del treball i d’autònoms), que corresponen precisament a la part de la base liquidable que, per destinar-se a satisfer les seues necessitats bàsiques personals i familiars, no se sotmet a tributació; i que de fet no siga han actualitzat des de l’exercici 2015.

Una mesura que beneficiaria automàticament a tots els contribuents, però sobretot a pensionistes, famílies amb fills a càrrec i discapacitats.

Finalment, OCU sol·licita a les diferents administracions l’activació urgent d’un sistema de xecs d’aliments per a les famílies vulnerables, especialment aquelles amb menors a càrrec. Almenys mentre la inflació seguisca en valors tan alts, una situació molt probable mentre es mantinguen els elevats preus de l’energia.

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.