OCU sol·licita la rebaixa temporal de l’IVA en els aliments bàsics més saludables

La pujada del 0,5% del preu dels aliments al novembre situa l’IPC d’aquesta partida en el 15,3% interanual, la segona més alta des del començament de la sèrie el gener de 1994 (només superada pel 15,4% d’octubre).

Un dur colp per a l’economia domèstica d’infinitat de famílies, ja llastrada per l’alt preu de l’energia, que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) quantifica en un sobrecost de 830 euros a l’any en la cistella de la compra.

Aquesta última pujada col·loca a un ampli nombre de productes bàsics en preus difícilment assumibles per moltes llars, com és el cas de la llet (pujada del 30% interanual), els olis i grasses (30%), els ous (26%), el pa (15%), la carn d’ocell (14%), la carn de porc (13%), la fruita fresca (12%) o els llegums i hortalisses fresques (10%).

De fet, els resultats d’una enquesta sobre hàbits de consum realitzada per OCU a l’abril d’enguany ja advertien del dur panorama al qual s’enfrontaven moltes famílies a conseqüència de l’augment de la inflació: el 21% de les llars compraven menys carn i peix; i un 42% estava començant a substituir els seus productes habituals de primeres marques per marques blanques, la qual cosa reflecteix les dificultats per a arribar a fi de mes.

Per tot això, OCU insta el Govern a baixar temporalment l’IVA al 0% als aliments de primera necessitat amb un perfil nutricional més saludable (tal com ja es fa a Irlanda i el Regne Unit): fruites, verdures, llegums, arròs, pasta, carn i peix frescos o congelats, llet, ous, pa integral, fruita seca i oli d’oliva verge.

Així com baixar-ho al 4% a altres aliments bàsics amb un perfil nutricional almenys acceptable: lactis sense sucres afegits, cereals de desdejuni integrals sense sucres ni greixos afegits i olis de llavors, entre altres. Garantint, això sí, una reducció de preus realment efectiva en els lineals dels supermercats (la baixada de l’IVA del pa integral del 10% al 4% en 2019 no es va traslladar al seu preu final).

En segon lloc, OCU sol·licita una pujada dels mínims personals i familiars del contribuent en l’IRPF (i de les reduccions del treball i d’autònoms), que corresponen precisament a la part de la base liquidable que, per destinar-se a satisfer les seues necessitats bàsiques personals i familiars, no se sotmet a tributació; i que de fet no siga han actualitzat des de l’exercici 2015.

Una mesura que beneficiaria automàticament a tots els contribuents, però sobretot a pensionistes, famílies amb fills a càrrec i discapacitats.

Finalment, OCU sol·licita a les diferents administracions l’activació urgent d’un sistema de xecs d’aliments per a les famílies vulnerables, especialment aquelles amb menors a càrrec. Almenys mentre la inflació seguisca en valors tan alts, una situació molt probable mentre es mantinguen els elevats preus de l’energia.

Últimes notícies

Pedro Martínez rep pensa oferta del Real Madrid mentre el València Basket mou fitxa per a que es quede

Pedro Martínez ha rebut una oferta del Real Madrid, que està disposat a pagar la seua clàusula d’1 milió d’euros, mentres el València Basket li ha presentat una nova proposta per a intentar retenir-lo després del títol de la Lliga Endesa.

Així queda el risc d’incendis forestals demà en la Comunitat Valenciana

Emergències de la Generalitat ha advertit que este dimarts hi haurà risc extrem d’incendis forestals en tota la província d’Alacant i en el litoral i interior sud de Castelló, amb calor intensa i possibilitat de tempestes seques.

Evacuen una nau industrial a Villena per un incendi que deixa un treballador ferit per fum

Un incendi en una nau industrial al polígon Rubial de Villena ha obligat a desallotjar els treballadors i ha deixat un home de 38 anys ferit lleu per inhalació de fum.

Canvi en la cúpula de Mercadona amb l’eixida pactada d’Héctor Hernández

Héctor Hernández ha deixat el Comitè de Direcció de Mercadona per acord mutu després de 23 anys. L’empresa redistribuïx funcions clau i incorpora Enric Carbonell al màxim òrgan executiu.

Altibaixos en les màximes a la Comunitat amb fins a 36 °C a Elx

Les temperatures màximes han tingut pujades i baixades a la Comunitat Valenciana en una jornada marcada pels 36 graus registrats a Elx, segons Aemet.

Dos persones majors ferides en un accident de trànsit en la CV-724 a Dénia

Una dona de 71 anys i un home de 78 han resultat ferits en un accident de trànsit este dilluns en la CV-724, al terme municipal de Dénia, i han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia.

Bautista s’acomiada del seu últim Wimbledon després de perdre amb Fonseca en primera ronda

Roberto Bautista, de 38 anys, s’ha acomiadat en primera ronda del seu últim Wimbledon després de perdre davant el brasiler Joao Fonseca en tres sets, malgrat tindre opcions en l’inici del partit.

Darius Thompson trenca el seu contracte amb el Valencia Basket abans del 2028

El Valencia Basket i Darius Thompson han pactat este juny la rescissió del contracte que els unia fins a 2028. L’exterior nord-americà, clau en l’aposta per l’Eurolliga, ha perdut protagonisme fins a quedar fora de les últimes convocatòries.