OCU sol·licita la rebaixa temporal de l’IVA en els aliments bàsics més saludables

La pujada del 0,5% del preu dels aliments al novembre situa l’IPC d’aquesta partida en el 15,3% interanual, la segona més alta des del començament de la sèrie el gener de 1994 (només superada pel 15,4% d’octubre).

Un dur colp per a l’economia domèstica d’infinitat de famílies, ja llastrada per l’alt preu de l’energia, que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) quantifica en un sobrecost de 830 euros a l’any en la cistella de la compra.

Aquesta última pujada col·loca a un ampli nombre de productes bàsics en preus difícilment assumibles per moltes llars, com és el cas de la llet (pujada del 30% interanual), els olis i grasses (30%), els ous (26%), el pa (15%), la carn d’ocell (14%), la carn de porc (13%), la fruita fresca (12%) o els llegums i hortalisses fresques (10%).

De fet, els resultats d’una enquesta sobre hàbits de consum realitzada per OCU a l’abril d’enguany ja advertien del dur panorama al qual s’enfrontaven moltes famílies a conseqüència de l’augment de la inflació: el 21% de les llars compraven menys carn i peix; i un 42% estava començant a substituir els seus productes habituals de primeres marques per marques blanques, la qual cosa reflecteix les dificultats per a arribar a fi de mes.

Per tot això, OCU insta el Govern a baixar temporalment l’IVA al 0% als aliments de primera necessitat amb un perfil nutricional més saludable (tal com ja es fa a Irlanda i el Regne Unit): fruites, verdures, llegums, arròs, pasta, carn i peix frescos o congelats, llet, ous, pa integral, fruita seca i oli d’oliva verge.

Així com baixar-ho al 4% a altres aliments bàsics amb un perfil nutricional almenys acceptable: lactis sense sucres afegits, cereals de desdejuni integrals sense sucres ni greixos afegits i olis de llavors, entre altres. Garantint, això sí, una reducció de preus realment efectiva en els lineals dels supermercats (la baixada de l’IVA del pa integral del 10% al 4% en 2019 no es va traslladar al seu preu final).

En segon lloc, OCU sol·licita una pujada dels mínims personals i familiars del contribuent en l’IRPF (i de les reduccions del treball i d’autònoms), que corresponen precisament a la part de la base liquidable que, per destinar-se a satisfer les seues necessitats bàsiques personals i familiars, no se sotmet a tributació; i que de fet no siga han actualitzat des de l’exercici 2015.

Una mesura que beneficiaria automàticament a tots els contribuents, però sobretot a pensionistes, famílies amb fills a càrrec i discapacitats.

Finalment, OCU sol·licita a les diferents administracions l’activació urgent d’un sistema de xecs d’aliments per a les famílies vulnerables, especialment aquelles amb menors a càrrec. Almenys mentre la inflació seguisca en valors tan alts, una situació molt probable mentre es mantinguen els elevats preus de l’energia.

Últimes notícies

València Basket debuta en una Final Four d’Eurolliga sense experiència prèvia a Atenes

València Basket afronta a Atenes la seua primera Final Four de l'Eurolliga sense experiència prèvia ni en el club, ni en la plantilla, ni en la banqueta, un escenari inèdit que només han viscut pocs equips com el Zalgiris.

Martínez i Scariolo reediten 36 anys després el seu primer gran dol europeu

Reial Madrid i València Basket es creuen en semifinals de l'Eurolliga en un enfrontament amb aroma vintage entre Sergio Scariolo i Pedro Martínez, rivals des de la Copa Korac de 1990.

Les Arts recupera ‘La noche de San Juan’, el ballet truncat per la Guerra Civil

El Palau de les Arts recupera este divendres un ballet inèdit de 1936 interromput per la Guerra Civil, ara revisitat pel coreògraf Antonio Ruz des d’una mirada contemporània.

València repetirà com a seu de la Copa del Rei de voleibol en 2027

La Fonteta acollirà de nou la Copa del Rei de voleibol del 4 al 7 de febrer de 2027 i estrenarà la MiniCopa amb equips cadets a Sedaví.

Pérez Llorca promet resoldre el conflicte educatiu i defén que seguirà la negociació amb els docents

Pérez Llorca assegura que el Consell resoldrà el conflicte educatiu que ha derivat en una vaga indefinida del professorat i defén que el diàleg amb sindicats i comunitat educativa continuarà en els pròxims dies.

Les estreles que arriben a la Final Four de l’Eurolliga a Atenes

Vezenkov, Baldwin IV, Hezonja i Montero lideren a Olympiacos, Fenerbahce, Reial Madrid i València Basket en una Final Four marcada pel seu pes ofensiu i el seu impacte en la temporada.

Gemma Martínez serà la nova directora d’El Periódico a partir de l’1 de juny

Premsa Ibèrica nomena a Gemma Martínez nova directora d'El Periódico a partir de l'1 de juny, en substitució d'Albert Sáez, i reforça així la seua aposta pel projecte digital i editorial del diari.

El València Basket perseguix a Atenes el seu gran somni europeu sense pressió i amb estil propi

El València Basket encara la Final Four de l'Eurolliga a Atenes com un repte històric, amb un joc recognoscible, poc pes de la pressió i sense tot just experiència en esta fase.