8.8 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

OCU sol·licita la rebaixa temporal de l’IVA en els aliments bàsics més saludables

La pujada del 0,5% del preu dels aliments al novembre situa l’IPC d’aquesta partida en el 15,3% interanual, la segona més alta des del començament de la sèrie el gener de 1994 (només superada pel 15,4% d’octubre).

Un dur colp per a l’economia domèstica d’infinitat de famílies, ja llastrada per l’alt preu de l’energia, que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) quantifica en un sobrecost de 830 euros a l’any en la cistella de la compra.

Aquesta última pujada col·loca a un ampli nombre de productes bàsics en preus difícilment assumibles per moltes llars, com és el cas de la llet (pujada del 30% interanual), els olis i grasses (30%), els ous (26%), el pa (15%), la carn d’ocell (14%), la carn de porc (13%), la fruita fresca (12%) o els llegums i hortalisses fresques (10%).

De fet, els resultats d’una enquesta sobre hàbits de consum realitzada per OCU a l’abril d’enguany ja advertien del dur panorama al qual s’enfrontaven moltes famílies a conseqüència de l’augment de la inflació: el 21% de les llars compraven menys carn i peix; i un 42% estava començant a substituir els seus productes habituals de primeres marques per marques blanques, la qual cosa reflecteix les dificultats per a arribar a fi de mes.

Per tot això, OCU insta el Govern a baixar temporalment l’IVA al 0% als aliments de primera necessitat amb un perfil nutricional més saludable (tal com ja es fa a Irlanda i el Regne Unit): fruites, verdures, llegums, arròs, pasta, carn i peix frescos o congelats, llet, ous, pa integral, fruita seca i oli d’oliva verge.

Així com baixar-ho al 4% a altres aliments bàsics amb un perfil nutricional almenys acceptable: lactis sense sucres afegits, cereals de desdejuni integrals sense sucres ni greixos afegits i olis de llavors, entre altres. Garantint, això sí, una reducció de preus realment efectiva en els lineals dels supermercats (la baixada de l’IVA del pa integral del 10% al 4% en 2019 no es va traslladar al seu preu final).

En segon lloc, OCU sol·licita una pujada dels mínims personals i familiars del contribuent en l’IRPF (i de les reduccions del treball i d’autònoms), que corresponen precisament a la part de la base liquidable que, per destinar-se a satisfer les seues necessitats bàsiques personals i familiars, no se sotmet a tributació; i que de fet no siga han actualitzat des de l’exercici 2015.

Una mesura que beneficiaria automàticament a tots els contribuents, però sobretot a pensionistes, famílies amb fills a càrrec i discapacitats.

Finalment, OCU sol·licita a les diferents administracions l’activació urgent d’un sistema de xecs d’aliments per a les famílies vulnerables, especialment aquelles amb menors a càrrec. Almenys mentre la inflació seguisca en valors tan alts, una situació molt probable mentre es mantinguen els elevats preus de l’energia.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Galbiati reivindica la defensa de Baskonia per a tombar al Barça i ficar-se en la final

Galbiati va destacar que la defensa en l'últim quart va sostindre a Baskonia en la semifinal davant el Barça. Va elogiar a Diakité i va anticipar una final exigent davant el Reial Madrid.

Kurucs reivindica el col·lectiu després de véncer al Barça: ‘No tenim egos i juguem junts’

Kurucs va subratllar que la victòria de Baskonia davant el Barça en la Copa del Rei va arribar des del joc coral i una defensa amb energia. Diakite va decidir amb un tap a 7 segons.

Xavi Pascual apunta a l’últim quart després de l’eliminació del Barça davant Baskonia

El tècnic del Barça va lamentar una última habitació desastrosa amb només nou punts, que va fer inútil el control previ del partit i els va deixar sense final.

Laprovittola lamenta la derrota del Barça i l’avantatge de deu punts perduda davant Baskonia

El base del Barça va lamentar caure en semifinals davant Baskonia després de dilapidar una renda de deu punts en l'últim quart. Parra va assenyalar accions clau que van decantar el final.

67-70: el Baskonia sobreviu al Barça i torna a la final 17 anys després

El Baskonia va guanyar 67-70 al Barça després de resistir a rebuf i aprofitar el descans de Laprovittola per a canviar el comandament. Jugarà la final 17 anys després.

El Kosner Baskonia tomba al Barça i jugarà la final davant el Reial Madrid (67-70)

El Kosner Baskonia va véncer al Barça per 67-70 en el Roig Arena i es mesurarà al Reial Madrid en la final de la Copa del Rei, fixada per al diumenge a les 19.00 CET.

La maledicció de l’amfitrió suma 24 anys: el València Basket cau 106-108 davant el Reial Madrid

La ratxa sense campions locals en la Copa del Rei s'ha mantingut amb l'eliminació del València Basket en semifinals davant el Reial Madrid per 106-108. L'última vegada que un amfitrió va alçar el títol va ser en 2002, amb el Baskonia; abans, només el CAI Zaragoza ho va aconseguir en 1983-84.

Hezonja iguala el rècord de triples en la Copa i guia el 106-108 del Reial Madrid en una semifinal històrica

Hezonja va anotar set triples i 25 punts i va decidir amb dos encerts en els últims trenta segons el 106-108 del Reial Madrid davant el València Basket, en una semifinal sense pròrroga que va batre el rècord històric d'anotació amb 214 punts.