Els parcs d’atraccions demanen tornar a l’activitat per a garantir ocupació

L’Associació Espanyola de Parcs d’Atraccions (AEPA) ha reclamat que el sector puga tornar «urgentment» a l’activitat per a garantir els llocs de treball directes i indirectes que genera i salvaguardar la viabilitat de les empreses després d’un 2020 en el qual els ingressos van caure una mitjana del 80%.

«Vull manifestar la gran preocupació del sector pel manteniment del tancament de les instal·lacions en algunes comunitats autònomes i la incertesa sobre els plans d’obertura i desescalada, que situa en una posició crítica a un dels principals actius turístics del nostre país», ha afirmat el president de l’AEPA, Guillermo Cruz García, en representació dels 10 principals parcs espanyols, units sota esta associació, que reben més de 25 milions de visitants anualment, i dels més de 85.000 treballadors als quals estes empreses donen ús de manera directa i indirecta.

Cruz ha afegit que esta situació posa a més de manifest una «gran disparitat» de criteris dins del territori nacional i la consegüent desigualtat que això representa per a empreses, empleats i ciutadans. Segons l’AEPA, de les sis comunitats en les quals es troben els seus associats, Catalunya és la que manté actualment la prohibició d’obrir les seues instal·lacions, amb el que parcs com PortAventura World o Tibidabo romanen tancats.

Mentrestant, la Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Andalusia, Aragó i Navarra han permés obrir les seues instal·lacions amb les restriccions d’aforament i complint totes les recomanacions de seguretat. Malgrat això, segons l’associació, les limitacions de mobilitat han fet fins al moment inviable l’obertura d’alguns parcs que depenen majoritàriament dels visitants de fora de la seua comunitat, com és el cas de Dinópolis, Terra Mítica o Tívoli Parc.

El president de l’AEPA ha ressaltat que la contribució econòmica al PIB del país és «innegable», tant de manera directa -sol PortAventura World, el primer parc per volum de visitants, supera els 2.48O milions de contribució a l’economia espanyola- com de manera indirecta, ja que els 25 milions de visitants atrets pels parcs suposen una «importantíssima» font d’ingressos per als diferents territoris en els quals es troben les instal·lacions, sent un «motor turístic» en molts punts del territori.

IVA reduït del 10%

Igualment, Cruz ha destacat que els parcs d’atraccions i temàtics són els únics proveïdors d’oci, cultura i turisme que no han estat retornats al tipus d’IVA reduït del 10%, la qual cosa suposa, en la seua opinió, un greuge comparatiu enfront d’uns altres negocis culturals i turístics. «És el moment de solucionar esta situació i retornar l’IVA de les entrades dels parcs d’oci al tipus reduït del 10%, com estaven abans de la pujada aplicada en 2012, i tal com estan fent els nostres socis europeus», ha assenyalat Cruz.

Així mateix, ha subratllat que el sector està «absolutament compromés» amb la seguretat, tant dels seus visitants, com d’empleats i proveïdors, i el demostra la inversió l’any passat de més de 10 milions d’euros a implantar les màximes mesures preventives per a garantir espais segurs, complint «amb escreix» les recomanacions de les autoritats sanitàries.

A més, Cruz ha ressaltat el fet que més del 90% de les activitats d’oci i entreteniment que se celebren als parcs d’atraccions i temàtics tenen lloc a l’aire lliure, amb la important reducció del risc que això comporta i la diferència que suposa respecte a altres activitats culturals o d’oci que es realitzen en interiors i que, «paradoxalment, sí que estan autoritzades a realitzar-se en totes les comunitats autònomes».

Igualment, el president de l’AEPA ha assenyalat que cal tenir en compte que majoritàriament, més del 80%, els visitants dels parcs d’atraccions i temàtics són famílies, que acudeixen en grup tancat i són convivents, per la qual cosa «el risc es minimitza novament».

«Des de l’AEPA creiem que els arguments exposats són prou sòlids i incontestables per a poder superar l’actual situació crítica i de desigualtat en la qual es troba el sector i permetre l’obertura de totes les instal·lacions en l’àmbit nacional», ha ressaltat el president de l’associació. «Un motor econòmic i un atractiu turístic de primer nivell com són els parcs d’atraccions i temàtics no pot veure perillar la seua activitat i la seua continuïtat per la presa de decisions arbitràries i sense base sòlida», ha afegit.

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.