El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha afirmat que la proposta de finançament autonòmic del Govern és, en la seua opinió, ‘un cartell electoral que s’ha inventat’ la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ‘per a la seua candidatura a Andalusia’. El dirigent valencià ha emmarcat la seua valoració després d’un acte d’homenatge pel trenta-quatré aniversari de l’assassinat de Manuel Broseta.
Ha subratllat que cap comunitat, excepte Catalunya, accepta el sistema plantejat i que, en eixes condicions, difícilment pot consolidar-se un acord ampli. Al seu juí, la falta de suport general evidència que la proposta no aporta certeses ni soluciona les necessitats de les autonomies i, per això, ‘no serà tan bo per a les autonomies’.
Crítiques al mètode i falta de consens
Ha explicat que, segons li va traslladar el conseller d’Hisenda, en el Consell de Política Fiscal i Financera ‘no es va presentar cap model‘, sinó que la ministra va tornar a remetre a un esborrany ja difós ‘en una roda de premsa que no va entendre ningú’. Per al president, esta conducta aprofundix en la confusió i posterga les definicions clau que les comunitats esperen per a planificar els seus comptes.
‘No es va avançar absolutament en res‘, ha insistit Pérez Llorca, qui ha afegit que ja no es cree ‘res d’este sistema de finançament’ perquè, al seu entendre, es tracta de ‘un cartell electoral que s’ha inventat’. En la seua opinió, el debat s’ha desviat del tècnic al tàctic, la qual cosa entorpix un acord estable i verificable.
El president ha advertit, a més, que la proposta ‘no ha de servir per a blanquejar un acord al qual s’arriba amb els separatistes, perquè no és just’ i ha remarcat que ‘no es pot utilitzar a la Comunitat Valenciana per a blanquejar eixe tipus d’acords’. Amb això, ha rebutjat que la negociació del finançament s’empre com a cobertura de pactes aliens a la matèria.
Com a alternativa, ha demanat ‘una reunió com toca amb tots els presidents autonòmics i comencem a treballar de veritat per millorar el sistema’. Ha recalcat la urgència en el cas de la Comunitat Valenciana i ha defés que un marc clar és imprescindible per a ordenar la planificació i la gestió diària de l’administració autonòmica.




