7.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

El “POS” no és ni pet ni pecat

No fa molts dies, un dels informadors de l’oratge, d’À Punt, va demanar disculpes a l’audiència, per mitjà d’un tuit, per haver pronunciat la conjunció pos en una informació meteorològica. Les excuses les va expressar tuitejant, “Se m’ha escapat un ‘pos’ en directe”, com si se li haguera escapat una ventositat anal, mentre informava del temps, i els efluvis fetorosos o pudents hagueren traspassat els conductes telemàtics. La línia de baix del tuit assegurava “Lo siento mucho, no volverá a ocurrir”.  D’això es va fer ressò Vicent Mompó, el president de la Diputació de València, que va apuntar, en una altra piulada, llevant-li dramatisme a la suposada infracció, “Pos xe, tampoc passa res. T’haurà entés més gent que utilitzant el doncs. Te jugues una paella?”

El cas és que si a l’informador televisiu se li va escapar eixe pos és perquè el tenia, no li era gens estany i el tornarà a tindre, com el tenen vostés i el tinc jo, com a component del nostre bagatge lèxic, valencianoparlants com som. La veu pos tenia diferents significats, en valencià, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià (CIVAL). Actualment s’usa més en frases com “Pos els meus fills s’entretenen amb la tablet i no necessiten vore la tele”, “Pos jo no en tinc gens (de vergonya”, “Pos sí, ací estem, ja ho veus, en ca la tia”. Eixa veu, en estos sentits apuntats, l’han emprada en els seus escrits o se n’han fet ressò, per diferents usos, encara que, majoritàriament, en contextos col·loquials, escriptors i lingüistes com Lluís Galiana, Bernat i Baldoví, Eduard Escalante, Francesc Palanca i Roca, Rafael Liern, Constantí Llombart, Maria Isabel Guardiola, Toni Cucarella, Àngel Calpe, Josep Saborit, Jospep Lacreu, Joan Olivares, Francesc Viadel, Vicent Satorres, Ivan Carbonell, Jordi Colomina, Joaquim Martí Mestre, Avel·lí Flors, Eugeni S. Reig, i molts altres, encara que, incomprensiblement, no la registra el Diccionari normatiu valencià. Sí que l’arreplega, amb la marca de castellanisme, el Diccionari català-valencià-balear. Hi ha molts vocables que en castellà porten el diftong ue a on en valencià-català tenim la lletra o, com en el cas e pues-pos. Per exemple  bueno-bo, cueva-cova, hueso-os, jueves-dijous, mueve-mou, nuevo-nou, pueblo-poble, refuerzo-reforç, rueda-roda, sueldo-sou i altres, amb o oberta. I cuenta-compte, cuento-conte, encuentro-encontre, fueron-foren, puerro-porro i altres amb la o tancada. Però com que els diccionaris procedents del noucentisme barceloní elitiste i excloent no han registrat ni citat el nostre pos, ben usat durant segles, l’esperit tributari de l’essencialisme lingüístic valencià, de l’època, com en tants casos, va ignorar la conjunció pos, a pesar de l’ús quantiós que podem comprovar en el carrer i en el valuós document que és el CIVAL. I clar, al locutor que demanà disculpes, advertit per un enterat del pecat que representa pronunciar en públic eixa heretgia lingüística, o motu proprio, inoculats com estem contra les incorreccions, certes o suposades, o advertits de les “informalitats” idiomàtiques, li faltà temps per a disculpar-s’hi.    

Últimes notícies

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.