15.3 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

El “POS” no és ni pet ni pecat

No fa molts dies, un dels informadors de l’oratge, d’À Punt, va demanar disculpes a l’audiència, per mitjà d’un tuit, per haver pronunciat la conjunció pos en una informació meteorològica. Les excuses les va expressar tuitejant, “Se m’ha escapat un ‘pos’ en directe”, com si se li haguera escapat una ventositat anal, mentre informava del temps, i els efluvis fetorosos o pudents hagueren traspassat els conductes telemàtics. La línia de baix del tuit assegurava “Lo siento mucho, no volverá a ocurrir”.  D’això es va fer ressò Vicent Mompó, el president de la Diputació de València, que va apuntar, en una altra piulada, llevant-li dramatisme a la suposada infracció, “Pos xe, tampoc passa res. T’haurà entés més gent que utilitzant el doncs. Te jugues una paella?”

El cas és que si a l’informador televisiu se li va escapar eixe pos és perquè el tenia, no li era gens estany i el tornarà a tindre, com el tenen vostés i el tinc jo, com a component del nostre bagatge lèxic, valencianoparlants com som. La veu pos tenia diferents significats, en valencià, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià (CIVAL). Actualment s’usa més en frases com “Pos els meus fills s’entretenen amb la tablet i no necessiten vore la tele”, “Pos jo no en tinc gens (de vergonya”, “Pos sí, ací estem, ja ho veus, en ca la tia”. Eixa veu, en estos sentits apuntats, l’han emprada en els seus escrits o se n’han fet ressò, per diferents usos, encara que, majoritàriament, en contextos col·loquials, escriptors i lingüistes com Lluís Galiana, Bernat i Baldoví, Eduard Escalante, Francesc Palanca i Roca, Rafael Liern, Constantí Llombart, Maria Isabel Guardiola, Toni Cucarella, Àngel Calpe, Josep Saborit, Jospep Lacreu, Joan Olivares, Francesc Viadel, Vicent Satorres, Ivan Carbonell, Jordi Colomina, Joaquim Martí Mestre, Avel·lí Flors, Eugeni S. Reig, i molts altres, encara que, incomprensiblement, no la registra el Diccionari normatiu valencià. Sí que l’arreplega, amb la marca de castellanisme, el Diccionari català-valencià-balear. Hi ha molts vocables que en castellà porten el diftong ue a on en valencià-català tenim la lletra o, com en el cas e pues-pos. Per exemple  bueno-bo, cueva-cova, hueso-os, jueves-dijous, mueve-mou, nuevo-nou, pueblo-poble, refuerzo-reforç, rueda-roda, sueldo-sou i altres, amb o oberta. I cuenta-compte, cuento-conte, encuentro-encontre, fueron-foren, puerro-porro i altres amb la o tancada. Però com que els diccionaris procedents del noucentisme barceloní elitiste i excloent no han registrat ni citat el nostre pos, ben usat durant segles, l’esperit tributari de l’essencialisme lingüístic valencià, de l’època, com en tants casos, va ignorar la conjunció pos, a pesar de l’ús quantiós que podem comprovar en el carrer i en el valuós document que és el CIVAL. I clar, al locutor que demanà disculpes, advertit per un enterat del pecat que representa pronunciar en públic eixa heretgia lingüística, o motu proprio, inoculats com estem contra les incorreccions, certes o suposades, o advertits de les “informalitats” idiomàtiques, li faltà temps per a disculpar-s’hi.    

Últimes notícies

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.

Van intentar ocupar la vivenda dos vegades: els detinguts pels homicidis a Elx han passat a disposició judicial

Els dos sospitosos, de 19 i 35 anys i de nacionalitat polonesa, han passat a disposició judicial després d'hores atrinxerats en una casa de la pedania de la Marina. Abans havien intentat ocupar la vivenda dos vegades; l'agressió va deixar dos morts i un ferit greu.

Pérez Llorca condemna les pintades en la seu del PP de Finestrat i crida a rebutjar-les

El president ha censurat les pintades en la seu del PP de Finestrat i ha demanat a tots els partits que les condemnen. El PPCV també ha mostrat el seu rebuig.

2025 ha confirmat a l’esport valencià com a motor de reconstrucció després de la dana

La resposta de l'esport en 2025 s'ha convertit en un exemple de solidaritat després de la dana de 2024: més de deu milions mobilitzats i quasi totes les instal·lacions recuperades. Només El Palleter, a Paiporta, espera una reconstrucció total per la seua complexitat.