El «POS» no és ni pet ni pecat

No fa molts dies, un dels informadors de l’oratge, d’À Punt, va demanar disculpes a l’audiència, per mitjà d’un tuit, per haver pronunciat la conjunció pos en una informació meteorològica. Les excuses les va expressar tuitejant, “Se m’ha escapat un ‘pos’ en directe”, com si se li haguera escapat una ventositat anal, mentre informava del temps, i els efluvis fetorosos o pudents hagueren traspassat els conductes telemàtics. La línia de baix del tuit assegurava “Lo siento mucho, no volverá a ocurrir”.  D’això es va fer ressò Vicent Mompó, el president de la Diputació de València, que va apuntar, en una altra piulada, llevant-li dramatisme a la suposada infracció, “Pos xe, tampoc passa res. T’haurà entés més gent que utilitzant el doncs. Te jugues una paella?”

El cas és que si a l’informador televisiu se li va escapar eixe pos és perquè el tenia, no li era gens estany i el tornarà a tindre, com el tenen vostés i el tinc jo, com a component del nostre bagatge lèxic, valencianoparlants com som. La veu pos tenia diferents significats, en valencià, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià (CIVAL). Actualment s’usa més en frases com “Pos els meus fills s’entretenen amb la tablet i no necessiten vore la tele”, “Pos jo no en tinc gens (de vergonya”, “Pos sí, ací estem, ja ho veus, en ca la tia”. Eixa veu, en estos sentits apuntats, l’han emprada en els seus escrits o se n’han fet ressò, per diferents usos, encara que, majoritàriament, en contextos col·loquials, escriptors i lingüistes com Lluís Galiana, Bernat i Baldoví, Eduard Escalante, Francesc Palanca i Roca, Rafael Liern, Constantí Llombart, Maria Isabel Guardiola, Toni Cucarella, Àngel Calpe, Josep Saborit, Jospep Lacreu, Joan Olivares, Francesc Viadel, Vicent Satorres, Ivan Carbonell, Jordi Colomina, Joaquim Martí Mestre, Avel·lí Flors, Eugeni S. Reig, i molts altres, encara que, incomprensiblement, no la registra el Diccionari normatiu valencià. Sí que l’arreplega, amb la marca de castellanisme, el Diccionari català-valencià-balear. Hi ha molts vocables que en castellà porten el diftong ue a on en valencià-català tenim la lletra o, com en el cas e pues-pos. Per exemple  bueno-bo, cueva-cova, hueso-os, jueves-dijous, mueve-mou, nuevo-nou, pueblo-poble, refuerzo-reforç, rueda-roda, sueldo-sou i altres, amb o oberta. I cuenta-compte, cuento-conte, encuentro-encontre, fueron-foren, puerro-porro i altres amb la o tancada. Però com que els diccionaris procedents del noucentisme barceloní elitiste i excloent no han registrat ni citat el nostre pos, ben usat durant segles, l’esperit tributari de l’essencialisme lingüístic valencià, de l’època, com en tants casos, va ignorar la conjunció pos, a pesar de l’ús quantiós que podem comprovar en el carrer i en el valuós document que és el CIVAL. I clar, al locutor que demanà disculpes, advertit per un enterat del pecat que representa pronunciar en públic eixa heretgia lingüística, o motu proprio, inoculats com estem contra les incorreccions, certes o suposades, o advertits de les “informalitats” idiomàtiques, li faltà temps per a disculpar-s’hi.    

Últimes notícies

Empat de l’Almería a Castàlia i l’eliminatòria es decidirà als Jocs del Mediterrani

Castelló i Almería empaten 1-1 a Castàlia en l’anada de la primera eliminatòria de la promoció a Primera Divisió, en un partit on els albinegres disposen de les millors ocasions.

El Barça s’imposa al Nava sense patir i jugarà una nova final de Copa del Rei

El Barça derrota el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal d’Alacant, defensa el títol de Copa del Rei i arriba a la final sense necessitat de mostrar la seua millor versió.

El Bidasoa Irún passa per damunt del Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i es garantix plaça europea per a la pròxima temporada.

El Bidasoa Irún atropella el Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i s’assegura plaça europea per a la pròxima temporada.

Centenars de persones ixen al carrer a València contra el negoci de la vivenda

Centenars de persones es manifesten este dissabte pel centre de València per a denunciar l especulació immobiliària, el model turístic descontrolat i la pèrdua d identitat dels barris, i per a reclamar vivenda digna i lloguers assequibles.

El Barça atropella el Nava a Alacant (27-38) i es planta en una nova final de Copa

El Barça guanya amb autoritat el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal de la Copa del Rei d’handbol a Alacant i es classifica per a una nova final, en un partit que va dominar sense necessitat d’exhibir la seua millor versió.

Es cancel·la el Festival de Les Arts de València després de les queixes pel so

El Festival de Les Arts no continua este dissabte a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València després de les nombroses queixes per falta de so i de la negativa de l'Ajuntament i la direcció del recinte a permetre l'obertura. L'organització anuncia devolucions i lamenta no haver pogut tindre una reunió amb l'Alcaldia per buscar alternatives.

El Nou Mestalla completa l’anell de compressió i els 50 pilars de la coberta

L’estadi Nou Mestalla ja ha instal·lat l’anell de compressió i els 50 pilars d’acer que sostindran la gran coberta, un pas clau de cara a la seua inauguració prevista per a l’estiu de 2027.