PP i Vox apuren un pacte en la Comunitat Valenciana mentres el PSOE exigix llum i taquígrafs

Deu dies després d’obrir-se el termini per a proposar el relleu de Carlos Mazón en la presidència de la Generalitat, el PP ja ha assenyalat a Juanfran Pérez Llorca com a candidat, però seguix sense concretar amb Vox les polítiques que li garantiran la investidura. El PSOE ha demanat llum i taquígrafs sobre unes converses que, al seu juí, s’estan desenrotllant d’esquena a la ciutadania.

Pérez Llorca s’ha deixat veure este dijous a la Vila Joiosa (Alacant), on s’ha traslladat com a alcalde de Finestrat després de l’incendi que ha afectat les obres d’ampliació de l’hospital comarcal. Només ha parlat del sinistre, que no ha deixat ferits, sense entrar en l’estat de les negociacions per a la seua elecció com a nou president.

Les polítiques i no les butaques

Des de Vox, el seu president, Santiago Abascal, ha afirmat que el seu partit preval les polítiques, no les ‘butaques’. El secretari general, Ignacio Garriga, ha subratllat que no volen convertir ‘en un circ mediàtic’ les converses i que ‘en els pròxims dies, ja siga per a bé o per a mal’ alguna cosa anunciaran. El missatge apunta al fet que el preu del suport es mesurarà en mesures concretes i al fet que la discreció busca evitar filtracions que alteren l’acord.

El secretari general del PP, Miguel Tellado, ha assegurat que les negociacions ni tan sols han començat i que, ara com ara, només va haver-hi una crida inicial entre Abascal i Feijóo. Ha defés a més que el PP no està ‘en mans de ningú’. Amb eixe discurs, els populars intenten exhibir autonomia malgrat que l’elecció del nou president dependrà del suport de Vox en Les Corts i de la sintonia per a tirar avant els pròxims pressupostos.

Fonts de la direcció nacional de Vox han precisat que exigiran que Pérez Llorca assumisca el pacte pressupostari ja firmat amb Carlos Mazón i ‘una miqueta més’. Entre les condicions que han posat sobre la taula figuren la construcció de preses i dics en la Comunitat Valenciana i la negativa a acollir a menors immigrants no acompanyats. Estes demandes busquen marcar l’agenda en aigua i infraestructures, i endurir la política migratòria des de l’àmbit autonòmic.

Sobre la petició de dics i preses que va llançar Abascal, Tellado ha dit que estan d’acord que ‘eixa inversió és necessària’ i que ja la va fer Alberto Núñez Feijóo. Per part seua, el ministre d’Agricultura, Luis Planas, ha afirmat a València que de Vox ‘es pot esperar tot, dics, preses i pecholatas si fa falta’. L’aigua es perfila així com un eix de disputa simbòlica i pressupostària en l’acord.

Transparència i primeres factures

La secretària general del PSPV-PSOE, la ministra Diana Morant, ha demanat conéixer ‘amb llum i taquígrafs’ tots els passos de la negociació. Ha assegurat que els valencians tornen ‘al pecat original’, que PP i Vox ‘el tenen tot parlat i arreglat’ i que estan ‘fent teatre’. Morant ha insistit a més en la necessitat d’eleccions anticipades en la Comunitat Valenciana i ha acusat a Alberto Núñez Feijóo de ser ‘el dirigent del PP amb menys lideratge que ha existit mai’ i de sotmetre’s ‘a les peticions de la ultradreta i acceptar al seu candidat sense piular’. El PSOE busca així forçar claredat i capitalitzar la incertesa entorn del pacte.

Tant socialistes com Compromís han alertat de la que consideren la primera factura de l’acord: Vox ha registrat esmenes a la modificació de la llei de la Renda valenciana d’inclusió que qualifiquen de ‘xenòfobes i racistes’. En eixes iniciatives, Vox demana que els beneficiaris es comprometen a respectar ‘els costums i valors de la societat espanyola’ i renuncien a ‘qualsevol pràctica que atempte contra la dignitat i integritat de la infància i les dones’, alguna cosa que, segons el propi partit, s’alinea amb la seua proposició en el Congrés per a prohibir el burca i el nicab. L’oposició interpreta que este moviment introduïx condicionants culturals en una prestació social i anticipa el to de les concessions que podrien consolidar la investidura.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.

Alacant tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres per alerta groga per vents

L'Ajuntament ha activat el protocol per forts vents i tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres. Aemet preveu ratxes de fins a 70 km/h en les hores centrals del dimarts.

Un xiquet i quatre adults, atesos per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut atesos per inhalació de fum després d'un incendi en un edifici del carrer Pare Pere, a Dénia. Tots han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia i el foc ja ha quedat extingit.

La Lliga O suspén els partits del Reial Madrid i València Basket per tancament aeri a Abu Dhabi

La competició sub-22 va ajornar la jornada de Reial Madrid i València Basket en quedar les seues plantilles encallades a Abu Dhabi pel tancament de l'espai aeri. La nova data s'anunciarà.

Huit anys de presó per pilotar una pastera en la qual van morir cinc persones

L'Audiència d'Alacant ha imposat huit anys de presó al pilot d'una pastera que va eixir d'Alger i va quedar a la deriva 16 dies. La fallada acredita que va intentar afavorir la immigració clandestina de 19 persones en una barca sobrecarregada i sense mitjans de seguretat.

Educació publica el calendari d’admissió i matrícula per a 2026-2027

La Conselleria ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat el calendari d'admissió i matrícula per a 2026-2027 en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial. Inclou millores que avancen terminis en Secundària i novetats sobre la llengua base.