29.1 C
València
Dijous, 23 octubre, 2025

PP i Vox demanen fomentar la caça en col·legis amb xarrades i activitats per a jóvens

PP i Vox han aprovat en la comissió de Medi Ambient de Les Corts demanar al Consell que fomente mesures educatives per a transmetre coneixements bàsics sobre la pràctica cinegètica i els seus valors culturals i naturals. El pla ha posat el focus en la joventut i inclou xarrades en centres educatius, convivències, campaments, activitats extraescolars i tallers didàctics.

La iniciativa, presentada per Vox i secundada pel PP, ha defés fomentar una cultura de caça responsable i facilitar el relleu generacional. Els seus promotors han sostingut que incorporar a caçadors jóvens en l’equació cinegètica els convertix en part de la solució en tasques de gestió, control d’espècies, manteniment d’ecosistemes i estudi, i per això han plantejat obrir espais formatius i divulgatius vinculats a l’activitat.

El text ha detallat intervencions per a parlar de caça en els centres, la celebració de cursos específics per a jóvens i propostes pràctiques. També ha plantejat mesures formatives per a ‘afavorir l’aprenentatge d’habilitats relacionades amb la pràctica de la caça (aprenentatge a través de la pràctica)’. En paral·lel, ha proposat una campanya de promoció que ‘es difonga correctament la raó de ser del caçador entre els jóvens per a crear una imatge social positiva del col·lectiu’. A més, s’ha demanat promocionar caceres i tirades esportives per a gent jove, llançar preus especials i dissenyar bons que faciliten el seu accés.

El paquet mescla divulgació en l’entorn escolar amb aprenentatge pràctic i campanyes d’imatge, així com incentius econòmics com a bons i preus reduïts. L’objectiu que es deduïx del text és atraure a nous practicants i normalitzar l’activitat entre la joventut, connectant-la amb la gestió del medi natural. L’acord es limita a instar el Consell a promoure estes accions, sense concretar calendaris ni dotacions.

Debat polític en Les Corts

L’oposició, PSPV i Compromís, ha rebutjat la proposta. La socialista Charo Navalón l’ha qualificada de ‘desficaciada’ i ha denunciat que busca ‘ficar armes a les aules’. Navalón s’ha preguntat si ‘posar en perill als jóvens posant a les seues mans armes i naturalitzar el fet de matar no és adoctrinament‘.

Des de Compromís, Paula Espinosa ha afirmat que no donaran suport ‘a la cultura de la violència i la mort’ i ha criticat que es pretenga ensenyar a caçar als més xicotets en l’entorn escolar. Per a il·lustrar el risc de les armes, ha recordat el tret accidental amb el qual el rei Joan Carles va matar al seu germà.

El debat ha pujat de to quan el diputat de Vox José Muñoz ha replicat que en la caça pot haver-hi accidents, però que el que no eren accidents eren ‘els seus amics els etarres que anaven posant bombes i matant gent pel carrer’, unes paraules que Espinosa ha demanat retirar per considerar-les molt greus.

Des del PP han recolzat la iniciativa en considerar que la caça promou un ús racional dels recursos naturals i constituïx un ‘important sector econòmic amb rellevància cultural’ que el Consell ha de ‘defendre i promocionar després de huit anys d’atacs amb el govern del Botànic’. Segons el parer dels populars, l’acord orienta l’acció del Consell a fer costat a un sector que reclama reconeixement social i relleu generacional.

Rebuig a les noves regles del Tajo-Segura

En la mateixa sessió, la comissió ha acordat, amb els vots de PP i Vox, rebutjar fermament les noves regles d’explotació del transvasament Tajo-Segura aprovades pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Segons han assenyalat, eixes regles no responen a criteris tècnics objectius ni compten amb el consens de les comunitats autònomes afectades.

La proposta, presentada pel PP i amb l’abstenció del PSPV i Compromís, ha instat el Govern d’Espanya a reobrir immediatament el diàleg institucional i tècnic amb totes les comunitats implicades, amb la finalitat d’acordar una gestió del Tajo-Segura que siga sostenible, equitativa i viable. La sessió ha tancat així dos eixos de debat: la promoció de la caça entre jóvens i l’oposició als nous paràmetres del transvasament.

Últimes notícies

Morant veu una ocurrència permetre triar entre valencià i castellà a la PAU

La ministra ha qualificat d'ocurrència la proposta del Consell perquè l'alumnat puga triar entre les proves de castellà o valencià i ha demanat centrar-se en la qualitat docent.

A les 12h del 29-O ja es percebia el risc i hi havia rescats, segons un tècnic d’Emergències

L'operador va situar el punt crític de la DANA al migdia del 29-O, amb rescats ja en marxa i risc evident. Aemet va passar a roig sense avís i el Cecopi no es va convocar encara.

Morant empatitza amb les víctimes de la dana i qüestiona que Mazón acudisca al funeral d’Estat

Diana Morant ha afirmat que entén a les víctimes de la dana que reclamen que Carlos Mazón no assistisca al funeral d'Estat del 29 d'octubre a València. Defén que el president està convidat institucionalment, però remarca el seu suport als afectats.

Els col·legis valencians impartiran formació en emergències i autoprotecció des d’este curs

Els centres no universitaris de la Comunitat Valenciana impartiran pautes de prevenció, autoprotecció i actuació davant emergències. Hi haurà un mínim de 2 hores en Infantil i Primària i 4 en la resta, amb marca Dona el PAS i recursos didàctics específics.

Voluntaris de la dana organitzen un homenatge públic a Paiporta diumenge que ve

La Plataforma del Voluntariat de la Comunitat Valenciana i entitats locals convoquen un homenatge a Paiporta este diumenge 26 d'octubre. Hi haurà cadena humana al costat de la rambla de Poio, minut de silenci, veles i intervencions breus.

Quinze ovelles i un carner han creuat el campus de la UA per a reivindicar la transhumància

Un ramat de 15 ovelles i un carner ha creuat el campus de la Universitat d'Alacant per a reivindicar la transhumància i el pasturatge tradicional. L'acció, acompanyada de ponències, ha posat en valor el seu paper en la prevenció d'incendis i la gestió del paisatge.

Detingut a Elx per l’estafa de ‘filla en dificultats’ a una mare a Valladolid

Un home ha sigut detingut a Elx per la seua presumpta participació en l'estafa de 'filla en dificultats' a una mare a Valladolid. La suplantació per WhatsApp i la urgència van aconseguir una transferència de 998 euros, el reintegrament dels quals va ser sol·licitat després de rastrejar el compte receptor.

Quinze ovelles i un carner creuen el campus de la UA per a posar en valor la transhumància

Un ramat ha recorregut la Cañada Real que travessa la Universitat d'Alacant per a reivindicar la transhumància i el pasturatge com a aliats enfront dels incendis. Experts han alertat de la falta de relleu generacional i de la pressió cinegètica sobre els herbívors silvestres.