Els treballadors afectats pels incendis podran cobrar una ajuda fins a quatre mesos

Els treballadors que s’han vist afectats pels últims incendis forestals podran accedir a una prestació extraordinària del SEPE, que cobrirà el 70 % de la seua base reguladora i es podrà cobrar durant un màxim de quatre mesos, segons ha detallat el Ministeri de Trabajo després de l’aprovació este dimarts del real decret llei pel Consell de Ministres.

El Ministeri ha explicat que el real decret llei de mesures urgents de protecció laboral i social davant els incendis forestals regula un paquet de mesures per a protegir els treballadors afectats per restriccions vinculades als focs, com ara evacuacions obligatòries o confinaments preventius.

Qui pot accedir a la nova prestació

Les mesures estaran disponibles per als treballadors que acrediten que complixen els requisits des del passat 23 de juliol i fins que es tanque la campanya de risc alt d’incendis forestals de 2026. Este període amplia la cobertura durant diverses temporades crítiques, en què els incendis solen tindre una major incidència.

Entre les principals novetats destaca la creació d’una prestació extraordinària del SEPE per emergència extrema, de naturalesa contributiva. Anirà destinada als treballadors que no puguen acudir al seu lloc de faena per motius relacionats directament amb l’incendi, encara que treballen o tinguen l’empresa fora dels municipis afectats, sempre que la catàstrofe els afecte de manera acreditada.

Entre les causes reconegudes figura la impossibilitat d’accedir a la vivenda per evacuacions o restriccions, sempre que això impedisca al treballador recuperar béns o efectes personals necessaris per a la seua activitat i no tinga opció real de teletreball.

També podran demanar esta ajuda els treballadors que hagen d’assumir tasques de neteja, trasllat, recuperació d’estris o reconstrucció de la vivenda habitual. En estos casos, la prestació es prolongarà fins que disposen d’una solució habitacional estable i adequada, la qual cosa permetrà centrar-se en la recuperació del domicili sense perdre ingressos laborals.

A més, tindran dret a la prestació aquells treballadors que necessiten fer tràmits administratius derivats de l’emergència de forma presencial durant la seua jornada laboral. Per exemple, gestions davant l’administració per danys en la vivenda o béns afectats, sempre que siguen atribuïbles a l’incendi.

Un altre supòsit cobrix els treballadors que hagen d’atendre labors de cura del cònjuge, parella de fet o familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, així com qualsevol altra persona amb qui convisqueren. Estes necessitats de cura han de derivar dels incendis, i inclouen situacions associades com el tancament de centres educatius.

Característiques de l’ajuda

Esta prestació no exigirà un període mínim de cotització previ. L’import serà del 70 % de la base reguladora i no consumirà les cotitzacions acumulades per a futures prestacions de desocupació. D’esta manera, el treballador no veurà reduïts els seus drets a l’atur ordinari més avant.

La duració màxima serà de quatre mesos, d’acord amb el que establix el real decret llei. Este límit temporal pretén donar suport durant la fase més crítica posterior a l’incendi, quan les famílies solen patir més alteracions en la seua vida laboral i personal.

El decret també amplia el permís per defunció relacionada amb els incendis tant per als treballadors per compte d’altri com per als socis de cooperatives. El permís passarà a ser de cinc dies hàbils des de la mort vinculada al foc fins als cinc dies hàbils següents al sepel·li, la qual cosa oferix un marge més ampli per a afrontar estos moments.

A més, el text establix que qualsevol represàlia empresarial contra els treballadors que exercisquen estos drets serà considerada nul·la. Amb això es busca evitar sancions, acomiadaments o altres perjudicis laborals motivats per l’ús d’estes mesures especials.

Com tramitar la prestació

Per a sol·licitar la prestació extraordinària, el treballador haurà de comunicar de manera expressa a la seua empresa la petició de suspensió del contracte. Haurà d’acompanyar la sol·licitud amb la documentació que acredite que es troba en algun dels supòsits que generen el dret a l’ajuda.

Una vegada rebuda la petició, l’empresa haurà d’emetre el certificat d’empresa i remetre’l al Servicio Público de Empleo Estatal com a màxim l’endemà del registre de la sol·licitud. La prestació naixerà l’endemà de la data en què quede formalitzada la suspensió del contracte de treball.

Les mesures entraran en vigor després de la publicació del real decret llei en el BOE. Tindran efecte retroactiu des del 23 de juliol i s’aplicaran mentres persistisquen les circumstàncies que les justifiquen, encara que els incendis ja s’hagen donat per extingits. Açò permetrà protegir també els afectats per les conseqüències posteriors del foc, que sovint s’allarguen en el temps.

Últimes notícies

Regres ordenat dels desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i avís per l’aigua a la Vilavella

La Generalitat coordina el retorn dels veïns desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i adverteix que l’aigua de l’aixeta no és potable als municipis afectats, especialment a la Vilavella.

Les ajudes per emergències catastròfiques arriben a 211 zones de catorze comunitats

El Govern espanyol ha declarat zones afectades per emergències de protecció civil 211 episodis catastròfics en catorze comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana, majoritàriament per incendis forestals, i obri així la porta a un ampli paquet d’ajudes.

Alacant tanca el pressupost de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions

L'Ajuntament d'Alacant ha tancat l'exercici pressupostari de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions i un remanent de tresoreria de 176,8 milions, segons l'informe de la Intervenció General. El govern local del PP destaca que es complixen les tres regles fiscals: estabilitat pressupostària, regla de gasto i límit de deute públic.

Els embassaments del Xúquer baixen al 59,7% i els del Segura al 55,8% després d’una setmana més seca

Els embassaments del Xúquer han perdut 31 hm³ i baixen al 59,7% de capacitat, mentres que els del Segura resten 7 hm³ i se situen en el 55,8%. La reserva hídrica espanyola global ha retrocedit fins al 71,3% esta setmana d’estiu.

La gira wagneriana de Bayreuth farà parada a València este setembre

La bisneta de Richard Wagner qualifica d’excepcional la gira de l’Orquestra del Festival de Bayreuth per Espanya, que passarà per Barcelona, Santander, Sevilla, Madrid i culminarà al Palau de la Música de València el 6 de setembre, amb Pablo Heras-Casado al front.

Hisenda ajorna a setembre el Consell de Política Fiscal i Financera

El Ministeri d'Hisenda ha acceptat la petició de diverses comunitats del PP i ha ajornat fins al 4 de setembre el Consell de Política Fiscal i Financera previst per a esta setmana, dedicat a la reforma del sistema de finançament autonòmic.

La Guàrdia Civil blinda els pobles desallotjats de la Vall d’Uixó davant possibles robatoris

La Guàrdia Civil de Castelló ha reforçat les patrulles de seguretat en les zones desallotjades per l’incendi de la Vall d’Uixó per evitar robatoris o pillatges i transmetre tranquil·litat als veïns.

Quasi 1.500 agents vetlaran per la seguretat durant l’eclipsi solar a la província de València

Un dispositiu de quasi 1.500 agents de Policia Nacional i Guàrdia Civil reforçarà la seguretat durant l’eclipsi solar del 12 d’agost a la província de València, amb especial atenció als punts oficials d’observació i als accessos per carretera.
FILMOTECA D'ESTIU