13.6 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Rovira assegura que els centres tenen ‘amplament capacitat’ per a adaptar els seus programes plurilingües a la nova llei

VALÈNCIA, 30 (EUROPA PRESS)

El conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, es mostra convençut que els centres educatius “tenen amplament capacitat” per a adaptar els seus programes plurilingües a la nova Llei de llibertat educativa.

Així ho ha asseverat el titular d’Educació en una entrevista concedida a Europa Press en la qual s’ha referit a les instruccions que ha enviat el seu departament als 221 centres educatius de la Comunitat Valenciana que fins a la finalització del curs 2023-2024 tenien autoritzats programes plurilingües experimentals, a l’empara de la Llei 4/2018 de plurilingüisme del Govern del Botànic amb la finalitat de que, a partir del pròxim curs, impartisquen almenys un 25% del temps lectiu en castellà.

Segons ressalta la Conselleria d’Educació, en tots aquests programes els centres tenien autoritzats “sistemes d’immersió lingüística en valencià en els quals es posposava la presència del castellà com a llengua vehicular fins a l’Educació Primària”.

No obstant això, l’enviament d’aquestes instruccions ha provocat algunes crítiques. Així, el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) han lamentat que la Conselleria “s’ha apressat per a aplicar la llei a dos dies de l’inici de les vacances d’agost i torna a complicar la vida en els centres educatius que han de refer a correcuita els seus programes lingüístics si no volen treballar a l’agost”. “Comença la cacera de bruixes contra l’ensenyament en valencià”, lamenta l’organització sindical.

I per la seua banda, la Confederació d’associacions de mares i pares d’alumnes de la Comunitat Valenciana ‘Gonzalo Anaya’ ha reclamat “una moratòria per a aplicar els canvis del nou plurilingüisme i un calendari d’implantació, com s’ha fet sempre en els canvis que afecten a milers d’alumnes del sistema educatiu”.

Sobre este tema, el conseller Rovira –que ha qualificat de “curiós que sempre parla primer el STEPV i a continuació la Gonzalo Anaya, no sé si és que són amics o què”– ha defensat que els centres tenen capacitat suficient per a dur a terme aquesta adaptació, “perquè simplement és donar la mateixa assignatura en un idioma o en un altre”.

“PREPARATS EN TOTS DOS IDIOMES”

“I els nostres mestres estan preparats en tots dos idiomes, estan preparats per a fer classes en castellà o en valencià”, ha subratllat.

“Una altra cosa és la voluntat política que puga tenir alguna persona, però no és esta persona qui ha de decidir en quin idioma donar la seua classe. Estem en un Estat de Dret amb una legislació i ara tenim una normativa que diu que, almenys, haurà d’haver-hi un 25 per cent en castellà”, ha raonat el responsable de la política educativa del Consell, que ha postil·lat: “Volem que els xiquets valencians coneguen tots dos idiomes”.

Últimes notícies

El Suprem celebrarà una audiència prèvia del juí contra Ábalos el 6 de febrer

El Suprem celebrarà el 6 de febrer una audiència preliminar per a resoldre nul·litats i altres qüestions prèvies del cas Koldo. La data del juí es perfila per a després de Setmana Santa.

La policia judicial intentarà recuperar els missatges de WhatsApp de l’excap de gabinet de Mazón

La policia judicial adscrita al jutjat de Catarroja ha assumit la sol·licitud a Meta per a intentar recuperar els xats de José Manuel Cuenca del dia de la DANA. Un acarament tècnic previ ha fallat perquè el telèfon es va retornar reinicialitzat i la jutgessa, amb la Fiscalia, ha avalat el nou pas.

El Consell cessa a Alberto Martín, número 3 d’Interior durant la dana

El Consell ha aprovat este divendres el cessament a petició pròpia d'Alberto Martín, que va ser número 3 d'Interior durant la dana de 2024, i ha designat a Andrés Balfagó com a substitut. Martín està citat a declarar com a testimoni el 6 de febrer en la causa sobre la gestió d'aquell episodi.

L’excap de gabinet de Mazón nega esborrar missatges i diu que va restablir el mòbil abans de retornar-lo

José Manuel Cuenca ha defés que no va esborrar missatges del telèfon usat durant la DANA i que només ho va restaurar abans de retornar-ho. La pericial no va poder recuperar els xats.

UGT, CCOO i SITVAL han aconseguit un acord per al conveni col·lectiu de les ITV

El nou conveni de les ITV valencianes reforça permisos i conciliació, homogeneïtza la classificació professional i avança cap a l'equiparació de condicions.

Conclou sense èxit el rescat dels wasaps de l’excap de gabinet de Mazón

La pericial en el telèfon de José Manuel Cuenca ha acabat sense recuperar els missatges del dia de la DANA. Amb la seua autorització, la jutgessa sol·licitarà les dades a Meta.

Aemet establix l’avís groc en el nord de Castelló per al dissabte per pluja i neu

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís groc en el nord de Castelló per pluja i neu. En el litoral s'esperen 20 l/m² en una hora i a l'interior 5 cm de neu sobre 1.000 m amb probabilitat baixa.

Dos menors i huit adults arriben en pastera a Benidorm, primera arribada de 2026 a la Comunitat Valenciana

Deu persones, dos d'elles menors, han aconseguit la costa de Benidorm i han sigut ateses en relatiu bon estat. És la primera arribada a la Comunitat Valenciana en 2026.