10.1 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

Rovira assegura que els centres tenen ‘amplament capacitat’ per a adaptar els seus programes plurilingües a la nova llei

VALÈNCIA, 30 (EUROPA PRESS)

El conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, es mostra convençut que els centres educatius “tenen amplament capacitat” per a adaptar els seus programes plurilingües a la nova Llei de llibertat educativa.

Així ho ha asseverat el titular d’Educació en una entrevista concedida a Europa Press en la qual s’ha referit a les instruccions que ha enviat el seu departament als 221 centres educatius de la Comunitat Valenciana que fins a la finalització del curs 2023-2024 tenien autoritzats programes plurilingües experimentals, a l’empara de la Llei 4/2018 de plurilingüisme del Govern del Botànic amb la finalitat de que, a partir del pròxim curs, impartisquen almenys un 25% del temps lectiu en castellà.

Segons ressalta la Conselleria d’Educació, en tots aquests programes els centres tenien autoritzats “sistemes d’immersió lingüística en valencià en els quals es posposava la presència del castellà com a llengua vehicular fins a l’Educació Primària”.

No obstant això, l’enviament d’aquestes instruccions ha provocat algunes crítiques. Així, el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) han lamentat que la Conselleria “s’ha apressat per a aplicar la llei a dos dies de l’inici de les vacances d’agost i torna a complicar la vida en els centres educatius que han de refer a correcuita els seus programes lingüístics si no volen treballar a l’agost”. “Comença la cacera de bruixes contra l’ensenyament en valencià”, lamenta l’organització sindical.

I per la seua banda, la Confederació d’associacions de mares i pares d’alumnes de la Comunitat Valenciana ‘Gonzalo Anaya’ ha reclamat “una moratòria per a aplicar els canvis del nou plurilingüisme i un calendari d’implantació, com s’ha fet sempre en els canvis que afecten a milers d’alumnes del sistema educatiu”.

Sobre este tema, el conseller Rovira –que ha qualificat de “curiós que sempre parla primer el STEPV i a continuació la Gonzalo Anaya, no sé si és que són amics o què”– ha defensat que els centres tenen capacitat suficient per a dur a terme aquesta adaptació, “perquè simplement és donar la mateixa assignatura en un idioma o en un altre”.

“PREPARATS EN TOTS DOS IDIOMES”

“I els nostres mestres estan preparats en tots dos idiomes, estan preparats per a fer classes en castellà o en valencià”, ha subratllat.

“Una altra cosa és la voluntat política que puga tenir alguna persona, però no és esta persona qui ha de decidir en quin idioma donar la seua classe. Estem en un Estat de Dret amb una legislació i ara tenim una normativa que diu que, almenys, haurà d’haver-hi un 25 per cent en castellà”, ha raonat el responsable de la política educativa del Consell, que ha postil·lat: “Volem que els xiquets valencians coneguen tots dos idiomes”.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.