9.9 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Romania denuncia que Eurovisió va anul·lar el seu vot sense motiu

La televisió nacional romanesa (TVR) ha denunciat públicament a la Unió Europea de Radiodifusió (UER) per canviar les votacions del jurat professional després que l’organització del festival d’Eurovisió 2022 anul·lara el seu vot per suposades irregularitats.

El vot del jurat romanés a favor de Moldàvia va ser “reemplaçat” el dissabte en Eurovisió per un “substitut calculat de manera no transparent“, ha denunciat la televisió estatal romanesa TVR.

Ens va sorprendre de manera desagradable veure que el vot no es va tindre en compte en la classificació final, ja que els organitzadors van atorgar una altra sèrie de puntuacions als concursants finals“, ha indicat TVR en un comunicat.

Romania va ser precisament un dels països que no va donar els seus vots en directe en la gala —va ser Martin Österdahl, supervisor executiu del Festival d’Eurovisió el que els va llegir— i l’organització va argumentar problemes tècnics per a establir la connexió amb la presentadora romanesa.

A la presentadora Eda Marcus no se li va permetre ingressar a la transmissió oficial per a comunicar els resultats, com prèviament havia acordat TVR amb els organitzadors, segons els procediments”, exposen des de la televisió romanesa.

Només un parell d’hores més tard de la votació dels diferents jurats en la gala, la UER a través d’un comunicat informava que, després del segon assaig general de la segona semifinal del Festival de la Cançó d’Eurovisió 2022, una empresa auditora havia identificat uns certs patrons de votació irregulars en els resultats de sis països: Montenegro, MoldàviaAzerbayán, Polònia, San Marino i Romania.

Per a complir amb les Instruccions de Votació del Concurs, l’EBU—sigles en anglés de la Unió Europea de Radiodifusió— va treballar amb el seu soci votant per a calcular un resultat agregat substitut per a cada país involucrat, tant per a la Segona Semifinal com per a la Gran Final (calculat sobre la base dels resultats d’altres països amb votacions similars)”, explicava l’organització justificant així aqueixes noves puntuacions.

TVR denúncia llavors “que ni els membres del jurat ni els representants de TVR van ser notificats, després de la segona semifinal, de l’existència de sospites sobre el vot de Romania” i va sol·licitar a l’organització que proporcionara “oficialment, les raons concretes per les quals van reemplaçar la puntuació del jurat a Romania amb un ‘suplent’ calculat de manera poc transparent”.

I adverteix que “en funció de la resposta que ens envie, TVR es reserva el dret de prendre mesures per a corregir la situació creada”.

A l’espera de la resposta de la UER, Romania ha revelat que els seus 12 punts no anaven per a Ucraïna, sinó que eren per a Moldàvia. A Espanya, en comptes d’1 punt li havien donat 3 i al Regne Unit, cap.

En l’hipotètic cas que aquesta denúncia, i la dels altres cinc països afectats, obligaren a recalcular les puntuacions, seria impossible llevar el lloc de guanyador a Ucraïna gràcies als 439 vots del televot, que no es veuen afectats per la polèmica.

El que sí que podria variar serien les posicions del Regne Unit —segon— i Espanya —tercer— als quals només separen 7 punts de diferència.

Fet important, ja que si Ucraïna no poguera organitzar l’any que ve el festival d’Eurovisió, el segon classificat seria qui ho faria en el seu país.

Últimes notícies

El Llevant ultima el fitxatge de l’extrem Tai Abed, del PSV, fins a 2029

El Llevant negocia els últims serrells per a incorporar a l'extrem esquerrà Tai Abed, de 21 anys i amb passaport espanyol, procedent del PSV. L'acord preveu un contracte fins a juny de 2029 amb una compensació econòmica reduïda al club neerlandés.

La borrasca Harry encara deixa hui pluges, neu a l’interior i vent fort en la Comunitat Valenciana

Els últims efectes d'Harry mantenen les precipitacions en tota la Comunitat, amb episodis localment forts, neu des de 1.000-1.400 m i ratxes intenses del nord.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.