11.9 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Romania denuncia que Eurovisió va anul·lar el seu vot sense motiu

La televisió nacional romanesa (TVR) ha denunciat públicament a la Unió Europea de Radiodifusió (UER) per canviar les votacions del jurat professional després que l’organització del festival d’Eurovisió 2022 anul·lara el seu vot per suposades irregularitats.

El vot del jurat romanés a favor de Moldàvia va ser “reemplaçat” el dissabte en Eurovisió per un “substitut calculat de manera no transparent“, ha denunciat la televisió estatal romanesa TVR.

Ens va sorprendre de manera desagradable veure que el vot no es va tindre en compte en la classificació final, ja que els organitzadors van atorgar una altra sèrie de puntuacions als concursants finals“, ha indicat TVR en un comunicat.

Romania va ser precisament un dels països que no va donar els seus vots en directe en la gala —va ser Martin Österdahl, supervisor executiu del Festival d’Eurovisió el que els va llegir— i l’organització va argumentar problemes tècnics per a establir la connexió amb la presentadora romanesa.

A la presentadora Eda Marcus no se li va permetre ingressar a la transmissió oficial per a comunicar els resultats, com prèviament havia acordat TVR amb els organitzadors, segons els procediments”, exposen des de la televisió romanesa.

Només un parell d’hores més tard de la votació dels diferents jurats en la gala, la UER a través d’un comunicat informava que, després del segon assaig general de la segona semifinal del Festival de la Cançó d’Eurovisió 2022, una empresa auditora havia identificat uns certs patrons de votació irregulars en els resultats de sis països: Montenegro, MoldàviaAzerbayán, Polònia, San Marino i Romania.

Per a complir amb les Instruccions de Votació del Concurs, l’EBU—sigles en anglés de la Unió Europea de Radiodifusió— va treballar amb el seu soci votant per a calcular un resultat agregat substitut per a cada país involucrat, tant per a la Segona Semifinal com per a la Gran Final (calculat sobre la base dels resultats d’altres països amb votacions similars)”, explicava l’organització justificant així aqueixes noves puntuacions.

TVR denúncia llavors “que ni els membres del jurat ni els representants de TVR van ser notificats, després de la segona semifinal, de l’existència de sospites sobre el vot de Romania” i va sol·licitar a l’organització que proporcionara “oficialment, les raons concretes per les quals van reemplaçar la puntuació del jurat a Romania amb un ‘suplent’ calculat de manera poc transparent”.

I adverteix que “en funció de la resposta que ens envie, TVR es reserva el dret de prendre mesures per a corregir la situació creada”.

A l’espera de la resposta de la UER, Romania ha revelat que els seus 12 punts no anaven per a Ucraïna, sinó que eren per a Moldàvia. A Espanya, en comptes d’1 punt li havien donat 3 i al Regne Unit, cap.

En l’hipotètic cas que aquesta denúncia, i la dels altres cinc països afectats, obligaren a recalcular les puntuacions, seria impossible llevar el lloc de guanyador a Ucraïna gràcies als 439 vots del televot, que no es veuen afectats per la polèmica.

El que sí que podria variar serien les posicions del Regne Unit —segon— i Espanya —tercer— als quals només separen 7 punts de diferència.

Fet important, ja que si Ucraïna no poguera organitzar l’any que ve el festival d’Eurovisió, el segon classificat seria qui ho faria en el seu país.

Últimes notícies

La mort de l’anglés, novel·la

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana explica que el valencià emprat en la novel·la segueix els criteris de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb preferència per formes genuïnes i habituals

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.