Romania denuncia que Eurovisió va anul·lar el seu vot sense motiu

La televisió nacional romanesa (TVR) ha denunciat públicament a la Unió Europea de Radiodifusió (UER) per canviar les votacions del jurat professional després que l’organització del festival d’Eurovisió 2022 anul·lara el seu vot per suposades irregularitats.

El vot del jurat romanés a favor de Moldàvia va ser «reemplaçat» el dissabte en Eurovisió per un «substitut calculat de manera no transparent«, ha denunciat la televisió estatal romanesa TVR.

«Ens va sorprendre de manera desagradable veure que el vot no es va tindre en compte en la classificació final, ja que els organitzadors van atorgar una altra sèrie de puntuacions als concursants finals«, ha indicat TVR en un comunicat.

Romania va ser precisament un dels països que no va donar els seus vots en directe en la gala —va ser Martin Österdahl, supervisor executiu del Festival d’Eurovisió el que els va llegir— i l’organització va argumentar problemes tècnics per a establir la connexió amb la presentadora romanesa.

A la presentadora Eda Marcus no se li va permetre ingressar a la transmissió oficial per a comunicar els resultats, com prèviament havia acordat TVR amb els organitzadors, segons els procediments”, exposen des de la televisió romanesa.

Només un parell d’hores més tard de la votació dels diferents jurats en la gala, la UER a través d’un comunicat informava que, després del segon assaig general de la segona semifinal del Festival de la Cançó d’Eurovisió 2022, una empresa auditora havia identificat uns certs patrons de votació irregulars en els resultats de sis països: Montenegro, MoldàviaAzerbayán, Polònia, San Marino i Romania.

Per a complir amb les Instruccions de Votació del Concurs, l’EBU—sigles en anglés de la Unió Europea de Radiodifusió— va treballar amb el seu soci votant per a calcular un resultat agregat substitut per a cada país involucrat, tant per a la Segona Semifinal com per a la Gran Final (calculat sobre la base dels resultats d’altres països amb votacions similars)”, explicava l’organització justificant així aqueixes noves puntuacions.

TVR denúncia llavors “que ni els membres del jurat ni els representants de TVR van ser notificats, després de la segona semifinal, de l’existència de sospites sobre el vot de Romania” i va sol·licitar a l’organització que proporcionara “oficialment, les raons concretes per les quals van reemplaçar la puntuació del jurat a Romania amb un ‘suplent’ calculat de manera poc transparent”.

I adverteix que “en funció de la resposta que ens envie, TVR es reserva el dret de prendre mesures per a corregir la situació creada”.

A l’espera de la resposta de la UER, Romania ha revelat que els seus 12 punts no anaven per a Ucraïna, sinó que eren per a Moldàvia. A Espanya, en comptes d’1 punt li havien donat 3 i al Regne Unit, cap.

En l’hipotètic cas que aquesta denúncia, i la dels altres cinc països afectats, obligaren a recalcular les puntuacions, seria impossible llevar el lloc de guanyador a Ucraïna gràcies als 439 vots del televot, que no es veuen afectats per la polèmica.

El que sí que podria variar serien les posicions del Regne Unit —segon— i Espanya —tercer— als quals només separen 7 punts de diferència.

Fet important, ja que si Ucraïna no poguera organitzar l’any que ve el festival d’Eurovisió, el segon classificat seria qui ho faria en el seu país.

Últimes notícies

Íñigo Pérez demana més agressivitat al Villarreal abans de visitar l’Atlético

L’entrenador del Villarreal assegura que l’equip ha de corregir la passivitat defensiva mostrada davant el Racing per competir al Metropolitano contra l’Atlético de Madrid.

L’habitatge del futur es flexiona: noves arquitectes replantegen com volem viure

Tres joves arquitectes plantegen models d’habitatge més flexibles, sostenibles i socials per a afrontar la crisi residencial i adaptar-se a noves formes de vida i treball.

Una bandera gegant celebrarà els 35 anys d’independència d’Ucraïna a Alacant

La comunitat ucraïnesa d’Alacant, la més nombrosa d’Espanya, commemorarà diumenge el 35 aniversari de la restauració de la independència amb una marxa solidària amb una bandera de 100 metres. Torrevella se sumarà dissabte amb una concentració, una marxa i una programació cultural fins a la nit.

L’eclipsi dispara un 14 % les compres de turistes estrangers a Espanya

Les compres presencials amb targetes estrangeres a Espanya han augmentat quasi un 14 % durant la setmana de l’eclipsi, especialment a Castelló i València, mentres el consum dels espanyols s’ha mantingut o ha baixat.

Suspés el presó per a l’home que va apunyalar un jove en un pub d’Ondara

La Audiencia d’Alacant ha imposat tres anys de presó a un home que va apunyalar el cosí d’un rival en un pub d’Ondara l’1 de gener de 2023. La pena queda suspesa perquè ha reparat el mal i està en tractament de deshabituació de drogues.

Així serà el primer gran campionat de truita de creïlles de la Comunitat Valenciana

Alicante Gastronómica ha posat en marxa el primer Campionat de Truita de Creïlles de la Comunitat Valenciana, que se celebrarà el 14 de setembre i donarà pas al certamen estatal d’octubre.

Les víctimes ateses per violència sexual als Centres de Crisi 24 h quasi es dupliquen

La xarxa de Centres de Crisi 24 hores de la Generalitat ha atés 211 dones víctimes de violència sexual en el primer semestre de 2026, quasi el doble que un any abans. La majoria d’agressions les han comés homes coneguts per les víctimes.

Valderrama defensa la gestió dels incendis de Castelló i reivindica una coordinació permanent

El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, ha assegurat en Les Corts que el Sistema Valencià d’Emergències ha respost als últims incendis de Castelló amb direcció única i coordinació permanent, mentres l’oposició li reprova falta de mitjans i d’inversions.