Tenim atropells, arrancades i arrancs

La paraula atropell significa ‘acció o efecte d’atropellar’, verb, este, que vol dir ‘envestir violentament (una persona o un animal), generalment amb un vehicle’. “L’automòbil atropellà un transeünt”. Altres accepcions del verb atropellar, en sentit literal o metafòric, són: envestir, xafar, precipitar, maltractar, abusar, etc.

El substantiu atropell el va registrar l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en el Diccionari ortogràfic i de pronunciació, però, incomprensiblement, després no l’ha arreplegat en el Diccionari normatiu valencià. Potser eixa absència siga per l’estigma de castellanisme, per ser tan semblant al castellà atropello, i per altres causes també alienes a raons lingüístiques, però atropell és una veu amb una pronunciació i una morfologia molt pròpies d’esta llengua.

El DNV registra més de tres-centes seixanta paraules acabades en –ell, terminació ben valencianocatalana. Per exemple, aquell, altell, anyell, aparell, bidell, bordell, budell, cartell, clavell, cordell, etc.

Té el sinònim atropellament, però la forma atropell potser és més natural i usual, en la parla valenciana, i ha sigut emprada per escriptors o lingüistes com Constantí Llombart, José Escrig, Enric Valor, Carme Miquel, Joaquim Martí Mestre, Josep Iborra, Emili Casanova, Llucià Vallés Glòria Candela i altres, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià. És una veu registrada en el Diccionari català-valencià-balear, en el Diccionari general de Ferrer Pastor i en el Diccionari de la RACV, i a més, com s’ha citat, en el DOPV de la institució normativa valenciana. Però no en el Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans.

Esperem que el registre prompte el DNV i que no compte com a falta en alguna de les proves de coneixements de valencià, sense esperar, necessàriament, a ser inclòs en el recull normatiu.

Per cert, les veus que figuren en el DOPV, però no en el DNV, com l’esmentada atropell, despreciar, fiambre, garaig, lladrit, tapó, tonellada, traïcionar i altres, podrien ser incloses en la relació de preferència lèxica dels Criteris lingüístics de l’Administració de la Generalitat, sense temor a ‘ningunejar’ l’AVL, com ocorria amb els criteris i model lingüístics impulsats per la DGPL anterior.

I una veu que usem, però que no apareix en la majoria de diccionaris, és arranc. Significa ‘acció i efecte d’arrancar’, verb, este, que té el sentit de ‘traure una planta o arbre de la terra amb les arrels’, ‘extirpar, extraure, desclavar’.

Arranc té el sinònim arrancada, col·loquialment, arrancà, veu molt usada també en esta llengua, en frases com “En l’eixida, el cavall ha fet una bona arrancada, però després ha defallit”, “Arrancada de cavall, parada de burro”. També té la forma sinònima arrancament, normativa, però escassament emprada en la parla valenciana.

Frases corrents amb arranc són: “És molt sonso, mai té ningun arranc d’alegria”, “El pedal d’arranc em falla”, “No trobe el botó d’arranc”. La registren el Diccionari català-valencià-balear i el Diccionari de la RACV. L’han emprada en els seus textos Eduard Escalante, Joaquim Garcia Girona, Lluís Guarner, Miquel Adlert, Maria Beneyto, Vicent Andrés Estellés, Vicent J. Escartí, Josep Millo, Vicent Beltran, Eugeni S. Reig i altres, com mostra el CIVAL. Precisament, el mencionat Vicent Beltran cita L’Arranc de Castalla en el seu “Les festes i la variació territorial”, que és el tradicional acte i concurs de bandes de música que marca l’inici de les festes de Castalla davant de l’Ajuntament castallut. Tenim arrancs i arrancades per a tot. I algun atropell, paraules que demanen figurar en els diccionaris normatius perquè tenen ben provada la seua valenciania.

Nota d’errada. En l’article de la setmana passada titulat “Els evangelis en valencià”, publicat en este mateix digital, València Diari, vaig comentar que la paraula anyell, ‘corder’, és aliena a la parla valenciana. No és cert. És una veu ben emprada i ben documentada el seu ús tradicional històricament i també actualment en literatura. Un lector i autoritat lingüística ben qualificada em va advertir de la meua errada. Em vaig  enredrar amb les veus anyell i xai (mateix significat), més pròpia, la segona, de gran part de Catalunya. I vaig recordar que ma mare la deia. I que em va dir un dia: “Mira quin anyellet més bonico porta el tio al be”. Disculpen l’errada.

Últimes notícies

Dos Nobel demanen copiar el model de la NASA per a acostar la ciència al gran públic

Gary Ruvkun i Benjamín List reclamen aprendre de la NASA per a comunicar millor la biologia molecular i la química, i advertixen sobre els riscos de la IA i les xarxes socials.

Detingut un jove per extorquir a usuaris de webs de contactes amb amenaces econòmiques

La Guàrdia Civil ha detingut a un jove de 24 anys acusat d'extorquir a usuaris de pàgines de contactes, als quals reclamava diners mitjançant amenaces i intimidacions.

Xàbia concedix la medalla de la ciutat a Gerson Andrés Rincón per la seua actuació heroica en un incendi

L'Ajuntament de Xàbia ha atorgat a títol pòstum la seua màxima distinció a Gerson Andrés Rincón Murillo, veí colombià que va morir en avisar porta a porta als seus veïns durant un incendi en el seu edifici al febrer de 2026.

Set detinguts per una xarxa que introduïa migrants en pasteres taxi entre Espanya i França

La Policia Nacional i la Guàrdia Civil han desarticulat una xarxa internacional que introduïa migrants en pasteres taxi per les costes d'Alacant, Múrcia i Almeria, amb set detinguts a Espanya i França.

Les famílies exigixen explicacions per l’agressió policial a una docent enfront d’Educació

Les federacions de famílies de l'escola pública condemnen l'agressió policial patida per una professora durant una protesta enfront de la Conselleria d'Educació i reclamen una negociació ràpida per a tancar el curs amb garanties.

Quarta setmana de vaga del professorat valencià amb la negociació trencada i el front sindical dividit

La vaga indefinida del professorat valencià de la pública no universitària aconseguix la seua quarta setmana amb la taula de negociació trencada, dos blocs sindicals enfrontats i una creixent tensió per les càrregues policials.

Lleuger descens de les temperatures i possibles ruixats esta vesprada a l’interior de Castellon

La Comunitat Valenciana vivira una jornada de cels poc nuvolosos, lleuger descens de les maximas en Castellon i possibilitat de ruixats amb tempesta esta vesprada a l'interior nord.

Sis sindicalistes es tanquen en Educació després d’una nova ruptura de la negociació de la vaga docent

Sis sindicalistes de STEPV, UGT i CCOO es tanquen en la Conselleria d'Educació després de trencar-se de nou la negociació per a posar fi a la vaga indefinida del professorat públic no universitari valencià.