Més de 200 entitats socials, cíviques i sindicals, juntament amb les associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 i els comités locals d’emergències i reconstrucció (CLER), van convocar per a dissabte que ve una manifestació que recorrerà Benetússer, Sedaví i Alfafar sota el lema ‘Mazón a presó’. La marxa començarà a les 18.00 en la plaça de la Xapa de Benetússer, continuarà per Sedaví i conclourà en la Plaça del País Valencià d’Alfafar.
Els convocants exigiran que el expresident de la Generalitat, Carlos Mazón, entregue la seua acta de diputat i acudisca a declarar davant el jutjat que instruïx la causa per la riuada d’octubre a Catarroja. La protesta també farà un reconeixement a la labor dels CLER, que complixen un any de treball veïnal i de coordinació en emergències, i pretén visibilitzar que, segons denuncien, persistixen danys i carències bàsiques en els barris afectats.
Exigixen la renúncia de l’acta i la declaració judicial
Beatriu Cardona, una de les portaveus de les entitats convocants, ha assegurat: ‘Volem que Carlos Mazón entregue immediatament la seua acta de diputat i es presente davant el jutjat de Catarroja. Va dimitir perquè l’obliguem però encara conserva l’acta que li permet continuar aforat i lluny d’on hauria d’estar, la jutgessa de Catarroja’. Per a les entitats, mantindre l’acta li preserva l’aforament i, per tant, retarda una rendició de comptes que consideren imprescindible.
Cardona ha denunciat a més que el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, està protegint a Mazón, al qual assenyala com ‘el màxim responsable de les 230 morts del 29 d’octubre’. Al seu juí, un any i tres mesos després ‘intenten veure una normalitat que no existix perquè moltes escoles seguixen en condicions deplorables i persones amb mobilitat reduïda no poden eixir de les seues cases perquè no tenen ascensor’. Estes crítiques emmarquen la marxa com una cridada a prioritzar la reparació, l’accessibilitat i la seguretat en els entorns afectats per la riuada.
Polèmica per les comparacions amb Adamuz
La presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals Dana 29-O, Rosa Álvarez, ha considerat ‘vergonyós‘ que es compare a les víctimes de la dana amb les de l’accident ferroviari de Adamuz. Ha demanat que s’atenga paral·lelismes amb l’accident del metre de València, el del Alvia o altres episodis similars per a ‘veure la diferència de la manera de gestionar una cosa i una altra’.
Álvarez ha indicat que ‘L’accident de Adamuz ens ha remogut ferides obertes, sobretot veure la indigència d’un PP que utilitza a les mates, que no li importen gens ni mica perquè mentres Mazón estiga no tenen legitimitat per a demanar cap dimissió. Estan sostenint al màxim responsable i per a això hi ha una instrucció oberta per l’homicidi imprudent de 230 persones’. Per a les famílies, la comparació no és innòcua: reobri el dolor i, sostenen, desdibuixa l’exigència de responsabilitats per la gestió de la dana.
També ha retret ‘que estos senyors posen la comparació del que va passar el dia 29, 30, 31 i les setmanes posteriors, quan ací va haver-hi des del primer moment un hospital de campanya per a les víctimes i per a donar-los suport psicològic, mentres que a nostres se’ns va prohibir anar on estaven els nostres familiars morts. Em causa dolor físic i emocional, i com a mi a la resta de familiars’. Ha subratllat que ‘Després diran que estem fent política. No estic fent política, estic comparant models de gestió perquè són decisions polítiques que fan que vives o no, que pugues o no salvar-te’, i ha confessat: ‘em costa respirar perquè és molt dolorós’.
Álvarez s’ha referit a més a la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel García Ayuso, ‘l’altra persona que volia manipular-nos i que no va vindre al funeral d’Estat decidit per les famílies perquè va dir que ja s’havia produït un funeral el 9 de desembre i no va enviar cap representació’, ha dit.
Per part seua, Toñi García, el marit i la filla del qual van morir en la dana, ha fet una crida a tota la Comunitat Valenciana perquè el dissabte donen ‘tot el seu suport i calor’ durant la manifestació. Ha afegit: ‘Portem un any i tres mesos de mentides, de cinismes, de psicòpates i això és inaguantable, no podem continuar amb estes classe de polítics que no fan excepte mentir. Diuen que estem polititzades, potser és cert que hauríem de dedicar-nos a la política perquè ells no han sabut fer bé el seu treball, sí que saben cobrar la fi de mes però no són competents, la prova és el negligents que van ser el 29 d’octubre’.




