València celebra el 9 d’Octubre amb una multitudinària Processó Cívica i missatges de reivindicació

La tradicional Processó Cívica ha tornat a recórrer els carrers del centre de la ciutat de València acompanyada per nombrosos ciutadans que celebren el 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat, acompanyant la Reial Senyera. El recorregut reuneix, a més, representants de les diverses institucions, que han aprofitat per llançar missatges d'»autoestima» i «reivindicació».

La portaveu de Compromís a l’Ajuntament de València, Papi Robles, ha estat l’encarregada en aquesta ocasió de portar l’emblema en un dels dies «més feliços de la seua vida política», ha remarcat.

«Sent moltíssima alegria, m’he emocionat un parell de vegades en la baixada i amb l’himne», ha confessat Robles abans d’iniciar el recorregut, al mateix temps que s’ha mostrat «amb ganes» d’oferir el seu esforç «a tota la gent que ha volgut vindre a gaudir».

Malgrat les ratxes de vent que bufaven aquest dimecres en territori valencià, la portadora ha comentat: «Farà vent, però nosaltres sempre hem guanyat València contra vent i marea i ho tornarem a fer».

Aquest any la processó ha recuperat el seu recorregut habitual, el més curt, que ha transcorregut per la plaça de l’Ajuntament, el carrer de Sant Vicent i la plaça de la Reina fins a arribar a la Catedral de València. El 2023 el seu itinerari es va modificar a causa de les obres que s’estaven portant a terme al carrer Sant Vicent.

El descens de la Senyera del balcó consistorial, puntual –a les 12.00 hores– i recte –no s’inclina davant ningú, segons la tradició–, ha transcorregut entre aplaudiments, pólvora i al so de l’himne de la Comunitat Valenciana, tancat per un gran ‘visca’, i l’himne d’Espanya, ambdós interpretats de nou per l’Escola de Tabal i Dolçaina Russafa. Després, l’emblema ha iniciat el seu recorregut acompanyat de la policia de gala i els tamborilers de la ciutat.

TE DEUM

Papi Robles ha portat la Reial Senyera durant la processó i, en el moment del Te Deum, no ha entrat a la Catedral i ha estat l’alcaldessa, María José Catalá, qui ha introduït la bandera al temple. A la porta dels Hierros l’esperava l’arquebisbe de València, monsenyor Enrique Benavent, qui s’ha dirigit als presents en valencià.

Benavent ha destacat que la fe que professen els cristians no els «allunya» de la societat, sinó que els fa «més germans de tots». Així mateix, ha assenyalat que aquesta jornada és «un dia d’alegria per a tots els valencians». «Un dia en què celebrem i recordem els nostres orígens i els cristians expressem alegria per lloar Déu. Hui li donem les gràcies per formar part d’un poble, per tota una història que ens ompli d’orgull a tots», ha manifestat.

D’aquesta manera, s’ha celebrat l’acte religiós per segon any consecutiu, ja que en 2023 es va recuperar després de vuit anys de l’últim, en el qual no han participat els edils dels grups municipals de Compromís i PSPV. A les portes de la Catedral també ha acudit un grup de militants de la coalició valencianista, acompanyats per una xaranga, a mode de protesta contra la introducció de l’ofici en la processó cívica.

L’alcaldessa Catalá, per la seua banda, ha subratllat que el 9 d’Octubre és «el dia de l’autoestima». «El poble valencià reivindica la seua autoestima, la seua forma de ser, la seua tradició, les seues costums i la seua cultura», ha defensat la primera edil, que també ha apostat perquè siga una jornada «de cordialitat». «Que tots els xiquets i xiquetes de la ciutat de València amb els seus pares, amb els seus avis, visquen aquesta jornada amb cordialitat, tranquil·litat i vegen com s’admira i com es professa la seua devoció especial a la nostra Reial Senyera», ha apostillat.

Així mateix, ha assegurat que és un dia «de lleialtat a Espanya», però al mateix temps «també de reivindicació». En aquest sentit, ha enfatitzat que tant la Comunitat com els municipis «necessiten un tracte just».

CANVI DE FINANÇAMENT MUNICIPAL

«No volem ser més ni menys que ningú. El que volem és el que ens toca a la terra valenciana i a la ciutat de València. Per tant, és un dia per reclamar un canvi de model de finançament, per descomptat, autonòmic, però que mai es faça si no és de la mà d’un canvi de model de finançament municipal», ha apuntat.

Ha incidit en que «les autoritats municipals i locals tenen un repte per davant» i «davant un Estat, el Govern espanyol, que vol trencar la caixa comuna i la solidaritat i que això pot perjudicar molt els nostres municipis, hem de dir que aquesta democràcia s’ha construït amb cordialitat, tranquil·litat, solidaritat, però també amb justícia, i la justícia passa per reivindicar, per no passar pels privilegis d’uns quants en detriment de molts i per reivindicar una nova finançament del model municipal». «Però mai privilegis que trencarien la caixa comuna i el principi de solidaritat del nostre Estat», ha insistit.

En aquest punt, ha mostrat el seu convenciment que València «ha de alçar la veu i ha de ser molt ferm en aquesta reivindicació», ja que és «una de les ciutats espanyoles més importants i que més pot patir esa discriminació que pot ocasionar el cupo català o qualsevol privilegi». «València està per damunt de tot i de tots», ha tancat.

«CIUTAT DIVERSA I PLURAL»

Per la seua banda, la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha ressaltat el caràcter de València com a «ciutat diversa i plural». «La ciutat que hui ix al carrer per acompanyar la Senyera, que anirà a l’Entrada de Moros i Cristians, que anirà també a reivindicar. Aquesta és la València que volem i la València que ens representa a tots i totes. La València que ahir també commemorava el nostre gran poeta, que és Vicent Andrés Estellés. Aquesta és també la València que volem reivindicar cada dia», ha enumerat.

«Però també –ha continuat– la València que té problemes per adquirir un habitatge. Una ciutat en què ja han dit els valencians i les valencianes que els preocupa el seu futur i el seu habitatge. També és un dia per reivindicar els serveis públics bàsics que necessita la ciutadania per garantir una qüestió fonamental, que és la igualtat d’oportunitats de les dones, dels joves, dels que més ho necessiten. D’aqueixes persones que viuen a Orriols, Rascanya, Campanar, Patraix, al centre, on siga… en una ciutat com és València, en una comunitat com és la nostra, que és gran, que és plural i que és diversa».


La marxa ha transcorregut sense incidents destacables, segons han confirmat fonts policials, i la gran majoria dels ciutadans han participat en aquesta jornada festiva amb aplaudiments i vítores. Un grup minoritari ha increpat al pas de la comitiva de Compromís i a l’exalcalde de València, Joan Ribó.

Entre altres autoritats que han pres part en l’acte, també han estat el president de la Generalitat, Carlos Mazón, el president del Senat, Pedro Rollán, i els representants de les diverses formacions del consistori valencià.

Després de finalitzar l’acte religiós, cap a les 13.25 hores, ha continuat el recorregut i a les 13.50 hores la comitiva ha arribat al Parterre –després de desfilar per la plaça de l’Almoina, carrer de la Barcella, plaça de la Reina i carrer de la Pau, fins a arribar a la plaça d’Alfons el Magnànim–, on s’ha celebrat l’ofrena floral tradicional davant de l’estàtua del rei Jaume I en un solemne silenci, han tornat a sonar els himnes i s’ha tornat a fer un fort aplaudiment.

La Processó Cívica ha reanudat el seu pas per Pintor Sorolla, Barques i plaça de l’Ajuntament, on finalment, cap a les 14.25 hores, la Reial Senyera ha ascendit fins al balcó del consistori. L’acte ha finalitzat amb el disparo d’una ‘mascletà’, a càrrec de Pirotècnia Turís.

Últimes notícies

València tanca parcs, suspén activitats i cancel·la els concerts de Vivers per l’ona de calor extrema

L’Ajuntament de València ha activat mesures excepcionals per l’alerta roja per calor, amb tancament de parcs, suspensió d’activitats i obertura de refugis climàtics.

València tanca parcs, suspén concerts i activa refugis climàtics per l’ona de calor extrema

València ha activat el Cecopal per l’alerta roja per calor, ha tancat parcs, cementeris i parcs infantils, ha cancel·lat els concerts de Vivers i ha obert refugis climàtics, a més d’adoptar restriccions en mercats, obres i activitats esportives.

L’Estat dona llum verda a les obres principals del barranc de la Saleta amb 132 milions

El Consell de Ministres ha autoritzat el contracte de 132,1 milions per a les obres de defensa davant inundacions al tram principal del barranc de la Saleta, entre Aldaia i la Via Verda, dins d’un pla que superarà els 150 milions d’inversió total.

Tres policies locals ferits en un operatiu contra la venda ambulant a Torrevieja

Tres agents de la Policia Local de Torrevieja han resultat ferits, un d’ells de consideració, en una intervenció contra la venda ambulant al passeig marítim, que ha acabat amb un manter detingut i un altre acusat d’agredir dos policies amb una defensa reglamentària.

Dos talents valencians brillen a ‘Kurios’, l’espectacle del Cirque du Soleil a Alacant

‘Kurios Gabinete de Curiosidades’ del Cirque du Soleil ha arribat a Alacant amb un repartiment de 50 artistes, entre ells el guitarrista castellonenc Bruno Esteban Pitarch i l’actor alacantí David García Coll, que viu l’estrena a la seua ciutat com un somni complit.

Dos artistes valencians triomfen en l’espectacle ‘Kurios’ del Circ del Sol a Alacant

L’espectacle ‘Kurios Gabinete de Curiosidades’ del Circ del Sol ha arribat a Alacant amb 50 artistes, entre ells el guitarrista castellonenc Bruno Esteban Pitarch i l’actor alacantí David García Coll.

Quaranta anys de Valencia Basket en l’elit: èxits, fugues i un futur obert a l’Eurolliga

El Valencia Basket complix 40 anys en el punt més alt de la seua història, amb títols, nou pavelló i negociacions per ser franquícia d’Eurolliga, però també amb fugues de talents com a revers del seu èxit.

Quaranta anys del Valencia Basket al cim: èxits, eixides sonades i nou Roig Arena

El Valencia Basket complix 40 anys consolidat en l elit europea, amb el nou Roig Arena, títols històrics i una forta projecció internacional, però també amb eixides importants fruit del seu èxit.