14 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

El valencià trau pit en condicions adverses

El passat 2 de març va acabar el termini de la consulta per a que les famílies de l’alumnat feren la tria de la llengua base en l’ensenyament valencià. Crec que tots, o la immensa majoria, tant els que som partidaris que el valencià, com a llengua pròpia dels valencians, siga idioma vehicular en l’ensenyança, i no minoritari, com els que pensàvem que amb eixa votació s’arraconaria i afonaria un poc més esta llengua a favor del castellà, estàvem equivocats. Afortunadament per al valencià i per als que volem el lloc que li correspon com a llengua pròpia que és. La majoria dels votants, encara que per la mínima, han optat pel valencià. I si comptem només les zones valencianoparlants, la votació a esta llengua ha sigut prou més àmplia.

Que en les condicions de minorització en què es troba el valencià  des de fa molts anys, sense tindre la condició de llengua d’estat, sense exèrcit ni marina, ni caràcter obligatori, en una votació no sols no queda afonat, sinó que supera la llengua estatal amb l’“armament” que esta disposa, és voler i apreciar molt l’idioma propi.

Ha eixit la vena identitària lingüística, sobretot, però també el reconeixement i l’estimació del seu valor d’esta parla com a vehicular en l’ensenyança, com es demostra des de la promulgació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.

Respecte al sentiment d’identificació, és molt significatiu que en pobles al voltant de 50.000 residents, amb el castellà com a llengua del pati de les escoles, el valencià haja tret percentatges del 70% i més. I quotes més altes en pobles mitjans i menuts. M’ha complagut, especialment, que a Alzira, a on he estat vinculat professionalment i familiarment durant molts anys, la quota favorable a esta llengua haja sigut del 75%. I que en la ciutat de València l’hagen triada el 36% dona a entendre un bon apreci i estima a esta parla. Eixos suports són un bon senyal per a un bon futur per al nostre idioma, en primer lloc, per a poder parar la seua davallada en l’ús social i en la transmissió generacional. Sempre que, a més, entre altres accions, es dispose, per exemple, de canvis de rang constitucional, que prescriguen la condició de llengües de l’administració estatal, en el grau que convinga, a ‘les altres llengües’, que apunta la Constitució, entre estes, la nostra, aixina com disposar l’obligatorietat de conéixer-les per al personal al servici de l’Administració en els territoris amb llengua pròpia. I que el model lingüístic que es prioritze i divulgue siga més pròxim al valencià natural, apartat del patró artificiós universitari, establit en l’ensenyament i en sectors administratius i en alguns  mitjans de comunicació.

L’alt suport al valencià en moltes ciutats i pobles mitjans i menuts en zones valencianoparlants en la referida consulta implica una decantació per esta llengua de bona part de votants del Partit Popular i d’altres conservadors o de dretes. Això ens du a concloure que per a aturar la baixada d’este idioma i aconseguir recuperar-lo, cal la transversalitat ideològica i social, cal la participació i aportació de tots, o de la gran majoria,  els grups polítics i socials valencians. Perquè com diem, el valencià és de tots o no serà de ningú. I no val a dir que no és possible, perquè en l’aprovació de la LUEV i en la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua va poder ser. En un cas, governant el PSPV-PSOE i en l’altre, el PP.

Últimes notícies

El Benidorm Fest recupera la Sireneta i prepara un escenari inspirat a la ciutat

El Palau d'Esports L'Illa de Benidorm ha iniciat l'adaptació del recinte per al Benidorm Fest, amb un escenari inspirat a la ciutat i el retorn de la Sireneta com a premi. Unes 80 persones treballen quasi sense pausa en un muntatge de prop de tres setmanes, amb la primera semifinal el 10 de febrer.

El València-Reial Madrid, el diumenge 8 de febrer a les 21.00; Vila-real-Espanyol, el dilluns a la mateixa hora

LaLiga va fixar el València-Reial Madrid per al diumenge 8 de febrer a les 21.00 a Mestalla. El Vila-real-Espanyol es jugarà el dilluns a les 21.00.

La borrasca Harry deixa hui pluges intenses, neu a 1.000-1.400 m i vent fort en la Comunitat Valenciana

Els últims espertenecs de la borrasca Harry mantenen hui les pluges generalitzades en la Comunitat Valenciana, amb nevades a l'interior i ratxes molt fortes. Demà la cota de neu pujarà i l'ambient tendirà a estabilitzar-se.

Les exportacions valencianes pugen un 1,6% fins a novembre de 2025 i sumen 34.305 milions

En els onze primers mesos de 2025 les exportacions valencianes van créixer un 1,6%, fins a 34.305 milions. Va haver-hi un dèficit comercial mínim de 800.000 euros pel major augment de les importacions.

L’Hospital Doctor Balmis es consolida en trasplantaments amb 220 intervencions en 2025

L'Hospital Doctor Balmis d'Alacant ha sumat 220 trasplantaments en 2025 i s'ha afermat com a referent, amb forta col·laboració provincial i avanços tècnics.

L’Elx va deixar escapar per sexta vegada un resultat favorable en el tram final i ja són onze punts perduts

L'Elx va empatar 2-2 davant el Sevilla després d'un penal en el descompte i va tornar a perdre un avantatge en els últims minuts. Ja van sis partits i onze punts que se li han anat al final.

El cap del 112 assegura que el Cecopi no li va demanar informació durant la DANA

El responsable operatiu del 112 ha declarat que el Cecopi no li va sol·licitar dades més enllà d'una reunió amb Salomé Pradas a les 14.00. També ha descrit un col·lapse del servici pel volum de crides.

Momoven entra en el Mundial de Moto2 amb equip propi i nou projecte esportiu

La startup valenciana ha fet un pas avant i s'integra com a soci principal del Momoven Idrofoglia RW Racing Team, tancant l'etapa prèvia com Finetwork XTI MIR Racing Team.