El valencià trau pit en condicions adverses

El passat 2 de març va acabar el termini de la consulta per a que les famílies de l’alumnat feren la tria de la llengua base en l’ensenyament valencià. Crec que tots, o la immensa majoria, tant els que som partidaris que el valencià, com a llengua pròpia dels valencians, siga idioma vehicular en l’ensenyança, i no minoritari, com els que pensàvem que amb eixa votació s’arraconaria i afonaria un poc més esta llengua a favor del castellà, estàvem equivocats. Afortunadament per al valencià i per als que volem el lloc que li correspon com a llengua pròpia que és. La majoria dels votants, encara que per la mínima, han optat pel valencià. I si comptem només les zones valencianoparlants, la votació a esta llengua ha sigut prou més àmplia.

Que en les condicions de minorització en què es troba el valencià  des de fa molts anys, sense tindre la condició de llengua d’estat, sense exèrcit ni marina, ni caràcter obligatori, en una votació no sols no queda afonat, sinó que supera la llengua estatal amb l’“armament” que esta disposa, és voler i apreciar molt l’idioma propi.

Ha eixit la vena identitària lingüística, sobretot, però també el reconeixement i l’estimació del seu valor d’esta parla com a vehicular en l’ensenyança, com es demostra des de la promulgació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.

Respecte al sentiment d’identificació, és molt significatiu que en pobles al voltant de 50.000 residents, amb el castellà com a llengua del pati de les escoles, el valencià haja tret percentatges del 70% i més. I quotes més altes en pobles mitjans i menuts. M’ha complagut, especialment, que a Alzira, a on he estat vinculat professionalment i familiarment durant molts anys, la quota favorable a esta llengua haja sigut del 75%. I que en la ciutat de València l’hagen triada el 36% dona a entendre un bon apreci i estima a esta parla. Eixos suports són un bon senyal per a un bon futur per al nostre idioma, en primer lloc, per a poder parar la seua davallada en l’ús social i en la transmissió generacional. Sempre que, a més, entre altres accions, es dispose, per exemple, de canvis de rang constitucional, que prescriguen la condició de llengües de l’administració estatal, en el grau que convinga, a ‘les altres llengües’, que apunta la Constitució, entre estes, la nostra, aixina com disposar l’obligatorietat de conéixer-les per al personal al servici de l’Administració en els territoris amb llengua pròpia. I que el model lingüístic que es prioritze i divulgue siga més pròxim al valencià natural, apartat del patró artificiós universitari, establit en l’ensenyament i en sectors administratius i en alguns  mitjans de comunicació.

L’alt suport al valencià en moltes ciutats i pobles mitjans i menuts en zones valencianoparlants en la referida consulta implica una decantació per esta llengua de bona part de votants del Partit Popular i d’altres conservadors o de dretes. Això ens du a concloure que per a aturar la baixada d’este idioma i aconseguir recuperar-lo, cal la transversalitat ideològica i social, cal la participació i aportació de tots, o de la gran majoria,  els grups polítics i socials valencians. Perquè com diem, el valencià és de tots o no serà de ningú. I no val a dir que no és possible, perquè en l’aprovació de la LUEV i en la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua va poder ser. En un cas, governant el PSPV-PSOE i en l’altre, el PP.

Últimes notícies

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.

Manipulen durant mesos una dona de 91 anys a Alacant per quedar-se amb el seu patrimoni

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones acusades de sotmetre durant mesos una dona de 91 anys a un control total per apoderar-se del seu patrimoni, amb un presumpte expoli de 20.000 euros i canvis en el seu testament.

Carlos Romero confia a gaudir al màxim amb el seu perfil ofensiu al Villarreal

El lateral del Villarreal Carlos Romero ha celebrat el seu debut oficial després de dos anys cedit a l’Espanyol i ha assegurat que el seu perfil ofensiu encaixa amb l’estil de l’equip. El jugador ha valorat també la reacció del conjunt groguet en el camp del Racing de Santander, on ha remuntat un 2-0 en contra fins a empatar.

El Medusa de Cullera arreplega 185.000 assistents i posa data a l’edició del 2027

La dotzena edició del Festival Medusa de Cullera ha congregat prop de 185.000 persones, ha superat les previsions i ha confirmat ja les dates de la 13a edició, que se celebrarà del 12 al 16 d’agost de 2027.

Tanquem Cofrents carrega contra la pròrroga de la nuclear d’Almaraz i alerta pel futur de Cofrents

La plataforma Tanquem Cofrents denuncia que la pròrroga de la central nuclear d’Almaraz trenca el pla de transició energètica del govern i alerta que Iberdrola es prepara per a allargar la vida de Cofrents més enllà de 2030.

Permesa la crema de palla d’arròs a menys de 500 metres de zona forestal des del 16 de setembre

Medi Ambient ha autoritzat de manera excepcional la crema de restolls i palla d’arròs en humedals pròxims a zona forestal des del 16 de setembre fins a final de campanya, amb condicions estrictes per a evitar incendis i problemes mediambientals.

Un estudi de la UPV alerta que les estadístiques policials amaguen zones de risc per a les dones

Un estudi internacional liderat per la UPV conclou que les dades policials sobre violència contra les dones no reflectixen totes les zones de risc i defensa combinar-les amb informació de la ciutadania i de les xarxes socials per a millorar les polítiques de seguretat urbana.