El valencià trau pit en condicions adverses

El passat 2 de març va acabar el termini de la consulta per a que les famílies de l’alumnat feren la tria de la llengua base en l’ensenyament valencià. Crec que tots, o la immensa majoria, tant els que som partidaris que el valencià, com a llengua pròpia dels valencians, siga idioma vehicular en l’ensenyança, i no minoritari, com els que pensàvem que amb eixa votació s’arraconaria i afonaria un poc més esta llengua a favor del castellà, estàvem equivocats. Afortunadament per al valencià i per als que volem el lloc que li correspon com a llengua pròpia que és. La majoria dels votants, encara que per la mínima, han optat pel valencià. I si comptem només les zones valencianoparlants, la votació a esta llengua ha sigut prou més àmplia.

Que en les condicions de minorització en què es troba el valencià  des de fa molts anys, sense tindre la condició de llengua d’estat, sense exèrcit ni marina, ni caràcter obligatori, en una votació no sols no queda afonat, sinó que supera la llengua estatal amb l’“armament” que esta disposa, és voler i apreciar molt l’idioma propi.

Ha eixit la vena identitària lingüística, sobretot, però també el reconeixement i l’estimació del seu valor d’esta parla com a vehicular en l’ensenyança, com es demostra des de la promulgació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.

Respecte al sentiment d’identificació, és molt significatiu que en pobles al voltant de 50.000 residents, amb el castellà com a llengua del pati de les escoles, el valencià haja tret percentatges del 70% i més. I quotes més altes en pobles mitjans i menuts. M’ha complagut, especialment, que a Alzira, a on he estat vinculat professionalment i familiarment durant molts anys, la quota favorable a esta llengua haja sigut del 75%. I que en la ciutat de València l’hagen triada el 36% dona a entendre un bon apreci i estima a esta parla. Eixos suports són un bon senyal per a un bon futur per al nostre idioma, en primer lloc, per a poder parar la seua davallada en l’ús social i en la transmissió generacional. Sempre que, a més, entre altres accions, es dispose, per exemple, de canvis de rang constitucional, que prescriguen la condició de llengües de l’administració estatal, en el grau que convinga, a ‘les altres llengües’, que apunta la Constitució, entre estes, la nostra, aixina com disposar l’obligatorietat de conéixer-les per al personal al servici de l’Administració en els territoris amb llengua pròpia. I que el model lingüístic que es prioritze i divulgue siga més pròxim al valencià natural, apartat del patró artificiós universitari, establit en l’ensenyament i en sectors administratius i en alguns  mitjans de comunicació.

L’alt suport al valencià en moltes ciutats i pobles mitjans i menuts en zones valencianoparlants en la referida consulta implica una decantació per esta llengua de bona part de votants del Partit Popular i d’altres conservadors o de dretes. Això ens du a concloure que per a aturar la baixada d’este idioma i aconseguir recuperar-lo, cal la transversalitat ideològica i social, cal la participació i aportació de tots, o de la gran majoria,  els grups polítics i socials valencians. Perquè com diem, el valencià és de tots o no serà de ningú. I no val a dir que no és possible, perquè en l’aprovació de la LUEV i en la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua va poder ser. En un cas, governant el PSPV-PSOE i en l’altre, el PP.

Últimes notícies

Aemet activa l’avís taronja al sud de València per màximes de fins a 40 graus

Aemet ha activat per a este dimarts l’avís taronja al sud de la província de València per temperatures de fins a 40 graus, i el groc en altres zones de la Comunitat Valenciana.

On farà més calor hui a la Comunitat Valenciana: fins a 40 °C en zones de València i Alacant

La Comunitat Valenciana viurà este dimarts una jornada molt calorosa, amb cels poc nuvolosos i màximes que poden superar els 40 graus al prelitoral de València i punts d’Alacant.

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.