23.3 C
València
Diumenge, 11 maig, 2025

El valencià trau pit en condicions adverses

El passat 2 de març va acabar el termini de la consulta per a que les famílies de l’alumnat feren la tria de la llengua base en l’ensenyament valencià. Crec que tots, o la immensa majoria, tant els que som partidaris que el valencià, com a llengua pròpia dels valencians, siga idioma vehicular en l’ensenyança, i no minoritari, com els que pensàvem que amb eixa votació s’arraconaria i afonaria un poc més esta llengua a favor del castellà, estàvem equivocats. Afortunadament per al valencià i per als que volem el lloc que li correspon com a llengua pròpia que és. La majoria dels votants, encara que per la mínima, han optat pel valencià. I si comptem només les zones valencianoparlants, la votació a esta llengua ha sigut prou més àmplia.

Que en les condicions de minorització en què es troba el valencià  des de fa molts anys, sense tindre la condició de llengua d’estat, sense exèrcit ni marina, ni caràcter obligatori, en una votació no sols no queda afonat, sinó que supera la llengua estatal amb l’“armament” que esta disposa, és voler i apreciar molt l’idioma propi.

- Advertisement -Telegram València Diari

Ha eixit la vena identitària lingüística, sobretot, però també el reconeixement i l’estimació del seu valor d’esta parla com a vehicular en l’ensenyança, com es demostra des de la promulgació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.

Respecte al sentiment d’identificació, és molt significatiu que en pobles al voltant de 50.000 residents, amb el castellà com a llengua del pati de les escoles, el valencià haja tret percentatges del 70% i més. I quotes més altes en pobles mitjans i menuts. M’ha complagut, especialment, que a Alzira, a on he estat vinculat professionalment i familiarment durant molts anys, la quota favorable a esta llengua haja sigut del 75%. I que en la ciutat de València l’hagen triada el 36% dona a entendre un bon apreci i estima a esta parla. Eixos suports són un bon senyal per a un bon futur per al nostre idioma, en primer lloc, per a poder parar la seua davallada en l’ús social i en la transmissió generacional. Sempre que, a més, entre altres accions, es dispose, per exemple, de canvis de rang constitucional, que prescriguen la condició de llengües de l’administració estatal, en el grau que convinga, a ‘les altres llengües’, que apunta la Constitució, entre estes, la nostra, aixina com disposar l’obligatorietat de conéixer-les per al personal al servici de l’Administració en els territoris amb llengua pròpia. I que el model lingüístic que es prioritze i divulgue siga més pròxim al valencià natural, apartat del patró artificiós universitari, establit en l’ensenyament i en sectors administratius i en alguns  mitjans de comunicació.

L’alt suport al valencià en moltes ciutats i pobles mitjans i menuts en zones valencianoparlants en la referida consulta implica una decantació per esta llengua de bona part de votants del Partit Popular i d’altres conservadors o de dretes. Això ens du a concloure que per a aturar la baixada d’este idioma i aconseguir recuperar-lo, cal la transversalitat ideològica i social, cal la participació i aportació de tots, o de la gran majoria,  els grups polítics i socials valencians. Perquè com diem, el valencià és de tots o no serà de ningú. I no val a dir que no és possible, perquè en l’aprovació de la LUEV i en la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua va poder ser. En un cas, governant el PSPV-PSOE i en l’altre, el PP.

Últimes notícies

La sala VIP de l’aeroport de Manises estrena plats d’un cuiner amb estrela Michelin

El valencià José Manuel Miguel, del restaurant Beat de Calp, i l’empresa alacantina Esatur ja gestionen sales VIP a Barajas i altres tres aeròdroms

Màxim Huerta, primer firmant del manifest del Fòrum Jaume I per a commemorar els 750 anys de la seua mort

El Fòrum promourà la participació social i cultural a la Comunitat Valenciana amb actes i activitats fins a 2026

Un SAMU salva d’un ennuegament un bebé de 13 dies a Silla

Un familiar practica al menut una reanimació cardiopulmonar fins a l’arribada de l’equip mèdic

El trasllat de la Mare de Déu reunix milers de fidels a València

La imatge de la Mare de Déu ha sigut portada en 22 minuts des de la basílica fins a la catedral entre versos i elogis

Experts en meteorologia insten a millorar la planificació urbanística, la prevenció i l’alerta primerenca

Núñez sobre el dia de la DANA: “La responsabilitat de gestionar l’emergència, en este cas, és de la Generalitat”

Una escriptora valenciana relata la clandestinitat: ‘Un abortament: 8.000 pessetes’

Les tècniques rudimentàries d’interrupció de l’embaràs en la València del franquisme, per a les dones que no podien viatjar a l’estranger

La telefonia i les entitats financeres deslliguen la indignació ciutadana en les reclamacions a Consum

Els transports ocupen el tercer lloc de les queixes en la Memòria de Consum 2024 de la Generalitat

Alerta taronja a l’interior de València per tempestes amb pedra i groga a la resta de la Comunitat

La previsió d’Aemet anuncia tempestes i ruixats forts de vesprada a la Comunitat Valenciana