29.3 C
València
Dilluns, 4 agost, 2025

Espanya registra 302 morts per ofegament fins a juliol, la xifra més alta des de 2015

A Espanya, 302 persones han perdut la vida per ofegament en espais aquàtics fins al 31 de juliol de 2025, sent esta la xifra més elevada des de 2015, segons dades de la Real Federació Espanyola de Salvament i Socorrisme (RFESS).

El mes de juliol va ser especialment crític, amb 92 persones mortes, situant este període com l’habitació pitjor juliol des que es recopilen dades nacionals. Andalusia lidera en nombre de morts amb 52 casos, seguida de la Comunitat Valenciana i Canàries, les dos amb 39, Catalunya amb 36 i Galícia amb 34. Extremadura i Ceuta no van registrar cap defunció per esta causa en el que va d’any.

- Advertisement -Telegram València Diari

El trimestre de maig a juliol reflectix un augment preocupant, sumant 209 defuncions, la xifra més alta en eixe període des de 2017. El president de la RFESS, Samuel Gómez Mayor, va qualificar l’estiu com a catastròfic, posant l’accent que l’aigua no entén de vacacions.

Perfil i augment de defuncions entre menors

Tradicionalment, el perfil de víctima mortal és home adult, major de 45 anys i espanyol. No obstant això, la RFESS va alertar sobre un preocupant increment de morts entre menors, amb 9 morts al juliol i un total de 23 en el que va de l’any.

El grup d’edat amb més morts al juliol van ser persones de 65 a 74 anys, amb 30 casos, seguit pels de 18 a 25 anys i majors de 75 anys, amb 9 cada un. A més, s’observa un augment notable en jóvens de 18 a 44 anys, amb 66 defuncions en 2025, representant quasi el 22% del total.

Ofegaments en espais no vigilats

La majoria dels incidents al juliol van ocórrer en platges, amb 50 morts, seguides de piscines (13), rius (10) i altres espais aquàtics interiors (19). La RFESS mostra especial preocupació per l’alt nombre de morts en zones sense vigilància o sense socorristes actius, com a platges no urbanes, pantans, embassaments o rius.

Dels 92 casos al juliol, en 45 no hi havia socorristes presents, i en 33 no es requeria servici degut a les característiques del lloc. Només en 14 casos hi havia vigilància activa. Per això, la RFESS demanda ampliar la presència professional de socorristes més enllà de la temporada alta i en entorns naturals interiors.

També és crucial millorar la formació dels socorristes per a garantir una capacitació homogènia i actualitzada que abaste els nous riscos i la creixent activitat aquàtica durant tot l’any.

Prevenció i formació primerenca

La federació emfatitza la importància d’una prevenció que comence en la infància a través de programes escolars que ensenyen seguretat aquàtica, identificació de riscos i protocols d’emergència. Estes mesures són clau per a reduir la mortalitat per ofegament i promoure una cultura de seguretat en l’aigua des d’edats primerenques.

En resum, l’informe de la RFESS demostra un augment alarmant en les morts per ofegament en 2025, destacant la urgent necessitat de reforçar la vigilància i formació en espais aquàtics i promoure campanyes de conscienciació i prevenció.

Últimes notícies

La temperatura màxima en la Comunitat Valenciana puja fins a 37.7 graus a Ontinyent

La Comunitat Valenciana registra un augment de 3 graus en la temperatura màxima, aconseguint 37.7 graus a Ontinyent este dilluns 4 d'agost. Altres localitats també superen els 34 graus.

Pablo Martínez destaca l’elevada competència en el Llevant UD per a potenciar l’equip

El capità del Llevant UD, Pablo Martínez, afirma que l'alta competència generada pels nous fitxatges brindarà un plus a l'equip per a aconseguir la permanència en LaLiga.

Este dimarts continua el sol i les temperatures màximes pugen en l’est i sud d’Espanya

Este dimarts es manté l'estabilitat meteorològica a Espanya amb cels buidats i un notable augment de les temperatures màximes, especialment en l'est i sud peninsular, superant els 34 graus en gran part del país.

Estabilitzat l’incendi forestal en la zona de Cimeres de Moixent (València) després d’intensa mobilització d’emergències

L'incendi declarat en la zona arbrada de Cimeres, Moixent, València, ha sigut estabilitzat després de la intervenció de bombers, brigades forestals i mitjans aeris.

Incendi forestal a Moixent evoluciona favorablement i es retiren quasi tots els mitjans aeris

L'incendi forestal a Moixent (València) mostra una evolució positiva, amb retirada de mitjans aeris excepte dos helicòpters de bombers, davant la proximitat de vivendes.

Morant insta a Feijóo a predicar amb l’exemple sobre els títols de màster de Pedro Rollán

La ministra Diana Morant sol·licita a Alberto Núñez Feijóo coherència després de la suposada retirada de títols de màster de Pedro Rollán del currículum del president del Senat.

Morant acusa a Mazón de replicar el dúmping fiscal d’Ayuso baixant imposats a les grans fortunes

La ministra Diana Morant denuncia que Carlos Mazón aplica una reducció fiscal a les grans fortunes similar a la d'Ayuso, afectant el finançament autonòmic en la Comunitat Valenciana.

Sis mitjans aeris combaten un incendi forestal pròxim a urbanització a Moixent, València

Sis mitjans aeris al costat de brigades i unitats forestals treballen per a controlar un incendi forestal registrat en una zona arbrada pròxima a una urbanització a Moixent, València.