El que fora cap de gabinet del llavors president Carlos Mazón, José Manuel Cuenca, va rebutjar per Whatsapp l’opció de decretar confinaments durant la DANA a la província de València. A les 19.54 va escriure a la consellera Salomé Pradas: ‘Sale, de confinar res, per favor. Calma’, i a les 20.25 va insistir: ‘Lleva’t això del cap’. Els missatges formen part de la documentació que la exconsellera va aportar al jutjat i tracen una cronologia detallada de com es va gestionar l’emergència aquella vesprada.
Missatges certificats davant notari
Segons eixa seqüència, després de creuar missatges amb Mazón a les 13.03, Pradas va començar a informar a Conca a partir de les 14.00. A les 14.25 va advertir que ‘la cosa es complica a Utiel’ i, un minut després, va afegir: ‘El riu s’està desbordant’. Cuenca va respondre: ‘Ostias’. Tot seguit, Pradas va comunicar que l’emergència s’elevava a nivell 2, que s’establia un lloc de comandament avançat a Requena i que se sol·licitava la col·laboració de la UME, reflectint un ràpid empitjorament de l’episodi de pluges.
A les 16.03 va informar que el Cecopi es constituiria a les 17.00 i, a les 16.28, va traslladar l’existència d’una víctima mortal a Utiel. Quinze minuts després, Cuenca, que no es trobava a València, va contestar que ‘igual a les 19 hores anem al 112’, en referència a la possible arribada del president al centre d’emergències. Un minut després de l’arrancada del Cecopi, a les 17.01, Pradas va avisar que unes 100 persones a Utiel esperaven rescat, sense accés per carretera i amb entrada únicament per aire, aconseguida fins llavors per un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers. El bloqueig dels accessos i el nombre d’afectats van evidenciar la necessitat de prioritzar operatius de salvament.
Debat sobre el confinament
La conversa es va reprendre a les 19.54 amb el missatge de Conca: ‘Sale, de confinar res, per favor. Calma’. Pradas va respondre a les 19.55 que ‘la cosa està molt molt malament’, al que ell va replicar ‘ja dona’. La consellera va insistir que hi havia ‘desbordaments per tota la província‘, i el cap de gabinet va objectar: ‘confinar una província és una barbaritat, una cosa és zonificar…’. Pradas va contestar: ‘És que poc es queda fora’, subratllant que les inundacions afectaven bona part del territori i comprometien les comunicacions.
A les 19.57, Pradas va precisar el plantejament operatiu: ‘Demanarem precaució a tots, el confinament de les àrees afectades i l’allunyament (pujar plantes) en uns quants municipis’. Minuts després, a les 20.08, Cuenca va sostindre: ‘Salomé, per a confinar fa falta un estat d’alarma, i això ho decreta la xica que tens al costat’, en al·lusió a la delegada del Govern connectada de manera telemàtica al Cecopi, i va tornar a demanar ‘calma’.
A les 20.15, quatre minuts després de l’enviament del Es-Alert, Pradas va replicar que la llei autonòmica d’Emergències permet decretar el confinament. Cuenca va insistir: ‘Lleva’t això del cap, per favor’, i va anunciar: ‘ja arriba el president’. Segons el propi intercanvi, Mazón va arribar a les 20.28. En conjunt, els missatges, certificats davant notari abans de la seua remissió al jutjat de Catarroja, van descriure una vesprada de decisions ràpides, rescats condicionats per la falta d’accés per carretera i un xoc de criteris sobre l’abast i la base legal dels confinaments en plena DANA.



