Catalá demana respecte a Puente i Bernabé en plena polèmica per la Rodalia en Falles

Renfe ha decidit que els trens de Rodalia no arriben a l’Estació del Nord entre les 13 i les 15 hores del 13 al 19 de març i es detinguen a Albal per les aglomeracions que es produïxen durant les mascletaes. El Ministeri ha atribuït la mesura a una petició municipal, mentres l’Ajuntament ha defés que l’operativa correspon a la companyia. La decisió ha buscat alleujar la pressió en els accessos a l’estació en la franja de màxima concentració, però ha obert un pols polític per la gestió i per com compatibilitzar seguretat i mobilitat en Falles.

L’alcaldessa María José Catalá ha demanat a Renfe ‘que faça el seu treball’ i ha exigit al ministre de Transports, Óscar Puente, i a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, ‘que deixen d’insultar, es dediquen a treballar i plantegen solucions’. Ha denunciat que en els últims dies ha rebut desqualificacions —’masclista, fatxa, deslleial, cínica, incompetent, timadora’— i ha advertit que eixa no és la millor estratègia per a aconseguir consensos. Catalá ha insistit que l’Ajuntament no ha de dir-li a Renfe quins itineraris ha de fer i ha subratllat que, quan existisca una proposta concreta, el consistori i els seus tècnics faran tot el possible, però que correspon a l’operadora fixar els recorreguts dins de la seua pròpia operativa. ‘Han de fer el seu treball i no insultar’, ha rematat, reivindicant que actua des del respecte.

Xoc institucional pels trens de Rodalia

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha qualificat la decisió com ‘un error més de la cadena d’errors i desinterés’ del Ministeri cap a la Rodalia, que ha titllat de ‘un desastre’. Ha defés que l’alcaldessa ‘va advocar per la seguretat’ i va demanar amb antelació planificar millor l’arribada de trens en moments de màxima afluència. ‘Jo no he vist cap declaració de l’alcaldessa que diguera: senta, deixe a la gent a Albal’, ha assenyalat, atribuint el desenllaç al Ministeri i enlletgint que ‘és molt ràpid per a insultar, però bastant lent per a solucionar’. Al seu juí, s’ha alçat una ‘cortina de fum’ per a repartir responsabilitats sobre alguna cosa que competix a l’Estat resoldre amb una bona planificació.

Des de l’oposició municipal, el portaveu del PSPV, Borja Sanjuan, ha acusat a Catalá de mentir i de ‘faltar al respecte a la intel·ligència dels veïns i veïnes’. Ha sostingut que, quan una Administració sol·licita que els trens no arriben a l’hora de la mascletà, ha d’assumir la decisió i, si rep crítiques, pot rectificar-la o defendre-la, ‘però el que no pot en cap cas és mentir’. Ha retret que no s’atenguera el requeriment de buscar itineraris alternatius —’en política cal ser menys covarda’— i ha afirmat que qualificar-la de mentidera ‘no és una calúmnia, és una descripció’, perquè, segons ha dit, queda acreditat en documents oficials. També ha recordat que la pròpia alcaldessa ha demanat respecte mentres, al seu juí, ha insultat al ministre esta mateixa setmana.

En paral·lel a l’encreuament de retrets, el debat ha evidenciat un problema pràctic: milers d’usuaris han vist modificat el seu recorregut en les hores de major demanda, amb una parada intermèdia a Albal que obliga a reorganitzar desplaçaments i preveure més temps. Sense una comunicació clara, senyalització específica i una operativa coordinada entre administracions i operadora, l’impacte d’una restricció temporal com esta s’amplifica just quan la ciutat concentra major flux de visitants per les Falles.

Compromís planteja un pla d’aforament i accessos

Compromís ha proposat limitar i controlar l’aforament als carrers Marqués de Sotelo i Xàtiva per a compatibilitzar la seguretat durant les mascletaes amb el manteniment del servici de Rodalia. La coalició ha traslladat la idea tant a l’Ajuntament com al Ministeri i ha recordat l’experiència de Cap d’any en la plaça de l’Ajuntament com a precedent de gestió de grans esdeveniments. La portaveu Papi Robles ha defés que ‘la festa i la seguretat són compatibles si qui governa té ganes de treballar’ i que perimetrar i controlar estes zones és factible.

La iniciativa detalla diverses mesures: perimetrar i aforar una àrea de visualització en Marqués de Sotelo i el frontal de l’estació a Xàtiva per a evitar embuts i garantir l’atenció d’emergències; mantindre lliure de persones i instal·lacions temporals l’espai frontal de l’Estació del Nord si així ho determinen els responsables de seguretat; reorganitzar els accessos a l’estació entre les 12 i les 15 hores, del 14 al 19 de març, derivant l’entrada i eixida principal per Bailèn i Alacant i, si fora necessari, habilitar l’eixida per Joaquín Sorolla; i assegurar corredors laterals buidats per als equips d’emergència. Amb estes condicions, Compromís ha sostingut que es complirien les exigències de seguretat i es permetria mantindre el servici sense interrupcions durant la franja de la mascletà.

L’episodi ha posat en relleu la tensió entre l’obligació de garantir la seguretat en esdeveniments massius i la de sostindre la mobilitat metropolitana. La resolució del conflicte ha exigit —i ha continuat exigint— coordinació tècnica i política entre Ajuntament, Ministeri i Renfe, a més de missatges primerencs i operatives clares per a evitar colls de botella en els accessos a l’Estació del Nord en horari de mascletà.

Últimes notícies

Diumenge assolellat i amb temperatures en lleu ascens a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà este diumenge una jornada majoritàriament assolellada, amb temperatures màximes en lleuger ascens i vent fluix que girarà a llevant a migdia.

Un incendi en una vivenda de Dénia obliga a evacuar un edifici de cinc altures

Un incendi declarat en una vivenda de l’avinguda Ramón Ortega de Dénia ha obligat a desallotjar un edifici de cinc altures. Una família ha sigut atesa per inhalació de fum, però els residents han pogut tornar després a casa.

Belén Segarra conta en un llibre com va passar de la depressió al ioga

La il·lustradora valenciana Belén Segarra presenta 'Mi libro de yoga', una obra on narra com el ioga va transformar la seua depressió en un nou camí de vida. El volum combina text i il·lustracions per a acostar esta pràctica a qualsevol persona, siga quina siga la seua edat o experiència.

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.