Com preparar-se per a l’eclipsi d’agost: així és el pla especial de Protecció Civil

Protecció Civil ha posat en marxa el pla específic ‘Trío de Eclipses. Eclipse total 2026’ per a coordinar totes les administracions davant els tres grans eclipsis de Sol previstos a Espanya entre 2026 i 2028, que poden atraure milers d’aficionats a l’astronomia i turistes i generar situacions d’emergència.

Este document forma part del Pla Estatal General d’Emergències de Protecció Civil (PLEGEM) i naix per la ‘peculiar seqüència’ de dos eclipsis solars i un d’anular en un període relativament curt. El primer tindrà lloc el 12 d’agost de 2026, el segon el 2 d’agost de 2027 i l’anular el 26 de gener de 2028.

Segons el pla, esta successió d’esdeveniments permetrà ‘celebrar la ciència, la cultura i la bellesa de l’univers’, però també atraurà ‘no sols entusiastes de l’astronomia, sinó també turistes de tot el món’. Per això, el document alerta que, a més d’una ocasió única per a l’observació, els eclipsis ‘plantegen desafiaments logístics i de seguretat’ que exigixen ‘una planificació acurada i una actuació coordinada‘ de totes les administracions públiques.

Calendari dels tres eclipsis

El primer eclipsi, el del 12 d’agost de 2026, es podrà vore en les seues últimes fases des d’Espanya, que el pla definix com ‘el millor lloc del món per a vore’l‘. Per este motiu, s’espera que al territori espanyol es desplacen nombrosos ‘caçadors d’eclipsis’ i turistes en general.

A més, este eclipsi coincidirà amb la nit de màxim de la pluja de meteorits de les Perseides. El document assenyala que hi haurà l’oportunitat de quedar-se en el lloc d’observació per a gaudir també de la ‘pluja d’estreles’, ja que ‘la Lluna no suposarà cap destorb per a observar els meteors’.

El segon fenomen arribarà el 2 d’agost de 2027. En este cas, ‘el sud d’Espanya és el millor lloc d’Europa’ per a observar-lo. La franja de totalitat ‘cobrirà les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, quasi tota la província de Cadis, gran part de la província de Màlaga i les zones més meridionals de les províncies de Granada i Almeria’.

El tercer esdeveniment serà l’eclipsi anular de Sol del 26 de gener de 2028. Segons el pla, cobrirà ‘aproximadament la mitat sud-est del territori nacional’. Es podrà observar especialment ‘des de quasi tota la comunitat d’Andalusia, la part sud d’Extremadura, Castella-la Manxa, algunes zones de la Comunitat de Madrid, Aragó, Múrcia, Comunitat Valenciana, part de Catalunya i les illes més occidentals de Balears’. No obstant això, s’advertix que la baixa elevació del Sol farà més complicada la seua observació.

Riscos mediambientals i d’incendis

El pla enumera diversos riscos associats a estos esdeveniments, especialment els mediambientals i els relacionats amb els incendis forestals, davant la previsió de grans concentracions de persones en zones naturals.

Pel que fa als riscos mediambientals, Protecció Civil desaconsella acudir a àrees de muntanya massa sensibles i invadir finques o terrenys agrícoles. Recomana també no deixar residus, minimitzar qualsevol degradació ambiental i mantindre un comportament respectuós amb la naturalesa.

L’objectiu és evitar pertorbacions en la fauna local, sobretot en les aus, que poden vore’s afectades per l’augment sobtat de presència humana i pels canvis de llum durant l’eclipsi.

Sobre el risc d’incendis forestals, el document recorda la prohibició d’encendre foc en estos entorns. Aconsella també no aparcar sobre vegetació seca, per a evitar que la calor del vehicle puga iniciar un foc, i mantindre lliures els accessos per a emergències.

El pla insistix igualment en la necessitat de consultar diàriament el nivell de risc d’incendis abans de desplaçar-se a una zona d’observació, perquè la situació pot canviar ràpidament segons les condicions meteorològiques.

Recomanacions sanitàries i altres precaucions

Entre les mesures sanitàries, Protecció Civil inclou la prevenció dels colps de calor i la deshidratació, molt probables en jornades llargues a l’aire lliure en ple estiu. Per això, el pla recomana hidratar-se sovint, buscar ombra sempre que siga possible i evitar les hores centrals del dia.

També alerta sobre el risc de picadures d’insectes en camps i muntanyes. Afig que cal portar roba adequada i productes repel·lents quan s’acudisca a zones naturals per a observar l’eclipsi.

Pel que fa als riscos addicionals, el document posa el focus en els animals domèstics. Aconsella un control estricte de gossos i altres mascotes per a evitar pèrdues o reaccions inesperades, ja que ‘la foscor sobtada pot alterar el seu comportament’.

L’objectiu general del pla és que la ciutadania puga gaudir d’estos tres grans eclipsis solars amb la màxima seguretat possible, gràcies a una coordinació anticipada entre administracions i a unes recomanacions clares sobre com actuar abans, durant i després de cada fenomen.

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.