L’actual crisi sanitària mundial provocada pel coronavirus ha convertit a molts epidemiòlegs i viròlegs en quasi estrelles mediàtiques. Tots són buscats contínuament pels mitjans de comunicació perquè valoren l’evolució de la pandèmia i una de les més sol·licitades és sense cap dubte l’experta del CSIC, Margarita del Val.
La viròloga ha concedit una entrevista al portal ’65ymás’ a on, entre altres qüestions, ha valorat quan es podria posar fi a les actuals restriccions i ha confirmat que hauran de passar unes quantes setmanes fins que això siga possible.
«Fins a la pròxima Setmana Santa, estarà tot complicat», ha indicat, sobre la possibilitat de mantenir les mesures actuals i així conseguir baixar la corba de contagis com s’ha fet amb les altres onades.
A demés, s’ha mostrat favorable de continuar imposant mesures dures: «Com més prohibisquen, probablement, més contagis hi haurà, L’ideal seria que fórem tots responsables, però bé, hi ha gent que ja està molt cremada amb la incoherència de les mesures».
Demana seguir l’exemple d’altres països: confinaments preventius
Margarita del Val també ha volgut fer una valoració sobre la necessitat d’un possible confinament «el que decidisquen, ho aplicaré. Depèn d’ells». Però assenyala que realment en Espanya anem un poc tard. «Penso que sempre és millor prendre mesures abans», ha explicat abans d’assenyalar que es podria haver seguit l’exemple de països asiàtics, Austràlia o Nova Zelanda.
La viròloga diu que estos països «autoritaris, com la Xina, o democràtics, com Taiwan i Austràlia; pobres, com Laos o Cambodja, o rics, com el Japó, països amb població jove, com Singapur, o envellits, com el Japó» han tingut èxit en contenir el virus. I tot gràcies a una «intervenció matinera» que ha servit per frenar la pandèmia i que «l’economia» no ha patit.
Per este motiu, creu que «la lògica de resistir al màxim fins que l’economia estiga col·lapsada, no crec que siga bona». Tampoc s’ha volgut posicionar sobre la necessitat d’un confinament total en estos moments:
«No ho sé si un confinament total és el que s’ha de fer: funciona, però és molt dràstic». D’altra banda, ha insistit en el fet que s’hauria d’haver actuat feia setmanes i posa l’atenció en un moment clau: Nadal. «Per mi, actuar tard és demanar, ara, després de Nadal, que la gent respecte les quarantenes. Actuar ràpidament seria haver dit: Celebrem Nadal per l’any que ve».
Valora les darreres novetats sobre la vacunació
Com és lògic, també ha volgut comentar algunes de les novetats sobre les vacunes. Per un costat, ha analitzat l’eficàcia de la vacuna de Pfizer que «en les poblacions de diferents edats, gèneres i ètnies, són igual d’eficaces».
Tampoc ha volgut comentar alguns estudis d’Israel a on afirmen que els immunitzats després de rebre les dos dosis de la vacuna no transmeten el virus. «Ho veig tot de manera preliminar encara. Han de publicar dades més clares (…) Esperaré al fet que les dades siguen més sòlides per opinar», ha indicat.
Finalment, Margarita del Val ha tornat a fer una petició que ja han llençat molts experts, accelerar la vacunació. «Amb la vacunació, com més ràpid es faça, millor. Sobretot ara, que està pujant la incidència de casos i hi ha més risc per als col·lectius vulnerables».
A demés, treia importància al fet de no subministrar la segona dosi tres setmanes després. «S’ha d’esperar, almenys, 21 dies. I s’ha d’intentar fer-ho en aquell mateix dia. Però que no s’estenga el pànic si és després, hi ha cert marge», ha dit sobre este tema. «Si en lloc de fer-ho 21 dies després, ho fas cinc en cinc setmanes, el sistema també ho recordarà», conclou.



