30.7 C
València
Dimecres, 9 juliol, 2025

L’aire condicionat casolà, ecològic i gratuït que està arrasant en tot el món

Perones col·locant l'Eco-cooler a Bangladesh

L’ús de l’Eco-cooler en Bangladesh | Internet

 

En situacions extremes, normalment, és quan ixen les idees més brillants. I així ha tornat a passar en Bangladesh. I és que en este país, a on la temperatura pot arribar fàcilment als 45 ºC, s’ha inventat un aire condicionat casolà, que no necessita electricitat i que es pot fer amb materials reciclats o domèstics. D’esta manera s’ha inventat l’Eco-cooler.

- Advertisement -Telegram València Diari

 

Amb l’ajuda d’unes botelles de plàstic de dos litres buides i una placa de cartó, n’hi ha prou per a construir un aire condicionat que pot fer baixar la temperatura fins a 5 ºC. És tan simple que el pot construir qualsevol persona i en qualsevol part del món. I és que a vegades els sistemes més simples són els més sorprenents.

 

Este aire condicionat és casolà, eficient, fet amb materials reciclats i molt accessibles per a la població, 100% ecològic, fàcil de construir i sense la necessitat de funcionar amb electricitat. En estes regions del planeta, com Bangladesh o l’Índia, freqüentment les famílies viuen en cases fetes de llanda o d’acer. A més, les temperatures durant bona part de l’estiu arriben fins als 45 ºC i, en molts casos, no disposen d’electricitat o no la podrien pagar. Per tant, Eco-cooler és l’aparell perfecte en eixos països més pobres per a fer front a la calor extrema.

 

Un funcionament molt simple

L’invent va ser desenrotllat per Ashis Paul  i un conjunt d’enginyers de l’empresa Grameen Intel Social Business, que es dedica a buscar solucions tecnològiques que estiguen disponibles per a tota la població. A Ashis Paul, la idea d’este aire condicionat li va vindre al cap estudiant física amb la seua filla, quan va vore que un gas, quan s’expandix, es gela.

 

Eco-cooler es basa en la tècnica del refrescament adiabàtic, que consistix en reduir la calor a través d’un canvi en la pressió de l’aire causat per l’expansió del volum. En altres paraules, si et bufes aire en la mà amb la boca oberta, l’aire serà calent. Però si ho fas amb els llavis tancats, l’aire serà més gelat. És el mateix sistema que utilitzem per a refrescar el menjar. I així de simple funciona l’Eco-cooler.

 

Funcionament de l'Eco-cooler

Funcionament de l’Eco-cooler | Internet

 

Inicialment, la idea es va instal·lar amb èxit en les poblacions que patixen temperatures més altes durant l’estiu en Bangladesh com, per exemple, Nilphamari, Daulatdia, Paturia, Modonhtari i Khaleya. Però el fet que Eco-cooler siga tan simple i econòmic, ja ha conseguit estendre’l per tota d’Àsia, amb més de 25.000 beneficiats.

 

A més, la companyia Grameen Intel no té cap d’intenció de fer negoci amb este aire condicionat casolà, ja que va ser fet per a aquelles persones que no poden permetre’s comprar-ne un. D’esta manera, la companyia ha compartit en línia les instruccions i, ara, qualsevol persona pot accedir a elles.

 

Les botelles de plàstic es tallen en dos parts i es col·loquen en un tauler. El tauler, al mateix temps, es col·loca en una finestra, amb els colls de la botella mirant cap a l’interior de la vivenda. D’esta manera, l’habitacle es refresca de manera natural.

 

Un casco azul de las Naciones Unidas construye el Eco-cooler en el Líbano

Un casc blau de les Nacions Unides construint l’Eco-cooler en el Líban | UNIFIL Indian Battalion
 

 

A grans mals, grans remeis

L’economia circular està impulsant l’ús de les botelles de plàstic coma base de múltiples usos en els països que més ho necessiten. No només s’està utilitzant l’Eco-cooler per a un ús domèstic, sinó que, en el Líban, ja les utilitzen per a refrescar oficines o punts de vigilància. I és que el millor de l’invent és que està fet amb materials reutilitzats, reduint els residus del plàstic.

 

En altres racons del planeta, en aquells països més necessitats, l’ús de les botelles té una altra finalitat ben diferent. Per exemple, en l’Àfrica o en Llatinoamèrica, hi ha cases en què la seua estructura està feta amb botelles de plàstic. Són rajoles 100% reutilitzades, elaborades amb el plàstic premsat.

 

A l'Àfrica construeixen cases amb ampolles de plàstic com a maons

En l’Àfrica construïxen cases amb botelles de plàstic com a rajoles | Internet

 

L'ús d'ampolles de plàstic com a bombetes

L’ús de botelles de plàstic com a bombetes | Internet

 

Fins i tot s’han creat bombetes fetes amb botelles per a il·luminar les habitacions durant el dia. Este projecte, anomenat ‘Un Litre de Llum’, és un sistema d’il·luminació auto fabricat i assequible que permet que els raigs del sol arriben a les cases, escoles i centres públics. Amb les botelles de plàstic reciclades, un poc de lleixiu, aigua destil·lada i les botelles col·locades de manera que travessen els sostres de xapa, la llum del sol és reflectida a través de la botella, il·luminant així l’espai interior amb una claror de 55 watts. I és que el geni humà no té límits.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Home de 53 anys mor per colp de calor a Alacant després de diverses hores caminant

Un home de 53 anys amb patologies prèvies va morir a Alacant a causa d'un colp de calor després de caminar durant hores. És el tercer cas fatal a la Comunitat Valenciana enguany.

La Generalitat llança la nova Carpeta Ciutadana per a una administració pública més àgil i eficient

La Generalitat presenta una Carpeta Ciutadana renovada dins del Pla Simplifica que facilita la gestió digital de tràmits, notificacions i certificats per als ciutadans.

Mazón destaca la necessitat absoluta d’autorització per a endeutament en la Comunitat Valenciana

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, qualifica com a necessitat absoluta l'autorització per a una operació d'endeutament de 1.816 milions euros fora del Fons de Liquiditat Autonòmica.

Farmàcies valencianes recolzen solució a l’impagament però mantindran pressió fins a confirmació oficial

Les farmàcies de València celebren un avanç en la solució a l'impagament per la Generalitat, però seguiran amb mesures de pressió fins a confirmació per escrit del compromís administratiu.

PLD Space impulsa la creació de 56 ocupacions amb el centre de llançament Miura 5 a Guaiana Francesa

PLD Space projecta crear 56 ocupacions directes i indirectes per a 2030 en el seu nou centre de llançament del coet Miura 5, situat a Guaiana Francesa.

Carlos Mazón reafirma el seu respecte indestructible cap a Francisco Camps malgrat la seua candidatura en el PPCV

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, assegura que Francisco Camps sempre tindrà el seu respecte malgrat la seua nova candidatura per a liderar el PPCV, en un context de crítiques i recuperació regional després de la DANA.

Jutgessa ordena conservar comunicacions clau del CoordCom durant la DANA d’octubre 2024

La jutgessa de Catarroja ordena conservar totes les comunicacions del sistema CoordCom entre el 24 i 29 d'octubre de 2024, durant l'emergència de la DANA a la Comunitat Valenciana.

El Consell critica la gestió del Consorci i alerta del risc per a empreses després de la Dana

La consellera Marián Cano denuncia que el 60% de les empreses afectades per la Dana només ha rebut acomptes del Consorci d'Assegurances, la qual cosa posa en risc la seua viabilitat i retardar la recuperació econòmica.